Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av xderia, fredag 11. september 2015, klokken 09:13

« forrige - neste »

xderia

Må man hekte seg på en bil eller kan man låse den i feks 100kmt?
70D Deep Blue

Dennis

Man velger farten man vil ligge i som på vanlig cruise kontroll.  Men den vil legge seg bak bilen foran i samme fart på innstilt avstand når det er en bil foran. Man kan også dra spaken til seg i 2 sek så settes automatisk fartsgrensen som kamera har lest :)

xderia

Hva skjer om det kommer en bil som legger seg i 130 kmt foran deg? Vil den henge på?
70D Deep Blue

Trustno1

Sitat fra: xderia på onsdag 12. august 2015, klokken 00:37
Hva skjer om det kommer en bil som legger seg i 130 kmt foran deg? Vil den henge på?

Såfremt du har satt CC'n din til 130 eller mer. Bilen "henger" ikke på bilen forran, men den vil holde avstanden til den. Bortsett fra det så fungerer TACC som en vanlig CC

Pompel

Med adaptiv cruise-kontroll stiller du selv maksfarten. Da vil bilen holde denne farten inntil du tar igjen en bil eller en bil legger seg foran og som holder en lavere fart. Da vil den så legge seg bak med den avstanden du selv har stilt inn ved å vri på tuppen av CC-spaken.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

nortrahof

"Cruise Control"(CC) var egentlig en betegnelse for "hastighetstyrt automatisk gasspedal". Tidligere lot slike CC bilen rulle i overfart dersom motorbremsingen ikke var stor nok. Dette systemet ble for en del år siden erstattet på noen bilmerker av "hastighetspilot" som kombinerer også bremsene om hastigheten blir for stor og motorbrems ikke alene klarer å justere dette.
Jeg har ikke klart å finne noen nedoverbakker der ikke rekuperasjonen i bilen har vært i stand til å holde innstilt hastighet. Derfor vet jeg ikke om TMS også kombinerer bremsene med CC?

Noen biler har også en "vindu"/avvik rundt innstilt fart. Øker/faller farten utenfor dette "vindu" så kobles CC automatisk ut. Dette er også en funksjon som jeg ikke vet om TMS har?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Tuxedo

Sitat fra: nortrahof på onsdag 12. august 2015, klokken 10:57
Jeg har ikke klart å finne noen nedoverbakker der ikke rekuperasjonen i bilen har vært i stand til å holde innstilt hastighet. Derfor vet jeg ikke om TMS også kombinerer bremsene med CC?
De nyere TMS med ACC bruker også bremsene.  Det var derfor de måtte gå over til et nytt bremsesystem på disse bilene.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cirys1

Sitat fra: nortrahof på onsdag 12. august 2015, klokken 10:57

Jeg har ikke klart å finne noen nedoverbakker der ikke rekuperasjonen i bilen har vært i stand til å holde innstilt hastighet. Derfor vet jeg ikke om TMS også kombinerer bremsene med CC?

Noen biler har også en "vindu"/avvik rundt innstilt fart. Øker/faller farten utenfor dette "vindu" så kobles CC automatisk ut. Dette er også en funksjon som jeg ikke vet om TMS har?

Har du ikke funnet en bil foran deg som stopper? CC på de som har AP pakken er adaptiv/radarbasert så den vill stoppe helt opp når den trenger det.(altså bruke bremser, om den må MYE bremser)

CC kobler ut visst det er noe feil med sensorene/de ikke klarer og lese typisk dårlig vær regn/snø (har aldri opplevd at den kobler ut selv i kraftig regnvær) Den kobler også ut visst du er borti bremsepedalen, eller dytter spaken ifra deg.

Muffinman

Dette er ikke første gangen jeg leser om utilbørlig bråbremsing. Det er vel den automatiske nødbremsingen vil jeg tro? Er denne på noe vis linket til ACC?

Lynet

#9
ACC skal ikke brukes i rundkjøringer er vel svaret her.
Men min erfaring er at akselerasjonen er veldig moderat eller tilnærmet fraværende alt mens man er i sving og når hjulene stilles rett frem øker den rolig opp til 80-90kW, fullstendig udramatisk hvis man følger litt med på hva bilen holder på med.

ACC og automatisk nødbrems er to forskjellige ting.
Hvis man bruker blinklyset og legger seg ut vil ikke ACC redusere farten når man når igjen et kjøretøy. Så til dere som har kjørt Audi før, begynn å bruk blinklyset  ;)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rico

Sitat fra: Sven-E på onsdag 12. august 2015, klokken 11:21
Den adaptive cruise controllen kan være livsfarlig.

Vi fikk låne en bil av Tesla som hadde ACC.
På tur i Sverige satte jeg på ACC i 110-sonen, og denne farten ble holdt til jeg tok igjen en annen bil ved avkjøring til Strømstad, da bilen automatisk tilpasset seg bilen foran.  Det fungerte fint ned i 70-sonen, og deretter ned i 50-sonen.

Da vi kom inn mot sentrum, rundkjøringen ved polet/EuroCash, svinge bilen foran oss av til høyre.
Da holdt det på å gå skikkelig galt.

Tesla'en økte automatisk farten, (oppover mot 110 antar jeg).
Dette skjedde forholdsvis raskt, og vi hadde vel omtrent 80km/t i det vi var halvveis gjennom rundkjøringen og på vei inn i 40-sonen.  Bare flaks at det ikke skjedde noe før jeg rakk å bremse.

På vei hjemover 2 dager senere, brukte jeg igjen ACC.  Vi var 2 biler i følge, og jeg lå først.
Det fungerte fint til vi tok igjen en bobil som lå i omtrent 80km/t i 100-sonen.

I det vi var passe langt unna til å legge oss ut for å kjøre forbi, bråbremset Tesla'en.
Nå gikk det greit fordi bilen bak hadde god avstand til oss, men det kunne fort ha gått galt om han hadde ligget nærmere.

Høres ut for meg som om ACC fungerte helt perfekt, og helt etter intensjonen. Setter du den på 110 så må du jo forvente at den skal opp dit igjen hvis du ikke korrigerer farten (tips, hold den mot deg i 3 sek i det du kommer til ny fartsgrense så er det hastigheten den vil gjenoppta neste gang).

Den bobilen har du mest sannsynlig kjørt for nærme før du skulle kjøre forbi. Enten legg deg ut tidligere, alternativt hold blinklyshendelen mot filskifte til venstre, da slår "overtake" inn og du kommer raskt og greit opp i den hastigheten ACC er satt til (såfremt ikke du kommer bak en annen bil som holder lavere hastighet).

Edit: Og jeg har samme erfaring av gjenopptakelse av hastigheten som Lynet over her har; det går rimelige sedat for seg.

mvh
Rico

nortrahof

Jeg har mange ganger opplevd at ACC har måtte bremse opp med bruk av bremsene - men aldri når jeg har kjørt alene i nedoverbakker med ingen biler foran. Da har den alltid klart å holde farten med rekuperasjon. Det er i denne "mode" jeg lurer på om den bruker bremser - eller bare lar det "stå til" når rekuperasjonsmuligheten er "brukt opp"? Da vil det være en trafikkstyrt hastighetspilot i stedet for å være ACC. (MB endret betegnelse etter at de "inkluderte" bremsene fra CC til "hastighetspilot").
TM bruker betegnelsen CC, så da er jeg litt i tvil om de mener "trafikkstyrt hastighetspilot" som jeg oppfatter som noe annet enn CC.

Har aldri hatt noen overraskelser mht. hard akselerasjon eller kraftig nedbremsing og kjører rundt 80-90% av tiden på landevei med ACC. Har lært meg begrensingene for systemet som aldri kan bli like godt som en sjåfør til å vurdere trafikksituasjonen. Man ser lett om ACC har detektert bilen foran med skifte fra grått til blått merke i toppen av speedometeret - men bruk av ACC krever like stor oppmerksomhet fra bilfører.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cirys1

Sitat fra: nortrahof på onsdag 12. august 2015, klokken 12:05
Jeg har mange ganger opplevd at ACC har måtte bremse opp med bruk av bremsene - men aldri når jeg har kjørt alene i nedoverbakker med ingen biler foran. Da har den alltid klart å holde farten med rekuperasjon. Det er i denne "mode" jeg lurer på om den bruker bremser - eller bare lar det "stå til" når rekuperasjonsmuligheten er "brukt opp"? Da vil det være en trafikkstyrt hastighetspilot i stedet for å være ACC. (MB endret betegnelse etter at de "inkluderte" bremsene fra CC til "hastighetspilot").
TM bruker betegnelsen CC, så da er jeg litt i tvil om de mener "trafikkstyrt hastighetspilot" som jeg oppfatter som noe annet enn CC.

Har aldri hatt noen overraskelser mht. hard akselerasjon eller kraftig nedbremsing og kjører rundt 80-90% av tiden på landevei med ACC. Har lært meg begrensingene for systemet som aldri kan bli like godt som en sjåfør til å vurdere trafikksituasjonen. Man ser lett om ACC har detektert bilen foran med skifte fra grått til blått merke i toppen av speedometeret - men bruk av ACC krever like stor oppmerksomhet fra bilfører.

Den bruker bremser uansett for visst regen ikke er nok for og holde hastighet.

TM bruker cc på de bilene uten AP pakken, de med så er riktig betegnelse TACC, da den også bruker kamera og implementere blant annet hastighet som den ser rett til TACC.

nortrahof

Sitat fra: cirys1 på onsdag 12. august 2015, klokken 12:20

Den bruker bremser uansett for visst regen ikke er nok for og holde hastighet.

TM bruker cc på de bilene uten AP pakken, de med så er riktig betegnelse TACC, da den også bruker kamera og implementere blant annet hastighet som den ser rett til TACC.

I så fall har bilen det MB nå kaller fartspilot og ikke CC.

Da jeg ikke har kjørt uten i "Range Mode" kunne jeg tenke meg at det var forskjell på TACC i de forskjellige modes? Bruk av bremser er jo et reit tap. Hadde bilen brukt rekuperering fullt ut og deretter latt bilen øke hastighet ville man kanskje fått en marginal rekkeviddegevinst? - Andre biler med CC (og ikke fartspilot)øker jo hastigheten om ikke motorbremsen er nok. Man kan jo bremse selv om nødvendig.

Savner variabel rekuperering som det alltid har vært på E-UPen!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

turfsurf

Sitat fra: nortrahof på onsdag 12. august 2015, klokken 18:51
Sitat fra: cirys1 på onsdag 12. august 2015, klokken 12:20

Den bruker bremser uansett for visst regen ikke er nok for og holde hastighet.

TM bruker cc på de bilene uten AP pakken, de med så er riktig betegnelse TACC, da den også bruker kamera og implementere blant annet hastighet som den ser rett til TACC.

I så fall har bilen det MB nå kaller fartspilot og ikke CC.

Da jeg ikke har kjørt uten i "Range Mode" kunne jeg tenke meg at det var forskjell på TACC i de forskjellige modes? Bruk av bremser er jo et reit tap. Hadde bilen brukt rekuperering fullt ut og deretter latt bilen øke hastighet ville man kanskje fått en marginal rekkeviddegevinst? - Andre biler med CC (og ikke fartspilot)øker jo hastigheten om ikke motorbremsen er nok. Man kan jo bremse selv om nødvendig.

Savner variabel rekuperering som det alltid har vært på E-UPen!

Vet ikke hvor vant du er med andre biler med Cruise control, men ACC og vanlig CC finnes med og uten bremser. TA i TACC kommer vel fra skiltgjennkjenningen og at den tar hensyn til annen trafikk. ACC uten bremser har jeg hatt en gang, og var litt håpløst....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA