Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Mao

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 01. november 2015, klokken 11:01
Kan de som kjøpte bilen i troen at den hadde 700hk nå heve kjøpet da tesla også offisielt bekrefter at den har langt mindre hestekrefter?

Det er nå godt dokumentert at bilen har en stor kjøpsrettslig mangel som Tesla ikke klarer å fikse. P85D vil aldri få 700 hk med dagens batterier. Som kjøper kan du da kreve heving av kjøpet eller prisavslag. Hva som er gunstigst avhenger litt av dine preferanser mht bil. Å heve kjøpet for å bestille ny Model S er ikke nødvendigvis et godt alternativ for alle, pga prisstigningen som har vært det siste året.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Mippen

Man skal vel reklamere innen rimelig tid. Det ble som nevnt fortalt til media før bilene ble levert at det ikke dreide seg om faktisk ytelse. Det har også snart gått 9 mnd siden de første bilene kom, man har hatt god tid til å teste bilen. Tviler på om man kan kreve så mye. Registrerer også at en del av de som nå klager har vært aktive på elbilforumet en stund, så mange her inne har fått med seg en del om effekt saken på forhånd.
Fremtiden er elektrisk.

OleJA

For å være litt konspiratorisk, så tror jeg at det ikke er helt tilfeldig at Tesla kommer med opplysninger om faktisk effekt nå:
- De skal i et møte med forbrukerombudet på mandag, og hadde nok der blitt avkrevd et svar på dette uansett. Det tar seg da bedre ut at de går ut med dette i forkant.
- Resultatet av klagene til Forbrukerombudet kan fort bli heving av kjøp med tilbakebetaling av kjøpesummen. Pga. prisstigning de siste månedene og økt etterspørsel etter TMS i Danmark, så kan nok disse bilene selges der med minimalt tap for Tesla.

Tipper at klagesakene derfor ender med et snarlig tilbud om tilbakekjøp med relativt kort svarfrist.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cookie Monster

Sitat fra: Mippen på søndag 01. november 2015, klokken 11:58
Man skal vel reklamere innen rimelig tid. Det ble som nevnt fortalt til media før bilene ble levert at det ikke dreide seg om faktisk ytelse. Det har også snart gått 9 mnd siden de første bilene kom, man har hatt god tid til å teste bilen. Tviler på om man kan kreve så mye. Registrerer også at en del av de som nå klager har vært aktive på elbilforumet en stund, så mange her inne har fått med seg en del om effekt saken på forhånd.

Jeg klaget på det bare 1 uke etter jeg fikk bilen så det må da være innen rimelig tid :)
2015 P85D

mr_Utopia

Sitat fra: OleJA på søndag 01. november 2015, klokken 12:14
For å være litt konspiratorisk, så tror jeg at det ikke er helt tilfeldig at Tesla kommer med opplysninger om faktisk effekt nå:
- De skal i et møte med forbrukerombudet på mandag, og hadde nok der blitt avkrevd et svar på dette uansett. Det tar seg da bedre ut at de går ut med dette i forkant.
- Resultatet av klagene til Forbrukerombudet kan fort bli heving av kjøp med tilbakebetaling av kjøpesummen. Pga. prisstigning de siste månedene og økt etterspørsel etter TMS i Danmark, så kan nok disse bilene selges der med minimalt tap for Tesla.

Tipper at klagesakene derfor ender med et snarlig tilbud om tilbakekjøp med relativt kort svarfrist.

For Tesla handler nok dette om 2 ting:
1. Unngå store tap på tidligere solgte biler.
2. Unngå nedgang i salg pga dette.

Jeg tror 2 er viktigst.Derfor må det ryddes opp slik at ikke Forbrukerombudet eller noen andre kommer ut og advarer mot villedende markedsføring.

krl

Sitat fra: OleJA på søndag 01. november 2015, klokken 12:14
For å være litt konspiratorisk, så tror jeg at det ikke er helt tilfeldig at Tesla kommer med opplysninger om faktisk effekt nå:
- De skal i et møte med forbrukerombudet på mandag, og hadde nok der blitt avkrevd et svar på dette uansett. Det tar seg da bedre ut at de går ut med dette i forkant.
- Resultatet av klagene til Forbrukerombudet kan fort bli heving av kjøp med tilbakebetaling av kjøpesummen. Pga. prisstigning de siste månedene og økt etterspørsel etter TMS i Danmark, så kan nok disse bilene selges der med minimalt tap for Tesla.

Tipper at klagesakene derfor ender med et snarlig tilbud om tilbakekjøp med relativt kort svarfrist.
Det hadde vært en ryddig og grei løsning, som bør være akseptabel for begge parter. Spesielt hvis det også fører til at Tesla blir mer etterrettelige i markedsføringen fremover.

Havebigfun

Det er en 3. faktor:
Unngå flere hundre P85D- eiere som er knallsure fordi de har blitt lurt og får tilbud om tilbakekjøp samtidig som en 85D nå koster det samme som det vi betalte for P85D- 85D kunne vi kjøpt for 120k mindre den gangen.
Spørs om Tesla tar seg råd til å erte den mest loyale kjøpergruppen ytterligere, som attpåtil har den største kjøpekraften.
De har gjort det noen ganger før, eks da Sig- bestillere som hadde forskuttert mange penger i lengre tid fikk bilene levert etter std kunder høsten 13 :(

Hvis man tolker presseansvarlig rett har de desverre ingen smerter med det...

Tuxedo

#1177
Tilbud om heving av kjøpet vil nok være et smart trekk av Tesla, siden jeg ikke tror mange vil takke ja til tilbudet (de fleste er tross alt godt fornøyd med bilen, og hadde heller håpet på et prisavslag eller gratis oppgradering til Ludicrous).  For de som er mer bevandret i forbrukerlovgivningen enn meg:  Kan Tesla nøye seg med å tilby heving av kjøpet, slik at saken da er over for de som takker nei?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Mippen

Utfordringen slik jeg ser det er at det har vært kjent i langt tid at effekt ytelsen som ble oppgitt ikke var annet enn hvor mye motoren kan yte, ikke hvor mye den faktisk yter på en gang. Det ble sagt av Tesla selv kort tid etter lansering, og man kunne lett tenke seg til det ut i fra de endrede effekt tallene på Tesla sin side. At mange av de som også nå klager har vært aktiv på diverse forum siden starten, hvor det også ble diskutert dette med effekt - gjør ikke saken bedre for de som klager. Tesla selv er også inne på nettet og leser hva folk skriver.

Men, det er et stort men. Hvis problemet blir stort for Tesla kan de hende de ser seg nødt til å gjøre noen grep for å ikke miste troverdighet og kunder. Spørsmålet er hva det kan være. Slik jeg ser det så har de ikke noen plikt til å gjøre noe siden det ikke har vært oppgitt reell effekt, bare samlet effekt og de har også innrømmet før biler ble levert at det dreide seg om en annen måte å regne ut effekten på. Denne måten er også riktig i og for seg, men det er ikke slik man er vant til at effekt blir oppgitt.  Man kan kanskje etter si at de burde ha vært klarere på det i sin markedsføring, men det har som sagt ikke vært en hemmelighet at det er to forskjellige tall på ytelsen, og at 700hk er før batteri og inverter.

Fremtiden er elektrisk.

MeTesla

Jeg håper at P85D kjøperne tilbys hevet kjøp asap så kan hver og en velge selv. Skadelig for Tesla og skadelig for oss alle om ikke dette snart får sin endelige løsning.


GOS

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 01. november 2015, klokken 11:01
Kan de som kjøpte bilen i troen at den hadde 700hk nå heve kjøpet da tesla også offisielt bekrefter at den har langt mindre hestekrefter?

Jeg tror overhodet ikke at dere klarer å heve kjøpet grunnet mangel på HK, tror dere må satse på en kompensasjon. 50% på forskjellig i grunnpris på S85D og P85D er det beste jeg tror dere kan håpe på.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Torpedo Ted

Tror nok heving av kjøp er den beste løsningen for Tesla. De kan selge bilene igjen for samme pris uten problem.

Dersom de skulle tilbydt Ludicrous-oppgraderingen, ville det ikke sett bra ut fra Tesla om de bare tilbydde dette for nordmenn. De ville nesten blitt presset til å tilby alle verdens eiere av P85D, noe som ville blitt dyrt.

PS: P85 var oppgitt å levere 422hk. Det kom senere frem at motoreffekten 476hk, men det var altså kun 422hk den kunne levere pga batteriet. Jeg antok da at de 700hk tilsvarte motoreffekt, mens batteriene begrenset dette noe. Dvs, 50hk på bakre motor, og kanskje 25hk på fremfre motor. Totalt regnte jeg derfor med at den hadde godt over 600hk i praksis. Men etter å ha sammenlignet mye med P85 (eide begge 3 måneder), er det ingenting som tyder på at den har mer enn kanskje 100 hk mer.

Cookie Monster

Svaret står jo på nettsiden til Tesla nå. P85D har 50hk mer enn P85 i toppeffekt.

Så årsaken til at P85D er såpass mye raskere fra stillestående er 4wd og kan derfor plante mer krefter i bakken fra start. I fart drar P85D sakte ifra med de 50hk den har ekstra i hastighet.
2015 P85D

Mippen

Ikke glem dreiemomentet. Den har nesten 400 NM mer enn P85.
Fremtiden er elektrisk.

Teslaguten

Tesla har på kort tid greidd å ruinera den unike tilliten som var bygd opp mellom firmaet og kundane. Då snakkar eg om dei av oss som fekk levert bil tidleg, og som har kjøpt P85D basert på lovnadene om ein bil med fantastiske ytelsar.

Eg veit at 700hk er ytterst hypotetisk, dreiemomentet er omtrent einaste som faktisk er ihht lovnadane frå Tesla.
Hadde informasjonen om at effekt på P85D faktisk kun er ca 50hk over ein P85 og skilnaden til 85D nærmast marginal, ja da hadde dei knapt fått nokon til å kjøpa P85D. Dei fleste hadde handla 85D, og det angrar eg på at eg ikkje gjorde.

P85D er ein fantastisk bil, men det er jaggu også 85D.
Problemet til Tesla er at eg føler meg lurt etter å ha betalt kr 120 000 ekstra for noko som nærmast er knappar og glansbilder.
Eg har skrive og bedt om tilbakemelding frå Tesla på korleis dei vil løysa problemet. Ikkje hørt ein lyd, og det irriterer meg.

Ein ting er heilt sikkert, kjem det ikkje til ei rask løysing, så kjøper eg ikkje så mykje som ein caps frå Tesla.
Min X-reservasjon kan dei få tilbake, det finns snart fleire gode alternativ.

Eg kan tola mykje av lange ventetider på service, småkrøll med bil, forsinkelsar på nye modellar etc.

Men å bli lurt og møtt med arroganse, det aksepterer eg ikkje.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA