Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

N00b

Way to go Tesla!  Damn right set the record straight!

Nesten så jeg angrer jeg ikke kjøpe P85D selv :-)  Hahaha

Så det er sagt. Lotus er notoriske på optimistiske tider på akselerasjon. Den originale Elise S1 med 118hk ble oppgitt 0-100 på 5,7 sekunder.  Det ble utført med giring fra første til andre med fullpower upshift, uten bruk av clutch. Kniper tiendedeler der!

N00b

Nesten så jeg hører det knitre i alle selvgode, skråsikre og rettryggede mannfolk med hele og fulle opplevde sannheten lysende ut av øynene som et Jehovas vitne med gospel på siden!

Espen Hugaas Andersen

#1532
Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. desember 2015, klokken 22:54Tesla akselererer raskere enn bilene de lager. Spent på fortsettelsen.
Det er ikke sikkert det er noen fortsettelse. Jeg antar de aller fleste av klagerne forsvinner når de må hoste opp penger til advokat. Her var det visst ingen Ludicrous å få...

Når jeg leser svaret er det egentlig ingenting å si på argumentasjonen rundt hestekrefter. Tesla oppgir hestekreftene som de er pålagt å oppgi dem. QED. Rollout/ingen rollout derimot var en betydelig mangel i tilsvaret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

Må beklage til alle P85D eiere at det kan bli lenge å vente på et resultat, men håper at dere står sammen og tar saken opp.
Det er viktig å få satt noen føringer hvordan vi i Norge ønsker hvor grensene skal gå og hva som er greit og ikke når det gjelder bruk av roll out difus info på nettsider osv.

Tror jeg har skrevet tidligere at jeg trodde det var feil å fokusere for mye på hk og ikke 0-100 tidene.

Har Tesla utført målingene etter oppgitte standarder og har sertefikater som sier dette, er det nok vannskelig å overbevise et retts apparat, om at EU sine egne retningslinjer er feil. :-(

Akselerasjonen har det skjedd noe med og det bør være letter å kunne vise at er langt fra riktig.

Bilen er vesentlig tregere fra 50-100 i dag en i April 2015.

Men få et norsk retts apparat til å få frem software endringer, utført i et Amerikansk selskap, der programvaren er en stor del av selskapets "hemeligheter" i forhold til konkurentene er om ikke umulig ganske nær.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jazzwheel

Jeg syns saken er prinsipielt interessant med tanke på forbrukerrettigheter sett i lys av at selger/produsent stadig endrer produktspesifikasjonen, selv om produktet de selger tilsynelatende er det samme hele tiden.

Det være seg P85D, andre biler, eller helt andre ting. Jeg helt enig med deg sigurdi, og jeg syns mye av det som det klages på har blitt sauset sammen i altfor stor grad.

Går det forresten an å lage massesøksmål i Norge på samme måte som USA sin "class action" variant?

Muffinman

Vil det ikke være mer naturlig å få prøvd saken i FTU?

o.b.lix

Sitat fra: sigurdi på torsdag 03. desember 2015, klokken 23:45
Bilen er vesentlig tregere fra 50-100 i dag en i April 2015.

Tror nok at det argumentet kunne tilbakevises med at det kan være batteri som har tapt seg noe på?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på fredag 04. desember 2015, klokken 06:12
Vil det ikke være mer naturlig å få prøvd saken i FTU?

Dette er klokkeklart det rimeligste alternativet for alle impliserte, involverte og berørte. Partene får saksbehandlet og vurdert alle argumentene og sidene av saken, og kanskje diskutert muligheten for evt. forlik på et tidlig stadium, uten at noen part risikerer å bli dømt til store saksomkostningsbeløp ved et nederlag.

Går man direkt til tingretten med dette, så vil advokat-taksameterene rulle på begge sider, og den som til slutt taper saken - tingrett, lagmannsrett eller i verste fall også Høyesterett - får sluttregninga. (En sak som dette? Lett hundretusenvis av kroner, og ikke usannsynlig over millionen.) Jo flere parter, jo flere advokater.

Jeg ville gått til FTU først  :(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

#1538
Dette er bare første del av saken og er først nå det starter for alvor. Og er ingen som trenger å betale noe advokatutgifter.

Selv dokumentasjonen Tesla bruker som motsvar viser at bilen ikke yter 700hk og oppgitte 0-100 tider som man ser på den ene grafen de viser til.
Så sånn sett var det supert at Tesla ikke hadde noe egen dokumentasjon å komme med utenom motortrend og dragtimes som man vet oppgir mye bedre tider en seriøse tester fra Consumerreports, edmunds, car and driver osv. som ikke bruker 1 ft rollout.
Tesla har også utelatt å svare på klager som inneholdt mange tekniske bevis og konkrete spørsmål om målinger og grafer fra Tesla som viser til ytelsen. De har heller bare valgt en enkel klage og bare svart på den med linker til noen av de få usa magasiene som bruker 1 ft rollout i sine tester.

Det som må avgjøres i retten ettervert er om det er ok å oppgi 0-100 tider målt med rollout uten å opplyse om det før nesten 1 år senere. Samt å oppgi en motoreffekt som bilen aldri kan oppnå slik de står i bilen.
Har begynt å skrive motsvar og alt de skriver er enkelt å argumentere imot.
Gidder ikke bruke så mye tid på forumet her på denne saken og legger heller alt mot der det faktisk teller enn å argumentere med folk som ikke eier bilen en gang.
2015 P85D

Sjøhyene

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 04. desember 2015, klokken 08:31
Gidder ikke bruke så mye tid på forumet her på denne saken og legger heller alt mot der det faktisk teller enn å argumentere med folk som ikke eier bilen en gang.

Har vel strengt tatt ingen hensikt lenger denne tråden, da jeg antar at dere har organisert dere gjennom andre kanaler. Denne tråden brukes jo nå stort sett nå av folk som ikke engang eier bilen til spy ut meningsløst drivel om en sak de ikke på noen som helst måte er en del av.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

691

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 04. desember 2015, klokken 08:31
Dette er bare første del av saken og er først nå det starter for alvor. Og er ingen som trenger å betale noe advokatutgifter.

Selv dokumentasjonen Tesla bruker som motsvar viser at bilen ikke yter 700hk og oppgitte 0-100 tider som man ser på den ene grafen de viser til.
Så sånn sett var det supert at Tesla ikke hadde noe egen dokumentasjon å komme med utenom motortrend og dragtimes som man vet oppgir mye bedre tider en seriøse tester fra Consumerreports, edmunds, car and driver osv. som ikke bruker 1 ft rollout.
Tesla har også utelatt å svare på klager som inneholdt mange tekniske bevis og konkrete spørsmål om målinger og grafer fra Tesla som viser til ytelsen. De har heller bare valgt en enkel klage og bare svart på den med linker til noen av de få usa magasiene som bruker 1 ft rollout i sine tester.

Det som må avgjøres i retten ettervert er om det er ok å oppgi 0-100 tider målt med rollout uten å opplyse om det før nesten 1 år senere. Samt å oppgi en motoreffekt som bilen aldri kan oppnå slik de står i bilen.
Har begynt å skrive motsvar og alt de skriver er enkelt å argumentere imot.
Gidder ikke bruke så mye tid på forumet her på denne saken og legger heller alt mot der det faktisk teller enn å argumentere med folk som ikke eier bilen en gang.

Cookie har helt ret - dette er kun første svar fra Tesla og det var som forventet. Hvis de havde i sinde at give klagerne ret, så havde de gjort det for lang tid siden.

At dokumentere 0-100 tiderne med dokumentation på at andre har opnået 3.1s på 0-90 km/t viser jo bare hvor desperate de er.

Med hensyn til de 700hk så er det underordnet hvorvidt Tesla teknisk har ret, da det er et markedsføringsspørgsmål. I Danmark har vi følgende paragrafer som er interessante i den sammenhæng:

Markedsføringslovens §3, '§ 3. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser. '

Og specielt stk. 4: 'Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.'

I har med sikkerhed en lignende paragraf i Norge. Som skrevet så må man ikke anvende vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser.

I denne sag må det siges at være vildledende og mangelfuldt at anvende 1-foot rollout og 700 hk uden at fortælle at man anvender 1-foot rollout og at der er en batteribegræsning så den kun har 469 hk.

Der behøves ingen tekniske beviser eller andet, da Tesla jo netop selv efterfølgende har angivet at det er med 1-foot rollout og at der er en batteribegrænsning.

OleJA

Håper at dere holder oss en smule oppdatert om saken. Selv om jeg ikke eier en P85D, så er jeg både som TSLA aksjeeier, og som langtids Tesla eier interesert i at Tesla har et ryddig forhold til lovverket i hvert enkelt land de opererer i.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Teslanewbie

#1542
Skremmende argumentasjon fra Tesla.
Dette blir bare mer og mer sjofelt fra tesla. Håper at dere som eier P85D ikke gir opp med det første, slik oppførsel kan bare ikke aksepteres!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

Forstår ikke hvorfor forbrukerrådet skriver vi har krevd 150 000 tilbake. Etter hva jeg vet er det bare noen få luringer som har gjort det. Å kreve hele summen man har betalt mer tilbake er jo bare teit og urimelig siden man har jo fått en raskere bil enn 85D.

Har selv ikke krevd noe annet i klagen min enn å bevise at bilen klarer oppgitte ytelser eller vise til begrunnelse på hvorfor de mener det er ok å oppgi en modell på et helt annet vis enn de andre uten å opplyse om det.
2015 P85D

Salvesen

Rart at mediene ikke er all over avslaget? Dette er jo klikkbait som bare pokker...
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA