Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

HåkonE

Må si jeg er svært overrasket over enkeltes reaksjoner på TMC-forumet.

Dette er jo veldig enkelt. Man går til butikken. Selger lover et hus på 200 kvm. Når du overtar huset, viser det seg et at det er på 160 kvm.

Da hjelper det lite at huset er "still a nice house", eller CEO er "a great guy".....eller "just upgrade it for your own money".  Eller enda bedre...."nobody buy``s a house without looking at it first".

Altså de fremstår enige i at huset er mindre enn avtalt, men syntes kunden bare må finne seg i det?

Jeg har vært, og fortsatt er, en god ambassadør for Tesla. Men dette bør de rydde opp i raskt før pressen begynner å lage saker ut av det. Og det vil de.....Tesla har fått enorme mengder gratis-reklame etter de foret pressen med insane-påstander. Tesla er et "hot topic" og genererer mye klikk. Hadde jeg vært en journalist/skribent, hadde jeg skrevet så blekket sprutet allerede nå.

Og lesere hadde spist det rått, spesielt alle ambassadørene for eksosbiler. Tesla hadde blitt latterliggjort i hver eneste artikkel og i sosiale medier i mange år fremover. Bare se på rustsaken til Mercedes. Fortsatt den dag i dag, så er ikke ryktet helt borte. Det er over 10 år siden det var et endt kapittel, og den gangen spredde ikke slike saker seg så fort i mediene.

Ta for eksempel BMW. De har alltid vært kjent for å være moderate når de oppgir effekt. Kundene vet derfor alltid hva de går til. Dette ryktet har vært med de i årevis, og mange kunder er trofaste livet ut. Motorsport og ytelser er i deres DNA.

Hvis det ble kjent at BMW jukset på effekten hadde dette ryktet for alltid vært ødelagt. Hver eneste gang de lanserte noe, ville både kunder og journalister spørre (og det med rette): "Men vil de levere?"

Og hva koster et slikt rykte på sikt? Jeg kan lite om markedsføring, så jeg kan bare tippe enorme summer.

Og det er jo klart at de uansett vil tape en sak i retten (om de velger å ta det så langt) dersom det er tilfelle at de har lovt 15-20% større "hus" enn de har levert. Og da vil de uansett måtte gjøre opp for seg + saksomkostninger + konsekvensene av "evig eies kun et dårlig rykte". 

Jeg håper virkelig Tesla gjør det smarte her og løser denne saken fort før den eskalerer utenfor "lukkede" forum.

Alle kan gjøre feil, men den virkelige styrkeprøven er hvordan man rydder opp i etterkant.

Toonster

En del av problemet er vel at det ikke lar seg løse på noen enkel måte?

Om påstandene stemmer, er jo Tesla i "deep shit". For som det skrives her så er man ikke opptatt av å få de ytelsene som er forespeilet, men å få 700HK - hvis jeg ikke har misforstått så er det fysisk umulig å levere dette på disse bilene.

Hvordan kan Tesla klare å løse dette på noen måte?

Når det gjelder diverse "trusler" om å gå til media om dette ikke fikses, så må jeg innrømme at jeg stusser litt. Det er jo ikke slik at dette forumet er noe nettsted i en slags underverden , rimelig åpent og greit. Ganske sikker på at en og annen i mediaverden har fanget opp dette - Spørsmålet som da er interessant er: hvorfor har ingen gjort noe med dette?

kseitzberg

Toonster: Journalister er generelt lige så dovne som os andre når det kommer til at arbejde. De kan jo ikke være med over det hele, så der er nok ikke nogen der har tippet dem endnu.

Der er måder hvorpå Tesla kan fixe det, men det kommer til at koste. Når man læser tråden igennem og ser problemerne nævnt, står det jo klart at Kontaktoren ikke kan klare belastningen fra den store strømstyrke, hvorfor Tesla har måtte begrænse bilen. Problemet er mest at det ikke er kommunikeret ud - havde de spillet med åbne kort, så havde ingen haft noget imod at blive "downgraded" i en periode - hvis man vidste at dette ville løses inden for rimelig "teslatid".

Problemet er nu at de har fundet ud af at løsningen ikke er helt simpel - den store spænding kræver ny hardware - og nyudvikling koster. Lytter man til præsentationen så er det en ny "pyro-actuated fuse" og en ny kontakt i titanium eller anden legering. Taget fra rumindustrien, og her koster ting mere end spidsen af en jetjæger.

Jeg ved ikke helt hvor mange P85D der er solgt på verdensplan - måske 5000? (17% af Model S i Danmark er P85D)

Prisen på 5.000 USD har Tesla sikkert regnet med at kunne få hjem på en hel del af dem - lad os sige halvdelen

5.000 usd * 2500 biler = 12.500.000 USD i indtægt.

Med vores klage, bliver de i stedet nødt til at spytte i kassen for at vi får Insane tilbage. Nu koster det lige pludseligt  op til 25 mio USD at få fixet problemet på alle P85D'ere, altså 37,5 mio i "tab" - forventet indtægt plus omkostningen til at fixe alle.

Selvfølgeligt kan de software begrænse bilen til 1300 ampere, og sælge en Ludicrous upgrade efterfølgende - til dem der måtte ønske det - er det halvdelen, så er det 12,5 mio ind i kassen.

Det risikerer med andre ord at koste Tesla 25 mio USD at få fixet problemerne - under den forudsætning at kostprisen på hardwaren er 5.000 usd.

Det er netop derfor Tesla går stille med dørene p.t.

Vores anbefaling til Tesla er at ALLE der henvender sig til et SC med ønske om at få Insane tilbage, naturligvis skal have det - om det er alle der ønsker det, tvivler jeg på efter af have fulgt diskussionen herinde, på TMC og de øvrige fora. Der er mange der syntes at P85D er fin nok som den er, og vi er måske nogle hundrede stykker som bare vil have vores Insane tilbage.

Så skulle Tesla lave et fornuftstræk, ville det være at lytte på os, og tilbyde at udbedre fejlen, med tanke på at en del af os ville opgradere efterfølgende. Hvad det så reelt ville koste kan man kun gætte på, men det ville reelt nok være det billigste for Tesla. Efterfølgende kunne de melde ud i pressen eller andre steder, at en gruppe loyale og Teslaelskende kunder har hjulpet dem med at identificere et problem, og at vi i samarbejde har fundet løsningen. Det ville være en Win-Win situation, men tiden er ved at rende ud for dem.

Vi vil tage næste action på søndag, såfremt vi ikke hører fra Tesla i denne henseende, igen i en sober tone sende dem et sidste brev, der tydeliggør vores intentioner, forslag til løsning m.v. Herefter 1 uge til at tilkendegive hvorvidt de er enige eller ej. Høres intet fra Tesla's side, inden tidsfristens udløb, iværksættes den næste handling, som vi igen helst ville være foruden - løsningen fortjener at blive fundet uden ekstern involvering.

Step 6 skulle vi helst ikke komme til - det er vi ingen der ønsker..

Teslanewbie

step 6

Overskrift i VG :

Musk-elbil mangler sinnsykt mange hestekrefter  , eiere blir latterlig behandlet .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hodetelefoner

Musk bil mangler masse hk. Kjører magisk ifra tilsvarende biler i akselerasjonen. Men fordi bilen ikke har en tradisjonell girkasse så forstår ikke eierene at de ikke kan ha kreftene tilgjengelig uansett når de stempler pedalen i bunn. Torsdagens vær blir .....

Dennis

#170
Sitat fra: KristofferH på torsdag 20. august 2015, klokken 03:33
Musk bil mangler masse hk. Kjører magisk ifra tilsvarende biler i akselerasjonen. Men fordi bilen ikke har en tradisjonell girkasse så forstår ikke eierene at de ikke kan ha kreftene tilgjengelig uansett når de stempler pedalen i bunn. Torsdagens vær blir .....

Kjennes sikkert bare ut som din kjører fra tilsvarende biler siden du nesten sklir ut av de setene i din P85D som ikke har next gen setene. Og ja nå er jeg spydig tilbake slik som du er med andre her ;)

Uansett det du skriver stemmer ikke. Den går som kjent likt på kvartmila som biler med ca 560hk og 0-100 tiden er lik er langt fra andre biler med samme hk/vekt forhold når man ser på hvilke 0-100 tider bilen faktisk klarer uten fantasitallene på nettsiden til Tesla som ingen har klart.

Men la oss bare sammenligne med Model S modellen under 85D. P85D går bare 0.5-0.6 sek raskere til 100 når man ser på de beste tidene noen har klart noensinne og så å si helt likt som 85D ved rullende start over 80 km/t. 85D har 420hk. Så er ikke ikke imponert av P85D.

Men du får gjerne være imponert du. Ser ut som mange andre har begynt å gjennomskue Tesla sine fantasitall. Trodde i det minste en periode at den klarte 0-100 på 3.3 som var en trøst når den ikke går noe stort bedre over 80 enn de andre. Men når selv det ikke stemmer er det bare sykt skuffende å ha betalt så mye for så lite og man har fått servert falske tall både på effekt og 0-100 tider fra Tesla sine egne nettsider når man skulle ta et valg om å bruke så mye mer penger.
Eller å bruke enda mer penger på Ludicrous som etter all sannsynlighet også er brukt tall som ikke stemmer helt med virkeligheten.

Tesla er den første bilen jeg har har hatt hvor jeg føler jeg må snakke ned bilen. Mange som spør "å er det den med 700hk" Da svarer jeg nei det er bare tull og den effekten stemmer ikke. For gidder ikke juge til folk.

Eip

Sitat fra: kenseitzberg på torsdag 20. august 2015, klokken 00:29
Toonster: Journalister er generelt lige så dovne som os andre når det kommer til at arbejde. De kan jo ikke være med over det hele, så der er nok ikke nogen der har tippet dem endnu.

Der er måder hvorpå Tesla kan fixe det, men det kommer til at koste. Når man læser tråden igennem og ser problemerne nævnt, står det jo klart at Kontaktoren ikke kan klare belastningen fra den store strømstyrke, hvorfor Tesla har måtte begrænse bilen. Problemet er mest at det ikke er kommunikeret ud - havde de spillet med åbne kort, så havde ingen haft noget imod at blive "downgraded" i en periode - hvis man vidste at dette ville løses inden for rimelig "teslatid".

Problemet er nu at de har fundet ud af at løsningen ikke er helt simpel - den store spænding kræver ny hardware - og nyudvikling koster. Lytter man til præsentationen så er det en ny "pyro-actuated fuse" og en ny kontakt i titanium eller anden legering. Taget fra rumindustrien, og her koster ting mere end spidsen af en jetjæger.

Jeg ved ikke helt hvor mange P85D der er solgt på verdensplan - måske 5000? (17% af Model S i Danmark er P85D)

Prisen på 5.000 USD har Tesla sikkert regnet med at kunne få hjem på en hel del af dem - lad os sige halvdelen

5.000 usd * 2500 biler = 12.500.000 USD i indtægt.

Med vores klage, bliver de i stedet nødt til at spytte i kassen for at vi får Insane tilbage. Nu koster det lige pludseligt  op til 25 mio USD at få fixet problemet på alle P85D'ere, altså 37,5 mio i "tab" - forventet indtægt plus omkostningen til at fixe alle.

Selvfølgeligt kan de software begrænse bilen til 1300 ampere, og sælge en Ludicrous upgrade efterfølgende - til dem der måtte ønske det - er det halvdelen, så er det 12,5 mio ind i kassen.

Det risikerer med andre ord at koste Tesla 25 mio USD at få fixet problemerne - under den forudsætning at kostprisen på hardwaren er 5.000 usd.

Det er netop derfor Tesla går stille med dørene p.t.

Vores anbefaling til Tesla er at ALLE der henvender sig til et SC med ønske om at få Insane tilbage, naturligvis skal have det - om det er alle der ønsker det, tvivler jeg på efter af have fulgt diskussionen herinde, på TMC og de øvrige fora. Der er mange der syntes at P85D er fin nok som den er, og vi er måske nogle hundrede stykker som bare vil have vores Insane tilbage.

Så skulle Tesla lave et fornuftstræk, ville det være at lytte på os, og tilbyde at udbedre fejlen, med tanke på at en del af os ville opgradere efterfølgende. Hvad det så reelt ville koste kan man kun gætte på, men det ville reelt nok være det billigste for Tesla. Efterfølgende kunne de melde ud i pressen eller andre steder, at en gruppe loyale og Teslaelskende kunder har hjulpet dem med at identificere et problem, og at vi i samarbejde har fundet løsningen. Det ville være en Win-Win situation, men tiden er ved at rende ud for dem.

Vi vil tage næste action på søndag, såfremt vi ikke hører fra Tesla i denne henseende, igen i en sober tone sende dem et sidste brev, der tydeliggør vores intentioner, forslag til løsning m.v. Herefter 1 uge til at tilkendegive hvorvidt de er enige eller ej. Høres intet fra Tesla's side, inden tidsfristens udløb, iværksættes den næste handling, som vi igen helst ville være foruden - løsningen fortjener at blive fundet uden ekstern involvering.

Step 6 skulle vi helst ikke komme til - det er vi ingen der ønsker..

Hvordan registerer man seg på siden deres uten 0-100 tider fra vbox?
VIN: 509XX PD

Dennis

#172
Consumer reports er idag ute med ytelsetest av P85D.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/08/tesla-model-s-p85d-test-results/index.htm

De bekrefter også at P85D ikke klarer 0-60mph raskere enn 3.5 sek som nevnt flere ganger. Da tar 0-100 km/t ca 0.2 lengre tid så 3.7 sek

Ser også ut som bilen har blitt tregere på kvartmila.

SitatWe did multiple acceleration runs on a full charge and averaged times in both directions at our track. To measure speed, we use a GPS data acquisition system with position accuracy to as tight as two centimeters. Our P85D took 1.4 seconds to reach 30 mph and a scant 3.5 seconds to get to 60 mph in "Insane" mode—a bit short of the advertised 3.1 seconds. Tesla promises the new "Ludicrous" mode will lower that to 2.8 seconds, but based on our testing, we're not convinced. The quarter-mile mark blew by in 12.1 seconds at 111.9 mph. Interestingly, we didn't see a drop off in acceleration times after multiple runs.

Et annet viktig poeng de har som hindrer produsenter å levere biler som er bedre til test

SitatYou may have seen Model S P85D tests before, but we do things a little different at Consumer Reports. We bought a Tesla Model S P85D—our test car is not on loan from Tesla. And all the testing is done in a precisely controlled environment—our 327-acre auto test facility in Connecticut. Like every car we purchase, the Model S P85D was put through an extensive gauntlet of more than 50 tests and evaluations, after a significant break-in period.

Teslanewbie

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 20. august 2015, klokken 13:54
Consumer reports er idag ute med ytelsetest av P85D.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/08/tesla-model-s-p85d-test-results/index.htm

De bekrefter også at P85D ikke klarer 0-60mph raskere enn 3.5 sek som nevnt flere ganger. Da tar 0-100 km/t ca 0.2 lengre tid så 3.7 sek

Ser også ut som bilen har blitt tregere på kvartmila.

SitatWe did multiple acceleration runs on a full charge and averaged times in both directions at our track. To measure speed, we use a GPS data acquisition system with position accuracy to as tight as two centimeters. Our P85D took 1.4 seconds to reach 30 mph and a scant 3.5 seconds to get to 60 mph in "Insane" mode—a bit short of the advertised 3.1 seconds. Tesla promises the new "Ludicrous" mode will lower that to 2.8 seconds, but based on our testing, we're not convinced. The quarter-mile mark blew by in 12.1 seconds at 111.9 mph. Interestingly, we didn't see a drop off in acceleration times after multiple runs.

Et annet viktig poeng de har som hindrer produsenter å levere biler som er bedre til test

SitatYou may have seen Model S P85D tests before, but we do things a little different at Consumer Reports. We bought a Tesla Model S P85D—our test car is not on loan from Tesla. And all the testing is done in a precisely controlled environment—our 327-acre auto test facility in Connecticut. Like every car we purchase, the Model S P85D was put through an extensive gauntlet of more than 50 tests and evaluations, after a significant break-in period.

Hadde vært greit hvis det testet P85 også .. Men ja , dette bekrefter jo bare det alle her inne veit..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hodetelefoner

Gidder dere gjøre dette for BMW eiere etc også? Lite å gjøre i Danmark for tiden?

Dennis

#175
BMW er jo kjent for å gi litt mer hk enn de sier så hvorfor skal man det? Feks BMW M3 er oppgitt til 425hk i motor men har blitt benket til 424hk på hjula! altså nesten 480hk i motor

http://blog.caranddriver.com/2015-bmw-m3-throws-down-huge-dyno-numbers-video/

Jobbet tidligere en god del med tuning av bla Mitsubishi og Subaru og driver enda litt på med det. Har vel hatt minst 50-60 slike i bremsebenk og alle gir innafor det de er oppgitt til selv etter over 10år så lenge alt har vært i orden med motor.
Feks en org Subaru STi fra 2003 er oppgitt til 265hk, men i benk gir de rundt 235hk på hjula som er ca 280hk i motor når man regner et tap i girkasse/drivverk på ca 18-20% som er vanlig på en 4wd.

Minner igjen på at Mazda fikk store problemer for å si at RX8 hadde 10hk mer enn det den hadde, så hvis det er snakk om 150hk her er det nok rekord.

Hadde bilen hatt 620-630hk hadde alt vært greit siden det er innafor med tanke på tap osv. Men her er vi nede i mot 500hk og den gjør 0-100 0.4 sek tregere enn oppgitt. 4 dyno tester viser godt under 500hp på hjula.
Når Tesla oppga bilen med 700hk så er det jo klart man sammenligner mot utgående modell og forventer da nesten 50% mer ytelse også i høyere hastighet.

Tesla får svare for seg og justere tallene hvis de ikke kan bevise at de stemmer. Samme for Ludicrous som mest sannsynlig heller ikke klarer 2.8 sek til 60mph eller 3 sek til 100 km/t

Teslanewbie

Sitat fra: KristofferH på torsdag 20. august 2015, klokken 15:35
Gidder dere gjøre dette for BMW eiere etc også? Lite å gjøre i Danmark for tiden?

Ouch ..

"DON'T HATE WHAT YOU DON'T UNDERSTAND."

JOHN LENNON
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Omnilord

Jeg har også registrert meg. Bor i Oslo og har ikke tilgang på vbox.
X Sig reservert

hookmaker

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 20. august 2015, klokken 13:54
Consumer reports er idag ute med ytelsetest av P85D.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/08/tesla-model-s-p85d-test-results/index.htm

De bekrefter også at P85D ikke klarer 0-60mph raskere enn 3.5 sek som nevnt flere ganger. Da tar 0-100 km/t ca 0.2 lengre tid så 3.7 sek

Ser også ut som bilen har blitt tregere på kvartmila.

SitatWe did multiple acceleration runs on a full charge and averaged times in both directions at our track. To measure speed, we use a GPS data acquisition system with position accuracy to as tight as two centimeters. Our P85D took 1.4 seconds to reach 30 mph and a scant 3.5 seconds to get to 60 mph in "Insane" mode—a bit short of the advertised 3.1 seconds. Tesla promises the new "Ludicrous" mode will lower that to 2.8 seconds, but based on our testing, we're not convinced. The quarter-mile mark blew by in 12.1 seconds at 111.9 mph. Interestingly, we didn't see a drop off in acceleration times after multiple runs.

Et annet viktig poeng de har som hindrer produsenter å levere biler som er bedre til test

SitatYou may have seen Model S P85D tests before, but we do things a little different at Consumer Reports. We bought a Tesla Model S P85D—our test car is not on loan from Tesla. And all the testing is done in a precisely controlled environment—our 327-acre auto test facility in Connecticut. Like every car we purchase, the Model S P85D was put through an extensive gauntlet of more than 50 tests and evaluations, after a significant break-in period.

Ja, det var ju en serdeles velkommen rapport. Nu må vi se om det blir aksjon!  8)

Eip

Sitat fra: Omnilord på torsdag 20. august 2015, klokken 16:09
Jeg har også registrert meg. Bor i Oslo og har ikke tilgang på vbox.

Hvordan gjorde du det?
Siden krever både 0-100 tider osv , for å sende inn skjemaet.
VIN: 509XX PD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA