Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ettermontere lys i dørhåndtak?

Startet av jovo, søndag 13. september 2015, klokken 05:20

« forrige - neste »

jovo

Har dere erfaring med å kjøre fra Drammen - Bergen og retur fra Bergen - Drammen via Hemsedal?
Lading:
1. Noresund
2. Nesbyen
3. Gol
4. Hemsedal
5, Voss?
6. Dale?
E-Golf 2014

jovo

Gudvangen tunnelen er stengt i flere uker
Hvilke andre alternativer har jeg? Kan ikke kjøre gjennom Hemsedal nå
E-Golf 2014

vskift

Hardangervidden er beste og raskeste alternativ. Hurtiglader i Eidfjord på Voss og Dale :)

e-curious


eivhelle

Du har to alternative ruter :

Hardangervidda med lading på :
1. Noresund
2. Ål
3. Eidfjord
4. Dale


Haukeli med lading på :
1. Notodden
2. Åmot
3. Røldal
4. Norheimsund

Begge rutene er omtrent like lange. Men du er avhengig av ferje når du kjører haukeli.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jovo

Takk for svarene. Er litt spent og skal ta denne ruta. Har dere erfaring og har kjørt den ruta?
Stigninger, ladestasjonene, ferje(?) etc..

Hardangervidda med lading på :
1. Noresund
2. Ål
3. Eidfjord
4. Dale
E-Golf 2014

eivhelle

Den mest krevende etappen er Ål-Eidfjord, der du skal opp fra 350moh til 1250 moh. Jeg kjørte denne ruten tidligere i sommer og ladet for sikkerhets skyld opp til 100% på Ål og kjørte forsiktig i de bratte motbakkene opp mot Geilo. Da jeg passerte høyeste punkt rundt dyranut etter 8 mil var det rundt 30% igjen på batteriet. Men derfra og ned til Eidfjord fikk jeg tilbake 10% slik at status var 40% da jeg stoppet for å lade. Så kommer du over toppen med strøm igjen på batteriet er du sikker.

Jeg kjørte i eco +, men ser i ettertid at jeg fint kunne kjørt med litt mer komfort og i tillegg stoppet ladingen på Ål rundt 95% i stedet. De siste 5% tar lang tid å lade og koster mye når man ikke trenger dem.

Det er greit å være oppmerksom på at det går en del ekstra strøm hvis det er våt vei eller kraftig motvind. I motvind lønner det seg å roe ned farten litt. 8 m/s i mot tilsvarer rundt 30km/h, så kjører du da i 80 får du forbruk tilsvarende 110. Og kraften som skal til for å drive bilen mot vinden øker kvadratisk med hastigheten, så da er det mye å spare på å slakke ned til 60 de stedene vinden treffer mest imot.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jovo

Tusen takk for nyttig informasjon og gode tips :)
Er så spent. Skal kjøre på fredag. Hvordan er det å kjøre fra Bergen og tilbake til Drammen?
E-Golf 2014

jovo

Turen gikk veldig bra :)
Ladingene gikk utmerket og mest spennende etappe var Ål - Eidfjor
Ladet opp til 95% og framme på Eidfjord hadde jeg 100km igjen. Mye nedoverbakke

Hardangervidda med lading på :
1. Noresund
2. Ål
3. Eidfjord
4. Dale

Hvordan er det å kjøre fra Bergen til Drammen?
Kommer jeg til å klare Eidfjord - Ål? Veeeldig mye oppoverbakker



E-Golf 2014

eivhelle

#9
Sitat fra: jovo på lørdag 22. august 2015, klokken 11:13
Turen gikk veldig bra :)
Ladingene gikk utmerket og mest spennende etappe var Ål - Eidfjor
Ladet opp til 95% og framme på Eidfjord hadde jeg 100km igjen. Mye nedoverbakke

Hardangervidda med lading på :
1. Noresund
2. Ål
3. Eidfjord
4. Dale

Hvordan er det å kjøre fra Bergen til Drammen?
Kommer jeg til å klare Eidfjord - Ål? Veeeldig mye oppoverbakker

Du klarer returen uten problemer. Det er bare 350m ekstra stigning siden du starter på havnivå og skal ned til 350 høyde. Det kommer til å gå en del strøm opp til toppen, men derfra er det bare lange sletter og nedoverbakke. Jeg brukte ganske nøyaktig 70% av kapasiteten på batteriet da jeg kjørte samme rute. Da kjørte jeg i rundt 50-60 km/t oppover Måbødalen og lå stort sett rundt 80 etter at jeg hadde kommet over toppen.

Da kjørte jeg i eco+ og hadde optimale forhold, men du vil uansett ha en buffer på rundt 25%  å ta av hvis du lader til 95% i Eidfjord.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jovo

Takk for god informasjon
Synes at det var endel bakker. Det går altså bra fra Eidfjord til Ål?
Litt angst men stoler på at detgår bra :)
E-Golf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA