Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Kvark

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 07. november 2015, klokken 22:42
Sitat fra: 691 på lørdag 07. november 2015, klokken 18:49
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 07. november 2015, klokken 17:47
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 07. november 2015, klokken 16:58
Her lurer jeg på hva som er motivasjonen til de få 85D-eiere som "troller" i denne tråden- skadefryd?
Ingen tar fra dere bilen eller dens ytelse- det er ingen grunn til å bruke så mye energi til å lage dårlig stemning her.

Jeg er vel et av "trollene" her.
Motivasjonen er enkel - jeg forstår dere (dvs sinte P85D-eiere) ikke. Jeg forstår ikke hvorfor 0,3 sekunder er kritisk.
Og det er derfor du købte en 85D og vi andre brugte 170.000 kr ekstra på en P85D, fordi 0,3 sekunder er kritisk for os :-) That simple
Dere er illojale mot elbilsatsingen. Dere trekker elbilsatsningen ned i dass med denne kampanjen deres. Dere har fått bilen ludicrously billig pga elbilfordelene andre har jobbet frem som dere nyter godt av. Dere er blitt en gjøkunge på forumet her med denne latterlige saken deres. J"#¤"# respektløst. DERE SKULLE EGENTIG BETALT 1.170.000,-MER FOR P85D. SÅ HOLD KJEFT FOR F.... thats simple!!

Wow.
S85D

SilverArrow

lolachampcar | NOVEMBER 7, 2015
My theory for what it is worth-

Tesla announces the P85D with 50% more XYZ than previous performance versions of Model S (P85+). The XYZ leaves most everyone with the impression that the car is 50% more powerful than the previous version of the car. I believe this was intentional but there is a whole mile long discussion over at TMC regarding the subject.

The higher speed more sustained power consumption validation work was not complete when Tesla launched the P85D but I am sure they thought they would have it done prior to shipping. They failed to do so and the P85D was shipped with the low speed performance enabled but higher speed (say over 40 ish) performance being on par with the previous P85+.

Customers were blow away by the P85D's launch and initially very happy. Then customers started to live with their cars on a daily basis and those that came out of a P85 and into a P85D started to realize the D did not have any better passing power then their previous car.

Elon Tweets and a blog post is added about a free OTA upgrade to the P85D that would provide high speed performance not seen outside the factory (remember, they did not do any high speed runs during the launch). Engineering was likely 99% there on validating the reliability of higher speed more sustained power draw from the battery so the free upgrade announcement was made to address customer's concerns. Any engineers in the audience knows exactly what being 99% done is all about :)

Tesla was not successful in pulling off that free update and found the pack needed a hardware upgrade if they were going to pull that kind of power from it. Specifically, the spring that holds the contactor closed was loosing strength at the higher temperatures associated with the higher sustained power draw. It was changed out to an Inconel spring with better high temperature properties. The engineers likely had some fuse failures or indications of possible fuse failures so an active fuse was employed. This had the benefits of bring able to run the pack right up to the desired limit without a percentage of the old style fuses popping prematurely while likely decreasing the resistance of the fuse which improves efficiency and decreases thermal loading. Regretfully, this stuff costs money.

Tesla works to avoid backlash from current P85D owners by offering a $5K upgrade (was more with labor now back to 1/2 production ludicrous) and seeks to recoup the added costs by creating a production Ludicrous option and offering it only on the P90D to further differentiate it from the initial P85D.

Deja Vu all over again and Tesla announces the Ludicrous option before all the testing and validation is done. Again, engineers need more time to validate the higher sustained power regime so the P90DL meets or exceeds its 0-60 specifications but yet no production P90DLs have come close to the specified 10.9 second 1/4 mile time.

Fast forward a few months and MotorTrend now has a car that "reliably" produces sub eleven second quarter mile runs. Fancy that, a car delivered to a magazine for testing reliably backs up a manufacturer's claims for 1/4 mile performance while the (maybe) thousands of cars that have been shipped to customers do not. I do not remember MT noting how reliably a car was able to produce a 1/4 mile time in the past so I thought it a bit funny they felt it was necessary to say it now. I was also a bit surprised that independent journalists did not take the time to test a production P90DL side by side with their magazine variant given the questions swirling around on the Tesla owner's forums. I suspect there will be a quietly released OTA update for the fleet that will give current P90DL owners MotorTrend's 1/4 mile performance.

I believe the 5 Kw-Hr capacity upgrade was always in the plan as Tesla knew it needed the extra capacity for Model X if it was going to meet their internal minimum range/utility criteria. If you have it for the X and there is good margin, it makes sense to add it as an option for the S. I do not think there was ever any intention to have four levels of performance (small battery, base, PD and PDL) and believe Ludicrous was born out of an attempt to make Lemon Aid out of lemons. Ludicrous is a high margin option way to pay for those extra bits needed in the battery.

Then again, I could be all wrong about this :)
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

Toonster

Sitat fra: Kvark på lørdag 07. november 2015, klokken 22:48
Her lurer jeg på hva som er motivasjonen til de få 85D-eiere som "troller" i denne tråden- skadefryd?
Ingen tar fra dere bilen eller dens ytelse- det er ingen grunn til å bruke så mye energi til å lage dårlig stemning her.

Motivasjonen er enkel - jeg forstår dere (dvs sinte P85D-eiere) ikke. Jeg forstår ikke hvorfor 0,3 sekunder er kritisk.
Og det er derfor du købte en 85D og vi andre brugte 170.000 kr ekstra på en P85D, fordi 0,3 sekunder er kritisk for os :-) That simple
Dere er illojale mot elbilsatsingen. Dere trekker elbilsatsningen ned i dass med denne kampanjen deres. Dere har fått bilen ludicrously billig pga elbilfordelene andre har jobbet frem som dere nyter godt av. Dere er blitt en gjøkunge på forumet her med denne latterlige saken deres. J"#¤"# respektløst. DERE SKULLE EGENTIG BETALT 1.170.000,-MER FOR P85D. SÅ HOLD KJEFT FOR F.... thats simple!!

Wow.

+100

What the hell happend here? En som virkelig har mistet grepet, gangsynet og det meste.

Mao

SitatDere er illojale mot elbilsatsingen. Dere trekker elbilsatsningen ned i dass med denne kampanjen deres. Dere har fått bilen ludicrously billig pga elbilfordelene andre har jobbet frem som dere nyter godt av. Dere er blitt en gjøkunge på forumet her med denne latterlige saken deres. J"#¤"# respektløst. DERE SKULLE EGENTIG BETALT 1.170.000,-MER FOR P85D. SÅ HOLD KJEFT FOR F.... thats simple!!

Jeez... ::)
Enkelte har visst tungt for å skjønne helt elementære sammenhenger. God bedring!
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

cirys1

Motivasjonen er enkel - jeg forstår dere (dvs sinte P85D-eiere) ikke. Jeg forstår ikke hvorfor 0,3 sekunder er kritisk. Hvordan disse 0,3 sekundene kan gjøre en bil dårlig.

JA det er du, men det aller verste er at du ikke ser hva som er problemet. Du tror fremdeles dette omhandler disse 0,3 sekundene. Det har med hva man har betalt iforhold til bade annonsert vare og hva man har fått som er konflikten her. Ingen P85D eiere ville ha klaget på at Tesla kjøpte tilbake bilen til prisen de ga og ga de en 85D istedet (+pluss differansen). Det betyr at de aller fleste er fornøyde med model s, men ikke til prisforskjellen, begynner det og demre eller like svart ennå..?

Cookie Monster

Så du tror norge er verdens navle? Virker nesten som du tror denne saken bare er vi i Norge som driver på med? Jeg har betalt ca like mye til Tesla som Audi tar for en Rs7 resten er avgifter som ikke har noe med mitt kjøp mellom meg og Tesla å gjøre. Og er der den konkurrerer i de fleste andre land. Jeg forventer en bil som er som reklamert og ikke har en byggekvalitet som er alt for dårlig i denne prisklassen.

Gir blanke f om bilen går på strøm eller bensin jeg skal ha produktet jeg har blitt lovet og som ikke lekker og alt mulige andre idiotiske feil på. Er vel ikke så mye å kunne forvente når Tesla har tatt seg såpass godt betalt sammenlignet med andre produsenter. Jeg driver ikke med veldedighet når jeg kjøper bil.

Forventer at hvis jeg kjøper en sigar i Sverige skal ikke den være full av sagspon bare fordi det ikke var høye avgifter på den som i Norge.

Når jeg ser slike idiotiske innlegg fra slike folk som deg desto mer pågangsmot får jeg i denne saken. Hvis det ender med at Tesla ikke gir seg selger jeg nesten gladelig bilen med 200 000-300 000 i tap bare for å kunne sitte å kose meg mens jeg leser innlegg fra slike som deg som klager på at bruktverdien synker :) Men gjør ikke det med hensyn til de andre i samme situasjon.
2015 P85D

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Mao på lørdag 07. november 2015, klokken 23:04
SitatDere er illojale mot elbilsatsingen. Dere trekker elbilsatsningen ned i dass med denne kampanjen deres. Dere har fått bilen ludicrously billig pga elbilfordelene andre har jobbet frem som dere nyter godt av. Dere er blitt en gjøkunge på forumet her med denne latterlige saken deres. J"#¤"# respektløst. DERE SKULLE EGENTIG BETALT 1.170.000,-MER FOR P85D. SÅ HOLD KJEFT FOR F.... thats simple!!

Enkelte har visst tungt for å skjønne helt elementære sammenhenger. God bedring!
Jeg synes faktisk synd på den stille majoriteten P85D eiere som blir utsatt for den negative omdømme effektene dette skaper av P85D eierne ute i opinionen. Så nå handler dette dessverre om mye annet en de HK'ene den lille kjernen savner (som forøvrig ble aktive etter at Ludi mode ble lansert.)

Alle skulle selvsagt ønske at partene hadde kommet til enighet i minnelighet uten å kjøre det ut i full offentlighet, men jeg forstår om Tesla ikke gir etter for urimelige krav også. Det er 2 parter her. Hadde de kommet til enighet bak lukkede dører, som fornuftige voksne mennesker, da hadde de øvrige fornøyde P85D eierne på ett tidspunkt fått en hyggelig telefon fra Tesla med ett rimelig forslag til kompensasjon ihht forliket som ble inngått. Dette passet ikke denne danske initiativgjengen. Den barnslig hevngjerrige, men fremfor alt dårlige strategien er det CP85DOWW klanen som er skyld i, og trekker alle de fornøyde P85D eierne med seg ned i dragsuget, men verst av alt trekker de ned omdømet til elbilsatsnigen. Noen av de norske P85D eierne faller ned på dem sitt lavmål og pusher ut 100dre vis av poster på denne gedigne gjøkungetråden, og idioterklærer alle som ikke deler syn med dem, og trekker inn Arnulf Øverlands dikt til alt overmål. Arnulf Øverland hadde vel snudd seg og spydd i graven om han viste at diktet hans skulle bli brukt i en sånn sak som dette. Diktet hans ble skrevet mens Hitler herjet i Europa og siste verset slutter slik:
"Verg dig, mens du har frie hender!
Frels dine barn! Europa brenner! "
På en måte passer det perfekt i denne gjøkungetråden. Den vanvittige overdrivelsen av en lite problem. Henvisningen til Arnulf Øverland beskriver overdrivelsen mye bedre enn den vanlige "fire fjær blir til 5 høns"...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Mao

Elbilsaken er definitivt ikke tjent med at produsentene opptrer useriøst, oppgir uriktig informasjon og nekter å svare kundene når det stilles kritiske spørsmål. Tesla som selskap vil heller ikke overleve om de ikke tar kundene mer på alvor enn i denne saken, uansett hvor innovative de ellers måtte være. Vi ser nå antydninger til at informasjonen fra Tesla dreies i riktig retning, og det kan trolig henføres til det "bråket" som en del P85D-eiere har stelt i stand. Så alle som vil at Tesla skal lykkes burde applaudere at denne saken følges opp og får en rettferdig løsning som både Tesla og kjøperne kan være noenlunde fornøyde med. Bare synd at ikke Tesla selv har skjønt dette tidligere og tatt initiativ til å rydde opp før media kom på banen....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Toonster

Sitat fra: Mao på søndag 08. november 2015, klokken 00:11
Elbilsaken er definitivt ikke tjent med at produsentene opptrer useriøst, oppgir uriktig informasjon og nekter å svare kundene når det stilles kritiske spørsmål. Tesla som selskap vil heller ikke overleve om de ikke tar kundene mer på alvor enn i denne saken, uansett hvor innovative de ellers måtte være. Vi ser nå antydninger til at informasjonen fra Tesla dreies i riktig retning, og det kan trolig henføres til det "bråket" som en del P85D-eiere har stelt i stand. Så alle som vil at Tesla skal lykkes burde applaudere at denne saken følges opp og får en rettferdig løsning som både Tesla og kjøperne kan være noenlunde fornøyde med. Bare synd at ikke Tesla selv har skjønt dette tidligere og tatt initiativ til å rydde opp før media kom på banen....
+1

691

Du virker som en afbalanceret person der er god til at argumentere, du burde gå ind i politik, hvor jeg er sikker på at du vil have succes med at fremme elbil sagen

cirys1

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 07. november 2015, klokken 23:33
Sitat fra: Mao på lørdag 07. november 2015, klokken 23:04

Jeg synes faktisk synd på den stille majoriteten P85D eiere som blir utsatt for den negative omdømme effektene dette skaper av P85D eierne ute i opinionen. Så nå handler dette dessverre om mye annet en de HK'ene den lille kjernen savner (som forøvrig ble aktive etter at Ludi mode ble lansert.)

Hadde du følgt med så ble denne saken gjort kjent av "danskene" LENGE FØR Ludi ble introdusert..

Griffel

Sitat fra: Mao på søndag 08. november 2015, klokken 00:11
Elbilsaken er definitivt ikke tjent med at produsentene opptrer useriøst, oppgir uriktig informasjon og nekter å svare kundene når det stilles kritiske spørsmål.
Det er vel mer korrekt å kalle informasjonen ufullstendig enn uriktig, på høsten 2014 var det jo omtrent ingen informasjon annet enn 4 hjulstrekk. Når det så kom noe data om motorene forstod de fleste av oss som fulgte med at disse data var kun for motor, og at batteri ville redusere effekten ut.

Toppfarten har så vidt jeg husker hele tiden vært oppgitt til det samme.

P85D har i området 0 til 100 km/t 20-30% høyere gjennomsnitts effekt enn 85D basert på nåværende data (inkludert batteri). Klagere ønsket 50% mer. Noe av aviket kommer av at bilen uten P er bedre enn forventet noe som ikke er relevant klagegrunn, noe kommer av batteri som ikke alle forsto.

De som leste spesifikasjon for Tesla før D serien kom burde ha forstått dette. Bilen uten P bruker i følge hjemmesiden hele 4,4 sekunder på å komme opp i fart altså 33% lenger tid, og P har trolig kommet over 40% lenger.

Det er altså ikke snakk om kun bremsekalipper. Flertallet av de som kjøper P har nok gjordt det fordi de ønsker den beste bilen, ikke fordi de ønsker å slite ut dekk ved å akselerere fra 0-100 3,3 eller 3,6 sek avhengig av målemetode og bilfører. Jeg er sikker på at flertallet er veldig fornøyd med bilen og at de i tillegg var klar over at rent objektivt ville 85D gi mer for pengene, men at bare det beste er godt nok.

En tommelfingerregel sier at dersom du vil heve kvaliteten på et produkt  20% dobles prisen.

Dette innlegget er ment som en trøst, i håp om at 5% av de som klager nå føler seg 60% mindre lurt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: 691 på søndag 08. november 2015, klokken 00:19

Du virker som en afbalanceret person der er god til at argumentere, du burde gå ind i politik, hvor jeg er sikker på at du vil have succes med at fremme elbil sagen
Dere har gjort nok skade i Danmark, så jeg forventer for skam skyld at dere viser litt ydmykhet og ikke minst litt refleksjon om hva som kunne vært gjort annerledes. Jeg påpeker at å gå ut i offentligheten med denne "bortskjemte drengerøv" saken er ett stort feilgrep. Spesielt når opinionen mener at "Vi har sponset disse folkene med en elbil med ekstreme ytelser med en million i subsider. Er de takknemmlige? NEI de klager over at det mangler 0.3 sekunder på 0-100. For en gjeng utakknemlige svin!!" DET er det saken dreier seg om. Hadde det vært BMW M5 som hadde underprestert, og eierne hadde gått berserk på bimmer.no/dk, så hadde det kun gått ut over BMW, men her trekker dere ned hele omdømmet til elbilsatsnigen ned. DET finner ikke jeg meg i, og du har ikke noen bedre motargumenter enn å være sarkastisk så jeg ser på det som svakhet. At du ikke kan motargumentere saklig. At jeg har rett. At dere i Damnark har bidratt til at de nye avgiftene effektivt tok livet av Tesla sin øverste produktlinje.

Tesla er nå ferdig med Model X og nå satser de 100% på å komme de brede folkemassene i møte. Først måtte de gjøre plass til S70D med å oppjustere S85D. Nå satser de 100% på Model III. At dere er så egosentriske at dere ikke kan se dette er utrolig. Kanskje på tide at det er noen andre på tråden her som bør idioterklæres.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Toonster

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 08. november 2015, klokken 01:23
Sitat fra: 691 på søndag 08. november 2015, klokken 00:19

Dere har gjort nok skade i Danmark, så jeg forventer for skam skyld at dere viser litt ydmykhet og ikke minst litt refleksjon om hva som kunne vært gjort annerledes. Jeg påpeker at å gå ut i offentligheten med denne "bortskjemte drengerøv" saken er ett stort feilgrep. Spesielt når opinionen mener at "Vi har sponset disse folkene med en elbil med ekstreme ytelser med en million i subsider. Er de takknemmlige? NEI de klager over at det mangler 0.3 sekunder på 0-100. For en gjeng utakknemlige svin!!" DET er det saken dreier seg om. Hadde det vært BMW M5 som hadde underprestert, og eierne hadde gått berserk på bimmer.no/dk, så hadde det kun gått ut over BMW, men her trekker dere ned hele omdømmet til elbilsatsnigen ned. DET finner ikke jeg meg i, og du har ikke noen bedre motargumenter enn å være sarkastisk så jeg ser på det som svakhet. At du ikke kan motargumentere saklig. At jeg har rett. At dere i Damnark har bidratt til at de nye avgiftene effektivt tok livet av Tesla sin øverste produktlinje.

Tesla er nå ferdig med Model X og nå satser de 100% på å komme de brede folkemassene i møte. Først måtte de gjøre plass til S70D med å oppjustere S85D. Nå satser de 100% på Model III. At dere er så egosentriske at dere ikke kan se dette er utrolig. Kanskje på tide at det er noen andre på tråden her som bør idioterklæres.

Har du seriøst tatt litt mange cognac i kveld?

Hvordan i alle dager kan du legge alt dette ansvaret på kundene, det er jo forbanna Tesla som har fucka opp det hele. Med å selge inn en Performance versjon som ikke leverer - nå må du ta deg en bolle og slutte.

Hadde ikke Tesla lurt kundene til å gi 150.000 for røde caliper, så hadde det jo ikke vært noe problem.

Fakta er jo at Tesla har vært for grådige og pisset i buksene.

Havebigfun

Heisann- hur det går?
- jeg var i tvil om jeg skulle bruke begrepet "troll" fordi jeg heller ikke synes man skal ta mannen men ballen.

Nå er det imidlertid klar at vi har minst en deltaker som ikke evner- eller ønsker å ha to tanker i hodet samtidig.
De fleste som kjører elbil gjør det fordi elbilpolitikkens insentivordning virker og mange av oss er svært fornøyde med å kunne kjøre så fine elbiler som TMS uten avgifter.
Det betyr ikke at vi skal akseptere alt av underligheter elbilprodusentene måtte finne på. Slik det fremstiller seg for meg har noen vært utsatt for håndfast bedrag og dette bør ha konsekvenser. Tier man stille om slikt anmoder man om ytterligere å bli bedratt.
Jeg ser dog uten problemer at menigmannen som allerede er misunnelig på oss som som kjører "feit""subsidert"bil kan få bekreftet sine fordommer mot oss som en gruppe ufordragelige typer. Det hjelper ikke- man kan ikke rette seg etter enkle populistiske tanker og holde kjeft om ran på åpen gate.

At det kom opp i media er utelukkende Teslas ansvar. Velvitende om populismemekanismen har kjøperne holdt et svært lavt profil i lang tid men møtt en kald skulder hos leverandøren. Allerede nå viser Teslas inrømmelser mtp ytelsesangivelser at saken har vært berettiget.

Det hadde vært interessant å vite brøken P85D/85D fra Okt14 i forhold til nå- Mange av oss ville ikke gått for P85D og 126 k ekstra fremfor 85D med det vi vet nå- jeg tror det gjenspeiles i bestillingstallene nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA