Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

d58palset

Sitat fra: HåkonN på fredag 11. september 2015, klokken 23:36
Dere som lar dere provosere så voldsomt av disse få tiendelene og P-modeller,  burde kanskje sende et brev til Tesla og be de slutte å markedsføre og selge penisforlengere? Kanskje ta med M\RS\AMG-avdelingene til konkurrentene samtidig.

Var ikke budskapet nylig "aksjon", fremfor å sitte på et forum å syte?  :)

Bruk veitrafikkloven som argument og rettsak som trussel, så blir det nok andre boller...

M/RS/AMG leverer de HKene de lover.
P85D har bga begrensninger i batteriet ikke mulighet til å levere de HK de lover.
Det blir som å kjøpe en mercedes AMG med 500hk, men en bensinpumpe som uansett ikke kan levere bensin til mer enn 400hk.

Hvis man virkelig mener hk og akselerasjonstider er uvesentlig - hvorfor selger man da dette langt dyrere produktet?

krl

Sitat fra: kos på fredag 11. september 2015, klokken 23:10
Sitat fra: o.b.lix på fredag 11. september 2015, klokken 23:02
Rart ingen skal saksøke Tesla for at bilen ikke går 500 km på en lading - jeg klarer det i alle fall ikke!

Det er da ikke så nøye - her handler det om først til 100 km - tro hva de skal bruke det til. - matnyttige søksmål - i en nasjon med maks fartsgrense 110. og stort sett gjennomsnittlig fart på tur på under 70 km i timen.
Men har du store nok komplekser så er dette usedvanlig viktig. Kalles blant de som ikke er opptatt av det for  penisforlenger. - Formeg er dette helt tullete - kan noen fortelle meg hva de skal bruke dette til og samtidig faktisk forsvare sertifikatet ? PS veitrafikkloven.
Jeg har ikke P85D selv, men skjønner uansett ikke helt hva du forsøker å oppnå. Har du masse aksjer i Tesla, eller er du ansatt der?

Hvis du åpner øynene litt og ser på antallet sider i denne tråden, så er det innlysende at dette faktisk er et problem. Og mange er opptatt av det.

Saken er klar: Tesla har ikke levert varene. Spørsmålet er hva de velger å gjøre med det.

Thor2014

P85d har sikkert en produksjonskostnad på bortimot 5000kr mer. Skulle bare mangle at vi betaler 150k mer...

cirys1

Sitat fra: HåkonN på fredag 11. september 2015, klokken 23:36
Dere som lar dere provosere så voldsomt av disse få tiendelene og P-modeller,  burde kanskje sende et brev til Tesla og be de slutte å markedsføre og selge penisforlengere?

Har du fulgt med??
Flere har allerede sendt brev, nå i det siste (sikkert etter den rapporten kom (consumer et eller annet) , der de aldri klarte å få riktig tall) har Tesla NÅ endret markedsføringen. De tar med roolout noe de ALDRI har informert om på et tidligere tidspunkt.

kos

Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 12. september 2015, klokken 00:31
Bare å overse kos. Er vel en stakkars fyr som kjører zoe og leaf konebiler så ikke rart han er bitter. Forstår enda ikke hva han gjør i denne tråden når han ikke eier en P85D.
Til opplysning har jeg flere elbiler også zoe og kjører også leaf - Har også tesla og har også flere på gang.
Men jeg har ikke komplekser og sitter aldri og fører tvistesaker for åpen sene - Kun klovner gjør det.

o.b.lix

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 12. september 2015, klokken 08:48
P85d har sikkert en produksjonskostnad på bortimot 5000kr mer. Skulle bare mangle at vi betaler 150k mer...

Men utviklingskosten er betydelig mere enn 5000...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

o.b.lix

Sitat fra: d58palset på lørdag 12. september 2015, klokken 08:02

Å sammenligne akselerasjon med rekkevidde blir jo helt feil. Rekkevidde kommer helt ann på hvordan man kjører (og det ER mulig å oppnå tallene). Akselerasjon på oppgitte tall er derimot Umulig!


Det mulig med rollout - og motorene yter 700 hk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

d58palset

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:12
Sitat fra: d58palset på lørdag 12. september 2015, klokken 08:02

Å sammenligne akselerasjon med rekkevidde blir jo helt feil. Rekkevidde kommer helt ann på hvordan man kjører (og det ER mulig å oppnå tallene). Akselerasjon på oppgitte tall er derimot Umulig!


Det mulig med rollout - og motorene yter 700 hk.

Med rollout er ikke fra 0. De reklamerte NULL - 100
De informerte ikke om at det var med rollout (det er først innrømmet nylig)
Rollout er ikke vanlig praksis.
Alle øvrige modeller var uten rollout - noe som gjorde deres egen sammenligning av modeller misvisende.

Motor yter aldri 700hk - for de får bare nok strøm til 550.....

o.b.lix

Sitat fra: d58palset på lørdag 12. september 2015, klokken 10:23
Med rollout er ikke fra 0. De reklamerte NULL - 100
De informerte ikke om at det var med rollout (det er først innrømmet nylig)
Rollout er ikke vanlig praksis.
Alle øvrige modeller var uten rollout - noe som gjorde deres egen sammenligning av modeller misvisende.

Motor yter aldri 700hk - for de får bare nok strøm til 550.....

Rollout har vært vanlig og tildels er det fortsatt i USA - og ingen bruk av rollout på "kvartmila".

Motorer yter 700 hk i benk - som ikke er en uvanlig måte å måle motorer på.


Poenget mitt er at disse metodene kanskje ikke er velegnet for å beskrive virkeligheten, men det er jaggu ikke 500 km rekkevidde heller. Og ingen hisser seg opp over rekkevidden, mens mange hisser seg opp over 0,4 sekunder. Begge deler er 20% avvik sånn ca?

Forøvrig finner vi samme avvik på rekkevidde blant andre produsenter av biler - dvs bensin- og dieselforbruk som er kunstig lave, "alle" vet at tallene ikke stemmer - og verstingene er hybrider som er optimailisert på denne testrunden og kan klare gjerne tall som 0,1 liter på mila uten å måtte lade.
Men det er altså greit.

Skjønner ikke logikk, jeg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thor2014

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:54
Sitat fra: d58palset på lørdag 12. september 2015, klokken 10:23
Med rollout er ikke fra 0. De reklamerte NULL - 100
De informerte ikke om at det var med rollout (det er først innrømmet nylig)
Rollout er ikke vanlig praksis.
Alle øvrige modeller var uten rollout - noe som gjorde deres egen sammenligning av modeller misvisende.

Motor yter aldri 700hk - for de får bare nok strøm til 550.....

Rollout har vært vanlig og tildels er det fortsatt i USA - og ingen bruk av rollout på "kvartmila".

Motorer yter 700 hk i benk - som ikke er en uvanlig måte å måle motorer på.


Poenget mitt er at disse metodene kanskje ikke er velegnet for å beskrive virkeligheten, men det er jaggu ikke 500 km rekkevidde heller. Og ingen hisser seg opp over rekkevidden, mens mange hisser seg opp over 0,4 sekunder. Begge deler er 20% avvik sånn ca?

Forøvrig finner vi samme avvik på rekkevidde blant andre produsenter av biler - dvs bensin- og dieselforbruk som er kunstig lave, "alle" vet at tallene ikke stemmer - og verstingene er hybrider som er optimailisert på denne testrunden og kan klare gjerne tall som 0,1 liter på mila uten å måtte lade.
Men det er altså greit.

Skjønner ikke logikk, jeg.
Tydeligvis ikke. Hvis bilen yter mer enn den bruker har Tesla også funnet opp en evighetsmaskin når det kommer til energi.

EJ

At motorene kan yte 700 hk er det vel ingen som har sagt noe på?
Men batteriet gir ikke nok strøm til at de har muligheten til det.
Effekt av elektro motorer er rimelig enkelt å finne ut U x I = E

Etter hva jeg kjenner til så finnes det ingen andre bilprodusenter som oppgir potensialet i 1 motor

(Ville vært stusselig å kjøpe fosil bil med 500hk Motorkraft, men så kreves det 50 modifikasjoner før du når de 500)

Og når det gjelder skriking etter aksjoner så tror jeg de fleste Tesla folk hadde håpet og forventet at Tesla ordnet opp i dette uten at det måtte gå til forbruker ombud/advokater eller lignende.

Tror det er mye entusiaster her som nok har gått gradene fra vanlig S-P-PD, og ønsker ikke å lage bråk for Tesla.

Men skal gjerne innrømme at jeg ikke tilhører den delen, har gitt dem frist til neste uke med tilbakemeling.
Uten noe skikkelig info da så blir ting tatt videre til de riktige instanser




d58palset

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:54
Sitat fra: d58palset på lørdag 12. september 2015, klokken 10:23
Med rollout er ikke fra 0. De reklamerte NULL - 100
De informerte ikke om at det var med rollout (det er først innrømmet nylig)
Rollout er ikke vanlig praksis.
Alle øvrige modeller var uten rollout - noe som gjorde deres egen sammenligning av modeller misvisende.

Motor yter aldri 700hk - for de får bare nok strøm til 550.....

Rollout har vært vanlig og tildels er det fortsatt i USA - og ingen bruk av rollout på "kvartmila".

Motorer yter 700 hk i benk - som ikke er en uvanlig måte å måle motorer på.


Poenget mitt er at disse metodene kanskje ikke er velegnet for å beskrive virkeligheten, men det er jaggu ikke 500 km rekkevidde heller. Og ingen hisser seg opp over rekkevidden, mens mange hisser seg opp over 0,4 sekunder. Begge deler er 20% avvik sånn ca?

Forøvrig finner vi samme avvik på rekkevidde blant andre produsenter av biler - dvs bensin- og dieselforbruk som er kunstig lave, "alle" vet at tallene ikke stemmer - og verstingene er hybrider som er optimailisert på denne testrunden og kan klare gjerne tall som 0,1 liter på mila uten å måtte lade.
Men det er altså greit.

Skjønner ikke logikk, jeg.

I Norge - hvor jeg kjøpte bilen - er IKKE rollout praksis.
Og som sagt - rimelig villedende å ikke opplyse om avviket fra måling av p85d og øvrige (egne) modeller. Her satt de opp sammenligninger som ikke var reelle

Å måle motor i benk er vanlig ja. Men disse motorene kan jo ikke (med våre batterier) levere 700hk i benk heller!
Som eksemplifiser før - det blir som å kjøpe bil med 700hk men bensinpumpens som bare kan gi nok bensin til 550hk. (Hva er da vitsen med mer enn 550hk motor?) Da er det ikke lengre bare forskjell med/uten effektap fra motor til hjul vi snakker om....


HåkonE

#492
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:54
Motorer yter 700 hk i benk - som ikke er en uvanlig måte å måle motorer på.

Nei, disse motorene yter IKKE 700 hk i benk. Fint om du setter deg inn i saken før du fortsetter å spamme tråden med feil.

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:54
Poenget mitt er at disse metodene kanskje ikke er velegnet for å beskrive virkeligheten, men det er jaggu ikke 500 km rekkevidde heller. Og ingen hisser seg opp over rekkevidden, mens mange hisser seg opp over 0,4 sekunder. Begge deler er 20% avvik sånn ca?

500 km er 100% mulig. Det er en etterprøvbar test om man utfører den under de samme forhold som oppgitt av Tesla (NEDC).

700 hk og 3,3 sekunder fra 0 - 100 km/t er ikke etterprøvbart, uansett forhold eller testmetoder.

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 12. september 2015, klokken 10:54Forøvrig finner vi samme avvik på rekkevidde blant andre produsenter av biler - dvs bensin- og dieselforbruk som er kunstig lave, "alle" vet at tallene ikke stemmer - og verstingene er hybrider som er optimailisert på denne testrunden og kan klare gjerne tall som 0,1 liter på mila uten å måtte lade.
Men det er altså greit.

Også disse tallene er etterprøvbare. Kritikken i den sammenheng, går på at tallene sjelden/aldri representerer praktisk bruk på en god måte.

P85D har klarer aldri 700 hk uansett testmetode. Forbruker klarer aldri 0-100 km/t på oppgitt tid.

Det er betalt mellom 100 000 og 150 000 kr EKSTRA for at bilen skal klare nettopp disse tallene. Nå vil Tesla ha ytterligere 50-80 000 (estimert) for at bilen skal klare de oppgitte tallene.

Håper det var oppklarende. :)

HåkonE

#493
Og for de som fortsatt ikke har fått det med seg, rollout er IKKE fra 0 km/t.

Rollout starter på 5-10 km/t, i P85D sitt tilfelle omkring 5 km/t (ref. flere tester med VBOX).

Det er derfor heller ikke en vanlig måte for produsenter å oppgi 0-100 tid på. Har aldri hørt om noen i Europa som har prøvd seg på noe slikt tidligere.

Og vel så viktig, ingen andre Model S er heller oppgitt med rollout, og det var differensen i tid mellom S85D og P85D verdien på 100 000-150 000 kroner skulle ligge. Hvorfor er den ENE modellen der ytelser har fått en konkret prislapp, fått en annen målemetode for å fremstille differansen større enn den faktisk er?

Og hvorfor er ikke dette oppgitt ovenfor kunden?

Havebigfun

Jeg synes det er trist at noen få personer som ikker eier P85D spammer denne tråden i senk- det er rimelig og naturlig at vi rådfører oss med hverandre. De færreste har en V-boks og er således i beit når de skal påvise at akkurat deres bil yter mindre enn lovet. Derfor har denne tråden en berettigelse, selv om man ikke får rett hos Tesla når man poster her.
Jeg foreslår at dere som ikke eier en slik bil selv men synes vi er rare lager en egen tråd, eks:
"P85D-eiere er rare og krangler om tiendedels sekunder :o"
Vær vennlig og spar oss for gjentatte argumenter som viser at dere ikke oppfatter/deler problemstillingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA