Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

691

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 10. november 2015, klokken 00:07
Sitat fra: Dag A. på søndag 08. november 2015, klokken 22:13

Så til en elbilfanatiker som tror at jeg (vi) har kjøpt denne bilen for å tilfredstille en eller annen menighet (elbilsaken).
Ikke regn meg inn i den menigheten der. Vi har nok andre menigheter her på sørlandet om ikke vi trenger en til.
Bryr meg absolutt ikke en ting om statens insentiver i så måte og om denne krangelen med mediaoppslag skader elbilsaken. 
Faktisk så skal jeg være så ærlig at det jeg bryr meg om er at jeg har fått levert en av verdens beste biler
Det er vel meg du henviser til her tenker jeg. Du hadde ikke kjøpt bilen overhode, hadde det ikke vært for fordelene i elbilsaken, så du ser ikke forskjell på høna og egget her. Det er elbilsaken som tilfredstiller dine behov og ikke omvendt  Kollektivfelt og bommer blir bare blåbær i forholdt til det godet å kunne kjøpe en P85D uten mva og avgifter. Så står du der eplekjekt å sier at du driter i elbilsaken(?), mens du er en storkonsument av godene?? Det er bare hyklersk. Rett og slett respektløst. Patetisk utakknemlig.. Lavmål.
There you go again, charming all of us over on your side with your exquisite choice of words ;-)

Jeg er sikker på at du faktisk har en rigtig god pointe i meget af det du forsøger at sige, men du må altså lære at formulere dig på en måde så modtagerne har lyst til at læse dine pointer. Alle dine pointer drukner i din aggressivitet og arrigskab.

Jeg er reelt bekymret for om du er ved at få en blodprop når du skriver på den måde du skriver.

Jeg ville elske at diskuttere elbilsagen, vedvarende energi og politikken herom med dig på en fornuftig og ordentlig måde, da det virker som om det er noget som står dig meget nært. Jeg orker bare ikke at læse dine posts på den måde du vælger at formulere dig på nuværende tidspunkt.

Jeg har forståelse for at du mener at elbilsagen tager skade, og det vil jeg ikke afvise at den gør, men jeg har svært ved at vurdere hvor meget skade der er tale om. Hvis du lige trækker vejret dybt, hvad mener du så at Tesla og os P85D ejere kunne have gjort anderledes i denne sag, således at elbilsagen ikke tager skade?

Dag A.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 10. november 2015, klokken 00:07
Sitat fra: Dag A. på søndag 08. november 2015, klokken 22:13

Så til en elbilfanatiker som tror at jeg (vi) har kjøpt denne bilen for å tilfredstille en eller annen menighet (elbilsaken).
Ikke regn meg inn i den menigheten der. Vi har nok andre menigheter her på sørlandet om ikke vi trenger en til.
Bryr meg absolutt ikke en ting om statens insentiver i så måte og om denne krangelen med mediaoppslag skader elbilsaken. 
Faktisk så skal jeg være så ærlig at det jeg bryr meg om er at jeg har fått levert en av verdens beste biler
Det er vel meg du henviser til her tenker jeg. Du hadde ikke kjøpt bilen overhode, hadde det ikke vært for fordelene i elbilsaken, så du ser ikke forskjell på høna og egget her. Det er elbilsaken som tilfredstiller dine behov og ikke omvendt  Kollektivfelt og bommer blir bare blåbær i forholdt til det godet å kunne kjøpe en P85D uten mva og avgifter. Så står du der eplekjekt å sier at du driter i elbilsaken(?), mens du er en storkonsument av godene?? Det er bare hyklersk. Rett og slett respektløst. Patetisk utakknemlig.. Lavmål.

Dersom  du føler deg truffet så er det kanskje deg jeg tenker på da.

Når det gjelder hvorvidt jeg hadde, eller ikke hadde, kjøpt bilen uten insentivene så synes jeg at du er svært bombastisk i dine uttalelser til å være en person som ikke engang har den fjerneste ide om hvem jeg er og hvilke kapasiteter (da spesielt økonomisk) jeg besitter eller hvilke interesser jeg har for nyere teknologi.

Hva en Tesla hadde kostet i Norge med fulle avgifter (HK/Vekt/Utslipp) kan man sikkert spekulere i, eller gjøre en beregning etter ICE avgifter for bil, og min påstand er i så måte at da ville det ikke vært solgt en eneste Tesla i Norge, hvis HK og vekt skulle få slippe til for fullt.
Dersom vi tar å legger på merverdiavgift på bilen jeg kjøpte så er den fremdeles rimeligere enn min forrige bil, så avgiftfritaket på merverdiavgiften var ikke avgjørende for mitt valg.

Dersom du er interessert i min oppriktige grunn for å kjøpe en Tesla så kom den fra en samtale med en medarbeider hos Ferdinand Motor i Bergen rundt ca 2011 hvor han foreslo at jeg burde begynne å kikke på Tesla som bilmerke.
Dengang var det roadster som gjalt, og med kone, 2 barn og en på vei så var det et uaktuelt valg.
Han fortalte da at det var en større sedan på vei, og at denne skulle bygges videre til SUV og da ville de retrofitte sedanen til 4x4 (noe jeg har som krav)
Så sannheten er at jeg har sittet å vente på TMS 4x4 siden rundt 2011. 
Derfor var jeg også en av de første i Norge til å bestille denne da den ble lansert okt 2014.

Så beklager å måtte skuffe deg, "elbilsaken" har ikke vært noen avgjørende faktor hos meg. Uavhengig av hva du måtte tro eller mene.

Elbilsaken (med avgiftsfritakene) er vel strengt tatt en overlevelse fra et tverrpolitisk Storting som kom opp med disse ordningene for at Think (mener å huske det var rundt 2001) som selskap skulle overleve og sikring av arbeidsplasser. Det hadde svært lite med miljøsaken og gjøre.

Dersom du ønsker å diskutere folkeskikk og hva som er patetisk, lavmål og respektløst så vil jeg foreslå at vi tar det i en annen tråd enn denne. Dine tidligere innlegg kan da brukes som lærebok eksempler på lavmål og respektløs ordbruk i et diskusjonsforum.

Og med det sagt så ønsker jeg at tråden skal tilbake til opprinnelig tema, slik at vi som faktisk har noe igjen for å følge denne saken kan gjøre det uten alt for mye støy fra andre.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Griffel

Sitat fra: Dag A. på tirsdag 10. november 2015, klokken 10:21
Og med det sagt så ønsker jeg at tråden skal tilbake til opprinnelig tema, slik at vi som faktisk har noe igjen for å følge denne saken kan gjøre det uten alt for mye støy fra andre.
Med andre ord ønske om å fortsette med å hisse hverandre opp med å si at eneste forskjell på P85D og 85D er  de røde bremsecaliper .

At ufullstendig informasjon i reklamesammenheng er det samme som feilinformasjon og svindel
(Jeg er enig i at beskrivelsen var for dårlig, og jeg synes den enda har mangler)

At å ta til seg kritikk å gjøre beskrivelsen litt mer fullstendig er det samme som å innrømme svindel.

At 700 hk ved et hvilket som helst turtall er det som må til for å få en tilfredsstillende akselerasjon.

At maksimal effekt på motorene er irrelevant siden motorene ikke har maksimaleffekt ved samme turtall.

At bilen føles slappere enn en tidligere muskel-bil jeg har kjørt.

At høy maksimaleffekt på motoren ikke har noen fordeler siden den begrenses av batteri og motordrift..

At P85D er dårligere en antatt fordi 85D var bedre enn antatt

Det  jeg ser som mest relevant er om dette med roll-out er  helt uvanlig. Kan Tesla ikke vise at dette er  vanlig brukt på power biler i USA  kan de ha et problem.

Men i det store å hele, Så lenge dette er argumentene er min oppfatting at dere går i motbakke.

Men det går an å håpe på at Tesla tar til seg kritikken og gir noe til trøst.

Og til trøst for mange er dette mitt siste innlegg i denne tråden, ikke på grunn av klager og hyling men fordi jeg ikke ønsker å gjenta meg selv at for mye.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Undertegnede

Griffel må være den mest oppegående personen i denne tråden... Godt med litt motvekt til hylekoret...

Cato76

Første gang jeg leser denne tråden på hele 93 sider(!!!).
Ville egentlig bare lese litt for å få noen oppdateringer som ikke kommer via VG eller DinSide.  ???

Men herregud for noen kverrulanter! Dersom jeg går inn på en tråd som jeg ikke har lest før, så starter jeg med å lese de siste 3 sidene, bare for å få et overblikk og siste nytt. Men her var det ikke mye å hente, blir nesten mer spennende å lese kommentarfeltet i VG/DinSide...

Men som noen sier - denne tråden er kun for P85D eiere, så jeg får fortsette å holde meg langt unna... Men håper for deres del at Admin sletter tråder som ikke har med saken å gjøre (min inkludert).   8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Tr0047

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. november 2015, klokken 11:36
Med andre ord ønske om å fortsette med å hisse hverandre opp med å si at eneste forskjell på P85D og 85D er  de røde bremsecaliper .

At ufullstendig informasjon i reklamesammenheng er det samme som feilinformasjon og svindel
(Jeg er enig i at beskrivelsen var for dårlig, og jeg synes den enda har mangler)

At å ta til seg kritikk å gjøre beskrivelsen litt mer fullstendig er det samme som å innrømme svindel.

At 700 hk ved et hvilket som helst turtall er det som må til for å få en tilfredsstillende akselerasjon.

At maksimal effekt på motorene er irrelevant siden motorene ikke har maksimaleffekt ved samme turtall.

At høy maksimaleffekt på motoren ikke har noen fordeler siden den begrenses av batteri og motordrift..

Det  jeg ser som mest relevant er om dette med roll-out er  helt uvanlig. Kan Tesla ikke vise at dette er  vanlig brukt på power biler i USA  kan de ha et problem.

Men i det store å hele, Så lenge dette er argumentene er min oppfatting at dere går i motbakke.

Og til trøst for mange er dette mitt siste innlegg i denne tråden, ikke på grunn av klager og hyling men fordi jeg ikke ønsker å gjenta meg selv at for mye.
Endelig..:).    Bye!
Mars 2015 P85D

SilverArrow

Kjempeflott!!! Bye Bye!!!
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

cairnz

I hvilken hastighet vil dere P85D-eiere (som klager) ha 700hk? Man kan jo bare ha det i en hastighet, siden det kun er ett gir.
Elbilist

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cookie Monster

Sitat fra: cairnz på tirsdag 10. november 2015, klokken 14:01
I hvilken hastighet vil dere P85D-eiere (som klager) ha 700hk? Man kan jo bare ha det i en hastighet, siden det kun er ett gir.

Sier seg selv. Der hvor motorene yter maks effekt, altså mellom 5950 og 6100 rpm et sted der den store og lille motoren er oppgitt til maks effekt på henholdsvis 350kW og 193kW som er målt utenfor bilen.

Det vil si ved ca 80 km/t med en utveksling på 9.73:1 og hjuldiameter på 28.3"
Men dessverre så kan ikke batteri gi mer enn at motorene kan yte maks 469hk.

2015 P85D

Griffel

Sitat fra: Lynet på tirsdag 10. november 2015, klokken 14:06
P85D yter maks effekt i fra ca 70km/h til ca 130km/h.
Finner bilde av det her:
http://my.teslamotors.com/forum/forums/quick-question-p85d-owners-regarding-kw-power-available-different-speeds
For ordens skyld disse kurvene er for p85 (ikke D) og torque er i ft-lb ikke Nm.
Hyundai Ionic.

Cookie Monster

Er vel også kurver som er laget i "paint" basert på kvalifisert gjetting ;)

Griffel: Hva tror du om denne grafen? Moment ser ut til å være lavt med kW ser ikke ut til å være helt på bærtur med tanke på at P85D har maks 350kW.

Grafen er fra Tesla sin patent på dual motor og nok mest bare ment for å vise fram et eksempel.

2015 P85D

Griffel

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 10. november 2015, klokken 14:37
Griffel: Hva tror du om denne grafen? Moment ser ut til å være lavt med kW ser ikke ut til å være helt på bærtur med tanke på at P85D har maks 350kW.
Jeg liker Cookie Monster's avatar like blid samme hva.

Det er god sammenheng mellom kurvene for Torque og effekt.
P (kW) = T(Nm)*rpm/60*2*PI()/1000

Dersom disse er representative for P85D er det ikke effekten som er begrenset men Torque og derav følger effektreduksjon hele veien fra 0 til maks. Men det er vel som du sier et eksempel.

(eksempel 600Nm*5950rpm*2*PI()/60/1000=373kW d.v.s momentet har begynt å synker fra 600 til ca 560Nm før full effekt 350kW oppnås ved 5950 rpm)
Hyundai Ionic.

ELLP

Nå kan ikke jeg snakke for andre enn meg selv. Men det handler ikke om ytelse for meg. Sakens kjerne er at Teslas informasjon var så misvisende at jeg har kjøpt et produkt som jeg med stor sannsynlighet ikke ville kjøpt dersom jeg hadde hatt korrekt informasjon på kjøpstidspunktet. Jeg eide en P85 som jeg var superfornøyd med, bilen leverte i henhold til spesifikasjon. Jeg hadde full tiltro til at Tesla oppga korrekte spesifikasjoner og hadde ingen grunn til å ettergå det.

Fastlane83

Nå kan ikke jeg snakke for andre enn meg selv. Men det handler ikke om ytelse for meg. Sakens kjerne er at Teslas informasjon var så misvisende at jeg har kjøpt et produkt som jeg med stor sannsynlighet ikke ville kjøpt dersom jeg hadde hatt korrekt informasjon på kjøpstidspunktet. Jeg eide en P85 som jeg var superfornøyd med, bilen leverte i henhold til spesifikasjon. Jeg hadde full tiltro til at Tesla oppga korrekte spesifikasjoner og hadde ingen grunn til å ettergå det.[/quote]

Dette er veldig fornuftig skrevet. Jeg har full forståelse for at dere som kjøpte P85D er misfornøyd. Avgifter, elbilpolitkk og alt det der til side, man har kjøpt ett produkt og fått noe helt annet. Da er det lov å klage!
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA