Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 31. august 2015, klokken 15:53
Er ingen bilfabrikanter her i Europa som oppgir 0-100 km/t med rollout. Og er ingen standard på at det skal måles ved bruk av rollout i usa. 0-60mph er fra 0 uansett åssen man vrir og vender på det. Med rollout er bilen i bevegelse og er derfor ikke lengre fra 0.

Er derfor feks modeller fra Porsche, Bmw osv plutselig har bedre 0-60mph tid enn hva de selv oppgir når de blir testet av feks Motortend som oppgir tidene med det rollout tullet.

Saken dere kjører mot Tesla handler om måten dette skrives og oppgis på og her bruker du fri fantasi.

Du skriver selv 5-100km/t og det stemmer ikke. Det oppgis om 0-100km/t med 1ft rollout. Ta en kikk på en vbox eller annet måleinstrument.

o.b.lix

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 31. august 2015, klokken 12:33
4. Tesla lærer seg forhåpentligvis å oppgi riktige tall i framtiden :)

Var ikke et av argumentene at de har endret tallene på hjemmesiden nå da?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Dennis

Sitat fra: mogu på mandag 31. august 2015, klokken 15:56
nærmere 3,3 sek eller under 3,3? Hva er isåfall nært nok?
Effekten i dag er i nærheten av 700hk, avhengig av hvordan du oppgir den.

3.3 sek. 3.4 sek er også ok og innafor feilmargin. 3.7-3.8 sek er ikke ok

Den er aldri i nærheten av 700hk. Som nevnt mange ganger tidligere er det maks 420kW som går ut av batteriet som er 560hk. Og det er før tap i motor osv.
Hvor mye hver motor gir er uinteressant. Blir det samme om BMW skulle si at M5 sin motor har 700hk men bensinpumpe og dyser gir bare nok til 560hk.

De harde fakta er at i testen til feks Motortrend er P85D bare 0.1 sek raskere til 60 mph og er 0.1 sek tregere på kvartmila enn hva Audi RS7 er med 560hk i motor. En Audi RS7 bremser ca 450hk på hjula i dyno og har en som mange her sier en gammeldags ineffektiv motor. Da framstår det bare latterlig av Tesla å markedføre bilen med 700hk.


Dennis

Sitat fra: jazzwheel på mandag 31. august 2015, klokken 16:02
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 31. august 2015, klokken 15:53
Er ingen bilfabrikanter her i Europa som oppgir 0-100 km/t med rollout. Og er ingen standard på at det skal måles ved bruk av rollout i usa. 0-60mph er fra 0 uansett åssen man vrir og vender på det. Med rollout er bilen i bevegelse og er derfor ikke lengre fra 0.

Er derfor feks modeller fra Porsche, Bmw osv plutselig har bedre 0-60mph tid enn hva de selv oppgir når de blir testet av feks Motortend som oppgir tidene med det rollout tullet.

Saken dere kjører mot Tesla handler om måten dette skrives og oppgis på og her bruker du fri fantasi.

Du skriver selv 5-100km/t og det stemmer ikke. Det oppgis om 0-100km/t med 1ft rollout. Ta en kikk på en vbox eller annet måleinstrument.

Ja har brukt vbox selv så vet godt hvordan det fungerer. Når man bruker rollout starter målingen når man har ca 3-5 mph.  og ikke 0, altså er det ikke lengre 0-100

Selv edmunds kaller dette "bogus practice"

SitatA Few Words About Rollout
The term "rollout" might not be familiar, but it comes from the drag strip. The arrangement of the timing beams for drag racing can be confusing, primarily because the 7-inch separation between the "pre-stage" and "stage" beams is not the source of rollout. The pre-stage beam, which has no effect on timing, is only there to help drivers creep up to the starting position. Rollout comes from the 1-foot separation (11.5 inches, actually) between the point where the leading edge of a front tire "rolls in" to the final staging beam — triggering the countdown to the green light that starts the race — and the point where the trailing edge of that tire "rolls out" of that same beam, the triggering event that starts the clock. A driver skilled at "shallow staging" can therefore get almost a free foot of untimed acceleration before the clock officially starts, effectively achieving a rolling-start velocity of 3-5 mph and shaving the 0.3 second it typically takes to cover that distance off his elapsed time (ET) in the process.

We believe the use of rollout for quarter-mile timed runs is appropriate, as this test is designed to represent an optimum drag strip run that a car owner can replicate at a drag strip. In the spirit of consistency, we also follow NHRA practice when calculating quarter-mile trap speed at the end of the run. So we publish the average speed over the final 66 feet of the quarter-mile run, even though our VBOX can tell us the instantaneous speed at the end of the 1,320-foot course, which is usually faster.

On the other hand, the use of rollout with 0-60 times is inappropriate in our view. For one, 0-60-mph acceleration is not a drag-racing convention. More important, it's called ZERO to 60 mph, not 3 or 4 mph to 60 mph, which is what you get when you apply rollout. While it is tempting to use rollout in order to make 0-60 acceleration look more impressive by 0.3 second, thereby hyping both the car's performance and the apparent skill of the test driver, we think it's cheating.

Nevertheless, some car magazines and some automobile manufacturers use rollout anyway — and fail to tell their customers. We've decided against this practice. We publish real 0-60 times instead. But in order to illuminate this issue and ensure we do justice to every car's real performance, we've begun publishing a clearly marked "with rollout" 0-60 time alongside the primary no-rollout 0-60 time so readers can see the effects of this bogus practice.

jazzwheel

Mens for eksempel Motortrend måler med 1ft rollout.. Du sier også selv at det ikke er noen standard på hvordan man måler dette. Kan ikke si jeg syns all argumentasjonen dere bruker i denne saken er like solid.

o.b.lix

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 31. august 2015, klokken 16:07
Den er aldri i nærheten av 700hk. Som nevnt mange ganger tidligere er det maks 420kW som går ut av batteriet som er 560hk. Og det er før tap i motor osv.
Hvor mye hver motor gir er uinteressant. Blir det samme om BMW skulle si at M5 sin motor har 700hk men bensinpumpe og dyser gir bare nok til 560hk.


Nå er jo motorene gearet ulikt slik at de vil ikke trekke 700 hk samtidig uansett, dette for å bli mest mulig effektiv.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Hodetelefoner

Tesla endret vel tallene før vi mottok bilene? Kunne trukket dere. Som det skrives her, tesla har endret tallene nå. Fortsatt er dere ikke fornøyde. Kan noen forklare meg hvor mye strøm som trekkes ifra batteriet? Jeg har ikke fått med meg dette enda... .... :p
Det stemmer nok at ingen europeiske bilprodusenter måler med rollout.
De måler med en magisk stoppeklokke som går litt saktere enn hva normale klokker går.
Jeg har 2 uker fri hvor vi kan reise rundt i Oslo og prøvekjøre ALT av biler, så kan vi sjekke 0-100 tidene på disse.
Maks 10 forsøk pr bil?
Hvor mange var det som skrev under disse brevene deres? 14?

Dennis

Sitat fra: jazzwheel på mandag 31. august 2015, klokken 16:20
Mens for eksempel Motortrend måler med 1ft rollout.. Du sier også selv at det ikke er noen standard på hvordan man måler dette. Kan ikke si jeg syns all argumentasjonen dere bruker i denne saken er like solid.

Standarden er jo 0-60mph eller 0-100 km/t. Altså fra 0. Kan jo ikke bli stort enklere? De aller fleste bilfabrikanter ser ut til å ha forstått dette uten problemer.

Dennis

#248
Sitat fra: KristofferH på mandag 31. august 2015, klokken 16:48
Tesla endret vel tallene før vi mottok bilene? Kunne trukket dere. Som det skrives her, tesla har endret tallene nå. Fortsatt er dere ikke fornøyde. Kan noen forklare meg hvor mye strøm som trekkes ifra batteriet? Jeg har ikke fått med meg dette enda... .... :p
Det stemmer nok at ingen europeiske bilprodusenter måler med rollout.
De måler med en magisk stoppeklokke som går litt saktere enn hva normale klokker går.
Jeg har 2 uker fri hvor vi kan reise rundt i Oslo og prøvekjøre ALT av biler, så kan vi sjekke 0-100 tidene på disse.
Maks 10 forsøk pr bil?
Hvor mange var det som skrev under disse brevene deres? 14?

Kom gjerne med forslag over biler du mener ikke klarer det. Har vært med å prøvd Nissan Gtr 35, Mitsubishi Evo og Bmw M3 med vbox og alle klarte oppgitt 0-100 tid innafor +- 0.2 sek
Er vel mer Tesla som har funnet opp verdens raskeste stoppeklokke :p

Min P85D blir frakjørt av min gamle Subaru Sti med 510hk på 0-100. Over 100 er Subaruen så mye raskere at det er Ludicrous :p
Forsåvidt greit det, siden Tesalen er en stor premium bil som veier 2200kg. Men basert på 700hk tallet jeg fikk servert når jeg kjøpte bilen så skulle hk/vekt vært veldig likt så forventet at de skulle ligge mer likt til 160 i det minste.
Ikke alle som har putret rundt i en daff volvo eller vw tidligere.

jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 31. august 2015, klokken 17:04
Forsåvidt greit det, siden Tesalen er en stor premium bil som veier 2200kg. Men basert på 700hk tallet jeg fikk servert når jeg kjøpte bilen så skulle hk/vekt vært veldig likt så forventet at de skulle ligge mer likt til 160 i det minste.

Tesla har fast utveksling, så den argumentasjonen der går det ikke an å bruke. Tydelig at du og flere andre ikke har skjønt at hk alene har null og niks med akselerasjon å gjøre. Man må ta hensyn til giring og momentkurver. Ved å kunne bytte til tyngre gir ville det vært å forvente, men det kan man altså ikke. Tesla har heller aldri lagt skjul på et den ikke har flere gir.

Hodetelefoner

Tror nok mine tidligere biler er betydelig raskere enn dine understyrte 4cylindrede greier. Så håpet ikke du hintet til meg :)
Du har allerede 3 biler på listen din. BMW har litt flere modeller. Når har du tid til å ta noen tester? Jeg vil selvfølgelig filme og legge ut live blogg med deg i hovedrollen under tiden vi tester :) har en del gopro kameraer vi fester på bilene. Så man ikke får vekt av ekstra passasjer etc :) 
Vi bør jo samtidig prøve å sette sammen et brev til BMW, Mercedes og auda. For jeg tviler på at du klarer å oppnå målt til med 99% av bilene deres :D

jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 31. august 2015, klokken 16:56
Sitat fra: jazzwheel på mandag 31. august 2015, klokken 16:20
Mens for eksempel Motortrend måler med 1ft rollout.. Du sier også selv at det ikke er noen standard på hvordan man måler dette. Kan ikke si jeg syns all argumentasjonen dere bruker i denne saken er like solid.

Standarden er jo 0-60mph eller 0-100 km/t. Altså fra 0. Kan jo ikke bli stort enklere? De aller fleste bilfabrikanter ser ut til å ha forstått dette uten problemer.

Det var du som skrev 5-100km/t. Kanskje du skal klage til vbox istedenfor Tesla siden du kan bruke den til å måle med 1ft rollout.

Hodetelefoner

Hva er det du prøver å påstå jazzwheel?
Gutten står jo å sier at hans trimmede ihjelskrudde Subaru akselererer ifra en tesla ifra start til toppfart(haha nå kom jeg på hvor høy utveksling en Subaru har. Treg sak...).
Selv en Volvo turbo ifra 90tallet spiser tesla ifra 200kmt. Ifølge Dennis og en del andre i Sherlock Holm klubben så har P85D mindre enn 300hk... 
Dette gjelder også de andre tesla utgavene.. De er trege ifra 150. Så de bør kanskje inkludere disse bilene i brevet også?

jazzwheel

@CookieMonster

Med logikken din så blir det riktig om du setter Subaruen din i 2. gir, da har du samme utveksling som en Tesla. Se hvor bra det funker i 100km/t ++

Dennis

Sitat fra: jazzwheel på mandag 31. august 2015, klokken 17:13
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 31. august 2015, klokken 17:04
Forsåvidt greit det, siden Tesalen er en stor premium bil som veier 2200kg. Men basert på 700hk tallet jeg fikk servert når jeg kjøpte bilen så skulle hk/vekt vært veldig likt så forventet at de skulle ligge mer likt til 160 i det minste.

Tesla har fast utveksling, så den argumentasjonen der går det ikke an å bruke. Tydelig at du og flere andre ikke har skjønt at hk alene har null og niks med akselerasjon å gjøre. Man må ta hensyn til giring og momentkurver. Ved å kunne bytte til tyngre gir ville det vært å forvente, men det kan man altså ikke. Tesla har heller aldri lagt skjul på et den ikke har flere gir.

Er fult klar over at Tesla ikke har gir og var derfor klar på at jeg forventet ikke at den skulle henge på i høyere hastigheter enn 160.
Hk er uansett et resultat av moment ganger turtall. Er en grunn til at man kan regne seg fram ganske nøyaktig til hvor mange hk som må til for å feks flytte en 2200kg bil 401 meter uten at man vet noe om momentet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA