Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmelader MiEV

Startet av eivisa, lørdag 12. september 2015, klokken 21:02

« forrige - neste »

eivisa

Har en 2011mod Leaf, kjørt ca104000km.
Merket at bremsene hang litt. Foran på høyre side var det glovarmt.
Ene stempelet satt bom fast, ikke mulig å rikke. Bare en stor
rustklump under pakningen. Har bilen inne til service hvert år.
Tok turen til Autocenteret Åsane.
Der hadde de aldri skiftet calipper for.
Den må bestilles fra Japan??? Tar i verstefall 3mnd.
Noen råd?
Kan ikke kjøre med bilen no.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Thomas Parsli

Hvis du har hatt den til årlig service som inkluderer smøring av bremser, ville jeg krevd pengene tilbake!

Kjøp heller en brukt caliper, koster deg 812,- og er sannsynligvis i bedre stand enn de tre du har:
http://www.nbfbildeler.no/(S(fxpzusm143ibwy2kkpetbpar))/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=2100&Model_Id=2163&PartGroup_Id=5&Part_Id=7612

Har du fått sjekket de andre tre caliperene?

(Caliper kan du bytte selv, tar en halvtimes tid og krever ikke spesialverktøy)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

nr1rayner

Har du skrudd mye bil før..?
Åpne lufteskruen og klem med stor vannpumpetang på stempelet så får du nok rikket det nok til at det er brukbart frem til en mer varig løsning.
Problemet med calipre er at bevegelsen er så utrolig liten, i tillegg til at de sitter utsatt til for saltsprut, så bare det å presse inn/ut noen ganger kan hjelpe mye..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

eivisa

Det sitter bom fast. Har prøvd å  terse det tilbake. Det er så mye grov rust under pakningen
at det er ikke til å tro. Enda den er inne til bremseservise  hvert år.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

leafnor

Sitat fra: eivisa på torsdag 13. august 2015, klokken 18:39
Det sitter bom fast. Har prøvd å  terse det tilbake. Det er så mye grov rust under pakningen
at det er ikke til å tro. Enda den er inne til bremseservise  hvert år.

Får du den løs om du "bremser først", for klossene var sikkert ikke veldig slitt.
Når den først er løs, kan det være du får fjernet litt rust, og så presset den tilbake.

Forøvrig:
Følg opp med å grunne/lakkere den og de øvrige med zinkspray.
Råder deg å lese denne:
http://www.byggebolig.no/vinkelsliper-metallbearbeiding/zinkspray/msg439207
og denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22736.msg383888.html#msg383888

Og de tre andre bør du nok gå nærmere innpå, for det er nok ikke lenge til de også henger.
På min 2012  (Jeg kjøpte den brukt i mai i år) som i tre vintre har gått i saltlaken her omkring i Trondheim (67000km) var det dugelig rustne calipre på. Banket flakvis med rust av de, og begynte zinkbehandling.

Å pleie bremser årlig med zinkspray på en bil en har planer om å ha mer enn to-tre år er god investering. Sparer seg for masse bry med hengende bremser, og ikke minst ti-talls tusen kroner i verkstedregning om en ikke får fikset det hele selv.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Har du sjekket Romnes, Mekonomen, Meca, Torshov, Bilxtra, Hellanor?
Finnes sikkert fler, men de jeg kom på i farta..

Jiisess, ruster de så fort fast er det vel bare å moe di opp hver vår i hvert fall..!

Har aldri brukt noe zinkspray, men har ofte tatt ut glidere for rengjøring og ny smøring, samt presse stempel inn/ut noen ganger på mine tidligere biler. Nå har jeg aldri hatt noen bil så lenge at jeg har sett langtidsvirkningen, men godt fastrustede bremser har jeg mange ganger løsnet opp :)
Og selvsagt bytte av bremsevæske, vann i væska så ruster det mer enn gjerne innvendig i caliper.

Tenkte her nå at zinksprayen ikke har mye for seg da den ikke kan sprayes på de vitale delene som ruster fast (glidere og stempel), men det blir vel tilsvarende som anoder på båt? Så zinken ruster istedet for at caliperen gjør det?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 13. august 2015, klokken 19:49
Tenkte her nå at zinksprayen ikke har mye for seg da den ikke kan sprayes på de vitale delene som ruster fast (glidere og stempel), men det blir vel tilsvarende som anoder på båt? Så zinken ruster istedet for at caliperen gjør det?

Yepp!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

TorC

Hvis den har vært inne til "bremseservice" hvert år er det jo litt snodig at den nå sitter bom fast på 4 år gammel bil. Da kunne man jo like gjerne latt være å ta bremseservice, og heller byttet calipere når de ruster fast... Jeg ville iallefall tatt en prat med verkstedet. Synes de virkelig dette er OK? Og føler de ikke noe ansvar?

Hvis du må vente tre måneder på ny caliper sier det seg vel selv at du burde gå for en brukt. Siden de brukte er priset såpass lavt vil jeg anta at de nye ikke er så dyre, for skraphandlerne vet å ta seg godt betalt. Hvis du er litt handy kan du lett bytte caliper selv.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

eivisa

#8
Har alt fått en calipper sendt til meg fra opphugger. Er i posten no. Takker for tipset, Thomas.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Thomas Parsli

Sitat fra: eivisa på fredag 14. august 2015, klokken 10:32
Har alt fått en calipper sendt til meg fra opphugger. Er i posten no. Takker for tipset, Thomas.
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Man smører ikke opp caliperstempel. Stemplene er regnet som vedlikeholdsfrie. Smøreservice på calipere omfatter smøring av glidestykket.
Nå viser det seg jo at stemplene ikke er fullstendig vedlikeholdsfrie og tas derfor ved behov.
En enkel måte å vedlikeholde stemplene på er å trykke dem et stykke ut med bremsepedalen, ikke helt ut slik at det kommer luft i systemet men langt nok til at man får frem slitasjekanten . Bruker så en stiv tannbørste eller lignende og dypper denne i ny bremsevæske. Etter litt skrubbing er stemplene som nye og klare for mange nye år!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA