Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

jazzwheel

Det interessante er jo at P85D L ikke blir oppgitt med samlet effekt og heller neppe kan produsere 700hk. Det betyr at klagesaken neppe kan la seg løse fullstendig så lenge korrekt akselerasjon ikke er nok alene slik Torben beskriver.

TeslaK

Ved 100% SOC er batterispenningen 404V. Hvis vi ser bort fra intern motstand i batteriet blir effekten 525kW ved 1300A. Det er temmelig nøyaktig 700 hp. Litt usikker på hvordan vi kan regne ut med intern motstand men sjekket litt på nettet og den har blitt målt til ca. 200 mOhm for cellrne Tesla bruker.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Dennis

Med vanlig smeltesikring slik P85D uten Ludicrous har, trenger man nok minst 10% margin. Holder heller ikke 400 volt ved full belastning, har blitt antydet ned mot 350 volt og stemmer da bra med de 420kW som Rest API viser og effekten speedometeret viser.

TeslaK

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 18. august 2015, klokken 18:47
Med vanlig smeltesikring slik P85D uten Ludicrous har, trenger man nok minst 10% margin. Holder heller ikke 400 volt ved full belastning, har blitt antydet ned mot 350 volt og stemmer da bra med de 420kW som Rest API viser og effekten speedometeret viser.

Enig. 350V og 1200A gir 420 kW. Da er det god margin ift. sikringen også. Poenget mitt var at det heller ikke teoretisk er mulig å få 700 hp.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Torben_E

Jeg har lavet en lille analyse af 85 kW batteriet.

Se venligst her. http://teslaforum.dk/p85d/can-the-p85d-theoretically-deliver-515-kw-700-hk/

Der skal tages forbehold for at det er meget teoretisk og ideel tilfælde.

Torben_E

Torben_E

#140
Sitat fra: TeslaK på tirsdag 18. august 2015, klokken 18:27
Ved 100% SOC er batterispenningen 404V. Hvis vi ser bort fra intern motstand i batteriet blir effekten 525kW ved 1300A. Det er temmelig nøyaktig 700 hp. Litt usikker på hvordan vi kan regne ut med intern motstand men sjekket litt på nettet og den har blitt målt til ca. 200 mOhm for cellrne Tesla bruker.

Hej TeslaK

Jeg tror den indre modstand er mindre. Cellerne kan levere op til 20 A i peak. Hvis den indre modstand var 0,2 ohm ville spændingfaldet være 4,0 V. Jeg har læst på TMC at den indre modstand er 0,04 ohm. Det ville svare til et drop på 0,8 V. Dvs et fuldt opladet batteri på 4,2 V - 0,8 V ville i peak øjeblikket ligge på 3,4 V... men hurtigt stige igen når strømmen formindskes.

Torben_E

xry

Min P85D som ble utlevert i mai og produsert i mars fikk kontaktorfeil etter bare _3_ dager.

Da hadde kontaktoren tydeligvis smeltet, og jeg hadde kjørt den ganske hardt i de 3 dagene jeg hadde bilen. De byttet ikke kontaktor, de byttet hele batteriet siden bilen var såpass ny. Fikk også ny programvareoppdatering.

Teslanewbie

Sitat fra: xry på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:42
Min P85D som ble utlevert i mai og produsert i mars fikk kontaktorfeil etter bare _3_ dager.

Da hadde kontaktoren tydeligvis smeltet, og jeg hadde kjørt den ganske hardt i de 3 dagene jeg hadde bilen. De byttet ikke kontaktor, de byttet hele batteriet siden bilen var såpass ny. Fikk også ny programvareoppdatering.

Hvordan opplevde du akselerasjonen etterpå ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TeslaK

Sitat fra: xry på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:42
Min P85D som ble utlevert i mai og produsert i mars fikk kontaktorfeil etter bare _3_ dager.

Da hadde kontaktoren tydeligvis smeltet, og jeg hadde kjørt den ganske hardt i de 3 dagene jeg hadde bilen. De byttet ikke kontaktor, de byttet hele batteriet siden bilen var såpass ny. Fikk også ny programvareoppdatering.

Spørs om ikke den oppdateringen også begrenset strømmen/effekten ned slik at de fikk større margin..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Dennis

#144
Ikke den eneste. Er flere andre sine P85D som også tok kvelden pga kontaktor etter en kort stund og så ble det ikke flere tilfeller.

Er litt mistenkelig  ::)

xry

Der er jeg faktisk noe usikker. Vanskelig å huske :(

kseitzberg

Sitat fra: xry på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:39
Der er jeg faktisk noe usikker. Vanskelig å huske :(

Kan du ikke huske hvordan du blev svimmel, hvordan det engang imellem sortnede for øjnene og man blev helt rundtosset - og på grænsen til køresyg.?

Jeg husker det nemt! Ja, det var ubehageligt, men sjovt nok, så savner jeg det!

EJ

Hentet min P85D og må si jeg ble direkte skuffet.

Var ikke same bilen som jeg testet I forkant av bestilling tidlig mai  :(

og ble levert med andre dekk dimensjoner enn det som er satt opp

Har bedt dem fikse det I vognkortet om ikke annet,

Dennis

#148
Ja i starten føltes 0-40 km/t mye mer brutalt enn det føles nå. Men tenkte at det bare var siden jeg har blitt vant med bilen og har ikke noe å støtte opp dette med.

Det som er gjort av tester fra Usa tidligere som klarte oppgitt tid har vi jo senere innsett at alle bruker rollout og da er man et greit stykke unna oppgitt tid.

Har også kommet en video av P90DL nå og ser ikke ut til å være noe raskere. Kan jo være pga ikke så veldig høy SOC. På den videoen er den ikke noe raskere fra 30mph eller viser mer effekt på det som har kommet ut til nå.
Men kommer vel en update som fikser det ;D


HåkonE

#149
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 19. august 2015, klokken 09:42
Ja i starten føltes 0-40 km/t mye mer brutalt enn det føles nå. Men tenkte at det bare var siden jeg har blitt vant med bilen og har ikke noe å støtte opp dette med.

Demonstrerer ikke de første testene av P85D (Motortrend osv) samme 0-60 mph tall (med rollout) som dagens tester?

Motortrend-testen var fra 3.November 2014, så hvis effekten har blitt redusert senere så vil det være umulig å klare 3.1 sekunder på 0-60 mph (med rollout) i senere tester. 

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 19. august 2015, klokken 09:42Har også kommet en video av P90DL nå og ser ikke ut til å være noe raskere. Kan jo være pga ikke så veldig høy SOC. På den videoen er den ikke noe raskere fra 30mph eller viser mer effekt på det som har kommet ut til nå.

Klarer den 2.87s (med rollout) og relativt lav SOC, så er det definitivt raskere enn 3.1 s (med rollout) som Motortrend klarte.....(som mest sannsynlig var med høy SOC).

Ser ut som L-modellen har i alle fall 3 tiendeler raskere 0-100 tid. Eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA