Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Dennis

#105
Jeg ønsker å få oppgradert min til Ludicrous så er jo greit å få vite hvilke ytelser man kan forvente der før man blar fram mange tusen for det.

Om det er 3 sekunder eller 3 "Tesla sekunder" som er 3.3 sekunder til 100. Frister jo ikke sånn kjempe å oppgradere for ca 60 000 og så gjør den samme 0-100 tid som den egentlig skulle ha gjort.

Kan jo da begynner å lure på om den også er 20% raskere til 250 km/t eller 20 Tesla % raskere som er målt i medvind og nedoverbakke.

Det er ikke bra at man ikke skal kunne stole på at tallene man får servert av en seriøs bilfabrikant er riktig, eller andre ting de sier. Derfor er det viktig at vi får et svar på dette og at man får tatt Tesla hvis det ikke stemmer før de drar dette for langt. For er jo som nevnt ikke bare effekt hvor de er ute å surrer.

Skulle jeg solgt bilen på Finn hadde jeg faktisk ikke turt å skrive 700hk slik som jeg ser flere gjør, siden det ikke er tilfelle og kan slå tilbake på meg som selger.

Et effekttall er ikke noe man bare slenger ut sånn helt uten videre. Mazda fikk jo som sakt problemer for å ha solgt RX8 med bare 10hk for lite som endte med at de tilbydde seg å kjøpe alle bilene tilbake for full pris uansett om de var brukt.


Når jeg bestilte bilen min satt jeg igjen med en følelse at jeg måtte hele tiden passe på at jeg fikk bilen slik de hadde lovt. Startet med next gen seter bak som plutselig ble borte, og så var det staggered oppsett som ble borte. Samt mange som ikke fikk bilen levert med next gen seter i det hele tatt.
Gikk faktisk å gruet meg i flere måneder før jeg fikk bilen. Lurte på om jeg fikk setene, får jeg ikke bak kanskje og får jeg riktige dekk og felger.
Når jeg skulle hente bilen var heldigvis alt riktig utenom dekk og felg som var 245 conti dekk rundt om. Selv om jeg mange ganger fikk fortalt at det var Michelin PS2 og 265 dekk bak før jeg valgte å bla opp nesten 30 000 ekstra for 21".
Tesla Norge fikset heldigvis det og fikk byttet til riktige dekk og felger.

Men er det virkelig slik man skal føle seg etter å ha bestilt en bil av Tesla? Være usikker på hva man får?


HåkonE

Sitat fra: jazzwheel på søndag 16. august 2015, klokken 16:02
Videoene hvor P85D ikke kjører fra P85 nevneverdig over 50km/t,

Du kan jo ta tiden fra 0-50 på P85D (ca. 1-1,5 sekund), og starte klippet derfra. De starter på 25,5 sekunder, så da kan du starte på 27 sekunder for å se hva som skjer med P85.

Jeg vil si det er nevneverdig...



Sitat fra: jazzwheel på søndag 16. august 2015, klokken 16:02dynotestene på 450hk det nå refereres til,

Selvsagt har ikke P85D bare 450hk. Hvilken annen bil med over 2.2 tonn klarer slike 0-100 tall med bare 450hk?

Flere dynoer som har slitt med å måle Model S pga. kreftene. Var en Mustang-benk som røyk båndet.

Greit nok å finne ut av dette her (og det begynner vel med at Tesla svarer), men det er ikke noe vits å overdrive heller.

jazzwheel

#107
Sitat fra: Haknys på søndag 16. august 2015, klokken 23:07

Du kan jo ta tiden fra 0-50 på P85D (ca. 1-1,5 sekund), og starte klippet derfra. De starter på 25,5 sekunder, så da kan du starte på 27 sekunder for å se hva som skjer med P85.

Jeg vil si det er nevneverdig...

Videoen finnes allerede og er gjort av samme testere som du viste til:



Hvis du er happy så er det jo ingen grunn til å diskutere. Jeg så den videoen i fjor og tenkte at jeg ikke selger min P85 for en billengde bedre aksellerasjon fra 50km/t på 5-6 sekunder.

Edit: Videoen du lenker til over viser vel egentlig bare at P85'en ikke får skikkelig grep, du hører jo også det når de launcher.

Dennis

#108
Er en forskjell der ja, men for å dra fra så lite som det de gjør i den videoen de starter i fart. Så snakker vi nok en forskjell på ca 50hk i den hastigheten.
Største forskjellen er at P85D kan kjøre opp moment raskere i starten før man blir begrenset av grep og gjør derfor at den er betydelig raskere fra 0-50 km/t ca og så blir forskjellen mindre oppover i hastighet.

Sjøhyene

Hvor mange ganger nå har det vært sånn at Tesla ignorer all kommunikasjon helt til den dagen det når media? Må ha vært 4-5 sånne situasjoner nå det sise halvannet året.
Man vet at fra den dagen man leser om det på VG.no så går det maks et par dager til saken er fikset, selv om det da har ulmet på diverse forum og i sosiale medier i flere måneder. Begynner å bli en trend dette her, og syns ikke det er en spesielt hyggelig en. Virker jo som de gir fullstendig blaffen helt til de er i en situasjon der det handler om PR.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

HåkonE

Sitat fra: jazzwheel på søndag 16. august 2015, klokken 23:12
Sitat fra: Haknys på søndag 16. august 2015, klokken 23:07

Du kan jo ta tiden fra 0-50 på P85D (ca. 1-1,5 sekund), og starte klippet derfra. De starter på 25,5 sekunder, så da kan du starte på 27 sekunder for å se hva som skjer med P85.

Jeg vil si det er nevneverdig...

Videoen finnes allerede og er gjort av samme testere som du viste til:

Hvis du er happy så er det jo ingen grunn til å diskutere. Jeg så den videoen i fjor og tenkte at jeg ikke selger min P85 for en billengde bedre aksellerasjon fra 50km/t på 5-6 sekunder.

Edit: Videoen du lenker til over viser vel egentlig bare at P85'en ikke får skikkelig grep, du hører jo også det når de launcher.

Ja, og denne videoen får P85 "tjuv-start" som det også står i klippet, så det er vel sannheten et sted i mellom.

Jeg syntes uansett det er nevneverdig. Det er jo i toppen man trenger mest mulig ytelser i en elbil. Om jeg er fornøyd? Mye vil ha mer. Jeg vil i hvert fall ikke ha mindre.

Og har Tesla lovt noe som ikke stemmer, så får de rydde opp i det. Men jeg gidder ikke overdramatisere heller. Det er fortsatt den samme bilen som lager alle de artige lattervideoene på Youtube......noe ingen andre biler i verden har klart å vise til. Draget fra bunn er brutalt, LANGT mer enn P85...og fra 50 dabber det helt klart av, men nok til å legge en P85 i speilet i et område av turtallet der man kanskje savner mest effekt relativt til bunn.

Dennis

#111
Hvis Tesla har hatt gode grunnlag for effekten de oppga. Samt at 0-100 stemmer er det jo bare å hoste opp bevis på det og skrive det på bloggen sin/nettsiden, svare for seg på forumet eller på brev som har blitt sendt. Hadde jo ikke tatt mye ressurser.

Stemmer ikke de tallene de oppgir kunne de også løst dette i det stille slik at folk ble fornøyd.

Dessverre ser det ut som at dette ender med å komme ut i media og gi Tesla veldig dårlig PR. P85D kommer da til å bli kjent som bilen som ikke hadde 700hk og som ikke klarte oppgitte tider.
Det ikke bra for Tesla men er også veldig synd for oss som eier P85D.

I siste nummer av Auto motor og sport i Sverige med test av P85D får de ikke bedre enn 4.0 sek på 0-100. Om de har testet med for lite batteri, noe galt med bilen eller har blitt tregere i siste FW vet jeg ikke. Men slikt får ikke akkurat bilen til å framstå som at den leverer hva Tesla sier den skal.

Tesla har 100% sikkert fått med seg de trådene på Tesla motors Club forumet i USA. Har 2 ganger fått "kjeft" av Tesla USA og fått beskjed om å fjerne bilder jeg har lagt ut fra delekatalogen på TMC forumet. Noe de missliker siden de i USA har ikke tilgang til den slik vi i Europa har. Den ene gangen tok det bare 30 minutter før de tok kontakt med meg. Så de har helt klart ressurser som har som jobb å sitte å følge med på forum både på godt og vondt.



jazzwheel

Sitat fra: Haknys på søndag 16. august 2015, klokken 23:37
Og har Tesla lovt noe som ikke stemmer, så får de rydde opp i det. Men jeg gidder ikke overdramatisere heller. Det er fortsatt den samme bilen som lager alle de artige lattervideoene på Youtube......

Tråden handler vel om at den ikke er den samme lenger, men det er det tydeligvis ikke alle som mener, inkludert deg. Jeg er helt enig i at Tesla må rydde opp, men det er mye overdramatisering her. Når poenget til flere (spesielt på utenlandske forum) er at den kanskje ikke er like rask som en McLaren F1 fordi man ikke selv klarer det på nærmeste asfaltvei med bilen full av ekstrautstyr så syns jeg det er søkt. Det er i alle fall ikke mange i Norge som oppriktig kan mene at de kjøpte P85D med "vs Mclaren F1" som argumentasjon. Uansett gleder jeg meg ikke til å lese om denne saken i norsk media fordi jeg er ganske overbevist om at det eneste denne saken medfører er at Ola Nordmann ser på oss som sutrekopper. Det er ikke mange dager siden vi hadde en aktiv tråd om jantelov, stereotyper og naboens generelle syn på Teslaeiere og det blir neppe bedre av "Teslaeiere føler seg lurt av tiendeler"

Dennis

#113
Jeg skal innrømme at en av årsakene til at jeg kjøpte bilen var at den skulle ha 700hk. Hadde det ikke vært for det kunne jeg jo likegodt spart 150 000 og kjøpte meg en 85D? 700hk som det stod når jeg bestilte så jo veldig bra ut og man forventer da en bil som går betydelig bedre enn hva en bil med 420hk gjør, også over 100km/t.

Jazzwheel: Hvorfor kjøpte du P85 istedet for vanlig 85? Forskjellen der er jo ikke mye til 100 og ingen forskjell i høyere hastigheter.

Tesla bør være litt forsiktig med å skryte for mye av produktene sine. Når Elon Musk sier det om Mclaren F1 i flere intervjuer så forventer jo folk at den skal klare det. ikke et argument som jeg kjøpte bilen basert på men.

Har vært mange slike saker opp igjennom med andre bilfabrikanter som ikke har levert som lovt og da har forskjellen vært mye mindre. Hvis det viser seg at det er 150hk for lite tar nok Tesla rekord i å skryte på seg mer enn hva det er.

jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 17. august 2015, klokken 00:18
Jazzwheel: Hvorfor kjøpte du P85 istedet for vanlig 85? Forskjellen der er jo ikke mye til 100 og ingen forskjell i høyere hastigheter.

Fordi den var kraftigst når jeg kjøpte. Jeg sier heller ikke at jeg ikke hadde kjøpt P90DL om det ikke hadde vært for at jeg kjøpte min P85 i fjor.

Når jeg sier det overdramatiseres så mener jeg det fortsatt. I pressemeldingen fra Tesla om P85D nevnte de ikke et eneste ord om 691/700 eller hestekrefter og jeg vil tro det er flere som bestemte seg allerede da på grunn av AWD og bedre akselerasjon.

"The P85D combines the performance of the P85 rear motor with an additional 50 percent of torque available from our new front drive unit. The result is the fastest accelerating four-door production car of all time – while remaining one of the most efficient cars on the road"

hookmaker

EM og Tesla Motors statement om tangering med F1 er mye klar. Klart att man ikke velger på ordlyden "tangerer F1", MEN denne statement inkluderer 100% sikkert en hel masse FORUTSETNINGER som da må være opfyllt: ZERO-60 på 3.2 sek og en hel masse HK (+650) som er nødvendig for å dra 2,3 ton til dette målet.

Torpedo Ted

Jeg mener at marginalt tregere 0-100 ikke er det største problemet. Problemet er at bilen ble fremstilt som om den var vesentlig kraftigere med hele 700 hk. Da forventer en jo også superbil ytelser annet enn på de første 50 meterene. Dvs, med 700 vs 420 hk, så hadde jeg faktisk trodd at forskjellen fra P85 skulle være stor. Sannheten er jo at det er marginal forskjell fra 40 km/t og oppover. Personlig ble jeg ganske skuffet når jeg fikk min P85D, fordi forskjellen fra P85'en min var minimal.

Teslanewbie

#117
Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 17. august 2015, klokken 12:31
Jeg mener at marginalt tregere 0-100 ikke er det største problemet. Problemet er at bilen ble fremstilt som om den var vesentlig kraftigere med hele 700 hk. Da forventer en jo også superbil ytelser annet enn på de første 50 meterene. Dvs, med 700 vs 420 hk, så hadde jeg faktisk trodd at forskjellen fra P85 skulle være stor. Sannheten er jo at det er marginal forskjell fra 40 km/t og oppover. Personlig ble jeg ganske skuffet når jeg fikk min P85D, fordi forskjellen fra P85'en min var minimal.

Jepp . Og dette var en av årsakene til at jeg solgte min p85d .. Fikk ikke Wow følelse fra 40 og oppover + at jeg morer meg med rwd . Hekken slenger godt når jeg gir gass i  svinger inviterer til mer aktiv kjøring :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

#118
Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 17. august 2015, klokken 12:31
Jeg mener at marginalt tregere 0-100 ikke er det største problemet. Problemet er at bilen ble fremstilt som om den var vesentlig kraftigere med hele 700 hk. Da forventer en jo også superbil ytelser annet enn på de første 50 meterene. Dvs, med 700 vs 420 hk, så hadde jeg faktisk trodd at forskjellen fra P85 skulle være stor. Sannheten er jo at det er marginal forskjell fra 40 km/t og oppover. Personlig ble jeg ganske skuffet når jeg fikk min P85D, fordi forskjellen fra P85'en min var minimal.

Helt klart enig der, men er kanskje lettere å kunne vise til et 0-100 nummer som enda står på nettsiden når Tesla har tatt bort 700hk og er ikke enkelt å få bremset den i benk. Uansett tall fra rest API er jo egentlig så klart det får blitt. Den har 420kW (560hk) ut fra batteriet. Altså før det er målt på motor med tap i motor osv. Men la oss bare bruke det tallet så er uansett Tesla ute på tynn is.

Når jeg bestilte bilen forventet jeg også basert på de 700hk Tesla sa den skulle ha, at den flyttet seg betydelig bedre også i vanlig hastighet og videre oppover og ikke bare fra 0.

Ytelsen den har i høyere hastighet er helt klart den største skuffelsen.
Sånn sett ser det også bedre ut om det kommer ut i media at P85D har blitt levert med ca 150-200hk for lite enn at vi sitter å klager over 0.4 sek.

Med tanke på hva som sto på nettsiden tidligere (Se bilde under) så tror jeg Tesla hadde planer om at bilen skulle få bedre ytelse i høyere hastighet, men at de møtte på utfordringer med kontaktorer i batteriet som ikke tålte det. Toppfart på 250 har vi jo fått, men resten de skriver der har vi ikke fått. Og dette sto på nettsiden når mange av oss bestilte bilen.

Teslanewbie

#119
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 17. august 2015, klokken 13:00
Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 17. august 2015, klokken 12:31
Jeg mener at marginalt tregere 0-100 ikke er det største problemet. Problemet er at bilen ble fremstilt som om den var vesentlig kraftigere med hele 700 hk. Da forventer en jo også superbil ytelser annet enn på de første 50 meterene. Dvs, med 700 vs 420 hk, så hadde jeg faktisk trodd at forskjellen fra P85 skulle være stor. Sannheten er jo at det er marginal forskjell fra 40 km/t og oppover. Personlig ble jeg ganske skuffet når jeg fikk min P85D, fordi forskjellen fra P85'en min var minimal.



Helt klart enig der, men er kanskje lettere å kunne vise til et 0-100 nummer som enda står på nettsiden når Tesla har tatt bort 700hk og er ikke enkelt å få bremset den i benk. Uansett tall fra rest API er jo egentlig så klart det får blitt. Den har 420kW (560hk) ut fra batteriet. Altså før det er målt på motor med tap i motor osv. Men la oss bare bruke det tallet så er uansett Tesla ute på tynn is.

Når jeg bestilte bilen forventet jeg også basert på de 700hk Tesla sa den skulle ha, at den flyttet seg betydelig bedre også i vanlig hastighet og videre oppover og ikke bare fra 0.

Ytelsen den har i høyere hastighet er helt klart den største skuffelsen.
Sånn sett ser det også bedre ut om det kommer ut i media at P85D har blitt levert med ca 150-200hk for lite enn at vi sitter å klager over 0.4 sek.

Med tanke på hva som sto på nettsiden tidligere (Se bilde under) så tror jeg Tesla hadde planer om at bilen skulle få bedre ytelse i høyere hastighet, men at de møtte på utfordringer med kontaktorer i batteriet som ikke tålte det. Toppfart på 250 har vi jo fått, men resten de skriver der har vi ikke fått. Og dette sto på nettsiden når mange av oss bestilte bilen.


Yes husker dette . De skulle øke akselerasjonen og topp hastigheten gratis . Var aldri snakk om et tillegg for det som nå heter Ludicrous . Dette er rein svindel .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA