Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av el-indre, fredag 11. september 2015, klokken 06:33

« forrige - neste »

el-indre

Hei!

Mulig dette kunne vært postet under "kjøpe el-bil?", men tar sjansen her  :)

Vi (liten familie på snart 4 pers) vurderer meget sterkt å kjøpe e-golf. Først og fremst til pendling (8 mil hver vei), men vi antar at bruken rimelig kjapt vil bli utvidet til helger (diverse besteforeldre hhv 3 og 4 mil unna) og ferier (skiboks en mulighet). :P

Tanken er å bytte inn/ut Skoda-stasjonsvognen, og beholde en 10 år, relativt verdiløs Touran som andrebil til småkjøring.

Men så er det dette med sikkerheten. Ser at e-golf ikke er testet av Euro NCAP, men at vanlig Golf har fått fem stjerner. Mener jeg leste at den fikk 4 av 5 stjerner i tilsvarende test i USA.

Er det mange her som bruker e-golf som eneste "familiebil"? Er den så trygg (også fordi den er ny) at den kan måle seg med div stasjonsvogner?

Vi er takknemlige for innspill og erfaringer ;)

hottentott33

Sitat fra: el-indre på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:09
Hei!

Mulig dette kunne vært postet under "kjøpe el-bil?", men tar sjansen her  :)

Vi (liten familie på snart 4 pers) vurderer meget sterkt å kjøpe e-golf. Først og fremst til pendling (8 mil hver vei), men vi antar at bruken rimelig kjapt vil bli utvidet til helger (diverse besteforeldre hhv 3 og 4 mil unna) og ferier (skiboks en mulighet). :P

Tanken er å bytte inn/ut Skoda-stasjonsvognen, og beholde en 10 år, relativt verdiløs Touran som andrebil til småkjøring.

Men så er det dette med sikkerheten. Ser at e-golf ikke er testet av Euro NCAP, men at vanlig Golf har fått fem stjerner. Mener jeg leste at den fikk 4 av 5 stjerner i tilsvarende test i USA.

Er det mange her som bruker e-golf som eneste "familiebil"? Er den så trygg (også fordi den er ny) at den kan måle seg med div stasjonsvogner?

Vi er takknemlige for innspill og erfaringer ;)

Litt usikker på hva slags svar du søker, men jeg prøver :) En e-Golf er jo veldig lik en vanlig Golf, så hvis du synes den er trygg nok, så vil en e-Golf møte dine krav. Jeg vil nå påstå at den uansett vil overgå en 10 år gammel Touran.
Men det er jo klart, f.eks. en jevngammel Passat vil være en større og sikrere bil i en evt frontkollisjon.  Så det er jo klart at en større jevngammel stasjonsvogn vil være en sikrere bil. Men den koster jo mer enn en e-Golf også, så det blir egentlig en vurdering om hvor høyt opp i pris en vil gå, for bilen er i teorien sikrere jo større og dyrere bilen er.
Vi har en billig 12 år gammel C-klasse (som også kan passe i kategorien du nevner, da den ikke kostet stort) og en 3 måneder gammel e-Golf, vi er 4 personer derav 2 barn under skolealder. Jeg har ingen betenkeligheter med at e-Golf'en fungerer som vår hovedbil for oss :) Mercedes'en blir stort sett bare brukt på turer lengre enn 150 km, trekking av henger eller på småturer når jeg er på jobb med e-Golf'en.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

gamer73

tror golfen er en av dem sikreste småbilene..MEN..den er en småbil...og er ikke like sikker som en stasjonsvogn normalt sett. For mest mulig sikkerhet bør man kjøpe svæær bil med langt panser...

elektro

Vanlig 2-dørs Golf får i alle fall 5/5 stjerner i amerikanske NHTSA og jeg er overbevist om at e-Golf er en av de aller sikreste bilene i sin klasse i og med at den er tysk og basert på en helt ny plattform. For øvrig samme plattform som Audi A3, Skoda Octavia og egentlig nye Passat - bare at sistnevnte er litt strukket. :) Din Touran er til sammenlikning basert på en 2003 modell Golf 5..

e-Golf veier omtrent det samme som en Passat, så jeg tror ærlig talt ikke det er stor forskjell der. Ved en kollisjon, spesielt front mot front, vil naturligvis en høy, tung, Toyota Land Cruiser eller XC90 ha en fordel, men ved utforkjøringer er det ikke nødvendigvis noen fordel å ha stor, tung bil.

Jeg ville vært mer bekymret for plassen enn sikkerheten, spesielt på ferier; 2 stk. bakovervendte barneseter er alltid en utfordring, men her er faktisk e-Golfen bedre enn Mazda 6 og mange andre stasjonsvogner! Setet Cybex Sirona går fint bak passasjersetet så lenge passasjeren ikke er veldig lang. Bak sjåføren er det best hvis man kan ha et forovervendt sete.. Dette anbefaler jeg dere å teste med barnesetene dere har i en demobil. Ev. dra til et sted som selger forskjellige barneseter.

Vi valgte bort Dynaudio sånn at du kan legge ned gulvet i bagasjen helt, da får du greit plass til en hvilken som helst barnevogn med tre hjul og 1-2 mellomstore bager.. Men da er det fullt! Glem å få med julegavene hjem fra svigers.. :) Emmaljunga eller boogievogn må du antakelig sette på høykant og ta vekk hattehylla. Takboks er naturligvis et alternativ men stjeler nok noen mil av rekkevidden. På vinteren kan det bli veldig knapt.

Et annet alternativ er å selge touranen og heller leie en moderne stasjonsvogn i feriene hvis dere ikke må ha to biler til daglig. Det er antakelig billigere og helt sikkert sikrere. e-Golfen kommer sikkert til å dekke 90% av deres behov, i alle fall så snart barnevognen er ute av bildet. Løp og kjøp! :D

PS! Vi valgte ikke kollisjonsputer bak pga. at vi var usikre på hvordan dette fungerer med barneseter, eller litt større barn som ofte sitter med hodet inntil dørkarmen/vinduet. Er usikker på om dette var rett valg, ved en kraftig kollisjon er det kanskje uansett bedre med kollisjonspute, men det kan jo være noe å tenke på i alle fall.

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

iGolf

Vi bruker denne som eneste familiebil. Vi har ingen barn, men vi har to hunder og det er god plass til alle ;D

Vi kjørte full spekket bil med sidekollisjonsputer bak da det uansett er bedre med kollisjonsputer enn uten.

Mange her på forumet som bruker denne som familiebil med flere barn og de er fornøyde.

gamer73

Det som også er kult er at det er mulig å slå av airbaggen i fremsete på E-golfen..DET betyr at man kan ha et barnesete fremme om det blir for trangt bak....jeg vet ikke om dette er mulig med mazda 6...vet du elektro?

Uansett øker dette fleksibiliteten:)

PS: håper jeg aldri trenger en såå stygg bil som touran ;) Det ser faktisk ut som en sminket gris...helt forjævlig;) Det er ufattelig hva barnefamilier aksepterer hehe

se på dette LOL:

iGolf

Sitat fra: gamer73 på onsdag 12. august 2015, klokken 11:39
Det som også er kult er at det er mulig å slå av airbaggen i fremsete på E-golfen..DET betyr at man kan ha et barnesete fremme om det blir for trangt bak....jeg vet ikke om dette er mulig med mazda 6...vet du elektro?

Uansett øker dette fleksibiliteten:)

PS: håper jeg aldri trenger en såå stygg bil som touran ;) Det ser faktisk ut som en sminket gris...helt forjævlig;) Det er ufattelig hva barnefamilier aksepterer hehe

se på dette LOL:

Jeg tenker det helt motsatte, jeg tenker, hva om Touran fantes som 7-seters elbil?

<3

elektro

Det er jeg ganske sikker på at man kan slå av airbagen på passasjersiden foran, men har hverken bil eller instruksjonsbok for hånden. Men er det isofix foran? Det tror jeg ikke. Man må ikke ha det på spedbarnsseter, men det er absolutt en fordel om man er opptatt av sikkerhet. Og det er uansett sikrest bak..  ::)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

kristoffer

Vi hadde Golf 5 som eneste bil med to barn før. Golf 7 er vel større.

Da var de vel 3 og 6 år, det gikk fint. Langturer også, hvis du er god med legobygging så er det ingen problem. Gikk fra A6 stasjonsvogn (2002 modell) så det var litt overgang.

I baksetet hadde vi 1. stk bakovervendt sete med isofix, lurer på om det var Besafe Izi X3 eller noe (bak passasjersete) og 1 forovervendt bak fører.

Det er egentlig godt med plass i bagasjerommet pga "hatchback" bakluken (vet ikke hva dette heter på norsk?)
Så vi fikk lett inn trillevogn samt alt av pikkpakk til juleferier etc.
Merk at vi da hadde kommet over i "neste vognstørrelse" så bagvogn var lagt bort i kjelleren :)

For eventuelle utvidelser hadde vi en takboks når vi skulle ha veldig mye julegaver med, usikker på hva det evt vil gjøre med rekkevidden på eGolf men det er jo et siste alternativ hvis det kniper  :D
eGolf 2014
ModelX 90D

el-indre

Tusen takk for veldig mange gode innspill og erfaringer!  :D For en bra gjeng! Jeg regner med at vi går for e-golf, etter å ha hørt mange beroligende ord om sikkerhet, både her og andre steder.

Sitat fra: elektro på onsdag 12. august 2015, klokken 10:26

Vi valgte bort Dynaudio sånn at du kan legge ned gulvet i bagasjen helt, da får du greit plass til en hvilken som helst barnevogn med tre hjul og 1-2 mellomstore bager.. Men da er det fullt! Glem å få med julegavene hjem fra svigers.. :) Emmaljunga eller boogievogn må du antakelig sette på høykant og ta vekk hattehylla. Takboks er naturligvis et alternativ men stjeler nok noen mil av rekkevidden. På vinteren kan det bli veldig knapt.

Fint med litt barnevogn-tips - vi får prøve litt ulike varianter. Når det gjelder takboks, har hvertfall én bruker her inne påstått at forbruket ikke økte noe med takboks (riktignok var dette bykjøring), men varierer sikkert.

se på dette LOL:

Haha, enig i at det ikke er verdens peneste. Den er "heldigvis" kjøpt inn som billig ungkars-pendle-varebil lenge før noe barnefamilie var påtenkt  :)

Sitat fra: kristoffer på onsdag 12. august 2015, klokken 16:04
Vi hadde Golf 5 som eneste bil med to barn før. Gikk fra A6 stasjonsvogn (2002 modell) så det var litt overgang.

Det er egentlig godt med plass i bagasjerommet pga "hatchback" bakluken (vet ikke hva dette heter på norsk?)

Godt å høre at slike overganger (Audi-->Golf) er mulig. Har Skoda Superb nå, og den er jo kjent som en liten kjempe når det gjelder plass. Hatchback - er det den platen som deler bagasjerommet?

iGolf

Sitat fra: kristoffer på onsdag 12. august 2015, klokken 16:04
Så vi fikk lett inn trillevogn samt alt av pikkpakk til juleferier etc.
Merk at vi da hadde kommet over i "neste vognstørrelse" så bagvogn var lagt bort i kjelleren :)

Hatchback=Kombi ;)

Sitat fra: el-indre på onsdag 12. august 2015, klokken 22:06
Tusen takk for veldig mange gode innspill og erfaringer!  :D For en bra gjeng! Jeg regner med at vi går for e-golf, etter å ha hørt mange beroligende ord om sikkerhet, både her og andre steder.

Hør gjerne med flere Møller om priser og rabatter før du tar endelig valg. Jeg sparte en del på å la dem konkurrere om meg som kunde ;)

kristoffer

Du får vel også lett låne med deg en bil en dag av forhandler for å teste? Så kan du prøve med både vogner og barneseter :)
eGolf 2014
ModelX 90D

el-indre

Sitat fra: iGolf på torsdag 13. august 2015, klokken 10:36
Hør gjerne med flere Møller om priser og rabatter før du tar endelig valg. Jeg sparte en del på å la dem konkurrere om meg som kunde ;)

Jepp, har et par forhandlere i sving (altså på to ulike steder), men kunne sikkert prøvd enda flere. Har uansett fått noen tusen i avslag allerede :)

el-indre

Sitat fra: kristoffer på torsdag 13. august 2015, klokken 15:30
Du får vel også lett låne med deg en bil en dag av forhandler for å teste? Så kan du prøve med både vogner og barneseter :)
Ja, bør være mulig å få til - selv om vi bor 4 mil unna nærmeste forhandler.  ::)

gamer73

angående barneseter så tror jeg det er MINST like god plass i golfen...sammenlignet med min mazda 6 2014 modell. Så jeg tror golf generelt er gode på plass til barneseter etc...Noe man IKKE kan si om baggasjerommet;) jeg har ikke testet barnevogn inni den enda men det er mest pga jeg sjelden tester ting før jeg må;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA