Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av xderia, fredag 11. september 2015, klokken 09:13

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: nortrahof på onsdag 12. august 2015, klokken 18:51
Savner variabel rekuperering som det alltid har vært på E-UPen!

Den er variabel, den kan settes på normal eller low, men når man bruker TACC så bremser den maks på regen før den benytter bremsene og hvorfor bruker du ordet "rekuperering"?

Regen på TMS er så pass kraftig at det er sjeldent den hugger inn bremsene, men må den så gjør den det... :)

thoru

enn om man vil at cruice controll skal automatisk justere seg etter fartsgrensa?
for meg ser det ut som farten må settes manuelt ned om man plutseli kommer over et lite stykke som er redusert fart på.

turfsurf

Sitat fra: thoru på torsdag 13. august 2015, klokken 02:10
enn om man vil at cruice controll skal automatisk justere seg etter fartsgrensa?
for meg ser det ut som farten må settes manuelt ned om man plutseli kommer over et lite stykke som er redusert fart på.

Den funksjonen er det vel kun Ford som har foreløpig. De påstod det ihvertfall ved lansering for en stund siden. Det skal etter sigende komme sammen med resten av autopilot til Tesla (om to Teslauker).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Joachim@sancon.no

Det jeg ikke liker med å dra i spaken for justeringer til ny fartsgrense er at man ikke kan gjøre det før man har kjørt inn i den nye fartsgrensa. Ofte har man kommet et godt stykke inn i ny fartsgrense før bilen har justert ned hastigheten. Står onkel der, er det ikke sikkert han godtar min "unnskyldning" får å ligge en del over fartsgrensen i begynnelsen.

Når det er sagt, så liker jeg TACC svært godt og jeg har vel kjørt sikkert 70% av mine km siden april på TACC. Spesielt på langkjøring klarer jeg nå å ligge som nr 2 i køa uten å irritere meg over bilen foran, som ikke klarer å holde stabil fart.

ELTesla

Fikk ikke aktivert Adaptiv cruise her om dagen. Kjørte lenge og prøvde flere ganger. Det var sol og god sikt.
Da jeg gikk ut av bilen oppdaget jeg at det var en stor bie som hadde bestemt seg for å ende livet sitt utover fronten på radar.  8)

dosmont

Sitat fra: ELTesla på torsdag 13. august 2015, klokken 07:58
Fikk ikke aktivert Adaptiv cruise her om dagen. Kjørte lenge og prøvde flere ganger. Det var sol og god sikt.
Da jeg gikk ut av bilen oppdaget jeg at det var en stor bie som hadde bestemt seg for å ende livet sitt utover fronten på radar.  8)
Da lurer jeg på hvordan det blir i vinter :(
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Dennis


Pompel

Mener det var ganske ofte jeg ikke fikk slått på TACC i vinter. Enten var det fordi funksjonen var ganske ny og de enda ikke hadde fått tweaket den ordentlig eller så var det på grunn av saltsløsj på radaren. Får se til vinteren igjen. Er det glatt så er det vel uansett ikke å anbefale å kjøre med TACC på...
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Dennis

Er det glatt/snøstorm ville jeg kjørt med cruise kontroll av uansett om det er adaptiv eller ikke ja :)

aness

Sitat fra: dosmont på torsdag 13. august 2015, klokken 12:07
Sitat fra: ELTesla på torsdag 13. august 2015, klokken 07:58
Fikk ikke aktivert Adaptiv cruise her om dagen. Kjørte lenge og prøvde flere ganger. Det var sol og god sikt.
Da jeg gikk ut av bilen oppdaget jeg at det var en stor bie som hadde bestemt seg for å ende livet sitt utover fronten på radar.  8)
Da lurer jeg på hvordan det blir i vinter :(

Sånn generelt sett så vil jeg si at hvis føret er slik at TACC slår seg av så er det såpass dårlig at du ikke bør bruke TACCen uansett.

Den slo seg av for hver minste filleting i begynnelsen, men de har helt klart brukt en del ressurser på å tune den etter lansering.

nortrahof

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. august 2015, klokken 19:17

Vet ikke hvor vant du er med andre biler med Cruise control, men ACC og vanlig CC finnes med og uten bremser. TA i TACC kommer vel fra skiltgjennkjenningen og at den tar hensyn til annen trafikk. ACC uten bremser har jeg hatt en gang, og var litt håpløst....

- Tror jeg kjørte første gang med CC en gang på tidlig 70-tall og har hatt de 5-6 siste biler med CC - og fartspilot når dette kom på markedet, så helt ukjent er jeg ikke med systemet. ;)
T-en i TA mener jeg kommer fra "traffic" og dessverre ikke skiltgjenkjenning (som elles ville ha justert setpunkt for fartspiloten til lovlig hastighet?). Jeg kan ellers ikke se på hvilken måte "skiltgjenkjenning" skulle påvirke dette systemet?
- Hadde likt om TM hadde implementert dette som et valg.

"Skiltgjenkjenningen" i TMS er noe langsom - både for å senke farten og øke den. Det skjer mange sekunder etter skiltet er passert, så jeg tviler om dette er brukbart i praksis med dagens SW?

- Ellers spurte cirys1 hvorfor jeg bruker rekuperering. - Jeg mener dette er det mest riktige ordet å bruke for dette. "Regenerering" er noe upresist etter min mening.
Jeg har heller ikke noen TACC i E-UPen - kun en vanlig fartspilot. På den siste SW jeg fikk lastet inn er denne endret slik at bilen rekupererer ca. 50-60% av det den har mulighet på fartspiloten. Dette i høyeste rekupereringsmode (av 3).Tidligere hadde den raskere rekuperering og ga opp til 100%. Nå kommer de siste 40-50% kun når man trår inn bremsen (og batteriet har kapasitet til å ta imot).

Det er noe liknende jeg kunne ønske i TMS.


VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cirys1

Sitat fra: nortrahof på torsdag 13. august 2015, klokken 19:36
T-en i TA mener jeg kommer fra "traffic" og dessverre ikke skiltgjenkjenning (som elles ville ha justert setpunkt for fartspiloten til lovlig hastighet?). Jeg kan ellers ikke se på hvilken måte "skiltgjenkjenning" skulle påvirke dette systemet?

Skiltgjenkjenning er implementert med TACC, med og dra spaken til deg i 1-2 sek så setter cruise seg til hastigheten som kameraet har lest. I tillegg så ser du det blå feltet alltid justerer seg til fartsgrensen, men dette kan du selvfølgelig justere.

Thor2014

Bilen bremser ikke med adaptiv cc mer en hva regenereringen holder igjen bilen.
Den bremser kun med bremsene dersom noe er foran bilen.

turfsurf

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 13. august 2015, klokken 20:10
Bilen bremser ikke med adaptiv cc mer en hva regenereringen holder igjen bilen.
Den bremser kun med bremsene dersom noe er foran bilen.
Har du testet dette i bratte nedoverbakker? Har ikke lagt merke til at den nye CCen har latt bilen gå over innstilt fart, mens den gamle lett trillet over innstilt fart i bratte bakker. Nå skal det sies at på S 85 så jeg sjelden mere enn 60kW regen, men på S 85D får jeg 70kW.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Thor2014

Ja, ned Oslofjordtunnelen med begrenset regen til 15kw.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA