Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:51
Det blir litt feil å kreve en annen bil en den man har bestilt.
Vel, det som ble litt feil her er at noen leverte en annen bil enn den kunden bestilte.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

Ser at det er en gjennomgående misforståelse her at man uten videre får heve kjøpet. Heving er faktisk den mest alvorlige sanksjonen loven tillater på kontraktsbrudd. Selgeren må ta den brukte tingen tilbake, og forbrukeren får pengene sine igjen. Det kan ha alvorlige konsekvenser for selger. Derfor krever loven MER enn at det er en mangel/opplysningsfeil: Den må være en mangel/opplysningsfeil som retten (dommeren) mener at er "IKKE UVESENTLIG". Altså må dommeren bruke sitt fornuftige skjønn og vurdere om det er andre sanksjoner - prisavslag, utbedring eller erstatning - som er bedre egnet.

Når det er sagt, er selvfølgelig det grunnleggende vilkåret at det må foreligge en mangel/opplysningsfeil. Så har selvfølgelig alle her inne en veldig sterk formening om akkurat det, da...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: Flaago på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:16
Nå er forskjellen på P og S modellen ca 0,6 sekunder,  men da jeg kjøpte bilen var oppgitt forskjell ca 1,5 sekunder.
Derfor betalte jeg over 100 000 mere for P modellen......

Problemet er altså ikke at P85D går for sent, men at 85D går for fort. En vinner i argumentasjon, dette!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

#1068
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:32
Sitat fra: Flaago på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:16
Nå er forskjellen på P og S modellen ca 0,6 sekunder,  men da jeg kjøpte bilen var oppgitt forskjell ca 1,5 sekunder.
Derfor betalte jeg over 100 000 mere for P modellen......

Problemet er altså ikke at P85D går for sent, men at 85D går for fort. En vinner i argumentasjon, dette!
Problemet er i hovedsak at P85D ikke yter det den skal.
At forskjellen mellom p85d og s85d ble fremstilt som mye større enn den reelt sett er og at man også hadde et alternativ lavt på 4-sek skalaen er bare interessante avsporinger som viser deler av villedelsen.

Jeg ble for øvrig også villedet. Min s85 skulle ha 367hk, men yter over 400 maks.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

#1069
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:32
Sitat fra: Flaago på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:16
Nå er forskjellen på P og S modellen ca 0,6 sekunder,  men da jeg kjøpte bilen var oppgitt forskjell ca 1,5 sekunder.
Derfor betalte jeg over 100 000 mere for P modellen......

Problemet er altså ikke at P85D går for sent, men at 85D går for fort. En vinner i argumentasjon, dette!
Nå er du urettferdig.  Klart relative forskjeller betyr noe hvis du har betalt for det.  La oss si at Apple lanserte to mobiler, en vanlig modell og en dyrere premium modell som hadde 16 GB mer minne.  Så, etter at mange hadde kjøpt premiummodellen, kommer det en softwareoppdatering slik at den vanlige modellen også får 16 GB ekstra (så modellene var egentlig tilnærmet like i hardware i utgangspunktet).  Ville du ikke blitt bra forbannet da, hvis du var en av dem som hadde betalt 1 000 ekstra for premiummodellen?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

o.b.lix

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:40
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:32

Problemet er altså ikke at P85D går for sent, men at 85D går for fort. En vinner i argumentasjon, dette!
Nå er du urettferdig.  Klart relative forskjeller betyr noe hvis du har betalt for det.  La oss si at Apple lanserte to mobiler, en vanlig modell og en dyrere premium modell som hadde 16 GB mer minne.  Så, etter at mange hadde kjøpt premiummodellen, kommer det en softwareoppdatering slik at den vanlige modellen også får 16 GB ekstra (så modellene var egentlig tilnærmet like i hardware i utgangspunktet).  Ville du ikke blitt bra forbannet da, hvis du var en av dem som hadde betalt 1 000 ekstra for premiummodellen?

Nei, for de som betalte full pris for premiummodellen, hadde en bedre telefon i en god tid før "billigmodellen" ble like god. Alle vet at å ha siste skrik innen mobilverden er dyrt og prisen faller fort.

Likedan ble P85D levert før 85D, og 85D ble heller ikke oppgradert til mer juice før etter en stund.
I tillegg er P85D en god "nabomisunner", "alle" snakker kun om P85D, mens 85D blir mer anonym.
Men med biler er det som med mobiler, siste skrik varer ikke lenge, nå er jo allerede P90DL siste skrik.
Og man får et tilbud om å oppgradere hardware - det har jeg ikke sett andre steder - heller ikke hos apple, men sistnevnte oppgraderer software som gjør gamle mobiler raskere, kanskje de burde saksøkes også?

Merker også at hylekoret økte når P90DL kom, om hvor forferdelig P85D er - neppe tilfeldig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tuxedo

#1071
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:14
Likedan ble P85D levert før 85D, og 85D ble heller ikke oppgradert til mer juice før etter en stund.
Det tok vel ikke mer et par måneder før den ble oppgradert, for en bil som er ment å vare i 15+ år.
Sitat
I tillegg er P85D en god "nabomisunner", "alle" snakker kun om P85D, mens 85D blir mer anonym.
Har ikke noe inntrykk av at de som kjøpte P85D gjorde det for å få naboen misunnelig. De valgte vel P85D i stedet for 85D fordi de synes det var artig med litt ekstra krefter.  Som ikke var så mye ekstra likevel, viste det seg, selv om de betalte dyrt for det.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:32
Problemet er altså ikke at P85D går for sent, men at 85D går for fort. En vinner i argumentasjon, dette!
Når man da i tillegg velger og oppgi P85D modellen som den eneste med roolout så er sirkelen komplett..

kos

Denne diskusjonen er mer eller mindre helt på tryne - hva har du kjøpt og hva har du fått. P utgaven er plutselig og litt for fort blitt innhentet av neste model - er det så enkelt og nå ønsker P seg en DL men hva skal de med DL si om de med P får refundert bilen  - eller skal P være den raskeste av de i all evighet. Denne saken er grøt og som denne siden avslører - den er ikke så glassklar som P-ene hevder - det er det faktumet de ikke kan akseptere. Så detter man ned til om det er 0,1 sek eller 0,6 sekund osv. Hvordan skal en dommer kunne avsi en dom i denne saken. Og hvordan skal man egentlig tolke hvordan testene er gjort og hvordan skal man bli enige om det er den ene eller den andre måten å måle dette på Europa - Amerika eller hjemme med en kompis.

Det siste er i hvertfall langt ute på blåbærmyra og ikke en rett i verden kommer til å avsi en dom i saken. Dessuten sørger helt sikkert Tesla at dommen kommer i et land der deres tolkninger er standard.

RonnyØ

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:40
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:32

Problemet er altså ikke at P85D går for sent, men at 85D går for fort. En vinner i argumentasjon, dette!
Nå er du urettferdig.  Klart relative forskjeller betyr noe hvis du har betalt for det.  La oss si at Apple lanserte to mobiler, en vanlig modell og en dyrere premium modell som hadde 16 GB mer minne.  Så, etter at mange hadde kjøpt premiummodellen, kommer det en softwareoppdatering slik at den vanlige modellen også får 16 GB ekstra (så modellene var egentlig tilnærmet like i hardware i utgangspunktet).  Ville du ikke blitt bra forbannet da, hvis du var en av dem som hadde betalt 1 000 ekstra for premiummodellen?

Merker også at hylekoret økte når P90DL kom, om hvor forferdelig P85D er - neppe tilfeldig.

Kan være tilfeldigheter.. Men uansett så er det mye folk finner seg i, så lenge det "er så bra det får blitt..."

Dessverre kom L-mode.. :)

Dere som vil oppgradere til P90D; send meg gjerne spec og pris på din P85D på PM, så kanskje jeg blir ved én.. ;)
Husqvarna Automower 320

cirys1

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 20:18
Denne diskusjonen er mer eller mindre helt på tryne - hva har du kjøpt og hva har du fått. P utgaven er plutselig og litt for fort blitt innhentet av neste model - er det så enkelt og nå ønsker P seg en DL men hva skal de med DL si om de med P får refundert bilen  - eller skal P være den raskeste av de i all evighet. Denne saken er grøt og som denne siden avslører - den er ikke så glassklar som P-ene hevder - det er det faktumet de ikke kan akseptere. Så detter man ned til om det er 0,1 sek eller 0,6 sekund osv. Hvordan skal en dommer kunne avsi en dom i denne saken. Og hvordan skal man egentlig tolke hvordan testene er gjort og hvordan skal man bli enige om det er den ene eller den andre måten å måle dette på Europa - Amerika eller hjemme med en kompis.

Det siste er i hvertfall langt ute på blåbærmyra og ikke en rett i verden kommer til å avsi en dom i saken. Dessuten sørger helt sikkert Tesla at dommen kommer i et land der deres tolkninger er standard.

Tesla har jo tydlig vært tilbakeholde på informasjon på kjøpstidspunktet, det er det denne saken dreier seg om, noe det ikke ser ut at du har fått med deg.
Så øenge de annonserer P90DL med roolout sanne tider på 1/4 og 0-100 så er det virkelig ingenting å snakke om, da vet man hva man kjøper. Men når folk bestillte P85D så var det ingen som visste at tiden var med roolout eller at bilen ikke hadde 700hk.
Noe de forsåvidt må skjønt selv var feil for de har valgt og fjerne både 691hk og lagt med en fotnotis (USA) med at tiden er med roolout. (men ikke i Norge) Det er rett og slett feil markedsføring, man får ikke det man har kjøpt og betalt for.

Teslanewbie

#1076
Herreminjesus  så mange tåpelige og infantile argument dere kommer med . At dere gidder .
Tesla hadde neppe endret på hk i etterkant og poengtert at 0-60 tiden er med rollout hvis de hadde sitt på det tørre.  Bilen er solgt med 700hk og en 0 (null) -100 tid som ikke kan reproduseres . Dette har kundene betalt for. At det siden sitter folk med andre biler som mener at p85d eierne burde være fornøyde faller på sin egen urimelighet . Er dere komplette  idioter ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kos

Sitat fra: 691 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:09
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:40
Sitat fra: 691 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:35
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:01
I prinsippet kommer du antagelig ikke til retten en gang med saken - tesla tilbyr forlik - hever kjøpet og retten ønsker ikke å ta saken.

Ok - du læste så ikke Teslanewbie's indlæg selvom du siger gratulerer. Tesla KAN IKKE kræve ophævning af købet. Læs det nu ordentligt igen og igen, og hvis du stadig ikke forstår det, så få en som du kender til at forklare det for dig :-)

Tesla kan ikke kreve det, men de kan tilby det som eneste løsning. Så kan kunden akseptere eller ikke.
Ja, og hvis kunden ikke ønsker det, så kan kunden tage sagen i retten med krav om udbedring eller økonomisk kompensation.

Her kan retten vælge at give medhold eller ej, men retten kan heller ikke kræve at bilen skal leveres tilbage.

Den eneste måde Tesla kan kræve at få bilen tilbage er ved at stævne kunden i retten og få medhold - hvilket de aldrig vil få.
I en slik sak så vil den neppe komme til retten om tesla tilbyr at bilen blir levert til bake. det er den sterkeste form for sanksjoner og når tesla tilbyr det er det neppe noen sak for retten. Det er helt utrolig at man skal få en sak der kunden vil ha produktet men aksepterer ikke at man kan oppheve kjøpet og samtidig stevner bilselger. det har neppe hendt i en norsk rett før. - Vi snakker bil og ikke fast eiendom.

Teslanewbie

#1078
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:05
Sitat fra: 691 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:09
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:40
Sitat fra: 691 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:35
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:01
I prinsippet kommer du antagelig ikke til retten en gang med saken - tesla tilbyr forlik - hever kjøpet og retten ønsker ikke å ta saken.

Ok - du læste så ikke Teslanewbie's indlæg selvom du siger gratulerer. Tesla KAN IKKE kræve ophævning af købet. Læs det nu ordentligt igen og igen, og hvis du stadig ikke forstår det, så få en som du kender til at forklare det for dig :-)

Tesla kan ikke kreve det, men de kan tilby det som eneste løsning. Så kan kunden akseptere eller ikke.
Ja, og hvis kunden ikke ønsker det, så kan kunden tage sagen i retten med krav om udbedring eller økonomisk kompensation.

Her kan retten vælge at give medhold eller ej, men retten kan heller ikke kræve at bilen skal leveres tilbage.

Den eneste måde Tesla kan kræve at få bilen tilbage er ved at stævne kunden i retten og få medhold - hvilket de aldrig vil få.
I en slik sak så vil den neppe komme til retten om tesla tilbyr at bilen blir levert til bake. det er den sterkeste form for sanksjoner og når tesla tilbyr det er det neppe noen sak for retten. Det er helt utrolig at man skal få en sak der kunden vil ha produktet men aksepterer ikke at man kan oppheve kjøpet og samtidig stevner bilselger. det har neppe hendt i en norsk rett før. - Vi snakker bil og ikke fast eiendom.

Dette er nå sykligt det du driver med ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kos

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:01
Herreminjesus  så mange tåpelige og infantile argument dere kommer med . At dere gidder .
Tesla hadde neppe endret på hk i etterkant og poengtert at 0-60 tiden er med rollout hvis de hadde sitt på det tørre.  Bilen er solgt med 700hk og en 0 (null) -100 tid som ikke kan reproduseres . Dette har kundene betalt for. At det siden sitter folk med andre biler som mener at p85d eierne burde være fornøyde faller på sin egen urimelighet . Er dere komplette  idioter ?
Det er vel ingen her som ikke ser at det er et sprik mellom kjøper og selger. Men om flere ikke ser hva saken gjelder og at det her ligger flere målinger som ikke engang vi som har tesla blir klok på, så tror jeg at dere må se dere om litt og forklare helheten i denne saken. Mener dere at dere bør få en P90DL fra tesla slik at dere er fornøyd ?. Om så ikke den bilen heller klarer testen hva har dere tenkt da? Og hva med de som har betalt for en P90DL skal de få prisavslag osv? - Ingen her påstår at dere ikke har en sak, men har store problemer med å se det store bildet. Og så er det standard målinger - hva med de osv. Om ikke vi som har tesla klarer å se helheten hvordan skal dere da klare å få en dommer til å se helheten.

Så er det slik at dere måler fossiler og sammenligner med elmotorer osv. Er dette sammenlignbart i det hele tatt ?
Eller er det dreiemoment som er rette målefaktor for elbiler eller er det motoren som er til sammen på 700 HK som man ikke kan utnytte samtidig men det er udiskutabelt at det er 700 HK i bilen. Her er det mye som faktisk ikke kan direkte flyttes over og som dere må forklare i en klage. For å si det enkelt, det er ikke rart at den ennå ikke har sett et retts lokale eller er blitt ført for en forliksklage eller forliksråd osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA