Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjørnespjeld

Startet av Toonster, lørdag 12. september 2015, klokken 21:30

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Vegard Winther på fredag 20. mai 2016, klokken 14:43
Var litt krise første Oslo-turen, da jeg oppdaget at Oslo kommune har plombert alle (?) schuko-uttakene på offentlige ladeplasser i Oslo. (Hadde ikke fått med meg det, og hadde ikke kjøpt adapter enda.)
Men noen snille naboer av de vi besøkte lot oss lade hos dem. Ellers hadde jeg hatt et problem.

Har ikke hatt mange dagsturene, men lader på offentlig plass når vi kommer fram, og da har vi så vi kommer oss hjem med litt angst for uforutsette forhold. Gleder meg til superchargeren kommer på plass.

Noen som aner når?

Lettere å lade når bilen står parkert, enn å måtte ta et dedikert ladestopp på en tur du normalt ikke ville stoppet?
Type 2 kabel burde vært standardutstyr med Tesla. Da får du 16A istedenfor 13A fra de stolpene som ikke tilbyr enda høyere effekt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Vegard Winther

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. mai 2016, klokken 15:24
Langt fra alle, det er massevis av de gamle stolpene med kun schuko i drift ennå. F.eks på Filipstad er det 36 stk.

OK. Kjekt å vite. Finnes det en oversikt noen steder?
Lest at Oslo Kommune har besluttet å ha type 2 som standard på alle ladepunkter, så etter å ha kjørt rundt og testet fem forskjellige steder uten hell, antok jeg at det gjaldt hele byen.

Det var det her med antagelser da... ( :

jkirkebo

Sitat fra: Vegard Winther på fredag 20. mai 2016, klokken 16:40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. mai 2016, klokken 15:24
Langt fra alle, det er massevis av de gamle stolpene med kun schuko i drift ennå. F.eks på Filipstad er det 36 stk.

OK. Kjekt å vite. Finnes det en oversikt noen steder?
Lest at Oslo Kommune har besluttet å ha type 2 som standard på alle ladepunkter, så etter å ha kjørt rundt og testet fem forskjellige steder uten hell, antok jeg at det gjaldt hele byen.

Det var det her med antagelser da... ( :

Alle nye stolper får kun Type 2, alle stolper som oppgraderes får også kun Type 2. Men det er mange gamle stolper man ikke har oppgradert ennå, og det tar nok laaang tid før den prosessen er over.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrBacardi

Sitat fra: Toonster på torsdag 19. mai 2016, klokken 18:32
Lenge siden noen fra 70D-folket har delt erfaringer nå - hadde vært strålende om noen vil komme med noen oppdateringer ang erfaringer med 70D

:)

Kan egentlig bare støtte oppunder det lunitiks sier, 70D har vært et fabelaktig godt kjøp. Kvaliteten i bilen føles veldig solid og bra.
Rekkevidde i mengder og i det daglige er det egentlig ikke nødvendig å engang kaste et blikk på batterimåleren nederst i hjørnet av skjermen ;)

Legger ved noen bilder fra tur forbi Valdresflye (1389 moh.) fra forrige helg, en sann fornøyelse å cruise rundt med 70D-en der oppe.










Litt lading og lunsj på Beitostølen

Mer enn nok krefter og fabelaktig godt grep med firehjulsdriften på vinter og på vått føre ellers. Ingen loggring med halen her.

Så skjer selvfølgelig kjedelige saker som steinsprang med denne bilen som alle andre biler. Har faktisk hatt to slike allerede, men Riis-bilglass fikset begge to, den ene i frontruten og den andre midt oppe på glasstaket (!).
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Toonster

#109
Gratulerer med deilig bil :)

Har bestemt meg for å behandle bilen med Arctic Coating, for å gjøre den noe mer robust. Håper det har noe for seg.

Hvor raskt lader man på offentligladestasjoner med Type2 (uten dobbeltlader) ?

Bjoris

50 km/t typical, 11 kW. CAHdeMO adapter vel 4 ganger raskere, 40-45 Kw
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Djur1

Er det noen som har sett noen tester på å kjøre 70 batteriet helt flatt?  Siden det er det samme som 75 så kan det jo hende at det ligger endel under rødstreken som tesla vil la deg bruke i en krisesituasjon???
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

N00b

Er det oppgraderte 75 batteriet i det hele tatt levert ut i Norge enda?

Toonster

Sitat fra: N00b på lørdag 21. mai 2016, klokken 12:22
Er det oppgraderte 75 batteriet i det hele tatt levert ut i Norge enda?
Kommer vel med de første Facelift modellene?

Bjoris

#114
I dag kom mail fra Tesla om at en kan oppgradere for 24 lapper eller kjøpe det for 33 etter bilen er mottatt. Det skrives på en måte som at en kan få inntrykk av at batteriet byttes. Det står ikke noe om OTA oppdatering... Kanskje de innser at få vil velge dette om de forstår at det faktisk er samme batteriet som de har allerede?


TESLA
Model S
Vi introduserte nylig et 75 kWh-batteri for Model S, som gir ytterligere 20 kilometers rekkevidde sammen med alternativet for elektrisk firehjulsdrift (sammenlignet med 70 kWh‑batteriet).

Vi gir deg nå muligheten til å oppgradere din Model S-bestilling med et 75 kWh-batteri før levering. Oppgraderingen koster NOK 24 800 og kan integreres i billånet eller leasingavtalen din*.

Dersom du bestemmer deg for at du vil foreta oppgraderingen etter levering, kan du når som helst kontakte ditt lokale servicesenter for å få dette gjort for NOK 33 600.

Hvis du vil snakke med en Tesla-representant for mer informasjon, kan du klikke på lenken nedenfor eller ringe oss på +47 21 06 19 29.

BLI OPPRINGT

*Avhengig av kredittvurdering
Drammensveien 130 | 0277 Oslo | Norge
Personvern | Meld av
Vimeo      YouTube      Tesla      Facebook   

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Jeg er skrekkelig spent på om de som kjøper "nye" 70 for lavere kapasitet enn de "gamle" 70. Strengt tatt bør Tesla levere bilene slik de er bestilt om ikke annet er avtalt med kunde.

shufu

Sitat fra: bjoris på lørdag 21. mai 2016, klokken 21:42
I dag kom mail fra Tesla om at en kan oppgradere for 24 lapper eller kjøpe det for 33 etter bilen er mottatt. Det skrives på en måte som at en kan få inntrykk av at batteriet byttes. Det står ikke noe om OTA oppdatering... Kanskje de innser at få vil velge dette om de forstår at det faktisk er samme batteriet som de har allerede?


TESLA
Model S
Vi introduserte nylig et 75 kWh-batteri for Model S, som gir ytterligere 20 kilometers rekkevidde sammen med alternativet for elektrisk firehjulsdrift (sammenlignet med 70 kWh‑batteriet).

Vi gir deg nå muligheten til å oppgradere din Model S-bestilling med et 75 kWh-batteri før levering. Oppgraderingen koster NOK 24 800 og kan integreres i billånet eller leasingavtalen din*.

Dersom du bestemmer deg for at du vil foreta oppgraderingen etter levering, kan du når som helst kontakte ditt lokale servicesenter for å få dette gjort for NOK 33 600.

Hvis du vil snakke med en Tesla-representant for mer informasjon, kan du klikke på lenken nedenfor eller ringe oss på +47 21 06 19 29.

BLI OPPRINGT

*Avhengig av kredittvurdering
Drammensveien 130 | 0277 Oslo | Norge
Personvern | Meld av
Vimeo      YouTube      Tesla      Facebook

Er din levering fremdeles planlagt til August? Husker at du nevnte at det har vært utsett et par ganger som oss andre som forventer bilen ila sommer.
Min er nå (etter et knapp trykk av mitt DS) planlagt juli - tidlig august som da jeg bestilt. :)
Jeg har mottatt en VIN nummer for en uke siden og står i "produksjon kø" men ingen andre informasjon eller "tilbud".

33 600... vet ikke om man må le eller gråte... tenkte ikke å betale 24 800 for et par kWh i tillegg, men 33 600... trodde batteri teknologi forbedring ville gi litt bedre kapasitet eller bedre pris fremover...

Ellers hadde jeg forventet at et litt tekst i grå under 24 800 pris vises med pris etter levering som for andre opsjoner man kan ta senere (e.g. autopilot, oppgradert lader)

Jeg har sendt en epost tidligere til mitt DS for å få mer info om den SW begrensning, men som antatt vi kan finne bedre info i ulike forumer. Jeg må si at jeg er veldig litt imponert at Tesla ansatter i Europa vet så litt om hva som skjer i konsernet.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

shufu

Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. mai 2016, klokken 22:39
Jeg er skrekkelig spent på om de som kjøper "nye" 70 for lavere kapasitet enn de "gamle" 70. Strengt tatt bør Tesla levere bilene slik de er bestilt om ikke annet er avtalt med kunde.
"bør" ja det hadde vært fint i en perfekt verden :)
Problemet med disse kapasitet er at Tesla har aldri lovet å "gi" mer enn 70 kWh.  Så om de leverer SW begrenset 70 KWh da er dette som bestilt, selv om det betyr mindre enn antatt for de som kjenner om 70kWh overlevering. Men flest av de som bestilt 70 versjon gjorde det fordi det var en god verdi/pris. Da er det god sjans å være skuffet. Vet ikke hva vi kan gjøre...
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Powerflux

Kan man anta at et 75 batteri begrenset til 70 da vil ha vesentlig større buffer/brick protection enn tidligere?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

shufu

Sitat fra: Powerflux på lørdag 21. mai 2016, klokken 23:52
Kan man anta at et 75 batteri begrenset til 70 da vil ha vesentlig større buffer/brick protection enn tidligere?

Det er vel mulig. Men det spørs om hvordan den begrensning er implementert. Til nå det er ingen (unntatt Tesla guder) som vet. Så det er spekulasjon overalt :)
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA