Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Regn sensor

Startet av leafluring, lørdag 12. september 2015, klokken 10:01

« forrige - neste »

leafluring

Hei! Tok meg en kjøretur nå på 18 KM, og batterioversikt gikk ned fra 100% til 85 % på denne turen, ca 13 grader ute her nå. Er det normalt det går ned så fort ?

HoeggenEL

Det høres normalt ut ja.
Bilen bruker også ekstra strøm i starten for å få opp kupètemperaturen,
så forbruket pr km vil avta etterhver som innstilt varme oppnås.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

lunitiks

Det hørtes ikke "ekstremt" ut, nei... Veldig vanskelig å svare på i et forum, ettersom det er mange variabler, f.eks. bakker og berg, kjørestil (aks., bremsing), temperatur/AC-instillinger osv. osv.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

leafluring

Takk for svar, ja skjønner det er vanskelig bedømme. Kjørte halvparten i 80 sone og resten i 60 sone, ligger ca på fartsgrensen (ECO), gjerne litt over, ganske flatt hele veien, små bakker her og der, ingen AC/heat på, musikk på, skrudd ned lysstyrke til 2 streker.

emil

Sitat fra: leafluring på torsdag 13. august 2015, klokken 09:18
Takk for svar, ja skjønner det er vanskelig bedømme. Kjørte halvparten i 80 sone og resten i 60 sone, ligger ca på fartsgrensen (ECO), gjerne litt over, ganske flatt hele veien, små bakker her og der, ingen AC/heat på, musikk på, skrudd ned lysstyrke til 2 streker.

Lys og lydbruk i bilen har ingen praktisk påvirkning på rekkevidden.

Rødkleiv

Sitat fra: leafluring på torsdag 13. august 2015, klokken 09:18
Takk for svar, ja skjønner det er vanskelig bedømme. Kjørte halvparten i 80 sone og resten i 60 sone, ligger ca på fartsgrensen (ECO), gjerne litt over, ganske flatt hele veien, små bakker her og der, ingen AC/heat på, musikk på, skrudd ned lysstyrke til 2 streker.

Hvis du ikke hadde varme på og det er flatt, synes jeg kanskje du brukte litt mer enn forventet men ikke så mye at man kan slå fast at noe er galt.

Min faste rute er 39 km hvorav 30 km er motorvei, resten småveier/by. Jeg bruker mellom 20-30% på denne innover (tjener 100 høydemeter netto) og 30-40% på returen (må spise tilsvarende høydemeter).

Olee

I tillegg går de første 15% mye raskere enn resten. Kjør den samme ruten med 80% fra starten, så kanskje det ikke er så aller værst alikevel :)

Silkefot

Må kanskje legge til at grunnen til at de første 15% går fortere er at bilen ikke regenererer i særlig grad når batteriet er nesten fullt.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Olee

Sitat fra: Silkefot på fredag 14. august 2015, klokken 19:42
Må kanskje legge til at grunnen til at de første 15% går fortere er at bilen ikke regenererer i særlig grad når batteriet er nesten fullt.
Det gjelder også om du kjører på flatmark uten regen. Men selvfølgelig sløses nok litt ekstra energi hvis du må bremse en del.
Ved 100% i displayet ligger vel den virkelige SOC på rundt 95%, mens rundt 80% så er det forholdsvis likt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA