Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørte Zoe fra Nederland til Geiranger.

Startet av erlanddf, fredag 11. september 2015, klokken 22:55

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 13. august 2015, klokken 11:10
"Station Power Limited / Charge rates is reduced" er ikke en FEILmelding, men en informasjonsmelding.
Tesla har i samarbeid med enkelte produsenter av Chademo ladere lagt inn en effektsenkning etter en viss periode slik at underdimensjonerte Chademoladere ikke brenner opp.

Først var det en begrensning på 25 kW. Den er nå endret til 48 kW i en halv time for deretter å redusere.

Korttenkt å lage ladere som ikke kan holde effekten konstant uten å brenne opp. De tenkte sikkert at alle elbiler kommer til å ha 20kWh batteripakker for all framtid.  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

#16
Sitat fra: erlanddf på torsdag 13. august 2015, klokken 13:46
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 13. august 2015, klokken 11:10
"Station Power Limited / Charge rates is reduced" er ikke en FEILmelding, men en informasjonsmelding.
Tesla har i samarbeid med enkelte produsenter av Chademo ladere lagt inn en effektsenkning etter en viss periode slik at underdimensjonerte Chademoladere ikke brenner opp.

Først var det en begrensning på 25 kW. Den er nå endret til 48 kW i en halv time for deretter å redusere.

Takker. Kjekt å vite. :)
Jeg kjøpte adapter i dag fordi jeg skulle på hytta og det er problemer med laderne i bilen min (Drammen skal se på de neste uke). Ga 475,- for det etter å ha trukket fra gavekortet på 2500,- som ennå lå i systemet. Hendig nok trakk de fra de 2500,- på eks.mva prisen på adapteret ;)

Testet adapteren på en av de to DBT-laderne utenfor Kiwi på Dokka i dag. Den ga 106A den første halvtimen, noe som tilsvarer ca. 40kW. Etter en halvtime reduserte den til 75A, ca. 30kW. Jeg ladet totalt i 54 minutter og fikk 33.1kWh, et snitt på 36.8kW. Det er jeg godt fornøyd med, CHAdeMO-adapteret er en god investering med slike ladehastigheter. Så lenge DBT-laderne var sperret på 25kW var det derimot liten grunn for meg til å kjøpe det, så jeg takker for infoen om at det var endret :)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. august 2015, klokken 19:16
Jeg kjøpte adapter i dag fordi jeg skulle på hytta og det er problemer med laderne i bilen min (Drammen skal se på de neste uke).
:
Den måten å se på det på var ikke dum. Økt redundans  :)

Om begge de interne AC-laderne tar kvelden så kanskje man får ladet med DC. Og med chadmo-adapteret, så holder det med en chadmo-lader utenfor alfarvei.

Da skulle sjansen være enda mindre for å stå fast  :D

Muffinman

Spent på hva som feiler AC-laderene. Med dobbeltlader skulle man jo ha en viss redundans; om en tok kvelden virket den andre. Ihvertfall ble det hevdet av Tesla-ansatte ovenfor medlemmer her på forumet.

Dennis

#19
Den ene laderen er master så slutter den å fungere funker ikke den andre heller. Det som står i specs i Tesla sin delekatalog.

Chademo adapter eller SC vil derimot fungere uansett :)

Muffinman

#20
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 13. august 2015, klokken 22:25
Den ene laderen er master så slutter den å fungere funker ikke den andre heller. Det som står i specs i Tesla sin delekatalog.
Jeg antydet dette for et år eller deromkring siden her på forumet, men ble grundig overtalt om at jeg tok feil, for Tesla hadde visstnok sagt at man hadde backup uansett hvilken som sluttet å fungere. Mulig det var i en tråd om dobbeltlader/enkeltladerens fortreffelighet :)

EDIT: Det viser seg jo at den virkelige redundansen her er chademoadapteret. Billig er det også.

sven erik

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 13. august 2015, klokken 11:10
"Station Power Limited / Charge rates is reduced" er ikke en FEILmelding, men en informasjonsmelding.
Tesla har i samarbeid med enkelte produsenter av Chademo ladere lagt inn en effektsenkning etter en viss periode slik at underdimensjonerte Chademoladere ikke brenner opp.

Først var det en begrensning på 25 kW. Den er nå endret til 48 kW i en halv time for deretter å redusere.

jeg har testa noen ingen av de er redusert  men da kan en bare koble av  vente et min og koble på i gjenn  ikke forskall om 4 leaf llader etter verandre i 30 min en vi lader i en time   men det som blir varmt er om   helt  tomme teslar lader i 15 min på tesla laderne og er par  gjør det rett etter verandre da er  kablen såpas varm at en burde ikke ta på den

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 13. august 2015, klokken 21:59
Spent på hva som feiler AC-laderene. Med dobbeltlader skulle man jo ha en viss redundans; om en tok kvelden virket den andre. Ihvertfall ble det hevdet av Tesla-ansatte ovenfor medlemmer her på forumet.

Laderne virker delvis, men jeg får dårlig hastighet. På 1x16A får jeg full hastighet, men bilen rapporterer "unable to charge" alikevel. På 22kW lader den også, men med såpass redusert hastighet at det er nesten ubrukelig. Ladet en halvtime i Strømstad her om dagen og fikk ca. 10km rekkevidde. Under lading går kjølepumpene for fullt, og det gjør de også en god stund etter avsluttet lading. På hytta og hjemme får jeg ikke ladet overhodet når sola skinner, det virker som om laderne er overfølsomme for støy på nettet fra invertene. Andre Teslaer lader helt fint hjemme hos meg, og jeg får ladet om natta.

For hytteturen denne gangen var alternativet "22kW på Dokka" altså utelukket og jeg sto igjen med "SC på Lillehammer 1 times omvei" eller "CHAdeMO på Dokka". Valget var enkelt når jeg måtte ut med under 500 kroner for adapteret ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#23
Tror nok jeg kommer til å kjøpe et adapter etterhvert selv. Å basere seg på chademo er i mitt hode ingen god ide men som en ekstra mulighet i tillegg til alt som ellers måtte finnes er det genialt. Det begynner tross alt å bli mange chademopunkter rundt omkring, og oppetiden er under bedring. Grønn Kontakt virker forbilledlig i så henseende, og jeg tror nok ihvertfall Fortum er på god vei også.

Adapteret er jo i tillegg veldig rimelig. Med dette i tillegg til adaptersett, skjøtekabler, UMC, type 2 og SC kan jo denne bilen lade på tilnærmet _alt_, og man kommer veldig nær en elbiltilværelse 100% uten ulemper.

tonl

Sitat fra: Muffinman på fredag 14. august 2015, klokken 09:59
Tror nok jeg kommer til å kjøpe et adapter etterhvert selv. Å basere seg på chademo er i mitt hode ingen god ide men som en ekstra mulighet i tillegg til alt som ellers måtte finnes er det genialt. Det begynner tross alt å bli mange chademopunkter rundt omkring, og oppetiden er under bedring. Grønn Kontakt virker forbilledlig i så henseende, og jeg tror nok ihvertfall Fortum er på god vei også.

Adapteret er jo i tillegg veldig rimelig. Med dette i tillegg til adaptersett, skjøtekabler, UMC, type 2 og SC kan jo denne bilen lade på tilnærmet _alt_, og man kommer veldig nær en elbiltilværelse 100% uten ulemper.

Enig med deg der Muffinman. En elbil til over 1/2 mill bør ha så mange lademuligheter som mulig mener jeg. Jeg kommer til å kjøpe meg en chademo adapter som et supplement til SC, 2dobbellader og schuko. Worst case scenario er defekt/full på SC og man må hopper over denne og lader på 22kw eller chademoe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA