Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av phingoc, søndag 13. september 2015, klokken 12:16

« forrige - neste »

phingoc

Hei.

Jeg har lest, sett og hørt flere steder at det lønner seg å kun lade batteri til 80% for å bevare batteriet lengst mulig.

Får jg spørre om kilder til denne påstanden?

Skal ikke røpe hvem jeg jobber for, eller stillingstittelen min, men av det jeg vet, så stemmer ikke denne teorien i moderne elbiler.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

SteinarSun

Jeg lader alltid til 100% (som egentlig ikke er 100% av kapasitet), og ser ingen problemer med dette.
Diskusjonen rundt lading av elbil er den samme som man tidligere hadde rundt lading av mobiltelefoner og annet oppladbart utstyr.
Batteriets evne til å ta lading/lagre energi svekkes over tid, men jeg bryr meg lite om jeg kun har 70% av full kapasitet om 7 år..
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

phingoc

Jeg lader også til 100% og kommer til å fortsette slik. Om 8år er bilen avskrevet og evt salgsinntekt blir en bonus.
2015 Tesla Model S 85d
----------------------

PokerFjes

"Me too", eller "aol" som det populært het før. Jeg har ingen tro på at dette har spesielt mye å si på en bil som allerede har et sikkerhetsbuffer fra fabrikken. Jeg tror det har mye mer å si på batterienes holdbarhet hvor ofte man hurtiglader. Dersom vi etterhvert får en måte å se loggdata på ladesykluser, så tror jeg man vil se dette brukt som et salgsargument i fremtiden :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

jensjacob

Vil i ikke linke (internt eller eksternt) til den kilde der beskriver batteriets kapacitet og danner grundlag for disse udsagn, så at vi (jeg) ignoranter skriftligt kan få bekræftet fx følgende :

Batteriets sande netto kapacitet :
(24 kWh, kilde : - står i salgs materiale)

Batteriets - for brugeren tilgængelige kapacitet :
(21 kWh ? dokumenteret hvor ?)

Batteriets sande soc når ladesystemet melder 100% opladet :
(80 % af 24 = 19,2 kWh ??, dokumenteret hvor ? foruden elbilforum.no ?)

Batteriets sande soc når bilens batteriindikator viser 0 og bilen er gået i stå for tredie gang ?
(10 % ? , dokumenteret hvor ? foruden elbilforum.no ?)

Jeg vil gerne prøve at samle mest mulig info om batteriets (e-Golf) specifikationer.
Herunder priser på celleniveau (har jeg selv et sted i DKK men forældet)

Mange tak for hjælpen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

PokerFjes

Dette er vel litt off-topic, men er det noen som har kjørt bilen helt tom, og så ladet den 100% full? Hvor mange kWh går det på "tanken" da?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gordon Retriever

PokerFjes: Du kommer ganske nær her - og som vi ser er problemet litt hva man egentlig måler og hvordan man skal måle det.

Råde

Sitat fra: jensjacob på fredag 14. august 2015, klokken 09:17
Vil i ikke linke (internt eller eksternt) til den kilde der beskriver batteriets kapacitet og danner grundlag for disse udsagn, så at vi (jeg) ignoranter skriftligt kan få bekræftet fx følgende :

Batteriets sande soc når bilens batteriindikator viser 0 og bilen er gået i stå for tredie gang ?

Jeg vil gerne prøve at samle mest mulig info om batteriets (e-Golf) specifikationer.

Mange tak for hjælpen.
Jeg føler heller ikke at dette er helt klart. Minnes noen hadde spurt importør spesifikt og fått et svar, men jeg mangler elefanthukommelse og tid til å søke.
e-Golf | X75D

TM

Volkswagen skriver selv dette under sine elbil-vettregler

http://magasin.volkswagen.no/thinkblue/nb/pages/12-10-viktige-elbilvettregler

"Heldigvis er slitasje på batteri grunnet varmeutvikling et lite problem med vårt klima i Norge. Du kan likevel forhindre unødvendig slitasje ettersom batteriet trives best mellom rundt 30 % tomt batteri og 80 % fulladet batteri"

Det betyr vel ikke nødvendigvis at dette er sant, men det er nok en god regel å unngå å la bilen stå full-ladet i ukevis i sterk sol. "Heldigvis" har ikke dette problemet vært så stort denne sommeren  :)

phingoc

Sitat fra: TM på lørdag 15. august 2015, klokken 15:54
Volkswagen skriver selv dette under sine elbil-vettregler

http://magasin.volkswagen.no/thinkblue/nb/pages/12-10-viktige-elbilvettregler

"Heldigvis er slitasje på batteri grunnet varmeutvikling et lite problem med vårt klima i Norge. Du kan likevel forhindre unødvendig slitasje ettersom batteriet trives best mellom rundt 30 % tomt batteri og 80 % fulladet batteri"

Det betyr vel ikke nødvendigvis at dette er sant, men det er nok en god regel å unngå å la bilen stå full-ladet i ukevis i sterk sol. "Heldigvis" har ikke dette problemet vært så stort denne sommeren  :)
VW har bevist flere ganger, både teknisk avd samt salg på hovedkontoret, ikke kan en døyt om elbiler, så ingen stor sjans for at marketing hos VW kan noe om dette heller spør du meg. :P

det som er morsomt er at det VW ikke går ut med denne 30-80% grensen når de selger biler i Tyskland hvor jeg har flere kollegaer og venner som nylig har kjøpt egolf. De får svar at det bare er å lade fult opp hver gang. Dog er Norske og Tyske VW forhandlere enige om kun en hurtiglading om dagen..
2015 Tesla Model S 85d
----------------------

phingoc

Sitat fra: PokerFjes på fredag 14. august 2015, klokken 08:45
Jeg tror det har mye mer å si på batterienes holdbarhet hvor ofte man hurtiglader. Dersom vi etterhvert får en måte å se loggdata på ladesykluser, så tror jeg man vil se dette brukt som et salgsargument i fremtiden :)

VW har ingen mulighet til å lese ut noe form for logg hvor mange ganger batteriet har vært hurtigladet. Så når bilen nærmer seg 8år, så er det bare å hurtiglade batteriet istykker for å få nytt på garanti. :D
2015 Tesla Model S 85d
----------------------

emil

Sitat fra: phingoc på lørdag 15. august 2015, klokken 21:06
Sitat fra: PokerFjes på fredag 14. august 2015, klokken 08:45
Jeg tror det har mye mer å si på batterienes holdbarhet hvor ofte man hurtiglader. Dersom vi etterhvert får en måte å se loggdata på ladesykluser, så tror jeg man vil se dette brukt som et salgsargument i fremtiden :)

VW har ingen mulighet til å lese ut noe form for logg hvor mange ganger batteriet har vært hurtigladet. Så når bilen nærmer seg 8år, så er det bare å hurtiglade batteriet istykker for å få nytt på garanti. :D

Antall hurtigladinger er jo den enkleste saken å lese ut på en Leaf (237stk på min bil), merkelig at ikke det ikke skulle være mulig på en VW. Ellers er ikke antall hurtigladinger noe nøyaktig mål på batteritilstand. Jeg vil mye heller kjøpe en bil som har 200 hurtigladinger fra 10% til 60% enn 100 hurtigladinger fra 0-100% selv om total energimengde ladet er identisk, dette er derimot tall som ikke er (lett)tilgjengelig på bl.a Leaf.

eivhelle

Sitat fra: jensjacob på fredag 14. august 2015, klokken 09:17

Mange tak for hjælpen.

Batteriet er bygget opp av 264 celler med 3 parallelle stacker på 88 celler. Kapasiteten en 25Ah.

Kapasiteten er derfor 323V x 25Ah x 3 som gir 24.225 kWh.

Tilgjenglig kapasitet er ut fra erfaring rundt 21 kWh, men jeg har ikke sett dette skrevet noe sted annet enn på dette forumet.

Hvor mye av kapasiteten som er satt av i topp og bånn har jeg ikke sett dokumentert noe sted, men i forhold til å ødelegge batteriet er det farligst å lade cellene for mye ut. Og her må man også ta hensyn til evt. ubalanse i batteristacken.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

e-curious

Etter det jeg har skjønt så kan man lade til 80% batterikapasitet ved hurtiglading.  Betyr det at tilgjengelig kapasitet da blir 0,8*21 =16,8KWh?  Kan være greit å vite dersom jeg skal på langtur med Golfen...

Råde

Sitat fra: e-curious på lørdag 15. august 2015, klokken 23:16
Etter det jeg har skjønt så kan man lade til 80% batterikapasitet ved hurtiglading.  Betyr det at tilgjengelig kapasitet da blir 0,8*21 =16,8KWh?  Kan være greit å vite dersom jeg skal på langtur med Golfen...
Du kan lade til 100% med en hurtiglader. Det går bare ikke så hurtig over 80% SOC. Akkurat som med telefonen din.
e-Golf | X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA