Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av P85D, lørdag 12. september 2015, klokken 00:31

« forrige - neste »

P85D

Sitat fra: Toonster på fredag 14. august 2015, klokken 07:59
Sitat fra: pwb på fredag 14. august 2015, klokken 07:25
Sitat fra: Toonster på fredag 14. august 2015, klokken 01:21
Tipper at de  trådstarter har møtt har vært litt irritert fordi han har utfordret de, men så opplever de at han gir seg når han har spilt sine "kort og ikke blir med på leken videre (noe han selvsagt ikke skal være med på).

Så trådstarter kan nesten ses på som det man ville kalt luremus viss det gjaldt noe annet?

Det vil jeg si ja.

hehe.. mulig jeg kan oppfattes som det av de som vil kjøre om kapp..

Jeg er etablert med familie og ønsker om å leve en stund til, så om jeg skal kjøre fort gjør jeg det på lukket bane.

Jeg kjøpte ikke en elbil med 700 hk for å snike meg rundt, da hadde jeg valgt en betydelig billigere bil (antakelig ikke elbil).

Følelsen av å sitte klistret i seteryggen og kjenne dekkene jobbe for å få grep er rett og slett noe man lett kan bli avhengig av.

Man må selvsagt se an trafikk og omstendighetene før man "klinker til" med 700 hk opp til fartsgrensen, men det forundrer meg stort at enkelte medtrafikanter blir så utrolig provosert av nettop dette.

De som vil kjøre om kapp på offentlig vei må dessverre velge en annen sjåfør enn meg å bryne seg på.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Tr0047

Må si meg enig med Toonster!  Virker som trådstarter "utfordrer" i et fartssegment som både han og bilen trivest best i...for deretter å gi seg med flagget til topps i sitt eget lille race;).   Ikke usannsynlig at dette kan provosere sjåfører som er kommet forbi skolegutt stadiet, og dernest har langt mindre respekt for fartsgrenser og trafikksikkerhet.
Men som andre har påpeket, det er jo en selfølge at en vil bruke den gode akslerasjonen iblant...er jo den som gjør bilen litt unik :) 
Mars 2015 P85D

Enigami

#47
Jeg prøvekjørte en bekjent sin P85D og det var moro å gi på flere ganger, men endte likevel opp med å cruise rundt uten å gi på så voldsomt. For en av grunnene til å gi på når jeg kjører bil føler jeg ofte blir for å høre endringene i motorlyden. Da blir det ikke like spennende lenger i Model S når man har prøvd 0-100 noen ganger. For meg er det viktigere å vite at kreftene er der ved behov, og da kjører jeg ofte roligere. Men jeg tar ofte minst ett pådrag i løpet av en kjøretur når maskinen er driftsvarm, mest for å høre på motorlyden.

Til cruising synes jeg Model S sine egenskaper sviktet litt. Komfort osv.
Sist jeg byttet bil holdt det på å bli en Porsche Panamera. Prøvekjørte turboutgaven, men endte opp med at det var Panamera 4 S V8 jeg skulle ha. Dvs jeg endte nesten opp med en GTS? Turbo er rett og slett _for rask_ og motorlyden er bedre i 4S enn i turboen.

Øyvind.h

Sitat fra: Tr0047 på fredag 14. august 2015, klokken 09:06
Må si meg enig med Toonster!  Virker som trådstarter "utfordrer" i et fartssegment som både han og bilen trivest best i...for deretter å gi seg med flagget til topps i sitt eget lille race;).   Ikke usannsynlig at dette kan provosere sjåfører som er kommet forbi skolegutt stadiet, og dernest har langt mindre respekt for fartsgrenser og trafikksikkerhet. 
Ja det er viktig å kose seg med bilen, samtidig som man gjør det der det er trygt. Biler bråker jo ikke lenger infernalsk når de akselererer. Og som andre har nevnt: å akselerere kraftig opp til fartsgrensen bør være OK, men man gir seg også der uavhengig av om rånere i fossilbiler føler behov for å bli kvitt skamfølelsen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Toonster

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. august 2015, klokken 10:55
Sitat fra: Tr0047 på fredag 14. august 2015, klokken 09:06
Må si meg enig med Toonster!  Virker som trådstarter "utfordrer" i et fartssegment som både han og bilen trivest best i...for deretter å gi seg med flagget til topps i sitt eget lille race;).   Ikke usannsynlig at dette kan provosere sjåfører som er kommet forbi skolegutt stadiet, og dernest har langt mindre respekt for fartsgrenser og trafikksikkerhet. 
Ja det er viktig å kose seg med bilen, samtidig som man gjør det der det er trygt. Biler bråker jo ikke lenger infernalsk når de akselererer. Og som andre har nevnt: å akselerere kraftig opp til fartsgrensen bør være OK, men man gir seg også der uavhengig av om rånere i fossilbiler føler behov for å bli kvitt skamfølelsen.

Uten å ta alle over en kam, så virker det å utbre seg en slags sannhet om at det er ok og lovlig å akselerer så fort man vil - det må man forstå ikke er tilfelle. Det er flere kryss og veier det ikke er greit å komme som en lydløs kanonkule opp tom 60-70-80.

Fatter ikke dette behovet å differensiere mellom El- og fossilbiler heller - bil er bil - Og har man riktig sorten av begge typene, er det utrolig morsomt uansett om det er El eller fossil. Men alt med måte.

Sandvika

Sitat fra: Toonster på fredag 14. august 2015, klokken 11:15
Uten å ta alle over en kam, så virker det å utbre seg en slags sannhet om at det er ok og lovlig å akselerer så fort man vil - det må man forstå ikke er tilfelle. Det er flere kryss og veier det ikke er greit å komme som en lydløs kanonkule opp tom 60-70-80.

Enig, at noe er lovlig gjør det ikke alltid lurt. En forutsetning for at trygg og effektiv trafikkavvikling er at alle trafikanter tilstreber å være forutsigbare.

Tr0047

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. august 2015, klokken 10:55
Sitat fra: Tr0047 på fredag 14. august 2015, klokken 09:06
Må si meg enig med Toonster!  Virker som trådstarter "utfordrer" i et fartssegment som både han og bilen trivest best i...for deretter å gi seg med flagget til topps i sitt eget lille race;).   Ikke usannsynlig at dette kan provosere sjåfører som er kommet forbi skolegutt stadiet, og dernest har langt mindre respekt for fartsgrenser og trafikksikkerhet. 
Ja det er viktig å kose seg med bilen, samtidig som man gjør det der det er trygt. Biler bråker jo ikke lenger infernalsk når de akselererer. Og som andre har nevnt: å akselerere kraftig opp til fartsgrensen bør være OK, men man gir seg også der uavhengig av om rånere i fossilbiler føler behov for å bli kvitt skamfølelsen.
(litt off topic)
Siden ordene skamfølelse, rånere og fossilbiler dukket opp; jeg leste Autofil her om dagen. Mulig dette er nevnt i en annen tråd, men etter å ha lest om P85D på rudskogen..ble jeg nesten litt skamfull selv. Ivertsfall overrasket.
Viste seg at Bmw x6m var hele åtte ( ja 8 ) sekunder rasker på runden!! )Overrasker meg ikke at en M utgave av bmw er raskere, og denne X6n er grom...men 8 sekunder er jo ukristelig mye på en runde ;).  Bmw'en er en suv med høyt tyngdepunkt, 2340 kg og 575 hk, alikevell kjører han fletta av Teslas flaggskip.
Konklusjon: tror vi skal være glad for at de fleste Tesla eiere liker å brilljere innom norske fartsgrenser :) :)
Mars 2015 P85D

Dennis

#52
Skal sies at den BMW X6 også har bedre rundetider enn forrige BMW M3 på Nürburgring så er ikke noe sinke :)

Men 8 sek er stor forskjell på Rudskogen ja. Poblemet til Tesla er at ESP systemet gjør bilen helt handikapet når man svinger hardt med den og begrenser effekten kraftig fram til man retter opp rattet som er helt idiotisk. Nevnes vel det også i den artikkelen, men har ikke lest den selv enda. Går heldigvis å nappe sikringer til ESP så den ikke gjør det så rart de ikke gjorde det.

Andre har jo klart nesten samme tid som Audi RS7 på mindre baner så den har helt klart potensiale til å fungere så lenge man ikke kjører så store baner eller mange runder at effektbegrensning slår inn pga varme. Så er ikke selve kjøreegenskapene på bilen som er dårlig men heller batteri/motor/kjøling som er problemet.


mariowing

Sitat fra: ELTesla på torsdag 13. august 2015, klokken 15:56
Sitat fra: mariowing på torsdag 13. august 2015, klokken 15:30
Har ikke byttet en 700 000 kroners Passat inn i en 700 000 kroners Tesla for å kjøre bilene på samme måte.

Det var en dyr Passat  ;D

Jepp, føler jeg gjorde et bra bytte. Sjelden har uttrykket "mer bil for pengene" vært mer korrekt :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Hansi

Sitat fra: Toonster på fredag 14. august 2015, klokken 11:15
Det er flere kryss og veier det ikke er greit å komme som en lydløs kanonkule opp tom 60-70-80.

God kommentar, måtte le litt av denne (men det er så klart sant) :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 14. august 2015, klokken 13:14

Andre har jo klart nesten samme tid som Audi RS7 på mindre baner så den har helt klart potensiale til å fungere så lenge man ikke kjører så store baner eller mange runder at effektbegrensning slår inn pga varme. Så er ikke selve kjøreegenskapene på bilen som er dårlig men heller batteri/motor/kjøling som er problemet.

Rekorden med P85D på ringen så får den effektbegrensing i løpet av 1,20m, det er 1/8 runde ca det..
Det er baner med flat pedal og regen/brems den ikke takler altså omtrent alle baner, en bane det Tesla kan fungere må bestå av mye svinger og lite flat pedal.

HåkonE

Det er 3 måter å kjøre "om kapp" på:

1. På bane.
2. Langt utenfor norske fartsgrenser og det som er trygg kjøring på offentlig vei (tenk førekortbeslag eller fengsel)
3. Akselerasjon (lyskryss, påkjøringsramper etc.)

De aller fleste holder seg nok til punkt 3, men de som ikke liker snakk om dette begynner ofte å blande inn 1 og 2 for å få krydre debatten slik at "motstanderen" høres ut som en potensiell drapsmann.

Jeg har kjørt "om kapp" noen ganger, men på en strekke uten andre biler (enn han jeg kjører mot), god oversikt (dagslys osv.), ingen myke trafikanter. Og alltid innenfor hastigheter politiet ikke reagerer på. Et eksempel er jo å dra på ut på en motorvei med 110 grense, og ha en i rumpa som prøver å holde følge.

Dette er jo den type akselerasjon man ser på nesten hver eneste demobil på Alnabru når de går i skytteltrafikk nedover E6.

Er dette virkelig ansett som farlig og uansvarlig kjøring? Personlig er jeg langt mer redd for alle de som sitter med hodet sitt klistret inn i mobiltelefonen sin i bilen. Eller rett og slett sitter i egne tanker. De er det mange av.

Men til topic, jeg vet ikke om de ikke "tåler" det. Det er vel heller (naturlig) skuffelse. De som har den type spenning som en del av sin bilhobby, legger selvsagt litt stolthet i dette. Konkurranse er en del av mange oss, og få liker å tape - enten det er skisport eller bilkjøring. Har tatt et par svært raske bensinbiler, og jeg tror nok heller at var litt forbauset over at Tesla er *så* rask. Det er tross alt ingen sportsbil. Men han ene Porsche-gubben nektet å se på meg ved 2. lyskryss.  ;D

Tai

Man kan ikke disse Model S for at den havner 0,7 sekunder bak en A7 på bane. Det er ikke å bli knust.

Eneste videoen jeg har sett Model S bli knust er her:


Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Harlex

Sitat fra: Tai på fredag 14. august 2015, klokken 20:52
Man kan ikke disse Model S for at den havner 0,7 sekunder bak en A7 på bane. Det er ikke å bli knust.

Eneste videoen jeg har sett Model S bli knust er her:


Tai
Dette var jo "bare" p85d med insane.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

cirys1

Sitat fra: Tai på fredag 14. august 2015, klokken 20:52
Man kan ikke disse Model S for at den havner 0,7 sekunder bak en A7 på bane. Det er ikke å bli knust.
Tai

Da har du ikke fulgt med, den ble knust på Rudskogen av X6M en bil som veier mer er mye høyere og har vesentlig mindre hk med 8 sekunder(det er veldig mye på denne korte banen), ellers så er den beste rundetiden på Nurburgring 8.50 det er sidestilt med Ford focus og Golf Gti.. Og ja vi kan godt jabbe videre om at P85D ikke er lansert som en banebil og jadajaja..
Men sannheten er at M5, RS6 og Panamera er heller ikke lansert som noen banebiler for det er de alt for tunge, de er lansert som raske familiebiler som klarer en tur på en bane eller kan ligge i 200km i timen i mange timer uten stopp..
I Norge er det selvfølgelig ikke noe å lure på da man får en fullspekket P85D for rundt en mill, og man må gjerne betale over det dobbelte for konkurrentene. Men i ALLE andre land så koster de det samme og man har ikke så billig strøm, ingen fri bom, eller parkering, ferje osv.
I Tyskland ble det solgt hele 817 TMS (alle modeller) i 2014, revolusjonen er LANGT unna visst ikke det er noen flere fordeler med i bildet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA