Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av 210 vs 240 - er det noen forskjell ut over det åpenbare? (+ Eco mode)

Startet av ElGreeen, lørdag 12. september 2015, klokken 18:19

« forrige - neste »

ElGreeen

Hei, Er det greit å hurtiglade til 100% (og ikke de vanlige 80%), eventuelt 90% ?
Litt usikker på om dette kan skade batteriet.

Jeg har behov for det en sjelden gang.
Nissan Leaf Tekna 2015

leafnor

Det går, og skader neppe batteriet. Det er langt mer skadelig å la bilen stå på svart asfalt solsteiken så den "koker", høy temperatur er langt verre for batteriet enn en og annen hurtiglading.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Har du muligheten til det er det bedre å avslutte tidlig og ta et ekstra stopp. Både for batteriet og tiden, og eventuelle andre bilers behov for hurtiglading.

Men for en sjelden gang er det ikke skadelig å fullade på hurtiglader. Ladet ved siden av en annen Leaf på Kjellstad i Drammen nylig, han lå på 97% og hadde 6A i ladestrøm. Da snakker vi samme effekt inn på batteriet som man får med den vanlige ladekladden.

Nå blir dette litt ca-tall:

0-60% går veldig fort, 40kW+
60-80% går det ned mot 20kW
og fra 80-100% går det veldig sakte og da ned mot vanlig kladd-kabel hastighet.

Kan nok i prinsippet si at 80-100% tar minst like lang tid som 0-80%. Temperatur og batteriets generelle tilstand påvirker også ladehastigheten.

knuterik

Sitat fra: emil på torsdag 13. august 2015, klokken 21:16
...han lå på 97% og hadde 6A i ladestrøm. Da snakker vi samme effekt inn på batteriet som man får med den vanlige ladekladden.


Ladekladden gir vel inntil 10A, så faktisk hadde han ned mot halv ladefart ift hjemmelading med "kladden".
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

kodalse

Det er særdeles irriterende for alle andre å vente i kø på de som absolutt må lade til 100%
Jeg så senest i går kveld forrige bruker hadde brukt 61 minutter på å lade 21kWh.

Opplever hver fredag utenfor Kiwi Tiller i Trondheim det som virker som "ferske" elbileiere med abonnement fra Fortum inkludert i prisen.

Det er gjerne de samme Renault Zoe som står der fredag etter fredag...

Samtidig vet jeg at jeg kun trenger 5 - 10 minutter for å komme meg til min destinasjon.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Rav4_EV

SitatLadekladden gir vel inntil 10A, så faktisk hadde han ned mot halv ladefart ift hjemmelading med "kladden".

400V DC @6A er mindre enn 230AC @10A ?????

Hvilken skole gikk du på?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA