Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kva Soul EV 4X4

Startet av reisendejack, søndag 13. september 2015, klokken 07:06

« forrige - neste »

reisendejack

Hei
Jeg kjører i dag en firmabil til 500.000 som jeg skatter ganske mye av. Har regnet litt på å kjøpe en Tesla S85D privat for så å motta kjøregodtgjørelse. Kjører ca. 15.000km jeg kunne fått en kjøregodtgjørelse på totalt 63.000 kroner for, da satsen pr. idag er 4,2 kroner pr. km. I tillegg vil jeg få utbetalt 5000 kroner mer i mnd. da jeg slipper å skatte av firmabilen. Det blir totalt 10.250 kroner pr. mnd. I tillegg kan jeg nok forhandle meg til en godtgjørelse på lønn i tillegg.
Jeg kjører mye Trondheim - Oslo, og lade kan jeg gjøre på kontoret. Vedlikehold, drift og service er jo også mye billigere på en elbil en om jeg for eksempel skulle kjøpt meg en Volvo XC70. Er det kostnader jeg ikke har tenkt på? Selvfølgelig er jo verditap og forsikring en kostnad, men hva dette blir totalt over en 3 årsperiode er jeg usikker på. Spørsmålet blir om jeg får et sundt bilhold når jeg har ca. 11.000 mnd. for bilhold. Finansieringen koster meg ca. 29.000 kroner i året.

Er det flere som bruker elbilen sin til yrkeskjøring?

Mvh ReisendeJack

arthur

Hvis du søker litt vil du finne en del interessante artikler om dette som gir deg konkrete talleksempler og som trolig vil hjelpe deg på vei til riktig avgjørelse.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Bruker selv en privateid Think Classic til yrkeskjøring og skriver km godtgjørelse.

En kamerat har en Think som firmabil, men det er lite gunstig.

Dekk er en betydelig kostnad på Tesla om en bruker store felger, men det finnes fornuftig prisete dekk en kan kjøre med.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: reisendejack på torsdag 13. august 2015, klokken 21:18Spørsmålet blir om jeg får et sundt bilhold når jeg har ca. 11.000 mnd. for bilhold.
Hvilken tidshorisont har du på bilholdet?

Jo lengre du tenker å beholde bilen, jo enklere er det å si at dette vil lønne seg. Over en 15 år vil man trolig klare seg med 7-8000/mnd, mens over 5-10 år er nok 11.000/mnd nærmere kostnadsnivået. Restverdien ved salg er den største usikkerheten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jævla Hippie

Bruker en Renault Zoe til yrkeskjøring, men dette er først og fremst pga dårlig miljøsamvittighet og ikke innsparinger.
Renault Zoe 240 Life

reisendejack

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. august 2015, klokken 07:13
Sitat fra: reisendejack på torsdag 13. august 2015, klokken 21:18Spørsmålet blir om jeg får et sundt bilhold når jeg har ca. 11.000 mnd. for bilhold.
Hvilken tidshorisont har du på bilholdet?

Jo lengre du tenker å beholde bilen, jo enklere er det å si at dette vil lønne seg. Over en 15 år vil man trolig klare seg med 7-8000/mnd, mens over 5-10 år er nok 11.000/mnd nærmere kostnadsnivået. Restverdien ved salg er den største usikkerheten.

Hei
Regner med jeg beholder bilen i 3-5 år ca. Vil nok totalt kjøre 30.000 km i året, så vil nok bli mye verditap å realisere om 3 år.

Espen Hugaas Andersen

Med såpass mye kjøring bør du nok regne med en halvering av verdien på 3-5 år.

Over 4 år bør kostnadene til en 85D til 750.000 kroner være ca slik:

Verdifall: 350.000 kroner
Finansiering: 70.000 kroner (antatt 4% rente og rentefradrag)
Dekk: 30.000 kroner
Strøm: 16.000 kroner (antatt 35% supercharger/lading på jobb)
Forsikring: 40.000 kroner
Vedlikehold: 20.000 kroner
Årsavgift: 2.000 kroner
Bompenger: 0 kroner
Parkering: 0 kroner?

Totalt: 528.000 kroner
Totalt per år: 132.000 kroner
Totalt per måned: 11.000 kroner

Som du ser er det ikke store summer å spare. (Jeg antar du får dekket bensin og slikt med firmabil.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

reisendejack


Som du ser er det ikke store summer å spare. (Jeg antar du får dekket bensin og slikt med firmabil.)
[/quote]

Takk for oversikten :)
Da blir det omtrent likt om jeg skulle beholde firmabilen. Å kjøpe ny dieselbil tror jeg at jeg vil tape mer på. Jeg er så heldig at jeg bor rett ved siden av en supercharger. Så tipper jeg kjøper en brukt riktig utstyrt P85D til ca. 860.000.
Da vilforhåpentligvis verditapet bli noe mindre. En del fine biler som ligger på finn nå. Bare jeg finner en med de nye setene.

Espen Hugaas Andersen

Verditapet blir neppe mindre om du kjøper en P85D. Hittil har det i hvert fall vært performance-utgavene som har blitt straffet hardest.

Dette er egentlig naturlig, da de som kjøper bruktbil prioriterer valuta for pengene en del høyere enn de som kjøper nybil. Og da blir 1 sekunder raskere på 0-100 km/t ganske raskt nedprioritert.

I forhold til verdifall er nok 70D best, fulgt av 85D. Husk å hør med Tesla om de har noen demobiler eller kansellerte kundebiler på lur.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ZOE

Husk også at du øker din personlige risiko ved å droppe firmabil .

Plutselig krasjer du teslaen; 8000i egenandel og bonustapet tilsvarer fort 20000kr i tillegg.

Du punkterer høyre bakhjulet når dekka er halvslitte, 2 nye dekk 5000kr

Du mister jobben; 10 000kr i løpende kostnader for en bil du ikke har bruk for.

Arbeidsgiver omorganiserer og du trenger ikke kjøre så mye som før (vern There done that)

Det kommer avgifter på elbil som ikke er idag?

Nei , hvis ikke det er av miljøhensyn så hadde jeg tenkt meg godt om .

Ingenting er så bekymringsløst som firmabil, dessuten er enhver prisstigning på drivstoff en lønnsøkning .

Jeg angrer på at jeg sa fra meg firmabilen etter ett regnestykke som minnet veldig om ditt.,.


svingen

Kan man ikke få tessla som firmabil? Må vel Være det beste :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

reisendejack

Sitat fra: svingen på søndag 16. august 2015, klokken 21:36
Kan man ikke få tessla som firmabil? Må vel Være det beste :-)

Jeg jobber i et firma som ikke er ELbil vennlige.  :-X

reisendejack

Dette er regnestykket fra autolease, og da er det beregnet totalt 105.000 km på 3 år, og inkl. forsikring.
Dårlig deal?

Kr. pr måned
Tesla Model S,  85D   9 478,00
48 måneders leieperiode
35 000 km pr. år
Titanium metallic   126,00
Fabrikkmontert ekstrautstyr
2 407,00
Ettermontert ekstrautstyr
0,00
Forskuddsleie (Ekskl. mva):   100 000,00
   
Forsikring Egenandel kr 10 000,00   685,00
Levering Oslo   0,00
Service   507,00
Total pris (Ekskl. mva)   13 203,00
   
Pris per kjørt km (Ekskl. drivstoff)   4,53
Skattemessig listepris   768 700,00
Leien inkluderer leveringskostnader, årsavgift og valgte tilleggsytelser. Levering utenfor Oslo er ikke inkludert såfremt ikke riktig fylke er valgt.

overter

Sitat fra: reisendejack på mandag 17. august 2015, klokken 12:13
Dette er regnestykket fra autolease, og da er det beregnet totalt 105.000 km på 3 år, og inkl. forsikring.
Dårlig deal?

Kr. pr måned
Tesla Model S,  85D   9 478,00
48 måneders leieperiode
35 000 km pr. år
Titanium metallic   126,00
Fabrikkmontert ekstrautstyr
2 407,00
Ettermontert ekstrautstyr
0,00
Forskuddsleie (Ekskl. mva):   100 000,00
   
Forsikring Egenandel kr 10 000,00   685,00
Levering Oslo   0,00
Service   507,00
Total pris (Ekskl. mva)   13 203,00
   
Pris per kjørt km (Ekskl. drivstoff)   4,53
Skattemessig listepris   768 700,00
Leien inkluderer leveringskostnader, årsavgift og valgte tilleggsytelser. Levering utenfor Oslo er ikke inkludert såfremt ikke riktig fylke er valgt.
48mnd = 4år?
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA