Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

kos

Og for å si det enkelt - i denne saken er det ikke for mange biler, og de er nye, og det er kø av folk som ønsker seg en. Så ja man får sikkert hevet kjøpet - minus eventuelle skader , slitasje og kjørte km. Noe som er helt normalt. Ved flere reklamasjoner på en bil har man rett til å heve kjøpet, om det ikke lar seg ordne etter 2 ganger reklamasjon og de har fått mulighet til å utbedre mangelen.

Dette har man lang praksis i Norge. Så ja denne saken ser seg ikke tjent med sider som denne - den ødelegger en sak.

Teslanewbie

#1051
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:19
Er nå litt forskjell på svindel/bedrageri enn å oppgi uriktig informasjon om et produkt man selger.

Spørs vel utfra hensikten. Med hvilken hensikt har du oppgitt feil tall?
1) uvitenhet?
2) bedre salg?
3) Bedre reklame som i sin tur fører til bedre salg?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kos

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:31
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:19
Er nå litt forskjell på svindel/bedrageri enn å oppgi uriktig informasjon om et produkt man selger.

Spørs vel utfra hensikten. Med hvilken hensikt har du oppgitt feil tall?
1) uvitenhet?
2) bedre salg?
3) Bedre reklame som i sin tur fører til bedre salg?

Mener du at denne saken hører hjemme i straffeloven ? I såfall har det rabla fullstendig.

Teslanewbie

Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

§ 16.Mangel
Tingen har en mangel dersom


a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.


§ 26.Forbrukerens krav ved mangler
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.


Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

691

#1054
Nope - Tesla kan ikke tage bilen fra dig, heller ikke i Norge. De kan i retten blive pålagt at udbedre manglen, betale en kompensation, bytte til nyt der kan det de har solgt eller at give dig pengene tilbage (tage bilen retur) men det er ikke Tesla som har valget, det er forbrugeren, som så i nogle tilfælde må gå via retten for at få virksomheder som Tesla til at leve op til deres ansvar.

Læs lige lidt forbrugerret (norsk eller dansk) før du slynger om dig med påstande - du er helt rundt på gulvet

kos

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:44
Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

§ 16.Mangel
Tingen har en mangel dersom


a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.


§ 26.Forbrukerens krav ved mangler
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.


Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

Gratulerer - nå begynner det å ligne noe - om du forholder deg til loven og kjører den gjennom forliksrådet eller blir enig med tesla om forbruker tvist så kan denne saken se en løsning ganske snart i tesla eieres favør - rettssak er siste måte å løse dette på og vil ta år. Men da må man først tviste saken. Så nå kalkulerer jeg med at du skriver et brev der du klager på mangler til tesla og at du ref. til loven og at du ønsker et møte hvor det blir skrevet protokoll som begge underskriver. Uenig ikke uenig. Så tar du saken med til forbrukerombudet eller om du er medlem av NAF og ber om advokat bistand. Neste er en sak inn for forliksrådet og der må tesla møte. Så får saken en dom her. vanskeligere enn det er det ikke og ja - advokat er noe DU vil trenge.

kos

I prinsippet kommer du antagelig ikke til retten en gang med saken - tesla tilbyr forlik - hever kjøpet og retten ønsker ikke å ta saken.

691

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:01
I prinsippet kommer du antagelig ikke til retten en gang med saken - tesla tilbyr forlik - hever kjøpet og retten ønsker ikke å ta saken.

Ok - du læste så ikke Teslanewbie's indlæg selvom du siger gratulerer. Tesla KAN IKKE kræve ophævning af købet. Læs det nu ordentligt igen og igen, og hvis du stadig ikke forstår det, så få en som du kender til at forklare det for dig :-)

jkirkebo

Sitat fra: 691 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:35
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:01
I prinsippet kommer du antagelig ikke til retten en gang med saken - tesla tilbyr forlik - hever kjøpet og retten ønsker ikke å ta saken.

Ok - du læste så ikke Teslanewbie's indlæg selvom du siger gratulerer. Tesla KAN IKKE kræve ophævning af købet. Læs det nu ordentligt igen og igen, og hvis du stadig ikke forstår det, så få en som du kender til at forklare det for dig :-)

Tesla kan ikke kreve det, men de kan tilby det som eneste løsning. Så kan kunden akseptere eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

691

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:40
Sitat fra: 691 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:35
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:01
I prinsippet kommer du antagelig ikke til retten en gang med saken - tesla tilbyr forlik - hever kjøpet og retten ønsker ikke å ta saken.

Ok - du læste så ikke Teslanewbie's indlæg selvom du siger gratulerer. Tesla KAN IKKE kræve ophævning af købet. Læs det nu ordentligt igen og igen, og hvis du stadig ikke forstår det, så få en som du kender til at forklare det for dig :-)

Tesla kan ikke kreve det, men de kan tilby det som eneste løsning. Så kan kunden akseptere eller ikke.
Ja, og hvis kunden ikke ønsker det, så kan kunden tage sagen i retten med krav om udbedring eller økonomisk kompensation.

Her kan retten vælge at give medhold eller ej, men retten kan heller ikke kræve at bilen skal leveres tilbage.

Den eneste måde Tesla kan kræve at få bilen tilbage er ved at stævne kunden i retten og få medhold - hvilket de aldrig vil få.

jazzwheel

Dette med utbedring er interessant. Man har vel vanligvis en typegodkjenning å forholde seg til. Måtte bilen vært vist på biltilsynet i Norge ved en slik endring? Hvordan er dette i andre land?

kos

Sitat fra: 691 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:09
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:40
Sitat fra: 691 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:35
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:01
I prinsippet kommer du antagelig ikke til retten en gang med saken - tesla tilbyr forlik - hever kjøpet og retten ønsker ikke å ta saken.

Ok - du læste så ikke Teslanewbie's indlæg selvom du siger gratulerer. Tesla KAN IKKE kræve ophævning af købet. Læs det nu ordentligt igen og igen, og hvis du stadig ikke forstår det, så få en som du kender til at forklare det for dig :-)

Tesla kan ikke kreve det, men de kan tilby det som eneste løsning. Så kan kunden akseptere eller ikke.
Ja, og hvis kunden ikke ønsker det, så kan kunden tage sagen i retten med krav om udbedring eller økonomisk kompensation.

Her kan retten vælge at give medhold eller ej, men retten kan heller ikke kræve at bilen skal leveres tilbage.

Den eneste måde Tesla kan kræve at få bilen tilbage er ved at stævne kunden i retten og få medhold - hvilket de aldrig vil få.

Hold deg i Danmark - dette forstår du ikke. Det er ingen ting i veien med bilen - den mangler et sprik i mellom hva som er hevdet den klarer 0 - 100 på. Om det er riktig.

Det blir litt feil å kreve en annen bil en den man har bestilt.

cowboyroy

Det er en feil på P pakka! Må gå ann å reklamere på bare den kansje?
SW begrense aks te 0-100 på 4,4 sekunder og så få tilbake det oppgraderinga kosta.
Er jo ikke noe annet enn bittelitt bedre aks og røde bremsekalipre vi har betalt for som jeg veit om

Undertegnede

#1063
Hvis "bittelitt" bedre aks ikke er verdt noe, hvorfor skal dere gå til krig på manglende 0,2sek?

Den reelle forskjellen på P og S er jo 3,7 sek vs 4,3 sek , altså 0,6 sek.

Jeg personlig synes denne forskjellen er verdt noe... Ikke like mye som Tesla skulle ha da men...

Det er kunn disse 0,2 sek 0-100 dere har en sak på. Her var Tesla klønete og villedende i sin markedsføring. Teoretisk effekt er oppgitt i henhold til regelverket.

Regner med at det "beste" dere kan få ut av dette er å få heve kjøpet og få pengene igjen. Så kan dere handle M3, rx7, Subaru wrx osv som tilfredsstiller deres krav til spesifikasjoner.

Dere kommer aldri til å få en Tesla som går 0-100 på 3,3 uten rollout. (Da må dere betale Luda oppgradering som alle andre for å få, dog med litt rabatt)

Flaago

Nå er forskjellen på P og S modellen ca 0,6 sekunder,  men da jeg kjøpte bilen var oppgitt forskjell ca 1,5 sekunder.
Derfor betalte jeg over 100 000 mere for P modellen......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA