Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av P85D, lørdag 12. september 2015, klokken 00:31

« forrige - neste »

ELTesla

Sitat fra: mariowing på torsdag 13. august 2015, klokken 15:30
Har ikke byttet en 700 000 kroners Passat inn i en 700 000 kroners Tesla for å kjøre bilene på samme måte.

Det var en dyr Passat  ;D

erlanddf

Sitat fra: Brede på torsdag 13. august 2015, klokken 15:49
men noen VIL bli provosert.  ;D
De som blir provosert må bare bli det og tåle det. Man kan ikke ta hensyn til alt mulig gud og hvermansen blir støtt/provosert av, da får man ikke gjort annet. Dessuten, at man blir provosert betyr ikke at man kan gjøre hva som helst som respons. :)
2014 P85+

cyber

Min bekymring er at Teslaførere med 700-hk biter på kroken og lar seg provosere når de blir forbikjørt, og særlig hvis de har begrenset erfaring med motorsterke biler, gjør noen stunts som ender ille.  :-[

" Verdens hurtigste sedan " er utrolig rask i lave hastigheter og mange velger å gi en oppvisning i hvor rask bilen er på steder som ikke er egnet til formålet. ;)

( Imidlertid virker det som om angsten for ikke å komme frem gjør seg gjeldende når hastigheten beveger seg over 120 km/h - noen tyr til å med til trikset å legge seg i dragsuget av en lastebil for å spare på strømmen.  :D )
 

Sandvika

Sitat fra: mariowing på torsdag 13. august 2015, klokken 15:30
Enig med både trådstarter og harlex her altså. Utrolig at folk (som presumptivt kjører Tesla selv) mener at man ikke skal kunne gi gass. Det står ingen steder i vegtrafikkloven at det skal brukes en minimumstid på å komme opp til fartsgrensen ut fra et lyskryss! Jeg mener at folk må da få kjøre som de selv vil innenfor de rammene som loven gir.
men da må du jo lese hva trådstarter faktisk skriver, han holder seg ikke innenfor loven når han legger seg i en fart rett under førerkortbeslag.
Videre når man leser eksemplene så er ikke dette ihht. vegtrafikklovens §3. Da hjelper det ikke at han mener at den andre parten er "verre".

Idioter vil man alltid møte i trafikken, da er man fortsatt pliktig å passe på å ikke bli en selv.

Carl Anton Stenling

Min erfaring fra MC-kjøring er at det oppstår ugreie situasjoner dersom man bruker kraftigere akselerasjon enn vanlige biler. Mange oppfatter dette som å snike seg foran eller de blir forbauset over at man plutselig dukker opp "fra intet".

Det beste er derfor å spare den høye akselerasjonsevnen og ikke bruke den i tide og utide.

Det er også tillatt å tenke litt på elbilistenes omdømme. Vennlig kjøring gir bedre omdømme enn å presse seg frem raskest mulig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

amund

Sitat fra: Sandvika på torsdag 13. august 2015, klokken 17:24
Sitat fra: mariowing på torsdag 13. august 2015, klokken 15:30
Enig med både trådstarter og harlex her altså. Utrolig at folk (som presumptivt kjører Tesla selv) mener at man ikke skal kunne gi gass. Det står ingen steder i vegtrafikkloven at det skal brukes en minimumstid på å komme opp til fartsgrensen ut fra et lyskryss! Jeg mener at folk må da få kjøre som de selv vil innenfor de rammene som loven gir.
men da må du jo lese hva trådstarter faktisk skriver, han holder seg ikke innenfor loven når han legger seg i en fart rett under førerkortbeslag.
Videre når man leser eksemplene så er ikke dette ihht. vegtrafikklovens §3. Da hjelper det ikke at han mener at den andre parten er "verre".

Idioter vil man alltid møte i trafikken, da er man fortsatt pliktig å passe på å ikke bli en selv.

Det er tydeligvis mange måter å lese første innlegg i tråden på. Jeg leser det som at herr Trådstarter akser FRA biler som ligger BAK ham, eller ved SIDEN av ham i paralellt felt, eller BORT FRA folk ut av kryss eller rundkjøringer. Og gir seg ved fartsgrensen (evt fartsgrense + feilmargin til laser).

Hvordan dette er brudd på veitrafikklovens §3 klarer jeg ikke å forstå. Og eneste måten dette kan være provoserende oppførsel må være i forhold til andre trafikanters forhold til eget kjøretøy, at akselerasjonen de var så fornøyd med i går plutselig ble avleggs. Og DET kan man vel ikke klandre trådstarter for. Elon Musk kanskje, men ikke trådstarter.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

F_P

Har ikke vært borti enormt mange som "tilter" av å ha en Tesla i nærheten, men hadde en smårusk BMW sjåfør etter meg ut gjennom noen rundkjøringer og ut på E6 retning Gardermoen. Lå selv i farsgrensen, eller kanskje 3-4 km/t under. Mulig det siste provoserte noe voldsomt. Vedkommende klinte seg i hvertfall helt opp i ræva i 50-sonen, og gjorde obskøne bevegelser i frontruta, men ingenting som indikerte at det var noe livsviktig han, kona og sønnen på 4-6 år måtte rekke. Ble litt småprovosert selv så jeg dro på litt ut på påkjøringsfeltet og ut på veien. Ga meg når jeg kom opp i "normal" venstrefeltfart på ca. 120 km/t, og la meg til høyre. Hadde da distansert herren litt, noe han tydelig ikke likte. Få sekunder etter blåste han forbi i nærmere 180 km/t.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tomrh

Btw..er man særdeles ond om man vet om en fartskontroll et par km framme, klinker til og legger en BMW laangt bak seg, frister han til å hvine forbi igjen i dobbelt lovlig hastighet og bli førerkortløs av onkel politi? ...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Muffinman


VL

Har ved et par anledninger opplevd at bilen foran sakker ned når jeg kommer innpå bakfra og på en måte prøver å få meg til å kjøre fort forbi  :P Om det er gøy å se aksen eller hva som er meningen, aner jeg ikke  :P... Jeg ligger heller aldri "opp i ræven" på de foran...
Har også en eier av en litt eldre M5 i området som alltid prøver å "kappkjøre" når han kommer bak meg.... Men det gidder jeg ikke. Noen som vet hva en type 03-06 modell M5 er god for forresten??  :o :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

erlanddf

Tipper du kjører fra den opptil 150-160, men så tror jeg et sliter. ;)
2014 P85+

Enigami

#41
Jeg synes det er moro å se raske biler gi på og unner alle med raske biler å gi på maks innenfor fornuftens grenser. Jeg ville helt klart brukt bilens krefter om jeg i tillegg ikke en gang hørte motoren. Hva er ellers spesielt morsomt med en Model S, annet enn at den er ok god å kjøre og har elbilfordeler, enn heftig 0-100 aks?

Selv om det sikkert provoserer noen så er jo dette relativt uskyldig. Det handler jo ikke om å være raskest kler å "vinne", men om å sammenligne bilmodeller i aksellerasjon på entusiastisk vis og å glede seg over det i seg selv.

Alle kan jo vite (evt vet allerede?) at et dragrace mellom raske biler handler om å få riktig start.
Om to biler som gjør 0-100 på 4 sek begynner 0,5 sek forskjellig kan det se ut som at den som begynner først er veldig mye raskere. Så kjøremåte og hvor heldig man er med starten avgjør mye.

Har selv opplevd å ha bil som gjør 0-100 på 5 sekunder og bli frakjørt av en som gjør 0-100 på 7,5 sek fra 0-70 pga et han fikk god start, mens jeg fikk spinn og antispinn pga overmoden gassing.
Det kan være moro med lyskryssrace, men det morsomste er jo å teste 50 og oppover (synes jeg). Høyfartsaksellerasjon. Det sliter heller ikke så mye på bilen og dekkene. Med 4wd sliter det kanskje litt mindre på dekkene.
En av mine biler gjør 0-100 på omtrent 5 sek og dermed tregere enn en Model S om de gir på likt til 100, men er mye raskere enn Model S P85D fra 160-220 og fortsetter enda med god punsj.

Det er moro med heftig aksellerasjon, men for meg er det motorlyd og velfølelse som teller. Tar heller en bensinbil med grom motorlyd som gjør 0-100 på 7 sekunder enn en elbil uten motorlyd som gjør 0-100 på 1 sekund. Ytelser er ikke alt, selv om det er moro til tider. For meg er P85D rett og slett _for_ rask, og tror nok bestemt jeg ville valgt en S85 D om jeg hadde hatt lyst på en Model S. Lengst mulig rekkevidde.

Smaken er som baken. Den er delt.
Hvorfor er det som mange som tror folk er misunnelige på Model S? Det er nok noen som er det, men tror ikke det er så mange. De fleste har råd til en om de vil. Det er vel heller at de blir forfordelt politisk som folk blir sure på og derfor opptrer annerledes, vil jeg tippe.

Personlig ser jeg likt på alle bilister, men forskjellig på bilmodeller, jeg elsker ulike biler og bilmodeller, spesielt de med bensinmotor. Men det er ikke til å unngå at man ser elbiler "snike" daglig på lovlig vis. Det provoserer jo, men har ingenting med en Tesla å gjøre, men med alle elbiler. Og politikken rundt disse. Det er sikkert den oppførselen som resultat av at folk ikke liker dette man merker fra andre bilister.
Bensinbiler kan også kjøre så mye de vil i kollektivfeltet, bare at det koster 4.200kr å bli stoppet for det. Kan melde at sannsynligheten for å bli stoppet for slikt er veldig lav om man vet hvor de pleier å ha kontroll :)

Ingen av mine biler koster mindre enn dyreste Model S ny og den ene koster omtrent 2,3 ganger så mye som Model S P85D med alt utstyr. Jeg kjører fine biler som jeg liker fordi jeg liker biler. Og dérfor fryder det meg å se at andre gjør det samme. Hyggelig at Model S eiere også liker bilene sine og nyter gode ytelser.
Men det er sikker bare meg som liker motorlyder på dette forumet ;)

En annen ting jeg synes er veldig tåpelig er superTeslafans som hauger opp Model S så mange som hører på de tror st det er verdens beste bil, raskest, best, supre kjøreegenskaper, mer stille og bedre fjæring enn S-klasse og ingenting er bra etter å ha kjørt bilen osv.
Dét blir bare tåpelig for de av oss som vet bedre. Men grunnen er kanskje at folk kommer fra rimelige biler som kjører langt dårligere, og som ikke er vant til en skikkelig bil, fordi Model S er avgiftsfri, og derfor fikk plutselig "alle" råd til å bytte ut Passaten med noe som går bra fra 0-100 og "gratis" å kjøre med. Jeg kan skjønne at slike synes det er helt rått å kjøre i forhold til det de er vant med.

Toonster

#42
Klarte ikke helt å fange essensen i innlegget ditt.

Håper du ikke kjører altfor ofte i hastigheter rundt 160-220 (på vanlige veier), det er særdeles uklokt.

Nå er ikke jeg eier av verken Tesla, heftige sportsbiler eller luksusbiler. Men når det er sagt så har jeg det siste året prøvd Ferrari 458 Italia, Porsche 911 Turbo S og Tesla P85 - det som er sikkert er at alle disse bilene gir meg en herlig følelse og masse glede (uten sammenligning for øvrig).

Tesla Model S tror jeg alle er klar over, er langt unna noen sportsbil når man ser bort fra akselerasjonen, men kanskje havner i kategorien GT.

Tror du har noe rett i det du sier at Tesla ikke er avskrekkende dyr om man ser på driftskostnadene også. Men det er nok her det store "problemet" kommer, uvitenhet.

Tør å påstå at de som ikke er spesielt bilinteresserte ser på Tesla som en dyr luksus bil (med goder) - hadde de satt seg litt inn i Tesla-verden er jeg sikker på at mange hadde fått et nytt syn på Tesla.

Men tilbake til tråden :)  Jeg har opplevd, siden jeg fikk førerkort for en god stund siden, at det alltid har vært slik at dukker det opp en bil med ytelser er det ofte noen vil utfordre. Tipper at de  trådstarter har møtt har vært litt irritert fordi han har utfordret de, men så opplever de at han gir seg når han har spilt sine "kort og ikke blir med på leken videre (noe han selvsagt ikke skal være med på).

pwb

Sitat fra: Toonster på fredag 14. august 2015, klokken 01:21
Tipper at de  trådstarter har møtt har vært litt irritert fordi han har utfordret de, men så opplever de at han gir seg når han har spilt sine "kort og ikke blir med på leken videre (noe han selvsagt ikke skal være med på).

Så trådstarter kan nesten ses på som det man ville kalt luremus viss det gjaldt noe annet?

Toonster

Sitat fra: pwb på fredag 14. august 2015, klokken 07:25
Sitat fra: Toonster på fredag 14. august 2015, klokken 01:21
Tipper at de  trådstarter har møtt har vært litt irritert fordi han har utfordret de, men så opplever de at han gir seg når han har spilt sine "kort og ikke blir med på leken videre (noe han selvsagt ikke skal være med på).

Så trådstarter kan nesten ses på som det man ville kalt luremus viss det gjaldt noe annet?

Det vil jeg si ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA