Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 27. august 2015, klokken 08:51
Sitat fra: kenseitzberg på tirsdag 25. august 2015, klokken 06:45
Nej, der er bare ikke nyt. I dag sendes 3 brev - alle signere er på. Beder om svar senest fredag, men hvorfor skulle de svare denne gang. Vi releaser al information hvis ikke vi hører noget, så kan alle få at vide hvordan Tesla egentligt behandler deres kunder..

Noe nytt i denne sak etter at brevet er sendt ?

Tror du virkelig ikke du hadde hørt om det om de hadde fått svar? ;)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km


Teslanewbie

Løfter denne frem.
Nå er fristen for tilbakemelding ute , hvor står nå saken, greit med en oppdatering.

Er hk og aksellerasjonstidsørsmålene avklart ?  Eller er saken nå eskalert til tiltak nummer 6?

Ser også at brukere fra TMC har sendt et rekommandert brev til Elon Musk.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kseitzberg

Som forventet - intet nyt.

Next step er medierne - så kender nogen et par kontakter i relevante medier er man velkommen til at henlede opmærksomheden på www.teslaforum.dk/p85d, hvor vi (Torben, Ken og Henrik) meget gerne vil svare på spørgsmål og fremlægge yderligere information.

Der er endnu en sag på vej - se www.teslaforum.dk/supercharge - en S60'er som i lang tid har kæmpet en kamp for at få Tesla'en ned på de lovede 20 minutter for 50% ladning. Men her lyder beskeden også "Works as designed and without any errors" - ganske som i vores P85D sag.

Jejl

Har ikke satt meg helt inn i saken, men hvis jeg forstår det rett klages det på måten 0-100 tiden er målt på og antall oppgitte hk?
Hvis bilen teoretisk kan yte de oppgitte hk, om så var bare i et tidels sekund og ikke på hjulene men i selve motorene så har vel Tesla sitt på det tørre?
Og hvis blien klarer 0-100 km/t på en eller annen måte innen for oppgitte tall, så er det vel heller ikke noe å klage over?

Muffinman

Poenget her er vel at da må Tesla komme på banen og forklare under hvilke omstendigheter bilen klarer ytelsene den ble oppgitt til å ha når disse gutta kjøpte bilene sine.

Tipper at om dette blir til en større sak i media er Pedersen raskt ute og forteller at det er et "begrenset antall biler som er rammet". Man innrømmer neppe mer enn nødvendig, og rykker nok ikke tilbake til bakerste skanse i første omgang. Tror det er viktig at våre danske venner, om de blir intervjuet, legger vekt på veggen av taushet de er møtt med. Det framstår som grenseløst arrogant av Tesla å ikke svare på henvendelsene.

o.b.lix

Motorene kan levere 700 hk i benk - vanlig måte å oppgi hk på.
Bilen kan klare 0-100 på oppgitt tid - dersom man bruker måte som var vanlig i USA å måle på ("rollout").

Imidlertid klarer ikke batteriet (dvs kontaktor) å gi full effekt til motorene, og bilen klarer derfor ikke 0-100 målt etter europeisk standard.
Da vil noen beholde bilen (for de er jo fornøyd) OG saksøke produsenten for å ha lurt dem.

Etter mitt syn tullball, men jeg har ikke blitt lurt, så min mening teller ikke.

Tror dette er riktig oppsummert?

 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Nei, det er nok ikke riktig oppsummert. Bilene ble levert og fikk i vinter økt ytelse med en oppdatering, deretter ble det et vesentlig dropp rundt april. Tipper at de oppdaget at kontaktor ikke holdt og senket maksstrømmen og dermed ytelsen. Ikke lenger etter lanseres "ludicrous" med oppgraderte komponenter, som sannsynligvis klarer ytelsen vanlig P85D skulle hatt i følge spesifikasjonene. Det er vel gjentatt flere ganger lenger fremme i denne tråden.

Rollout er forresten bare tull,  det var ikke oppgitt at bilen var målt slik og de andre modellene var så vidt jeg vet IKKE målt med rollout. Dermed har man skapt et inntrykk av at forskjellen til de "lavere" modellene var større enn den egentlig er.

Teslanewbie

Rollout blir lureri når tesla oppgir 0-60mph /0-100kmh  og ikke 3mph-60/5kmh-100 ...

Null er null . Oppgir du null så er det dette som gjeller!!!
Null mph/ kmh er stillestående og ikke i bevegelse da er det ikke null lengere ...

Ganske enkelt , eller så har  de skjønt null , nix, nill...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

d58palset

#219
ob.lix: At det er vanlig å oppgi effekt i benk er forsåvidt greit. Det er nemlig ikke tapet fra motor til hjul folk klager over. (Det mangler mer enn som så)
Det hjelper lite med effekt i motorene hvis ikke nødvendig strøm kan leveres. Det blir som å få en bensinbil med 700hk, men en bensinpumpe som uansett ikke kan gi mer bensin enn til 500hk. (Batteriet er nemlig aldri i nærheten av å levere nok strøm til å produsere 700hk)

En annen ting er at rykter sier at motorene med sin ulike utveksling uansett aldri leverer 700hk samtidig. (Ja, jeg vet at forbrenningsmotorer yter ulikt på ulike turtall - men de har i det minste et gitt område de faktisk yter oppgitt effekt.)

Da står vi faktisk igjen med at 700hk ikke er reelt.

Videre stemmer ikke tallene for 0-100. (slik de faktisk gjør for øvrige modeller)

Vi som kjøpte da bilen ble lansert sammenlignet de tekniske dataene Tesla oppgav for de ulike modellene.  P85d ble oppgitt med bortimot dobbel effekt av min daværende s85!! Nå viser det seg altså at forskjellen mellom p85d og øvrige modeller (også 85d - hvor forskjellen i 0-100 kun er nærmere et halvt sekund) er langt mindre enn Tesla gav intrykk av.

Tesla har også endret annonseringen av effekten - det sier jo litt.....

Et annet forhold som jeg ikke set at har vært diskutert, men som faktisk er av betydning, er at siden batteriet er en begrensning forsvinner mye ytelse etterhvert som SOC går ned (mye mer enn for modellene med lavere ytelse). Dette ble det heller aldri informert om.. (og så det er klart - folk forholder seg til ytelse med høy SOC)

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 29. august 2015, klokken 19:40
Motorene kan levere 700 hk i benk - vanlig måte å oppgi hk på.
Bilen kan klare 0-100 på oppgitt tid - dersom man bruker måte som var vanlig i USA å måle på ("rollout").

Imidlertid klarer ikke batteriet (dvs kontaktor) å gi full effekt til motorene, og bilen klarer derfor ikke 0-100 målt etter europeisk standard.
Da vil noen beholde bilen (for de er jo fornøyd) OG saksøke produsenten for å ha lurt dem.

Etter mitt syn tullball, men jeg har ikke blitt lurt, så min mening teller ikke.

Tror dette er riktig oppsummert?



Ikke riktig oppsummert på noen som helst måte bilen klarer kun og levere 420kW (ca 560hk) ut ifra batteriene, uten og ta med tap i inverter og drivledd osv. Så allerede her mangler man ganske mye hk.
Det er ingen bilprodusenter som oppgir bilene sine med rollout, det er noe man bruker på dragstripa, og visst de vill oppgi med rollout så må de skrive dette alle 0-100 tall ifra Tesla begynner på 0 og ikke 3mph.

kseitzberg

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 29. august 2015, klokken 19:40
Motorene kan levere 700 hk i benk - vanlig måte å oppgi hk på.
Bilen kan klare 0-100 på oppgitt tid - dersom man bruker måte som var vanlig i USA å måle på ("rollout").


Lad os spole tiden tilbage til launch dagen på P85D - her sagde Musk helt nødagtigt at målet med P85D var at matche alle tiders "top of the line" - the McLaren F1 for så hvidt angår accelleration. Og da denne går 0-60 på 3,2 sekunder - er det altså denne tid der er relevant. Som det ses på P85D performance sitet - er netop tiden for McLaren F1 opgivet UDEN rollout, hvorfor alle sammengligningstider derfor må være uden rollout - lad os en gang for alle få naglet dette fast!

Spinner

Sitat fra: kenseitzberg på søndag 30. august 2015, klokken 23:41målet med P85D var at matche alle tiders "top of the line" - the McLaren F1 for så hvidt angår accelleration.
Så hvis noen stiller opp med en McLaren F1, og P85D slår denne fra 0-100... er saken da død? ;D

Hodetelefoner

Det holdt ikke med en 700hk sterk dodge hellcat? :D

(som måtte trimmes før den klarte å kjøre ifra en p85d på stripen? men da kom den seg ikke hjem pga total kollaps i mellomakselen)..


o.b.lix

#224
Sitat fra: Sbr på mandag 31. august 2015, klokken 02:25
Så hvis noen stiller opp med en McLaren F1, og P85D slår denne fra 0-100... er saken da død? ;D

Grunnen til at Elon Musk er så opptatt av McLaren F1 er vel at han har en slik, og han mener at P85D er råere. Dvs han har prøvd begge.

(Men tror hans F1 er vrak?)


Forøvrig er saksøkende P85D i godt selskap http://www.dinside.no/934501/saksokes-for-nokkelfri-tenningslaas
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA