Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 03. november 2015, klokken 20:19
Nå også i Dagbladet ig Dinside med litt underlig forklaring på ha vi klager på:
http://www.dagbladet.no/2015/11/03/tema/dinside/motor/bil/aller/41797977/
http://www.dinside.no/935088/tesla-har-fjernet-informasjonen-om-antall-hestekrefter-paa-alle-modeller

Fra Dagbladet:

Å regne ut effekt og hestekrefter fra elmotorer kan være en vanskelig sak, fortalte Elon Musk til Dinside i et tidligere intervju.

Det blir jo smått utrolig når mannen som har startet SpaceX, drømmer om å pensjonere seg på Mars og har visjoner om å revolusjonere personlig transport med Tesla og Hyperloop, ikke klarer å regne ut effekt som er pensum på ungdomsskolen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

#1216
"Å regne ut effekt og hestekrefter fra elmotorer kan være en vanskelig sak, fortalte Elon Musk til Dinside i et tidligere intervju."

Jeg må nok gi min støtte til Elon Musk, og tviler sterk på at noen med kun ungdomsskole pensum er istand til å beregne hva en elektromotor kan yte av effekt. En annen ting er at effekt og hestekrefter er smør på flesk siden hestekrefter er en foreldet enhet for effekt, og altså ikke en kraft.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

#1217
Jeg har vel nevnt det før, men Tesla sin opptreden i denne saken får tankene til å vandre til Kennedy-administrasjonen og Bay of Pigs - invasjonen. Denne er vel pensum i de fleste studier i organisasjonspsykologi og beslutningsteori som case på gruppetenking. Jeg tror kanskje at Tesla-administrasjonen har gått i samme gruppetenkings-fella men nå har våknet etter å ha trodd at man ikke kunne mislykkes uansett hva man tillot seg å gjøre. Jeg håper at de klarer å rette opp inntrykket og ikke ende med for stor skade, men frykter nok at omdømmet vil få seg en knekk uansett hva de foretar seg. Tross alt har de gått ut i media på en svært krass måte, hvorpå justering av spesifikasjoner direkte bekrefter at kommunikasjonssjefens utspill ikke var velfunderte. I det minste bør neste utspill i media komme fra en annen person. Jeg sliter med å se hvordan Tesla skal berge ansikt her uten å "ofre" Pedersen.

Uansett var hele denne saken forbaska unødig, og når tabben først var gjort kunne det vært ordnet før snøballen rakk å bli så stor. Litt om gruppetenking her for den som måtte være interessert:
https://www.probe.org/jfk-and-groupthink-lessons-in-decision-making/

Sitat-Illusions of invulnerability: "No one can defeat us."
-Belief in the group's inherent morality: "We can do no wrong."
-Rationalizing away serious problems: "Danger signs? What danger signs?"
-Stereotyping the opposition: "Those guys are too dumb or too weak to worry about."
-Illusions of unanimity: "Members who keep silent probably agree with the ones who speak out."
-Pressuring dissenters: "Look, are you a team player or not?"

EJ

Beregning + måling av effekt på elektro motorer må jo være enkleste sak i verden

Ihvertfall effekten fra batteriet

Effekt = U x I

Teslanewbie

HE he .. Håper oblix har kjøpt inn en god flaske brennevin :-)

Jeg står fast ved hva jeg tror utfallet blir

1) Pedersen exit
2) gratis Ludo til p85d eiere
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: o.b.lix på fredag 25. september 2015, klokken 12:25
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 25. september 2015, klokken 10:27
Tipper at det blir et oppgjør i det stille som ender med at P85D eiere får ludicrous oppdatering til en symbolsk pris og at en som heter Espen får seg et nytt arbeid i løpet av 2016 .



Jeg kan vedde en god flaske brennevin at dette ikke blir resultatet.

:-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mogu

Jeg kan også hive meg på dette veddemålet Newbie, men da synes jeg du skal legge noe i potten du også :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Teslanewbie

Sitat fra: mogu på tirsdag 03. november 2015, klokken 23:02
Jeg kan også hive meg på dette veddemålet Newbie, men da synes jeg du skal legge noe i potten du også :)

Når du har lest tråden skjønner du . ::)

Veddemålet er en flaske god brennevin :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Griffel

#1223
Sitat fra: EJ på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:50
Beregning + måling av effekt på elektro motorer må jo være enkleste sak i verden

Ihvertfall effekten fra batteriet

Effekt = U x I
Måling av effekt ut fra et batteri er ikke vanskelig, men å oppgi effekten som en elmotor kan yte er noe helt annet.
Det som oppgis er nok hva motoren tåler ca. et minutt uten skade om det ikke er for varmt i været. Hva den tåler kontinuerlig er uansett mye mindre.

En elektromotor yter i prinsippet hva den belastes med, så må en bygge litt beskyttelse i styringen av den slik at den ikke brenner opp. Batteriet må også beskyttes mot overbelastning, siden batteriet også kan levere nesten hva som helst om en ikke bygger begrensninger i en styring.

Jeg gjentar meg selv når jeg skriver at et enkelt tall for moment eller effekt egentlig ikke gir meningsfull informasjon, spesielt dersom en sammenligner en elmotor med en bensinmotor, dårlig nok om en sammligner diesel og bensin. Egentlig burde en ikke henge seg for mye opp i disse "enkle tall" da de alltid opptrer under spesielle forhold som vanligvis ikke er beskrevet. Nm og hk er for journalister som egentlig ikke vet hva det betyr.

Men er det feil å oppgi maksimal effekt på motoren, (skrytetall til ære for journalister)?

Egentlig er det bare ytelseskurver for systemet som gir nyttig informasjon.

Jeg er enig i at Tesla burde vært klarere på dette ved lansering av D serien. Nå har de tatt kritikken til etterretnig og tydeliger fortalt hvordan ting virker. Det er ikke det samme som å innrømme at det de oppga tidliger var feil, selv om enkelte mener det.

Før introduksjonen av D oppga Tesla mer data (jeg skulle gjerne sett enda mer), for eksempel moment og effekt ved ulike turtalls interval og både motoreffekt og effekt når batteri og motor ble sett under ett. Det burde de fortsatt med.

Er en ufulstendig spesifikasjon det samme som feil spesifisering?

Ved lansering av D var det flere (deriblandt noen av oss som på den tiden var aktive i dette forum) som gjorde oppmerksom på at dette forholdet i kommentarfeltene, altså at en burde være klar over at hk antallet ikke var en komplett systembetraktning, og at effekten ble redusert for å beskytte batteri.

Egentlig tror ikke det er så mye å hente på hk diskusjonen, her vil en kunne diskutere om hvor mye forkunskaper om batterier og elektromotorer motorjournalister burde ha for å kunne forklare menigmann hvordan en slik spesifikasjon er å forstå, det å sammenligne med bensinmotor og biler med gear gir ikke mye mening. hk og nM er ikke tilstedet over hele turtallet og under alle forhold, i tillegg til batterispørsmål. Akselerasjon 0-100km/t er en annen sak, dette er jo en mer konkret verdi som beskriver ett senario. Da er spørsmålet heller om det er slik en vanligvis måler, for å få en fornuftig sammeligning?

En dom har jeg begrenset tro på, men det kan jo hende at den massive kritikken vil gjøre at Tesla er litt imøtekommende selv om de mener at de ikke gjordt noen feil, og at de kanskje innser at mange trenger disse tilleggsspesifiseringene og vil gi noe til trøst for de som er missledet av en ufulstendig spesifikasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tr0047

Trenger vel ikke gjøre dette mer komplisert en det er!?   Effekten kan måles i benk, slik det er gjort på tms før!   Da stemte oppgitt hk med målinger..og vel så det ;)
700 hk viser seg derimot å være en teoretisk effekt som kanskje er oppnåelig om noen år med større batteri, "sikringer" og software!
Oppgir en ytelser på en bil, må det være på bilen som selges...ikke en mulig fremtidsversjon ;)
Mars 2015 P85D

o.b.lix

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:51
HE he .. Håper oblix har kjøpt inn en god flaske brennevin :-)

Jeg står fast ved hva jeg tror utfallet blir

1) Pedersen exit
2) gratis Ludo til p85d eiere

Står for det jeg har sagt, og stemmer din antagelse, får du en god flaske brennevin. Men er ikke så trygg på utfallet at jeg har kjøpt inn noe brennevin enda  ;)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

P85D

#1226
Nå har Tesla fjernet HK informasjonen på bestillingssiden for bilene også:
http://my.teslamotors.com/no_NO/models/design?source=homepage
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. november 2015, klokken 00:08
Sitat fra: EJ på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:50
Beregning + måling av effekt på elektro motorer må jo være enkleste sak i verden

Ihvertfall effekten fra batteriet

Effekt = U x I
Måling av effekt ut fra et batteri er ikke vanskelig, men å oppgi effekten som en elmotor kan yte er noe helt annet.
Det som oppgis er nok hva motoren tåler ca. et minutt uten skade om det ikke er for varmt i været. Hva den tåler kontinuerlig er uansett mye mindre.

En elektromotor yter i prinsippet hva den belastes med, så må en bygge litt beskyttelse i styringen av den slik at den ikke brenner opp. Batteriet må også beskyttes mot overbelastning, siden batteriet også kan levere nesten hva som helst om en ikke bygger begrensninger i en styring.

Jeg gjentar meg selv når jeg skriver at et enkelt tall for moment eller effekt egentlig ikke gir meningsfull informasjon, spesielt dersom en sammenligner en elmotor med en bensinmotor, dårlig nok om en sammligner diesel og bensin. Egentlig burde en ikke henge seg for mye opp i disse "enkle tall" da de alltid opptrer under spesielle forhold som vanligvis ikke er beskrevet. Nm og hk er for journalister som egentlig ikke vet hva det betyr.

Men er det feil å oppgi maksimal effekt på motoren, (skrytetall til ære for journalister)?

Egentlig er det bare ytelseskurver for systemet som gir nyttig informasjon.

Jeg er enig i at Tesla burde vært klarere på dette ved lansering av D serien. Nå har de tatt kritikken til etterretnig og tydeliger fortalt hvordan ting virker. Det er ikke det samme som å innrømme at det de oppga tidliger var feil, selv om enkelte mener det.

Før introduksjonen av D oppga Tesla mer data (jeg skulle gjerne sett enda mer), for eksempel moment og effekt ved ulike turtalls interval og både motoreffekt og effekt når batteri og motor ble sett under ett. Det burde de fortsatt med.

Er en ufulstendig spesifikasjon det samme som feil spesifisering?

Ved lansering av D var det flere (deriblandt noen av oss som på den tiden var aktive i dette forum) som gjorde oppmerksom på at dette forholdet i kommentarfeltene, altså at en burde være klar over at hk antallet ikke var en komplett systembetraktning, og at effekten ble redusert for å beskytte batteri.

Egentlig tror ikke det er så mye å hente på hk diskusjonen, her vil en kunne diskutere om hvor mye forkunskaper om batterier og elektromotorer motorjournalister burde ha for å kunne forklare menigmann hvordan en slik spesifikasjon er å forstå, det å sammenligne med bensinmotor og biler med gear gir ikke mye mening. hk og nM er ikke tilstedet over hele turtallet og under alle forhold, i tillegg til batterispørsmål. Akselerasjon 0-100km/t er en annen sak, dette er jo en mer konkret verdi som beskriver ett senario. Da er spørsmålet heller om det er slik en vanligvis måler, for å få en fornuftig sammeligning?

En dom har jeg begrenset tro på, men det kan jo hende at den massive kritikken vil gjøre at Tesla er litt imøtekommende selv om de mener at de ikke gjordt noen feil, og at de kanskje innser at mange trenger disse tilleggsspesifiseringene og vil gi noe til trøst for de som er missledet av en ufulstendig spesifikasjon.

Godt forklart.
Fremtiden er elektrisk.

691

Sitat fra: Mippen på onsdag 04. november 2015, klokken 09:28
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. november 2015, klokken 00:08
Sitat fra: EJ på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:50
Beregning + måling av effekt på elektro motorer må jo være enkleste sak i verden

Ihvertfall effekten fra batteriet

Effekt = U x I
Måling av effekt ut fra et batteri er ikke vanskelig, men å oppgi effekten som en elmotor kan yte er noe helt annet.
Det som oppgis er nok hva motoren tåler ca. et minutt uten skade om det ikke er for varmt i været. Hva den tåler kontinuerlig er uansett mye mindre.

En elektromotor yter i prinsippet hva den belastes med, så må en bygge litt beskyttelse i styringen av den slik at den ikke brenner opp. Batteriet må også beskyttes mot overbelastning, siden batteriet også kan levere nesten hva som helst om en ikke bygger begrensninger i en styring.

Jeg gjentar meg selv når jeg skriver at et enkelt tall for moment eller effekt egentlig ikke gir meningsfull informasjon, spesielt dersom en sammenligner en elmotor med en bensinmotor, dårlig nok om en sammligner diesel og bensin. Egentlig burde en ikke henge seg for mye opp i disse "enkle tall" da de alltid opptrer under spesielle forhold som vanligvis ikke er beskrevet. Nm og hk er for journalister som egentlig ikke vet hva det betyr.

Men er det feil å oppgi maksimal effekt på motoren, (skrytetall til ære for journalister)?

Egentlig er det bare ytelseskurver for systemet som gir nyttig informasjon.

Jeg er enig i at Tesla burde vært klarere på dette ved lansering av D serien. Nå har de tatt kritikken til etterretnig og tydeliger fortalt hvordan ting virker. Det er ikke det samme som å innrømme at det de oppga tidliger var feil, selv om enkelte mener det.

Før introduksjonen av D oppga Tesla mer data (jeg skulle gjerne sett enda mer), for eksempel moment og effekt ved ulike turtalls interval og både motoreffekt og effekt når batteri og motor ble sett under ett. Det burde de fortsatt med.

Er en ufulstendig spesifikasjon det samme som feil spesifisering?
...

Godt forklart.

Enig - god teknisk forklaring som passer til dette forum, meeeen jura og teknik er to meget forskellige ting og når det gælder salg til forbrugere, så er tilbageholdelse af vigtig information for beslutning af køb lige så afgørende som den information man viser køberne.

Det handler juridisk om hvilket billede Tesla har forsøgt at vise kunderne, mere end om de enkelte elementer er teknisk korrekte.

Her kommer Tesla til at tabe big time, da de tydeligtvist har forsøgt at tegne et billede hos forbrugeren (ved brug af teknisk korrekt data og udeladelse af anden information) om at P85D er en badass med 700 hk og 0-100 på 3,1s.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA