Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørte Zoe fra Nederland til Geiranger.

Startet av erlanddf, fredag 11. september 2015, klokken 22:55

« forrige - neste »

erlanddf

Testet Chademo-adapteret idag og fikk ca 13 mil på 40 minutter. Hadde ca 12 mil rated igjen (ca 30% SOC) når jeg startet ladingen. Lå rundt i underkant av 400 volt og litt over 100 ampere ved starten av ladingen. Etterhvert fikk jeg en melding i dashboardet med "Station Power Limited / Charge rates is reduced".

Noen som har vært borti denne feilmeldingen?
Burde jeg ikke få noe mer enn i underkant av 20 mil på en time?
2014 P85+

SigX

#1
Tror dessverre ikke du får så mye mer nei.
Selv fikk jeg ca. 31,5kWh på en time. Ladet til litt over 90%, så hadde litt høy SOC når jeg ladet. Lavere SOC gir noe høyere hastighet, men det går fort ned når SOC øker.
Uansett så er det ca. dobbelt så hurtig som å lade på 22kW  :)

Bjørn har også laget en video som sammenligner CHAdeMO og Supercharger:


Som du ser av videoen så får du ikke stort mer enn 40kW fra Chademo.

erlanddf

Takker. Da var det ikke så ille likevel da. :)
Men det er jo dyre mil man får fra Fortum via Chademo, nærmere bestemt 7,5kr/mila. :(
2014 P85+

cairnz

Sitat fra: SigX på onsdag 12. august 2015, klokken 22:59
Tror dessverre ikke du får så mye mer nei.
Selv fikk jeg ca. 31,5kWh på en time. Ladet til litt over 90%, så hadde litt høy SOC når jeg ladet. Lavere SOC gir noe høyere hastighet, men det går fort ned når SOC øker.
Uansett så er det ca. dobbelt så hurtig som å lade på 22kW  :)

Bjørn har også laget en video som sammenligner CHAdeMO og Supercharger:


Som du ser av videoen så får du ikke stort mer enn 40kW fra Chademo.
Avhenger veldig av Chademo-stasjonen, hvor stor effekt du får, og hvor lenge.

I ditt tilfelle med 31,5 kWh på en time (snitteffekt 31,5 kW) er det ca 43% mer energi enn å lade med 22kW, ikke 100% mer.
Elbilist

SigX

Det er helt riktig, jeg tenkte mer på gjennomsnittet når en ladet fra tomt til fullt, og ville illustrere at effekten avtar ved høy SOC.
Det er som du skriver også forskjell på effekten de ulike stasjonene gir.

Når det gjelder kostnad, så burde det vært betaling pr. kWh og ikke per minutt.

erlanddf

Sitat fra: SigX på onsdag 12. august 2015, klokken 23:42
Når det gjelder kostnad, så burde det vært betaling pr. kWh og ikke per minutt.
Ja, det er dessverre her det skjærer seg for Fortum.
2014 P85+

erlanddf

Enda verre blir det hvis man lader på 400V/32A hos Fortum til 1 kr minuttet. Da får man ca 4,5 mil i timen til 60 kr, altså over 13 kr mila... Kan jo kjøre fossilbil for den prisen... :(
2014 P85+

sven erik

jeg  brukte 1time og 35 mni på en siklig 50 kw lader med chademo  fra tom til full

jkirkebo

Sitat fra: erlanddf på onsdag 12. august 2015, klokken 23:59
Enda verre blir det hvis man lader på 400V/32A hos Fortum til 1 kr minuttet. Da får man ca 4,5 mil i timen til 60 kr, altså over 13 kr mila... Kan jo kjøre fossilbil for den prisen... :(

Jeg får ca. 105km/t når jeg lader med 400V/32A hos Fortum.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: erlanddf på onsdag 12. august 2015, klokken 23:59
Enda verre blir det hvis man lader på 400V/32A hos Fortum til 1 kr minuttet. Da får man ca 4,5 mil i timen til 60 kr, altså over 13 kr mila... Kan jo kjøre fossilbil for den prisen... :(
De som har enkeltlader får 50 km/t mens de med dobbeltlader får 100 km/t. Bruker man mye 22 kW AC-lading vil kostnaden for en dobbeltlader fort tjenes inn. Både med tanke på tid spart og penger spart.

Sitat fra: cairnz på onsdag 12. august 2015, klokken 23:37
I ditt tilfelle med 31,5 kWh på en time (snitteffekt 31,5 kW) er det ca 43% mer energi enn å lade med 22kW, ikke 100% mer.
Da har du ikke tatt høyde for tap i bilens interne lader. På 22 kW AC får man ca. 100 km/t som ved 189 Wh/km utgjør 19 kW (ca. 85 % virkningsgrad). I dette eksemplet gir CHAdeMO 66 % mer energi. Under optimale forhold gir CHAdeMO ca. 40 kW i snitt som er rundt dobbelt så mye som 22 kW AC.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

nie

Er det slik at Cha-de-mo gir samme ladehastighet uavhengig av evt dobbeltlader.

Speeder

Zoe 43kW

emil

Sitat fra: nie på torsdag 13. august 2015, klokken 09:55
Er det slik at Cha-de-mo gir samme ladehastighet uavhengig av evt dobbeltlader.

Nå har jeg aldri testet Tesla og i hvertfall ikke CHAdeMO adapteret, men på Leafen min merker jeg en del forskjell i maks ladehastighet på forskjellige produsenter av ladere.

Kiwi-laderene fra DBT makser gjerne ut rundt 41kW, ABB og Veefil-laderene går opp til 47kW og på Garo/Efacec har jeg sett opp til 49.1kW i ladeeffekt.

Circontrol-laderen på Statol Telemarksporten makset også ut rundt 40kW, men der har jeg kun én lading å forholde meg til mens de andre typene har vært brukt noen ti-talls ganger eller mer hver under like forhold.

Rav4_EV

"Station Power Limited / Charge rates is reduced" er ikke en FEILmelding, men en informasjonsmelding.
Tesla har i samarbeid med enkelte produsenter av Chademo ladere lagt inn en effektsenkning etter en viss periode slik at underdimensjonerte Chademoladere ikke brenner opp.

Først var det en begrensning på 25 kW. Den er nå endret til 48 kW i en halv time for deretter å redusere.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

erlanddf

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 13. august 2015, klokken 11:10
"Station Power Limited / Charge rates is reduced" er ikke en FEILmelding, men en informasjonsmelding.
Tesla har i samarbeid med enkelte produsenter av Chademo ladere lagt inn en effektsenkning etter en viss periode slik at underdimensjonerte Chademoladere ikke brenner opp.

Først var det en begrensning på 25 kW. Den er nå endret til 48 kW i en halv time for deretter å redusere.

Takker. Kjekt å vite. :)
2014 P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA