Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

hookmaker

Sitat fra: Kalle Klovn på fredag 04. september 2015, klokken 14:12
Nå er usa siden til Tesla oppdatert med at P85D og P90D er målt med rollout

Hvor ser du det?

cirys1

Sitat fra: hookmaker på fredag 04. september 2015, klokken 15:19
Sitat fra: Kalle Klovn på fredag 04. september 2015, klokken 14:12
Nå er usa siden til Tesla oppdatert med at P85D og P90D er målt med rollout

Hvor ser du det?

Ifra teslamotors.com så går du inn og "bestiller" deg en P85D, nederst så står det "Performance" så er det link til http://www.motortrend.com/features/112_0802_motor_trend_testing/
Der står det hvordan de har utført akselerasjonstestene..

HåkonE

Dette er positiv fremgang!  :)

Nå erkjenner Tesla for første gang at det er forskjell på måten de måler egne modeller på (noe P85D-kunder aldri ble informert om), noe som fremstiller P-modellene enda raskere (naturligvis for å påvirke kundene til å oppgradere, da disse kundene betaler $$$ for hver ekstra tiendel), samt at de bruker en målemetode som faktisk ikke måler fra 0 km/t slik som tidligere oppgitt.

Har heller aldri hørt om at den måten å måle 0-100 på er normalt i EU/Norge.

Jeg syntes den nye måten fortsatt det er uryddig for nye kunder. Man sammenligner spesifikasjoner på toppen av siden (som også benyttes av pressen), og da kommer det ikke klart frem at forskjellen i realiteten er mindre. 

Samtlige forsikringsselskaper gnåler også ekstra mye om disse 700hk hver gang jeg ringer, og noen vil ikke en gang gi meg tilbud. Godt mulig vi "insane-kunder" betaler mer enn nødvendig.

Nå forventer jeg at Tesla rydder opp på en god måte slik at alle vi kunder blir fornøyde (ludamode ser ut til å gi de vi har blitt lovt?), og får det de har betalt veldig så mye ekstra for. Tesla har produsert en *fantastisk* bil, og jeg håper for deres del (og deres fremtid) at dette ikke ble gjort bevisst. Det kommer nok til å koste de litt (men kanskje ikke så mye i den store sammenheng) i å rydde opp i flausen, men samtidig.....

.....evig eies kun et dårlig rykte. Og de har fortsatt tid til å gjøre det riktige her.

Blir spennende å se fortsettelsen.

Torben_E

Hej kære norske venner

Jeg har lige svaret på et spørgsmål på TMC hvor Niklas spørger om vi med P85D nu er tilfredse (efter Tesla i US skriver at test er med 1-foot rollout). Jeg vil gerne dele svaret med jer her :

Hi Niclas... do you mean satisfied like "Now we close the case ?"

There is not a single answer so let me elaborate. I am very happy that Tesla has stopped the bleeding meaning they are not misleading the US customers (Tesla will reduce their liability). Maybe they never mislead the US customers but now at least in the US it is clearly stated.

For Europe they have two options as I see it.

1. Tesla keep the "1-foot rollout nonsense" out of the European marketing and increase the performance times with 0,3 s. So 0-100 km/t would be 3,6 s.

2. Alternatively they have to educate the Europeans about "1-foot rollout" and also explain that the German car industry is not relevant for performance bencmarking.

Lets see what happens there.

Personally I will be satisfied when the car that I purchased in January 2015 delivers the advertised 700 hk and performs in the 3,3 s 0-100 km/h diciplin. I guess I speak for 60+ P85D owners that co-signed the 3rd letter. Also here lets see what happens.

All the best

Torben_E

Havebigfun

I praksis er endringen på Teslas nettside en innrømmelse av at de kom med feil informasjon før. Dette styrker vår sak- det er ingen grunn å gi seg- P85D er den eneste bilen hvor Tesla har fulgt "overpromise- underdeliver" mens 85D-kundene møtte "underpromise-overdeliver".
Konsekvensen er at man ikke bør kjøpe toppspekkede biler fra Tesla, noe de ikke kan leve med- de bør altså rydde opp. >:(

SigX

Ja, det er jo bare lureri å oppgi effekt og ytelse på ulike premisser for de ulike modellene.
Kommer ikke til å anbefale noen å velge toppmodellene til Tesla, og frykter vi vil se akkurat det samme for Model X. Å betale 100.000,- ekstra for "lurium" er helt uaktuelt.

Teslanewbie

Sitat fra: SigX på fredag 04. september 2015, klokken 22:02
Ja, det er jo bare lureri å oppgi effekt og ytelse på ulike premisser for de ulike modellene.
Kommer ikke til å anbefale noen å velge toppmodellene til Tesla, og frykter vi vil se akkurat det samme for Model X. Å betale 100.000,- ekstra for "lurium" er helt uaktuelt.

Valgte ikke performance model i siste bestilling .

En bruker her på forumet har sjekket delenummer på 90kwh batteriet .
Nå viser det seg at batteriet til 90D , P90D og P90DL har samme delnummer . Noe som angir at ludo mode er bare troligen bare er en SW sperre på nye biler ... ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

SigX

Ja, leste posten om at de hadde samme batteri, men har de samme motor også? Det hadde ikke forundret meg, for om prisforskjellen ikke er veldig stor, vil jo det lette logistikk og produksjon.

Klokt valg å droppe Performance. Mye annen moro en kan ha for de pengene.

Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på fredag 04. september 2015, klokken 21:51
Konsekvensen er at man ikke bør toppspekkede biler fra Tesla
Vet du, dette likelydende med en erkjennelse jeg gjorde i løpet av fjoråret. Jo mer man kjøper, jo dårligere deal får man i denne sammenhengen (mer prakk osv). Det er nok de som kjøpte de billigste bilene som gjorde det beste kjøpet så langt. At en slik oppfatning brer seg kan ikke Tesla leve med på sikt, så dette må de bare ordne opp i. Slike tabber ser veldig pussig ut fra utsiden, og jeg lurer på når de har tenkt å kvalitetssikre informasjonsflyten ut fra selskapet. Så langt er det generelt ikke mye å imponeres over - alt fra denne saken til dårlige oversettelser på nettsidene. Hvad tycks for eksempel om "høyttytende interiør"  :P

TRM

Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Havebigfun på fredag 04. september 2015, klokken 21:51
Konsekvensen er at man ikke bør toppspekkede biler fra Tesla
Vet du, dette likelydende med en erkjennelse jeg gjorde i løpet av fjoråret. Jo mer man kjøper, jo dårligere deal får man i denne sammenhengen (mer prakk osv). Det er nok de som kjøpte de billigste bilene som gjorde det beste kjøpet så langt. At en slik oppfatning brer seg kan ikke Tesla leve med på sikt, så dette må de bare ordne opp i. Slike tabber ser veldig pussig ut fra utsiden, og jeg lurer på når de har tenkt å kvalitetssikre informasjonsflyten ut fra selskapet. Så langt er det generelt ikke mye å imponeres over - alt fra denne saken til dårlige oversettelser på nettsidene. Hvad tycks for eksempel om "høyttytende interiør"  :P
Det står ikke "høyttytende", men "høytytende". Kan det være at Tesla har gått over fra oljebaserte interiørdetaljer til naturprodukter som høy?  ::)
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

HåkonE

Nå kommer det som forventet en del med S85(D) som skal gå på repeat om hvor godt kjøp de har gjort, og hvor klokt det er å gå for det med minst hestekrefter uten sportsunderstell.

"Problemet" (for oss som er spesielt opptatt av ytelser), er at man bare kan glemme hylene i man får av insane. Forskjellen er brutal fra start der G-kreftene er størst, og det har jo S85 eiere selv påpekt før da flere argumenterte for at det ble "for mye" etter prøvekjøring.

Dette handler ikke hvor mye noen føler de har fått for pengene. Faktisk har (norske) P85D-eiere teknisk sett fått aller mest for pengene som følge av 0 avgifter på alle hestekreftene (uten at det på noen måte skal tilskrives Tesla, eller er noe argument for Tesla i denne saken).

Saken (slik jeg opplever den) er at vi som har kjøpt P85D har blitt lovet noe Tesla ikke har levert. Og det er prinsipielt og juridisk (min påstand) feil, helt uavhengig av om man er fornøyd med bilen eller ikke. Mange har vært fornøyd med bilen i lang tid, men bilen er den samme selv om ny informasjon foreligger.

Mulig jeg er alene om dette, men jeg håper virkelig ikke dette nå blir til en off-topic "beste kjøp" tråd for alt annet enn P85D-kunder.

SigX

Det er vel ingen her som hevder at de har gjort gode kjøp ved å droppe Performance, men flere som mener at om de hadde vært klar over at de ikke fikk den ytelsen de trodde de fikk, så hadde de valgt annerledes.
Personlig mener jeg prisdifferansen kan forsvares så lenge annonsert ytelse blir levert, noe som dessverre ikke er tilfelle.

Horsenose

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 04. september 2015, klokken 22:14
Sitat fra: SigX på fredag 04. september 2015, klokken 22:02

Valgte ikke performance model i siste bestilling .

En bruker her på forumet har sjekket delenummer på 90kwh batteriet .
Nå viser det seg at batteriet til 90D , P90D og P90DL har samme delnummer . Noe som angir at ludo mode er bare troligen bare er en SW sperre på nye biler ... ?
Fossilbiler kan lett leveres i flere effektversjoner med ingen/minimale hw forskjeller. Skjønner ikke hvorfor sw begrensning av ludi-mode skulle være noe verre. Betal for hestene om man vil ha dem. Eller la være.
Model X reservasjon

Cookie Monster

Det gjelder bare Norge og belgia som får nedtrimmende versjonen av samme bil pga hk avgift som det er vel bare nevnte land som har.

Kjøper man en Bmw M3 får man en helt annen bil enn Bmw 330 når det kommer til understell,motor osv. På Tesla får man for ca samme ekstra sum hvis man sammenligner med andre biler i andre land bare annen software.
Ikke en gang bedre understell osv får man lengre.

Greit å være obs på det. de som er medlem av Tesla menigheten betaler nok gladelig uansett. For oss andre som kjøpte bilen basert på at det skulle være model s sin prestanda modell har ikke fått i nærheten av lovt ytelse og effekt.

2015 P85D

hookmaker

I mine øyne har Tesla nu reagert på det som har blitt skrivet, og det sikrer att de som som kjøper P85D fra nu ( tilsvidere bare i USA) får det de har betalt for. DETTE stopper blødningen, men endrer ikke på att de som har kjøpt inden har blitt feilinformert. For min egen del, har jeg bytt ut en fin S85 med en P85D på denne feilinformationen.
Er man skarp, så føler man sig lurt. OG vi som føler os lurt, har nu en ennu sterkere sak. Mine herrer, vi kommer å pøse mer bensin på dette!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA