Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mangel på hurtigladere i Oslo

Startet av andy76, fredag 11. september 2015, klokken 23:28

« forrige - neste »

andy76

Bestilt meg Ion idag. Under låneperioden ladet jeg noe hjemme, og det gikk fint uten at sikringen gikk. Utestikket går på stuekursen, som stort sett kun går til lys og tv.
Bør man ha en egen kurs?
Sjekket litt, og elektrikker sa da at det egentlig var påkrevd med egen dedikert kurs til elbil lading, attpå til med 10 A kurs. Kjenner det føles litt surt å sette inn egen kurs med kun 10A sikring, da sliter jeg vel om jeg skal låne kursen til feks vinkelslipere eller annen redskap som suger mye strøm når den slås på..? Men men, når reglene er slik så. Elektrikker skulle forøvrig ha 4000 for jordfeilbryter inkl jobb, støpsel og mva. Ikke så verst det vil jeg tro. Hurtigladestasjon blir nok over mitt budsjett.

Ladekabelen i seg selv er dyr. Lar folk den bare stå ute eller er det mulig å få låst den inn på ett vis? Denne "kladden" på kabelen kan kanskje låses inn i en boks etc? Finnes noe slikt tro eller må man være kreativ?
Bor ikke så ille utsatt til, men om folk kan stjele en kabel til 5000,- så gjør de fort det kanskje...
Takknemlig for tips og råd!
Peugeot Ion 2015

jkirkebo

Sitat fra: andy76 på onsdag 12. august 2015, klokken 23:38
Bestilt meg Ion idag. Under låneperioden ladet jeg noe hjemme, og det gikk fint uten at sikringen gikk. Utestikket går på stuekursen, som stort sett kun går til lys og tv.
Bør man ha en egen kurs?
Sjekket litt, og elektrikker sa da at det egentlig var påkrevd med egen dedikert kurs til elbil lading, attpå til med 10 A kurs. Kjenner det føles litt surt å sette inn egen kurs med kun 10A sikring, da sliter jeg vel om jeg skal låne kursen til feks vinkelslipere eller annen redskap som suger mye strøm når den slås på..? Men men, når reglene er slik så. Elektrikker skulle forøvrig ha 4000 for jordfeilbryter inkl jobb, støpsel og mva. Ikke så verst det vil jeg tro. Hurtigladestasjon blir nok over mitt budsjett.

Ladekabelen i seg selv er dyr. Lar folk den bare stå ute eller er det mulig å få låst den inn på ett vis? Denne "kladden" på kabelen kan kanskje låses inn i en boks etc? Finnes noe slikt tro eller må man være kreativ?
Bor ikke så ille utsatt til, men om folk kan stjele en kabel til 5000,- så gjør de fort det kanskje...
Takknemlig for tips og råd!

Det er ikke påkrevd med egen kurs, men om det legges opp en ny kurs skal denne være dedikert til lading og ikke brukes ril noe annet. Ihvertfall ikke samtidig.
Kravet om maks 10A gjelder kun schuko (vanlig husholdningskontakt). Den bør helst unngås. Om du får satt opp en blå 16A CEE-kontakt isteden kan kursen fint være på 16A, men du må bruke adapter for å lade med originalkabel. Uansett får du maks 10A siden det er strømbegrensningen på standardkabelen.
Alternativet er en fast ladeboks, da kan du få 16A lading (vel, 13-14A er maks på iON). En slik får du fra ca. 3500,- og oppover. Det er forøvrig krav om Type B jordfeilvern i skapet samt overspenningsvern (grovvern). Overspenningsvern er uansett en fin ting å ha på anlegget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

(Fast)Låsing av ladekladden finnes det mange ulike løsninger på, avhengig av hvordan du har det hjemme. En av de enkleste er en vanlig postkasse som du lar kladden ligge i. Du kan også feste et "øye" i veggen som du låser kabelen fast i med en hengelås. Bare fantasien setter grensene. Det ligger en del eksempler rundtom på forumet her, mener jeg å huske. Selv har jeg bare skrudd noen vinkeljern rundt kladden så den ikke har noen vekt på kontakta, og jeg må innvendig i garasjen for å kunne skru dem løs.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Softblue

Støtter jkirkebo. Sett opp en 1-fase 16A med industrikontakt eller ladeboks. Da lader du med 3,6 Kw pr, time.
Du får ladebokser med fast ledning, så er det ikke bare for noen å nappe med seg ledningen,
men den største fordelen er at du slipper å ta ladeledningen inn og ut av bilen og koble til i vegg og bil hver gang du skal lade. Har du fast ledning er det bare å stikke den i bilen, kjapt og greit. Prisforskjellen er liten mellom ladeboks med løs og fast ledning. Noen foretrekker selvfølgelig løs ledning, for da kan man koble til forskjellige ledninger, men skal du bare bruke den selv er mitt råd fast ledning.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Fanafjord

Jeg har også kjøpt iOn i juni. Gratulerer med billig men likevel veldig morsom bil!

Jeg har utestikkontakt som er sikret 16 A. Det er bare noen lamper og et par innestikkontakter til støvsuging på samme kurs. Så jeg vurderer det som helt ok å bruke den med kladden som følger med. Den lader da med 8 ampere.

Skal du legge opp dedikert stikkkontakt så ville jeg uansett gå for minst 16 A. Da kan du montere en spesiell stikkontakt som kladden kjenner igjen slik at den lader med 14 A.

Ferry

Sitat fra: cra på torsdag 13. august 2015, klokken 09:17
Du kan også feste et "øye" i veggen som du låser kabelen fast i med en hengelås.

Jeg kjøpte et slags øye på Clas Ohlson. Hang der det er båtutstyr. Boret et hull i veggen til boden og satte skive og mutter på innsiden. Låser begge kablene fra/til ladekladden til dette øyet med en hengelås. Ladekladden henger jeg på to skruer, slik den er laget for. Det er ikke en veldig sikker løsning, men det hindrer at noen røsker med seg ladekladden i forbifarta

cra

Ja, det er tilfeldig tjuveri det er viktigst å sikre seg mot. Hvis noen virkelig vil ha noe så tar de det, uansett hvor godt man tror man har sikra det. Man risikerer bare masse ekstra skader på utstyr og eiendom.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA