Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

krl

Tesla dummer seg totalt ut her. Dette ender med at tidligere lojale kunder går fra å anbefale kjøp av Tesla til å fraråde kjøp av Tesla. Synd. Det lønner seg ikke å drive med lureri.

Tuxedo

Sitat fra: krl på fredag 04. desember 2015, klokken 18:49
Tesla dummer seg totalt ut her. Dette ender med at tidligere lojale kunder går fra å anbefale kjøp av Tesla til å fraråde kjøp av Tesla. Synd. Det lønner seg ikke å drive med lureri.
Tja, det er vel kun et lite mindretall av kundene som har gått for P85D, så den effekten tror jeg ikke betyr noe særlig for salget.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Kallisman

Sitat fra: Tuxedo på fredag 04. desember 2015, klokken 19:19
Sitat fra: krl på fredag 04. desember 2015, klokken 18:49
Tesla dummer seg totalt ut her. Dette ender med at tidligere lojale kunder går fra å anbefale kjøp av Tesla til å fraråde kjøp av Tesla. Synd. Det lønner seg ikke å drive med lureri.
Tja, det er vel kun et lite mindretall av kundene som har gått for P85D, så den effekten tror jeg ikke betyr noe særlig for salget.

Toppmodellen er den de har størst marginer på. Jeg har selv en P85D, bestilt i fjor. Det er en veldig bra bil, men pga. Teslas kommunikasjon og håndtering av denne saken kan jeg ikke med god samvittighet anbefale noen å kjøpe toppmodell av Tesla, og vil heller ikke gjøre det igjen selv. De har vist at de ikke er til å stole på  når det gjelder toppmodeller, og de er ikke villige til å innrømme feil.
Hvis andre tenker som meg vil det over tid gå utover marginene til Tesla.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

kos

Jada - jeg har rett og andre tar feil - ja det samme ble hevdet før denne merkelige konflikten. Eierne vil beholde bilen og er kjempe fornøyde og så vil de bare ha mer.Noe som de som selger bilen har fått et enkelt svar fra forbruker ombudet om. Det er ingen mangel ved bilen. Og så står man der med en bil som man så gjerne vil beholde og som noen hevder er en mangel med ?. Forbruker ombudet har talt og sakt at det er det ikke og med god grunn da kjøper er fornøyd med bilen. Ser dere ikke at dere blir brukt av noen ? I verden så er det slik at det å ha rett og få rett faktisk ikke er det samme. Ser dere som hevder at dere  har en bil med mangler, men en fantastisk bil og så skiller dere dere enormt ut fra alle andre forbrukere med samme problem. De vil hevde kjøpet. Noe ingen av dere vil - og hvorfor - fordi det er en fantastisk bil. Om dere fortsatt skal drive denne jakten på tesla og la krefter utenfor tvisten la dere sette dagsorden med alt det tullet om tiende deler av et sekund og hestekrefter så er dere passelige naive - de som har startet denne tvisten ønsker kun å ødelegge tesla.

Så kan dere lure på et utfall av denne tvisten i en retts sak - svaret er at det vil ta lang tid og dermed kan dere se langt etter en seier om dere ikke krever å heve kjøpet. Noe ingen av dere kommer til å gjøre da dere ønsker å beholde bilen av en enkel årsak. Den er unik og har ingen vedsiden av og ingen over.

Så ser jeg at flere av de som var så påståelige i starten nå trekker seg fra denne tråden med diverse unnskyldninger som handler om alle andre. Det er mer voksent å si det rett ut - jeg ble forledet til noe som jeg ikke ser konsekvensene av. Så til denne koselige Dansken som hevder at han er svindlet eller lurt - han kan bare levere inn bilen før nyttår i Danmark så kan han fortsette å fortelle at han er svindlet.

I såfall har han svindlet seg selv så det suser.

El-boy

#1564
Sitat fra: Tuxedo på fredag 04. desember 2015, klokken 19:19
Sitat fra: krl på fredag 04. desember 2015, klokken 18:49
Tesla dummer seg totalt ut her. Dette ender med at tidligere lojale kunder går fra å anbefale kjøp av Tesla til å fraråde kjøp av Tesla. Synd. Det lønner seg ikke å drive med lureri.
Tja, det er vel kun et lite mindretall av kundene som har gått for P85D, så den effekten tror jeg ikke betyr noe særlig for salget.
Det er tilliten det er snakk om her. Tesla har oppgitt 700hk til en merpris av ca.150.000,-NOK vs en 85D. Easy money. Når Tesla villeder kunden her for å tjene ekstra penger, hvordan kan en da stole på at Tesla vil opptre redelig i andre tilfeller? Nope, little confidence from my side. Her må hr Tesla himself ta ansvaret som stod på podiet og lovde mer en han kunne holde da P85D ble presenteret,
Nå kan en jo si at kundene av P85D har falt for sitt eget teststeron/adrenalin, skulle ha det verste, og det er den driften Tesla har utnyttet, og igjen gitt lite sympati ifra forbrukerrådet sin side. Hvem har vel egentlig bruk for 700 hk i en personbil på Norske veier?

kos

Det har ingen og ble hevdet for mnd siden og nå har vi fått svar så det suser - ble akkurat som forventet med det utgangspunktet.

691

Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 21:24
Det har ingen og ble hevdet for mnd siden og nå har vi fått svar så det suser - ble akkurat som forventet med det utgangspunktet.
Vi har fået svar fra Tesla som forventet, og forbrukerrådet siger at det gider de ikke bruge tid på. Men de giver dem jo ikke ret på nogen måde, så hvorfor bliver du ved med at sige at der er en afgørelse som forventet?

Amoss

Sitat fra: El-boy på fredag 04. desember 2015, klokken 21:21
Det er tilliten det er snakk om her.

Nettopp.

Selv gir jeg egentlig "beng" i både oppgitte akselerasjons-tideler og eksakte hk da det ikke er hva som interesserer meg. Men har til hensikt å bestille en Model 3 etterhvert, men da er jeg helt avhengig av at jeg føler at jeg kan stole på Tesla, og på det de oppgir om den modellen.

Så fra mitt synspunkt er det verste som kan skje Tesla at de får medhold i en evnt. rettsak. At de får rettens godkjennelse til å fortsette å servere kundene informasjon som kun er egnet til å få kunden til å til å misstolke hva bilen egentlig er god for gjør at ingen vil kunne stole på noen tekniske data de oppgir i fremtiden, og derved blir det også meningsløst for mange å handle bil fra dem.

Tekniske data slik det her er snakk om er først og fremst egnet til å la kundene kunne sammenligne forskjellige biler for å ta en avgjørelse om hvilken bil man velger å kjøpe. Dersom de oppgitte data (aks, toppfart, ytelse, forbruk, rekkevidde, utslipp osv...) ikke er i det minste tilnærmet sammenlignbare med data fra andre fabrikanter - ja, selv ikke sammenlignbare med de data som oppgies om andre utgaver av samme modell fra samme fabrikant! - så er disse dataene helt uinteressante. Finner de ett smutthull som gjør at det er "lovlig" å bruke slike irrelevante tall, så kan de ikke lengre ha noen tillit i markedet.

Helst burde de ha innsett selv hvilken blemme de har gjort, og gått aktivt inn for å rette opp i feilen som har blitt begått, men det toget har tydeligvis gått nå. Men blir de i det minste "dømt" i en rettsinstans, og blir pålagt å rette opp i feilen - og etterlever dette pålegget, så kan man i det minste håpe at de har lært, og ikke vil gjøre slike blemmer flere ganger.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun

Amoss - man kunne ikke sagt det bedre! Takk for en klarsynt kommentar.

kos

Sitat fra: 691 på fredag 04. desember 2015, klokken 21:46
Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 21:24
Det har ingen og ble hevdet for mnd siden og nå har vi fått svar så det suser - ble akkurat som forventet med det utgangspunktet.
Vi har fået svar fra Tesla som forventet, og forbrukerrådet siger at det gider de ikke bruge tid på. Men de giver dem jo ikke ret på nogen måde, så hvorfor bliver du ved med at sige at der er en afgørelse som forventet?

Fordi at det er noen premisser i en forbruker tvist og i en rettslig tvist som man ikke kommer utenom - nemlig at mangelen må være vesentlig og i denne sammenheng så er den ikke vesentlig så lenge kunden i det samme sier at jeg er fornøyd med bilen - det er kun poenget å eie den råeste modellen og nå er det kommet en ny litt for fort så vil jeg ha den uten å måtte betale noe ekstra.

Kommer man til en rettstvist kan man ikke forlange en ny modell eller forlange noe som helst med mindre man viser det med misnøye og da heter det å heve kjøpet. Når skal man få det inn i hode bilen har ingen mangler - det er hvordan man kalkulerer HK og Farten som er omtvistet og det er i denne sammenheng tilbakevist.

Dette er ingen tvist - knapt en uenighet om hvordan man kalkulerer en elektrisk bil fart og HK i det praktiske.

Dette er svært vanskelig å dokumentere og er like vanskelig å føre en rettssak på - Jeg skal ikke bli forundre  om hele saken ender kun i kål - og ingenting kommer til å hende. Med dagens ståsted så er det vanskelig å se at rettsapparatet kommer til å ta saken.




Cookie Monster

#1570
Tror du virkelig forbrukerrådet kan avgjøre slike saker? Nei dette var som forventet. Eneste som ikke var forventet var at svaret fra Tesla var så dårlig og at de bare tok en simpel klage å svarte på den. Hadde forventet et mye mer grundig svar og ikke noe vrøvl snekret sammen slik de har gjort.

Nå er motsvaret så å si ferdig og vi vet at Tesla ikke sitter på noe særlig teknisk info om bilen som gjør saken vanskeligere for oss. Så har mer håp på saken en noen gang :)

Så dessverre kos saken er ikke i nærheten av over og vi gir oss ikke før Tesla innrømmer at de har gjort feil. Og jo det er en mangel på bilen, er bare du som er for hjernevasket av Tesla eller noe til å se det. Nå er også Tesla P90D eiere med på saken, siden den leverer langt fra oppgitte tider på kvartmila uten at Tesla klarer å svare på det heller.
De hadde vell så god tro på at å slenge ut falske tall etter suksessen med P85D at de dro den enda lengre på den med kanskje 10 ft rollout på kvartmila  ;D
2015 P85D

cairnz

Gitt at de innrømmer feil, hva forventes å få ut av det? En økonomisk kompensasjon? At de kjøper tilbake bilene for salgssummen, minus bruk?

Jeg vet ikke helt, men hvis man klager på en vare, så slutter vel man å bruke den mens man klager?

Hva er liksom end-game her?
Elbilist

Cookie Monster

For min del kommer jeg til å godta å få hevet kjøpet hvis de ikke kommer med kompensasjon av noe slag som kan godtas.

Blir bare irritert hver gang jeg ser bilen nå, men gidder samtidig ikke å bare selge den siden jeg mener at Tesla ikke skal komme unna med så villedende markedsføring. Er også litt styr å selge bilen og finne seg noe annet så venter med det til saken er avgjort.

Hvis man har kjøpt et hus feks som ikke oppfyller hva som er lovet er det jo ikke sånn at man bare selger det eller flytter til et annet sånn helt uten videre, man venter til saken er avgjort. Dette er ikke en mobiltlf man reklamerer på men en bil som koster noen kroner og som man er avhengig av å ha hver dag.
2015 P85D

weld77

#1573
Varierer nok. Noen vil ha påstått ytelse (neppe mulig i praksis), noen vil
ha et prisavslag et sted mellom prisdifferansen på 85d og p85d, og atter andre vil ha hele prisdifferansen . Noe jeg personlig finner merkelig siden p-modellen faktisk yter bedre og de første har vel noe annen fjering også, så bilene er ikke like.

Tror ikke så mange er interesserte i å heve kjøpet, for bilen er meget god og folk er stort sett happy. De fleste andre enn kos skjønner at set er mulig å være fornøyd med bilen og føle seg lurt samtidig.

Se bare på hvordan de håndterte oppgraderingene til Ludi. Selv ikke de som var klare til å betale fikk set til. En jeg vet om har nå etter flere måneder ennå ikke fått en pris fra Tesla. Tesla lovet halv pris første 6 mnd. Hvor mange i Norge har fått det tilbudet?

Bilene er fantastiske, men de fremstår som et tulleselskap i håndteringen av denne saken. Tipper egoet til Musk er mye av forklaringen. At folk har førerkort og stemmerett men ikke klarer å se at Tesla bevisst har feilinformert er for meg bekymringsverdig. Skal ha hodet plantet ganske godt i sanden og mange aksjer i Tesla for ikke å se det.

Toonster

På generelt grunnlag synes jeg det er rart at folk stiller spørsmålstegn ved de som klager på P85D og ikke ønsker å heve kjøpet (men ønsker en eller annen kompensasjon).

Det er vel mange tilfeller hvor man klager på diverse uten at man ønsker å heve kjøpet, ikke dermed sagt at selger/produktet er i henhold likevel - og dermed må selger/produsent kompensere for den mangel som foreligger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA