Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva feiler det Nissan?

Startet av svas, søndag 13. september 2015, klokken 01:02

« forrige - neste »

svas

Jeg skal prøvekjøre elbil, Nissan Leaf, for første gang i morgen. Jeg skal ha den hele helgen, og tenkte å prøve og komme meg på hytta. Den er i Larvik. På veien vil jeg innom noen venner i litt utenfor Drammen. I følge Gulesider er det en strekning på 160 km. Leafen skal kunne klare 199 km i følge reklamen. Kommer jeg Oslo-Drammen-Larvik på én lading, eller må jeg lade underveis?

Hvor finner jeg ladepunkter underveis, og er det like enkelt å koble seg til en ladestasjon som å fylle tanken på en vanlig drivstoffstasjon?

Hilsen en som har rekkeviddeangst selv før første prøvekjøring...

leafnor

Sitat fra: svas på torsdag 13. august 2015, klokken 20:29
Jeg skal prøvekjøre elbil, Nissan Leaf, for første gang i morgen. Jeg skal ha den hele helgen, og tenkte å prøve og komme meg på hytta. Den er i Larvik. På veien vil jeg innom noen venner i litt utenfor Drammen. I følge Gulesider er det en strekning på 160 km. Leafen skal kunne klare 199 km i følge reklamen. Kommer jeg Oslo-Drammen-Larvik på én lading, eller må jeg lade underveis?

Hvor finner jeg ladepunkter underveis, og er det like enkelt å koble seg til en ladestasjon som å fylle tanken på en vanlig drivstoffstasjon?

Hilsen en som har rekkeviddeangst selv før første prøvekjøring...
Du må nok belage deg på å lade.
Ladeplasser finner du f.eks her: http://www.ladestasjoner.no/
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

#2
Gå på http://map.chargedrive.com/

Der finner du hurtigladere som Fortum driver. Skru av alt som ikke er CHAdeMO.

For ruten din vil Kiwi Moveien i Sandefjord og Kiwi Kleivbrottet i Holmestrand være gode kandidater til ladestopp. Betaling og start/stopp skjer med SMS hvis du ikke har RFID brikke.

I første omgang ville jeg ikke valgt ruter på mer enn ca 10mil mellom hvert ladestopp

Edit:

160km er på grensen, særlig når man er førstegangskjører, men ved senere aneldinger bør Oslo-Larvik gå uten ladestopp sommerstid. Men det er ingen hurtigladere i Larvik og ladekabelen du får med må du da lade i ca 10t med får å få fullt batteri igjen, så det blir ikke mye kjøring i timene etter ankomst. Bedre da å f.eks kjøre til Sandefjor først og lade opp til 80% der før du fortsetter til Larvik.

De 199km Nissan oppgir er i ca 50km/t, flat mark, medvind og sterk hjemlengsel. I tillegg er det da også ved bruk av hele batterikapasiteten, og du vil gjerne ha et lite buffer i bunn før ankomst i tilfelle uforutsette ting.

Ingeniøren

#3
Vi får vel høre hvordan det gikk ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

svas

Ja, jeg skal komme med en fortelling om hvordan dette gikk. Turen innom Drammen ble avlyst så turen gikk rett til Larvik.

Vi la ut fra Oslo med 100 % på batteriet og estimert 167 km i henhold til bilen selv. Vi hadde altså masse juice på tanken og vi ante fred og ingen bekymringer. Bilselgeren hadde sagt at alle hurtigladestasjoner hadde kabler, så hurtigladestasjoner vi skulle finne på den allerede nedlastede appen Ladestasjoner ville vise oss hvor vi kunne få den strømmen vi enventuelt trengte, raskt og enkelt.

Det gikk som en drøm ut av Oslo. Bilen gir god oversikt over veien, der man sitter relativt høyt. Gasspedalen er responsiv og gir god dytt om man presser den inn. Men det koster dyrebare strømprosenter. Allerede ved Asker så vi at dette ikke ville gå, selv om turen altså var blitt forkortet. Vi ville trenge strøm, og hurtiglading er det eneste som er aktuelt. Vi peilet oss ut Flykaféen ved Tønsberg, og brukte strøm slik at vi visste at vi ville komme frem dit, selv om vi håpet å komme helt til hurtigladerne i Sandefjord.

Ved Flykaféen skulle det være 2 hurtigladestasjoner. Da vi gled ut av motorveien var det akkurat hva vi trengte, for batteriprosenten var på rask vei nedover. Vel fremme ved laderen var det dette bildet som møtte oss: to ladestasjoner, én som lyste grønt og én som lyste rødt. Men ingen ledning. Frykten grep ikke tak ennå, for vi hadde heldigvis flere ladestasjoner i nærheten. I Tønsberg skulle det være minst én til. Vi satte kurs innover mot byen. Kartet på appen viste en retning, kartet på skjermen i bilen en annen. Vi fulgte bilen. Vel fremme fant vi en ladestasjon for BMW-elbiler. Lettere oppgitt sjekket vi appen og så at vi nok skulle ha kjørt til Essoen på andre siden av gaten. Vel fremme var det endelig slutt på letingen. Etter litt kluss med betale/sette ladekablen i bilen-rekkefølgen var vi endelig i gang. Med Menybutikk i nabobygget gikk helgeshoppingen sin gang mens bilen ladet. Deilig. Etter vel ferdig matvareinnkjøp var det ennå 10 minutter lading igjen. Den tiden brukte vi til å snakke med han som var i køen bak oss, som hadde en helt ny Leaf og to barn i baksetet. Turen til hytta tok to og en halv time.

Samtaletemaet på hytta ble naturligvis Leafen. Mens den ladet seg opp til 100 % på parkeringsplassen snakket vi ivrige inn i hytta om den nye drivstofftypen. De andre var overrasket over at vi hadde satset på elbil på den distansen. Hvordan kunne jeg tro at en bil som på motorvei kun klarer 100 km skulle komme helt frem? Mitt svar var at jeg trodde det var utenkelig at en seriøse bilprodusent solgte biler som ikke kunne klare å kjøre mer enn 100 km (tilsvarende 7 liter drivstoff), når reklamen sa at den skulle klare 199 km.

Søndagen kveld la vi ut på hjemreisen. Turen til byen tar normalt halvannen time, nå som motorveien har blitt 4 felt hele veien. Legg til lading med elbil og turen skal ta to timer. Ikke så aller værst, egentlig, siden vi i tillegg til å være snille med miljøet også sparer penger.

På vei hjem igjen bestemte vi oss for å oppføre oss som normale bilister. Vi satte cruise controllen på 115 km/t og nøt ny, norsk motorvei. Vi legger raskt merke til at strømmen vil ta slutt lenge før vår planlagte stopp i Drammen. På appen ser vi at Statoil Grelland har hurtiglader og det burde være vårt stoppested. Vel fremme ser vi to bilplasser for lading. Vi stiller oss ved siden av Golfen som allerede står med lader i seg, går ut av bilen, setter hurtigladeren tilpasset bilen vår i bilen og går inn og betaler. Og får beskjed om at "Nei, man kan kun lade én bil av gangen". Så da sitter vi der i 20 minutter mens Golfen kryper til 96 %. Golfen kjører sin vei, jeg går inn på stasjonen og gir beskjed om at de kan starte min ladepumpe. Nå snegler minuttene seg unna. Etter at 30 av dem har gått, kveldsen er unnagjort med én cola og 2 wienerpølser kan vi kjøre videre. Nå følger vi rådet til stasjonseieren; hold 80 km/t, da er du sikker på å komme helt inn i byen.

Vi ankommer Oslo etter to og en halv time. Vi har litt strøm igjen på bilen og slipper å finne en kommunal ladekontakt. Heldigvis.


Noen tanker:
- Statoil sa at elbilkunder er blant de beste kundene. De kommer innom og kjøper pølser, is og smågodt mens bilen lader strøm til kr. 6 pr. kW. Avansen er langt høyere enn andre kunder.
- Høy fart på motorveien tapper batteriet. Doble hastigheten og 4-doble vindmotstanden. Det er ingen god deal for elbilen.
- Leafen er stor og har ikke veldig god utsikt når man kjører på trange steder. Veien inn til hytta er bred og fin for en A3, men med en Leaf ble jeg nervøs. Bybil? Kanskje, men bare pga parkeringskameraene.
- Passasjersetet foran var litt høyt for passasjeren og det ble bemerket.
- Bilen rister mer enn A3en vi vanligvis kjører, også på vanlig motorvei. Passasjeren ble kvalm.
- Bilen var under ett år gammel, men hadde allerede en estimert rekkevidde som kun var 85 % av sin opprinnelige estimerte rekkevidde.
- Stikkontakten på Leaf er vinklet 90 grader, noe som gjør at de kommunale ladeskap må presses igjen.
- At det finnes forskjellige ladekontakter for hver biltype er noe som er helt hinsides.
- At det tar 30 minutter å lade bilen 80 % (fra null, hvilket man aldri gjør) er også helt hinsides.
- At man kun kan lade én bil av gangen.
- At man kun kommer 100 km på motorvei.
- Tur/retur hytta koster kr. 400,- med en bensinbil (inkl. alle kostnader, eksklusiv avskrivninger) mens det med en elbil ble kr. 160,-. En besparelse på kr. 240,-.
- Er fritiden min (to timer mer i bilen på vei til hytta) mer verdt enn kr. 240,-? Ja!

Takk til Nissan for lån av bil. Den er nå levert tilbake. Jeg blir nok ikke elbilkunde med det første. Til dere som kjører elbil; lade- og parkeringsplassene er dere vel forunt. Og, ja til ladeplikt.

Ingeniøren

Kjempefin reportasje !

Ble litt betenkt med en BMW i3 i bestilling og liten erfaring med El-bil enda. Har dog en nabo som har samme bil, hytte i Sverige 25 mil unna og er kjempefornøyd med bilen....

Og så har sikkert hvor mange ganger man er på hytta kontra annen kjøring mye å si.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

knuterik

Sitat fra: svas på tirsdag 18. august 2015, klokken 00:45
Takk til Nissan for lån av bil. Den er nå levert tilbake. Jeg blir nok ikke elbilkunde med det første. Til dere som kjører elbil; lade- og parkeringsplassene er dere vel forunt. Og, ja til ladeplikt.


Nei, det virker dessverre ikke som de rimelige elbilene passer ditt kjøremønster (ennå ihvertfall).
Leaf'en kommer med 25% større batteri nå i September (kan bestilles fra den 9. tror jeg), noe som kanskje vil være nok rekkevidde for deg.
Hvis ikke, så vil du ha et par rimelige elbiler på markedet innen 2 år som dobler dagens rekkevidde (Chevy Bolt og Leaf 2.generasjon, og kanskje også Tesla model 3)


Velkommen tilbake som elbilist når kjøremønsteret ditt understøttes :-)
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

Rødkleiv

Dette var ryddig og ikke minst balansert skrevet. Betraktningene understreker at elbiler har kommet langt siden en familie tross alt kan ta en hyttetur i relativ komfort med elbilen, men også at det er en lang vei å gå før elbiler kan erstatte fossilutgavene fullt ut.

Det er elbilfordeler og -subsidier som har løftet frem elbilens utbredelse i Norge så langt, og disse vil være helt nødvendig i mange år fremover for å fortsette den gode trenden.

Jeg tipper TS tanker etter å ha prøvd en elbil, er representative for svært mange.Det er bare for hardbarka entusiaster at elbilen er det opplagte valget.



svas

For dere som akkurat skal/har skaffe/t dere elbil så tror jeg det blir veldig bra. Men for meg så var det ikke greia.

Håper uansett å se flere av dere på veiene, for det er veldig bra med utvikling av batterier i kjøretøy; enten fasiten blir raskere hurtiglading, bedre batteriteknologi som også gagner hybrider eller andre løsninger.

Trekkoppbil

Det går aldri bra, første gang man legger ut på langtur, med en el-bil man ikke kjenner.

Når man er dreven, er det mye som går bedre:
-Man kjører økonomisk på motorveien, og d blir turen helt annerledes. Det er ikke alltid lurt å kjøre i 115km/t i førstegir. Ligger man bak et vogntog i jevn fart, blir forburket et helt annet. Av og til er det greit å kople ut og trille i N, når farta er høy. Man kan spare ladetid og ladestopp på økonomisk kjøring. Oppoverbakker tar man med ro.
-Man beregner forbruk, lading i kwt, og kjørelengde hele tida.
-Man hurtiglader ikke mer enn nødvendig. Ladestrømmen på Leaf, går fort nedover når batteriet er mer enn halvfullt.
-Man gjør kloke valg i hvor man skal lade, og hvilke veier man skal kjøre. Kjører du om Holmestrand eller Revetal, kan du spare noe.
-Man unngår helst ladestasjoner med 15-minutters betaling.
-Man sniker seg til litt saktelading på alle små- og store stopp man har etter vegen.

Ja, man kommer bort i mye trøbbel, spesiellt på langturer: Ladestopp og økonomisk kjøring tar tid, og det er usikkerhet da man ikke veit om hurtigladerene er tilgjengellige, og hurtiglading kan koste i størrelsesorden 1kr pr km, og omtrent det samme man ville ha betalt for bensin. Og man kommer borti el-bilhatere som lykkes i å fjerne lademulighetene dine på jobben osv, så du bruker kanskje 20 minutter ekstra om dagen på å finne lading i arbeidstida.

Men det er verdt det:
Man sparer kanskje 1 time kø på vanlige dager, og man har en enkel bil med minimalt med vedlikehold,  og den er lettkjørt og kjapp på småkjøring, og den har rask respons, og du slipper en treig og bråkete friksjonsmotor.
Det tar tid med ladestopp.

Per Erland Nøkleby

Du sparer først virkelige penger når du bruker EL bilen mellom hjem og jobb hver dag som inkluderer bompenger og du har lading (16 A) gratis på jobben. I tillegg må du ha riktig distanse til jobben. Gjør du dette hver dag hele året blir det penger av det.

Einar_S

Jeg fikk min Leaf Nordic levert på Torsdag.
Lørdag 13:25 dro jeg på fra Ski til hytta i Sande, Vestfold. Gjennom Oslofjordtunnellen, over Hurumlandet til Verket. Der tok jeg fergen over til Svelvik. Bilen gikk gratis men jeg måtte betale for 1 person, nemlig meg, bilføreren!? Det er vel i og for seg OK. Ellers ville det bli litt rart om en som bor på Verket skulle komme seg gratis til Svelvik om han tok elbilen istedenfor fotmobil.
Så ankom jeg hytta 14:51 med 59% på tanken og lovnad om ytterligere 89Km om nødvendig.
10 minutter senere stod den på normallading.

Kl 19:30 hadde jeg vinterstengt og ryddet hytta for verktøy og bilen var stappe full av el og håndverktøy, skruer, spiker, og annet tungt stæsj. Med 99% på tanken og lovnad om 150Km satte jeg kursen om Drammen på vei tilbake. Fortsatt gjennom Oslofjordtunnellen, men da en strekning på 87Km, og med flere hundre Kg. last. Her er det et stykke motorvei, og det hadde begynt å regne. Men skitt au! Jeg ønsket å se om en slik tur kunne gjennomføres i normaltempo uten å svette. Jeg tok også hensyn til den latterlige misvisningen på speedometeret og la til moms på hastighetsgrensene. Men kjørestil myk er egentlig min stil også med sommerbilen som kjører forbi alt unntagen bensinstasjonene. Og det gikk utmerket! Vel fremme 20:50 meldte den 27% gjenstående og 38Km. Det er omtrent par for the course på den turen mht. tid, ettersom jeg ble liggende bak noen svære dieseldyr over hurum.

En artig observasjon i Oslofjordtunnellen var at på vei ned dro jeg inn i tunnellen med 85%/13.4Km og ut i andre enden med 81%/12.7Km. Tunnellen er såvidt jeg husker 7,2Km lang. Riktignok med 70Km/t grense og strekningsmåling, så ingen momstillegg her. Er ekstrem dal og bergbane mer økonomisk enn flatmark!?

Ja det ser ut til at bilen kan dekke det meste av mine transportbehov, inklusive hyttetur. Om jeg drar på hytta så blir jeg stort sett alltid så lenge at den er fulladet før hjemtur.

I dag var jeg i Oslo og hadde nesten dårlig samvittighet i bussfeltet ut Mosseveien i rushet. Og en ting jeg undrer meg over: Hvorfor kjøre elbil i bussfeltet når trafikken glir greit i normalfeltet? Det så jeg flere gjøre. Jeg synes det ser ut som en demonstrasjon.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

3irikur

Sitat fra: Einar_S på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:38

I dag var jeg i Oslo og hadde nesten dårlig samvittighet i bussfeltet ut Mosseveien i rushet. Og en ting jeg undrer meg over: Hvorfor kjøre elbil i bussfeltet når trafikken glir greit i normalfeltet? Det så jeg flere gjøre. Jeg synes det ser ut som en demonstrasjon.


Rimelig sent svar, men jeg kan se for meg følgende grunner:

1. Man kan holde lavere hastighet enn trafikken uten å forsinke andre, og derfor få bedre rekkevidde.
2. Man kan holde jevn fart uten å måtte akselerere og bremse når andre bilister gjør det, og derfor få bedre rekkevidde.

Kan godt være at folk demonstrerer, ikke vet jeg. Med så mange som parkerer på elbilplass fordi de tror at de er nødt (ja, jeg har møtt flere som tror at de ikke kan parkere andre steder) så kan det vel hende at det er noen som tror at de er pliktige til å bruke "tesla-feltet" på motorveiene...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA