Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

DulciusExAsperis

Sitat fra: FLK på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:58
syns det er i overkant mye sutring her om dette, bilen er mongo rask, og tesla har hele tiden snakket om samlet motoreffekt og med liten skrift har det hele tiden stått at den ikke leverer 700hk samtidig.

Bilen selges like mye som før med samme effekt og de har moderert seg med og skrevet samlet effekt.
Tror neppe noen får noe tilbake via søksmål. kanskje rabatt på ludder oppgradering for de trengende som trenger mer guff...

klage på verdens raskeste familebil.... usj... lavmål.

Hvorfor er det ingen som saksøker alle andre fabrikanter som lyger? om forbruk f.eks....der 99,99% av fosilbil produsenter lyger.

nei livet er for kort til og syte om uviktige ting. NYT verdens feteste bil og ha det gøy og push for enda mer morro i kommende generasjoner.


Blir litt feil av en 85D-eier som deg å klage på de som klager, når du ikke helt har satt deg inn i verken klagen eller diverse markedsmekanismer. Selv har aldri en P-versjon vært aktuelt, men ser jo hvorfor noen har gått for versjonen. At bilen selges for så å si samme pris som ved innkjøp skyldes nok garantert andre faktorer enn at kjøperne anser tidligere oppgitt effekt og ytelse som irrelevant. Dollarkursen og etterspørselen fra dansker har sørget for at bruktbilmarkedet har holdt seg svært godt for de som gikk for Tesla tidlig.

Vi snakker tross alt om toppversjonen her, ikke billig- eller rekkeviddeversjonene hvor akselerasjonen kun er sekundær (ev. ansett som en bonus). Det minste Tesla burde gjort, da det er forholdsvis enkelt å plassere driverne bak interessen til P-eierne, er å tilby en gratis oppgradering til Ludicrous. Svært risikabel strategi av Tesla å kjøre hardt på denne corporate-stien, og ekstremt overraskende at Forbrukerrådet godtar Teslas tåkeprat.

Ove Alset

Sitat fra: FLK på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:58

klage på verdens raskeste familebil.... usj... lavmål.

Hvorfor er det ingen som saksøker alle andre fabrikanter som lyger? om forbruk f.eks....der 99,99% av fosilbil produsenter lyger.

livet er for kort til og syte om uviktige ting


Våre danske venner mente at bilen hadde en reduksjon i effekt etter noen måneders bruk. Etter hvert sammenfalt denne "klagingen" med at det kom opplysninger om contactor feil på P85D.

Mistanken er at Tesla etter hvert erfarte at contactoren ikke klarte å håndtere strømmen og gjennom software oppdateringer reduserte de ytelsene på bilene.

Når Tesla så finner at de må oppgradere contactor for å klare strømmen gjør de ikke det under garanti for de bilene som allerede er levert.  Neida -  Tesla hevder at ingenting er galt med bilen, men kunden kan få kjøpe ny contactor mot å betale 60-70-80 tusen kroner.

Det burde forsåvidt være mulig for Tesla og kunne kneble denne diskusjonen med å gi innsyn i hva som er gjort mhp softwareoppdateringer, og nettopp denne mangelen på åpenhet har i hvert fall gjort meg mistenksom.

Dersom det er slik at Tesla har manipulert med software fra de første bilene/pressebiler/demoer etc uten å opplyse om det er det nå for sent for de å strekke armene i været å be om unnskyld - de har dratt det for langt (og de har nok ikke råd til det heller).

Jeg vil tro at den eneste måten å finne ut av dette på er å gå rettens vei og få en rettskjennelse som gir tilgang til Tesla's software utvikling og intern korrespondanse.

Uten tvil vil Tesla bekjempe en slik tilgang med nebb og klør dersom de har noe å skjule.

Som sagt over har mistanken om at Tesla ikke opptrer redelig fått feste i meg, og selv om den riktige responsen på en slik irritasjon ville vært og ta opp kampen for å finne ut hva som et riktig gjør jeg istedenfor som FLK mener og sier at livet er for kort til å syte. Jeg velger heller å selge bilen og håper at jeg raskt glemmer hele greiene fremfor å forholde meg til daglig å måtte sette meg inn i en bil der jeg mener at leverandøren har lurt meg.



jazzwheel

Gikk det samme svaret ut til danskene og amerikanerne, eller er dette kun for de som klaget vi Forbrukerrådet i Norge?

JørundG

Enig med FLK
Her er f.eks. lenke til BMW den tester på 6.4 oppgir 4.9 http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article775248.ece
Dette kan umulig være noe spesielt at hk tall og testresultater ikke samsvarer med fabrikktall. Det er vel bilbransjens "kultur" , eller ukultur.

Det spesielle er kanskje at kjøperne av S60, S85, P85 og 85D på mange tester har scoret høyere på hk levert på hjul enn det de har oppgitt, og at de har akselerert minst like raskt som oppgitt.

At dette ikke i samme grad er tilfelle med P85D føles dermed for mange som skuffende. Men det er liten tvil om at P85D yter betydelig bedre enn 85D og P85. P85D yter relativt sett minst like bra som konkurrentene i fohold til fabrikktall (oppgitte ytelser i forhold til testede ytelser).

Jeg har selv en P85 (mars14), denne er jeg ekstremt tilfreds med. Ingen vei tilbake til fossil, den leverer varene.
Jeg har kjørt en P85D (april15) og merket betydelig ekstra effekt og er i en divisjon over P85.
Jeg har også kjørt S85, som også er ekstrem, men en divisjon under P85.

Andre biler som oppgir tilsvarende ytelser som P85D må benytte "launch controll" for å klare dette masse styr med knapper og rusing. Her en lenke til BMW (M) 
Her er lenke til annen M. er rimelig glad for at vi kan få samme akselerasjon uten den plagsomme støyen:

Jeg er glad for at vi med Tesla har spontan og alltid klar akseleratorpedal som leverer resultater tilsvarende M og bedre.... Og til langt under halve kostnaden. 

Igjen, enig med FLK

EJ

Kan ikke dere som ikke har en P85D heller lage en egen tråd angående hvorfor alle P85D eiere skal være happy med bilen sin? Eller hvor dumme vi er som klager på at Tesla har oversolgt P modellen

i stedet for å spamme her, vil tippe at over 60% av innleggen her inne er skrevet av folk som ikke er involvert i saken, og 90% av de resterende er kommet fra svar på tåpelige innlegg pga dette.

Jeg har kjørt en P85D (april15) og merket betydelig ekstra effekt og er i en divisjon over P85.

Hvis danskene har rett angående SW nedgradering så er det ikke samme bilen du testen som er i bruk nå.

Tesla har alltid sagt at EV ikke kan sammenlignes med fossil biler, men første de gjør er å sammenligne med det selv.

Eneste vi kan sammenligne med er jo andre model S, og det finnes ikke tvil om at PD modeller har blitt fremstilt på en annerledes måte (Rollout og motorkraft) for at disse skal se bedre ut i forhold til resten. Og det har ført til at flere nok har valgt PD i stedet for D ved nykjøp, eller oppgradert fra P85 eller andre Tesla modeller.


Dag A.


Har prøvd å legge ut svaret fra Tesla her så alle kan få se det, men av en eller annen grunn vil det ikke lastes opp (det er et 37 siders PDF dokument, 2,46 MB), så jeg vet ikke helt hvorfor det ikke laster opp.

Dersom noen har en lur løsning så er det bare å si ifra.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen


JMC

Hei
Det refereres til en lukket Facebook gruppe for de som har klaget. Er det noen som kan oppgi link på en personlig beskjed til meg?

Mvh
Johs.
P85D

Havebigfun

Hadde ikke denne tråden blitt spammet ihjel ville nok diskusjonene vært her- synd for de som ikke er med i denne gruppen- inkl meg- og takk til "trollene" :(

Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 03. desember 2015, klokken 22:04
Hadde ikke denne tråden blitt spammet ihjel ville nok diskusjonene vært her- synd for de som ikke er med i denne gruppen- inkl meg- og takk til "trollene" :(
Enig. Har ikke fjesbok, men er interessant i å følge denne saken. Håper noen tar seg bryderiet med å oppdatere litt her tross for støyen.

...og man kan jo la være å svare offtopicinnlegg, eller innlegg med innhold som er gjentatt flere titalls ganger tidligere i tråden. Tror nok det blir litt ryddigere da.

TorAtle

For et søplefirma. Håper dere P85D-eiere har ork til å trekke Tesla til retten. Legg noen tusen hver i potten og få dere en god advokat. Lykke til!
2014 BMW i3

Havebigfun


Havebigfun

#1527
siste sider:

Etter brevet kommer en masse vedlegg av publikasjoner om bilens fortreffelighet som de fleste her kjenner.

Muffinman

Jøss, klager sin bil akselererer raskere enn annonsert og har i tillegg ikke bare 700hk, men mer.

Tesla akselererer raskere enn bilene de lager. Spent på fortsettelsen.

Havebigfun

Om bilene har 700 eller 10000 hk når man legger sammen alle motorytelser målt i benk- er ikke så relevant når den bilen vi har kjøpt yter maks 469 hk mens alternativet mange av oss vurderte yter 10% mindre- for vesentlig mindre penger.

Håndteringen av denne saken etterlater desverre en smak som ikke er bra- at forbrukerrådet legger ned sitt mandat umiddelbart var litt overraskende for meg- har de diskutert med noen av oss??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA