Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul versus Nissan Leaf

Startet av bjaolsen, fredag 11. september 2015, klokken 13:24

« forrige - neste »

bjaolsen

Er det noen her som har gjort målinger, i så fall hvilke og med hvilket utstyr?

Jeg tenker da på hvor mye energi Zoe tar inn gjennom laderen i forhold til hvor mye som ender opp i batteriet, og er det noen forskjell mellom ladehastighetene ?

Vi "vet" jo allerede at laderen er ganske så ineffektiv på 1-fase, men hvordan er det på f.eks på 11kW ?

Jeg har prøver ut en måler og har tenkt å prøve å følge med litt...
Problemet så langt er at jeg tror/håper at måleren jeg har er elendig, evt. så har jeg et vanvittig tap (40-50%).

Måleren viser f.eks 6kW for balansering av batteriet (SOC 99 til 100 %), ved lading som starter på 73% så viser den ca. 9 kW (Eller, den måler vel faktisk ca. kVA, siden den måler strøm og ganger med fast faktor for spenning)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Electrix

Du må ha en "skikkelig" måler hvis du skal kunne sammenligne. Virkningsgraden er nok dårligere ved lav belastning, men i tillegg er antakeligvis effektfaktoren også mye dårligere ved lav belastning så det kan se verre ut enn det er hvis man ikke måler "true rms".
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bjaolsen

Sitat fra: Electrix på onsdag 12. august 2015, klokken 11:52
Du må ha en "skikkelig" måler hvis du skal kunne sammenligne. Virkningsgraden er nok dårligere ved lav belastning, men i tillegg er antakeligvis effektfaktoren også mye dårligere ved lav belastning så det kan se verre ut enn det er hvis man ikke måler "true rms".

Jeg tenkte å "rigge meg til" med et oscilloskop og måleklype en dag det passer for å se på hvor "ille" det er...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Rav4_EV

Har tidligere målt med Fluke Scopemeter 125.

Effektfaktor på hyttelader var 0,82 (10A) etter det jeg husker og at den var på 0,92 ved 16A lading.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bosonic

 
Er det ikke mulig å finne data på laderen?
Moderne batteriladere kan uten problemer produseres med virkningsgrad over 93%.  PFC(Power Factor Correction) teknikk gir effektfaktorer opp mot 1(0,98 er ikke uvanlig).

Trodde i min enfoldighet at elbilprodusenter prioriterte" top of the art" teknikk i "onboard laderen"


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rav4_EV

Skal du råde over effekter fra 0 til 43 kW må du nok akseptere at effektfaktor i bunn er litt dårligere. Det samme er nok tilfelle for andre elbiler. Tror ikke en Leaflader har like god effektfaktor ved 6 A som ved 16A.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bjaolsen

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 12. august 2015, klokken 21:43
Har tidligere målt med Fluke Scopemeter 125.

Effektfaktor på hyttelader var 0,82 (10A) etter det jeg husker og at den var på 0,92 ved 16A lading.

Takk, da er jo den delen av jobben gjort :)  La du forresten merke til om det var mye støy på strømtrekket ?

Da gjenstår det bare å finne en måler som viser mer nøyaktig hvor mye energi som går ut til bilen i forhold til hvor mye bilen "mottar" i batteriet.
Jeg har ikke noe bedre forslag enn å "måle" det ved å se på forbruksmåleren i bilen og så se hvor mye som må sendes til bilen for å lade helt opp igjen.... any other suggestions ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

#7
Ny måler installert i skapet, fra en anerkjent leverandør :-D

Lader nå fra 53% så får vi se hvor mye som går. Ser at PF ligger på ca. 0,8-0,9 og at det går 14A i hver fase.
Lader da med ca. 8.5kW (Kaldt batteri)

53-99% = 13,3 kWh... Nå står den og balanserer (99-100) bruker ca. 2kW med PF på 0,3 ... 10A pr. fase 

Da var morgenen her og batteriet på 100% kl. 00:43.
Energiforbruk lading 47% = 14,93 kWh ( 44,4% mer..)


bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 15. september 2015, klokken 21:50
Ny måler installert i skapet, fra en anerkjent leverandør :-D

Lader nå fra 53% så får vi se hvor mye som går. Ser at PF ligger på ca. 0,8-0,9 og at det går 14A i hver fase.
Lader da med ca. 8.5kW (Kaldt batteri)

53-99% = 13,3 kWh... Nå står den og balanserer (99-100) bruker ca. 2kW med PF på 0,3 ... 10A pr. fase 

Da var morgenen her og batteriet på 100% kl. 00:43.
Energiforbruk lading 47% = 14,93 kWh ( 44,4% mer..)

Total virkningsgrad inkl. trafotap på under 0,7 er jo ikke spesielt bra og kan gi en god forklaring på at strømforbruket mitt har økt mye mer enn det jeg hadde regnet med etter at Zoe kom i hus.

Hadde vært interessant å se om virkningsgraden blir bedre om du lader med varme batterier, og også fra tilnærmet tom til full. Det virker som om det går mye energi under balansering av celler (99-100%), og det kan vel ha sammenheng med at tap i trafoen utgjør en relativt stor % av tilført energi den siste tiden.

Hadde også vært interessant å se tilsvarende tall for R240 for å se om ny lader har høyere effektivitet enn den gamle.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

Jeg har TN og dermed heller ikke trafotap.....

Skal også prøve å koble ut L2 og L3 og lade på 3,6 kW
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

#10
"Dagens lading"

79-99% (Litt inn i balansering, OBDII sa 102,3%??)

20% = 4,4 kWh (teoretisk) , brukt 5,8 kWh 
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Sitat fra: bjaolsen på onsdag 16. september 2015, klokken 21:16
"Dagens lading"

79-99% (Litt inn i balansering, ODB sa 102,3%??)

20% = 4,4 kWh (teoretisk) , brukt 5,8 kWh

Ikke akkurat imponert over hvor effektiv lader i Zoe er. De som er avhengig av 4kVA trafoen for 3,6kW wallbox har vel total virkningsgrad på lading ned mot 50%. Bare tomgangstapet på trafoen er ca 150W, Dvs. et forbruk ca 3,5kWh i løpet av et døgn uten at bilen blir ladet. I løpet av et år blir det ca 1300kWh, eller like mye energi som bilen bruker på å kjøre ca 7500 km. Med belastning på trafo øker jo tapet betydelig også.

Trafo for 11kW har tomgangstap ca 45W, og er også mer effektiv ved belastning, så tallene ser ikke så ille ut for de med trafo og 11kW wallbox. Likevel må dette gjøre at Zoe har en total virkningsgrad som er mye dårligere enn f.eks. Leaf og eGolf.

Når det kan se ut som lader i bilen i tillegg klarer å lagre bare ca 70% av tilført energi i batteriet, så er jo Zoe snart nede på samme virkningsgrad som hydrogenbiler har.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

Kan dere beskrive hvilket måleoppsett dere har.

Hvilke måleintrumner benhyttes?
Hvilke fysiske fenomener benytter disse måleinstrumentene for å gjøre målingen?
Er måleinstrumentene kalibrert slik at en kan stole på resultatet?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

bjaolsen

Jeg har en ABB B23 113-100, den er satt på kabelen som går ut til laderen. Kalibrert i 2014.

Den har avlesning av blant annet effekt, spenning, strøm og fasevinkel.

http://goo.gl/QcDBXD
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Har fulgt litt med på lading og forbruk etter at jeg installerte CanZE, og har en del observasjoner jeg lurer på.

Lader på 11kW og CanZE rapporter:
Pilotsignal: 14A
Available Charging Power: 7,5 kW
Effekt inn på batteriet: typisk 7,2-7,3 kW

Har ikke fått ladet på 22, 43 eller 3,6kW, så har kun data for 11kW PodPoint hjemme.

14A pilot betyr vel at PodPoint kan levere ut max. 9,7kW til bilen.

Jeg antar, men kan ikke dokumentere det, at bilen og PodPoint blir enige om 14A ladestrøm så lenge batteriet har mulighet til å ta inn mer enn 9,7 kW. Hvis bilen tar i mot 9,7 kW, men sender kun 7,3 kW inn på batteriet så blir det ganske feil å snakke om 11kW hjemmelading. Tiden det tar å lade batteriet kan stemme ganske godt med ca 7kW for øvrig.

Bilen sender 75% av energien som kan leveres fra PodPoint til batteriet, og bare 66% av 11kW.

Er det noen andre som har brukt CanZE til å "analysere" lading av Zoe, og som kan se om mine resultater er typiske? Hadde vært interessant om flere kunne observere hvilke effekt de får rapportert inn på batteriet ved lading, også ved 3,6, 22 og 43kW lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA