Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av phingoc, søndag 13. september 2015, klokken 12:16

« forrige - neste »

dabis

Sitat fra: Råde på lørdag 15. august 2015, klokken 23:38
Sitat fra: e-curious på lørdag 15. august 2015, klokken 23:16
Etter det jeg har skjønt så kan man lade til 80% batterikapasitet ved hurtiglading.  Betyr det at tilgjengelig kapasitet da blir 0,8*21 =16,8KWh?  Kan være greit å vite dersom jeg skal på langtur med Golfen...
Du kan lade til 100% med en hurtiglader. Det går bare ikke så hurtig over 80% SOC. Akkurat som med telefonen din.

Den tiden som står i displayet er total tiden det tar før bilen er 100% ladet. Om du har 10% igjen ca 45 min. Om du hører etter så kommer det et "klonk" når hurtigladeprosessen passerer ca 80% da kobler den inn 16A laderen etter hva jeg har forstått.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

emil

Sitat fra: dabis på lørdag 15. august 2015, klokken 23:58
Den tiden som står i displayet er total tiden det tar før bilen er 100% ladet. Om du har 10% igjen ca 45 min. Om du hører etter så kommer det et "klonk" når hurtigladeprosessen passerer ca 80% da kobler den inn 16A laderen etter hva jeg har forstått.

Hurtiglading er DC og 16A laderen er AC. Combo-kontakten har ikke AC-pinnene fra Type2 kontakten og kan dermed ikke lade noe som helst via den interne 16A laderen.

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på lørdag 15. august 2015, klokken 21:37
Antall hurtigladinger er jo den enkleste saken å lese ut på en Leaf (237stk på min bil),

Er det også mulig å se når hurtigladingene har funnet sted, og dermed se om man har forbrutt seg mot en hurtiglading pr. dag-regelen?

Gordon Retriever

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 22:57Tilgjenglig kapasitet er ut fra erfaring rundt 21 kWh, men jeg har ikke sett dette skrevet noe sted annet enn på dette forumet.

Jeg har sett det opptil flere steder - som regel 21,1 eller 21,2 - men det er usikkert om noen kildene tilfredsstiller de krav til dokumentasjon og bevisbarhet som det legges opp til i denne tråden.

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 16. august 2015, klokken 00:18
Sitat fra: emil på lørdag 15. august 2015, klokken 21:37
Antall hurtigladinger er jo den enkleste saken å lese ut på en Leaf (237stk på min bil),

Er det også mulig å se når hurtigladingene har funnet sted, og dermed se om man har forbrutt seg mot en hurtiglading pr. dag-regelen?

Trodde "bare 1 hurtiglading pr dag" var en VW ting. Batterirapporten man får på Leaf-service har et punkt på "hyppig bruk av hurtiglading", men om den faktisk sjekker antall pr dag eller tar totalantallet og deler på bilens alder for å komme opp med et tall vet jeg ikke.

Uansett ingen som har sagt til meg at jeg bare kan hurtiglade én gang pr dag. De dagene jeg bruker hurtiglader er jeg på langtur og har alt fra to til over ti ladinger, men da hovedsakelig fra ca 20% og opp til 60-70%.

TM

#20
1 hurtiglading pr. dag kan umulig være noe annet enn en slags "tommelfinger-regel". Hvis flere DC ladinger på og samme dag skulle være skadelig, så hadde de nok lagt inn en sperre i systemet eller skrevet en tydelig advarsel i instruksjonsboken. 1 hurtiglading pr. dag i gjennomsnitt skal det godt gjøres å klare. Da må man iallefall kjøre langt over 50.000 km/år.

Hyperstress

Står i manualen (til eup i alle fall) at bilen ikke må stå fulladet over flere dager. Om kapasitet vs tilgjengelig kapasitet er hhv 24 og 21 ca, så gir det omtrent 6% buffer i topp og bunn. Om en alltid lader til 90 vs 100% så dobler en ladesyklusene i levetida til batteriet. Og 4dobler om en lader til 80. Nå er det andre ting som spiller inn også, spes temp, og kalendertid. . Å alltid lade til 100% er helt sikkert ok ift garantitid på 8 år, men om en ønsker å ha et godt batteri ut bilens levetid så er det nok lurt å behandle det fint. På Tesla så virker hurtiglading til å ha liten negativ effekt på batteriet (erfaring fra feks Bjørn Nyland som har kjørt 180000km, hovedsakelig hurtiglading) men dette kan være annerledes på mindre batterier da de kanskje lader med høyere C.

Står mye nyttig her:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Og denne videoen for de som vil ha enda mer detaljer:


e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TM

#22
Sitat fra: Hyperstress på søndag 16. august 2015, klokken 09:42
Står i manualen (til eup i alle fall) at bilen ikke må stå fulladet over flere dager.
Det er ikke lett å vite hvilke råd man skal følge. I instruksjonsboken til BMW i3 står det at hvis bilen skal parkeres i flere uker så skal høyspenningsbatteriet være fullt ladet hvis mulig.
Det står også at batteriet bør være tilnærmet fulladet eller tilkoblet strømkilde ved parkering inntil 3 mnd !!  Det er vel ingen prinsipiell forskjell på batteriet i i3 og Up, så en av dem må feilinformere kundene bevisst eller ubevisst. Ved parkering i en uke eller mer vil jeg nok følge VW sin anbefaling.

Gordon Retriever

Sitat fra: TM på søndag 16. august 2015, klokken 21:41batteriet bør være tilnærmet fulladet eller tilkoblet strømkilde ved parkering inntil 3 mnd !!

BMW ser ut til å anse dyputlading som en større fare enn at batteriet står fullt oppladet over tid. Jeg tror de er inne på noe...

Råde

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 16. august 2015, klokken 22:04
Sitat fra: TM på søndag 16. august 2015, klokken 21:41batteriet bør være tilnærmet fulladet eller tilkoblet strømkilde ved parkering inntil 3 mnd !!

BMW ser ut til å anse dyputlading som en større fare enn at batteriet står fullt oppladet over tid. Jeg tror de er inne på noe...
Jo, men samtidig sies det jo at Li-ion batterier lekker lite strøm og kan stå uten lading over lang tid. I motsetning til feks blybatterier. Eneste muligheten for dyputlanding da må være å parkere med veldig lav SOC. Er man mellom 50-80% er det ganske usannsynlig å komme ned på 0 ved all normal "borte fra bilen en lang stund"-parkering.
e-Golf | X75D

stefse

Hurtigladeren til fortum forteller hva ladespenningen er.
Deler man den på 88 får man cellespennignen.
Den bør i følge batteryuniversity aldri overstige 4,25V, og helst ikke mer enn 4,1V, ja enda 4,0 og ved 3,9Volt er 'slitasje' pga høy spenning ikke til stede. Sist jeg hurtigladet observerte jeg at spenningen startet på 320'ish og nådde ca 350-352 V ved 80% SOC 352V som tilsvarer 4,0 V

Temaet er også diskutert her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16447.msg260616.html#msg260616
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på søndag 16. august 2015, klokken 22:49Li-ion batterier lekker lite strøm og kan stå uten lading over lang tid. I motsetning til feks blybatterier.

Joda, men tror du juridisk avdeling hos BMW føler seg helt overbevist? ;)
Produsenter bruker instruksjonsbøker som arena for å tar forholdsregler mot en del dersomhvissomatte-situasjoner; og dyputlading ved langtidsparkering virker som noe som bekymrer BMW mer enn garantikostnader i forbindelse med kapasitetstap som følge av langvarig fullading.

hottentott33

Sitat fra: emil på søndag 16. august 2015, klokken 00:29

Trodde "bare 1 hurtiglading pr dag" var en VW ting. [.....]

Uansett ingen som har sagt til meg at jeg bare kan hurtiglade én gang pr dag. [.....]

Samme her, jeg spurte da jeg hentet bilen da den var ny om lading der jeg ikke nevnte hurtiglading, men fikk allikevel en innføring om CCS og type2, og de nevnte ingenting om noe begrensning per dag. Jeg har også lest kapittelet om lading i instruksjonboken flere ganger uten å finne noe om at en ikke skal lade flere ganger per dag. Det står bare noe om at hyppige hurtigladinger kan være skadelig for batteriet.
Så jeg synes bare at folk ikke skal lage noe sak av det, for da blir det før eller siden skrevet inn i instruksjonsboken eller så blir det vel rutine at VW-forhandleren skal nevne slikt ;D For min del er det egentlig ikke noe stor sak da jeg bruker konebilen hvis jeg skal lenger enn e-Golf'en rekker på en lading, men jeg vil allikevel ha muligheten til å ta e-Golf'en og dermed lade flere ganger på en dag, så jeg er egentlig godt fornøyd at ingen har sagt noe om begrensninger på hurtiglading :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Andreas.

Ny bil for 3 dager siden. Bilen har gått 100 mil nå etter tre dager.  Gått i nødmodus 2 ganger pga, lite strøm. Men begynner å lære nå. Så kommer meg til laderne i tide. Men det er fortsatt en bil,,, den bør tåle å bli ladet litt. 

Dette er fremtiden ikke begrensningen.

Hilsen kjempe stolt eier av ny E-Golf.    Elsker den !!

Olemann

Dette er godt drøftet i BMW i3 tråden, ta et søk der.
Det samme med BMW's råd om å la bilen stå plugget i ved lagring lenge.  BMW ser antagelig den kommersielle risken med dyputladning (som kan bety nytt batteri) på noen få biler som vesentlig mer kostbart enn at 50% av bilene taper kapasitet - fordi de neppe kommer under garantikravet for skifte som følge av dette.

Men det er overhodet ingen tvil om at å la Li ion celler stå på full spenning, i sær i høy temperatur, er mer ødeleggende for dem enn å stå på 40-60%.

Men det fine er at hver kan velge det han vil, enten alltid oppladet og bil klar til bruk og full flex OG kortere levetid på bilens batteri, eller bil som aldri er klar til langtur men som lever litt lenger :-)
Men i pose og sekk får man ikke som gubben sa som syntes det var kjekt å gifte seg, men savnet singelfriheten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA