Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Muffinman

#495
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 12. september 2015, klokken 11:54
Jeg synes det er trist at noen få personer som ikker eier P85D spammer denne tråden i senk- det er rimelig og naturlig at vi rådfører oss med hverandre. De færreste har en V-boks og er således i beit når de skal påvise at akkurat deres bil yter mindre enn lovet. Derfor har denne tråden en berettigelse, selv om man ikke får rett hos Tesla når man poster her.
Jeg foreslår at dere som ikke eier en slik bil selv men synes vi er rare lager en egen tråd, eks:
"P85D-eiere er rare og krangler om tiendedels sekunder :o"
Vær vennlig og spar oss for gjentatte argumenter som viser at dere ikke oppfatter/deler problemstillingen.
+1

EDIT: Og til oss andre litt primitive individer, bruk knappen  ;D

Cookie Monster

For å dra inn rekkevidde igjen. Så er det kun europa den er helt på bærtur og det har ikke noe med Tesla å gjøre. Feks i Usa som bruker EPA, så er rekkevidden oppnåelig uten problemer. Selv om noen klarer Europa tallene også så er det optimist tall uansett om det er elbil eller en bensinbil.

Effektmåling er derimot mye mer standardisert selv om det er 9hk forskjell på hva P85D ble oppgitt til mellom usa og europa pga DIN vs SAE standarden. Uansett har alle effektmålinger av biler tilfelles at de måler hva motoren yter slik den vil stå i bilen med påmontert utstyr som er standard. Altså kan ikke bilen ha kraftigere bensinpumpe, dyser osv. Akkurat som Tesla må måle motorene på hva de klarer med hva som leveres av strøm slik de står i bilen.

2015 P85D

jkirkebo

Sitat fra: HåkonN på lørdag 12. september 2015, klokken 11:22
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:54
Motorer yter 700 hk i benk - som ikke er en uvanlig måte å måle motorer på.

Nei, disse motorene yter IKKE 700 hk i benk. Fint om du setter deg inn i saken før du fortsetter å spamme tråden med feil.

Nja, de yter vel 700hk i benk, men ikke samtidig. En ikke uvanlig måte å oppgi effekttall for hybrider.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cookie Monster

hybrider som ikke oppnår maks effekt samtidig oppgir den beste effekten de oppnådde samlet slik de kommer til å stå i bilen. Ikke hva de de teoretisk klarer hver for seg.

Tesla kommer til å tape denne saken. Det er helt sikkert.
2015 P85D

kos

Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 12. september 2015, klokken 14:56
hybrider som ikke oppnår maks effekt samtidig oppgir den beste effekten de oppnådde samlet slik de kommer til å stå i bilen. Ikke hva de de teoretisk klarer hver for seg.

Tesla kommer til å tape denne saken. Det er helt sikkert.


Fint da kan vi andre bare sitte oss ned å vente på at du har fikset det.

cirys1

Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 15:10
Fint da kan vi andre bare sitte oss ned å vente på at du har fikset det.

Eller at Tesla finner ut at kun de som har gått til sak erstatning eller lignende har en "feil"..

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:54

Rollout har vært vanlig og tildels er det fortsatt i USA - og ingen bruk av rollout på "kvartmila".


Poenget mitt er at disse metodene kanskje ikke er velegnet for å beskrive virkeligheten, men det er jaggu ikke 500 km rekkevidde heller. Og ingen hisser seg opp over rekkevidden, mens mange hisser seg opp over 0,4 sekunder. Begge deler er 20% avvik sånn ca?

Hvilke andre amerikanske bilmerker bruker roolout, siden det er vanlig?
Poenget her til at mange føler seg lurt er at hadde Tesla spesifisert eller bare oppgitt at disse ekstreme tallene var med roolout så hadde det ikke vært noe problem, da er det informert.
Men Tesla valgte og ikke ta med denne informasjonen før det ble avslørt i consumer raport, det står fremdeles ingenting om roolout på norske sider, derimot STÅR de 0-100 på 3,3sek

Rekkevidden er fult mulig å få til, ikke i den norske fjellheimen på vinterstid, men det er fult mulig. Visst man har tålmodighet og gidder å kjøre en slik test.

HåkonE

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. september 2015, klokken 14:40
Sitat fra: HåkonN på lørdag 12. september 2015, klokken 11:22
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:54
Motorer yter 700 hk i benk - som ikke er en uvanlig måte å måle motorer på.

Nei, disse motorene yter IKKE 700 hk i benk. Fint om du setter deg inn i saken før du fortsetter å spamme tråden med feil.

Nja, de yter vel 700hk i benk, men ikke samtidig. En ikke uvanlig måte å oppgi effekttall for hybrider.

Nei, de yter aldri 700 hk i benk. Benken vil aldri på noen tidspunkt oppgi 700 hk, og følgelig vil du som forbruker aldri få 700 hk heller.

Det er jo lite å diskutere i all den tid Tesla selv har innsett flausen, og revidert tekniske spesifikasjoner. Og at de nekter å svare på enhver høflig henvendelse eller spørsmål rundt dette temaet bekrefter at de syntes dette er en svært vanskelig sak.

jkirkebo

Sitat fra: HåkonN på lørdag 12. september 2015, klokken 17:06
Nei, de yter aldri 700 hk i benk. Benken vil aldri på noen tidspunkt oppgi 700 hk, og følgelig vil du som forbruker aldri få 700 hk heller.

Når du tester i benk tester du en og en motor, og samlet effekt skal da bli ~700hk. Men at du som forbruker aldri vil se den effekten er helt sant, siden motorene er giret forskjellig og har effekttoppen på forskjellig turtall. Når den ene har nådd peak hk er den andre ennå et stykke unna. Når den andre har nådd peak hp er den første godt på vei ned av kurven på oversiden. Ganske smart konstruksjon av Tesla egentlig, siden man da kan opprettholde maks strømtrekk fra batteriet over et større turtallsspenn.

Markedsføringen kan man selvsagt diskutere, det blir en helt annen sak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

#504
Det største problemet er vel at de oppga akselerasjon for 85D uten rollout, og for P85D med rollout, uten å opplyse om dette.  De gjorde altså alt de kunne for å få forskjellen mellom 85D og P85D til å fremstå som størst mulig (de har utvilsomt større avanse på P-modellene).  I en annen tråd her fremgår det foreløpig at 80% ville valgt 85D i stedet, hvis korrekt informasjon var tilgjengelig på bestillingstidspunktet.  Det betyr at de fleste P85D-kjøpere er forledet til en merutgift på et sekssifret beløp, og at Tesla knapt ville solgt noen P85D overhodet hvis de hadde vært oppriktige og presise med informasjonen fra dag en.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Havebigfun

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 12. september 2015, klokken 17:38
Det største problemet er vel at de oppga akselerasjon for 85D uten rollout, og for P85D med rollout, uten å opplyse om dette.  De gjorde altså alt de kunne for å få forskjellen mellom 85D og P85D til å fremstå som størst mulig (de har utvilsomt større avanse på P-modellene).  I en annen tråd her fremgår det foreløpig at 80% ville valgt 85D i stedet, hvis korrekt informasjon var tilgjengelig på bestillingstidspunktet.  Det betyr at de fleste P85D-kjøpere er forledet til en merutgift på et sekssifret beløp, og at Tesla knapt ville solgt noen P85D overhodet hvis de hadde vært oppriktige og presise med informasjonen fra dag en.
Ja og det er enda litt værre- 85D går over 1 sek raskere til 100 enn oppgitt da- man kan kalle det bedrag- for å skaffe seg ekstra midler- og nå vil de ha 5000USD + lønn for at våre biler fyller de kriteriene som ble lovet da(-iallefall grovt sett).

RSR911

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. september 2015, klokken 17:17
<snip>...siden motorene er giret forskjellig...<snap>

Hvilke girforhold har P85D foran og bak?
Hvordan vet du at motorene er giret forskjellig?
(Jeg fant kun gjetninger via Google)

HåkonE

#507
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. september 2015, klokken 17:17
Sitat fra: HåkonN på lørdag 12. september 2015, klokken 17:06
Nei, de yter aldri 700 hk i benk. Benken vil aldri på noen tidspunkt oppgi 700 hk, og følgelig vil du som forbruker aldri få 700 hk heller.

Når du tester i benk tester du en og en motor, og samlet effekt skal da bli ~700hk. Men at du som forbruker aldri vil se den effekten er helt sant, siden motorene er giret forskjellig og har effekttoppen på forskjellig turtall. Når den ene har nådd peak hk er den andre ennå et stykke unna. Når den andre har nådd peak hp er den første godt på vei ned av kurven på oversiden. Ganske smart konstruksjon av Tesla egentlig, siden man da kan opprettholde maks strømtrekk fra batteriet over et større turtallsspenn.

Markedsføringen kan man selvsagt diskutere, det blir en helt annen sak.

Ja, det er jo Tesla som har valgt å ha to motorer som er giret forskjellig fremfor å ha en motor med flere gir. Hva som er smartest av det ene eller andre er strengt tatt ikke en del av denne saken. Det som er kjernen i klagen her er markedsføringen som er benyttet for å få enkelte Model S kunder til å legge 100-150 000 kr ekstra på bordet.

Og ingen produsenter legger sammen effekten en fossil-motor har på flere forskjellige gir når man oppgir effekt, for å trekke en analogi som kanskje er lettere for folk flest å forstå i denne saken.

Nå har Tesla fjernet alle spor av "700 hk" og "700 hk motorkraft" på hjemmesidene. Det var fornuftig, men det endrer ikke saken for de som kjøpte før endringen.


snappy

Har de 700 HK'ene vært oppgitt med henvisning til DIN eller SAE , evt andre relevante standarder? Dersom ikke er de vel bare et tall , og er muligens ikke mye å stille med fra et legalt ståsted ?
2014 e-UP
2015 85D

kos

Sitat fra: cirys1 på lørdag 12. september 2015, klokken 15:44
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 15:10
Fint da kan vi andre bare sitte oss ned å vente på at du har fikset det.

Eller at Tesla finner ut at kun de som har gått til sak erstatning eller lignende har en "feil"..

Slik fungerer det ikke  - i jussen er dette en enkel sak og får følger for alle med samme KONTRAKT.Men dette fikser K.K

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA