Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruk av range mode og rear defroster

Startet av Camiri, torsdag 10. september 2015, klokken 00:44

« forrige - neste »

Camiri

Ladet i går kveld fra 38% til 90% i min 32A plug. Ladingen gikk som normalt og fikk notifikasjon på iPhone til klokken 23:10 i går kveld, etter ca 6 timers lading på 32A. I dag tidlig ser jeg at det har gått varmgang og det blå UMC adapteret er smeltet fast i kontakten. Jeg får det ikke ut, og det lukter brent. Kontakten er under tak, og ble installert ca 6mnd siden av elektriker. Pluggen var tørr. Noen som har sett noe lignende?

Muffinman

Ja, så et bilde her på forumet av et veldig tidlig blått adapter hvor det var antydninger til at plasten hadde smeltet rundt den ene pinnen. Det var vel høsten 2013, så jeg finner det nok neppe igjen.

Det er vel to muligheter her. Enten er det noe feil med adapteret, eller noe muffens med selve kontakten. En god start er å åpne kontakten. Det bør gjøres av elektriker, men om du skulle finne på å gjøre det selv - slå ut sikringen først.

emil

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. august 2015, klokken 09:10
Ja, så et bilde her på forumet av et veldig tidlig blått adapter hvor det var antydninger til at plasten hadde smeltet rundt den ene pinnen. Det var vel høsten 2013, så jeg finner det nok neppe igjen.

Denne tråden?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11678.msg166310.html

Muffinman

Jepp. Dette kan være et av de tidligere adapterene som Tesla leverte ut uoffisielt som brannslukning (pun intended) for kunder de hadde satt i knipe med schuko. Jeg måtte selv vente med å selge dieselbilen og bruke den i jobb mens den nye Tesla``en stod ubrukt i oppkjørselen i noen måneder. Til slutt fikk jeg tilsendt et slik "uoffisielt" adapter etter endeløs purring med antydning om at ekstrautgiftene ville bli fakturert. Forsåvidt ikke relatert til trådstarters problem, men mitt adapter har fungert helt fint uten tegn til varmgang.

I trådstarters tilfelle er det vel bare å ringe elektrikeren.

Øyvind.h

Om elektriker åpner kontakten uten å finne noe galt ønsker garantert Tesla å se på adapteret!
Med andre ord - ikke kast stikk/adapter!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Camiri

Bilde av kontakten når den ble åpnet. Tesla ønsket ikke å ha den, og de er sikre på at det ikke er adapteret som har forårsaket dette. De ga meg et nytt gratis.

Muffinman

Mulig det er synsbedrag, men det ser ut som ene faselederen er tykkere enn både den andre og jordlederen? Eller er det bare isolasjonen som er smeltet bort?

Camiri

Isolasjonen var helt smeltet bort. Her var det rart at det ikke ble overbelastning på 32A sikring, ingen jordfeil, og ingen feil på UMC. Ladingen avsluttet som normalt.

bjaolsen

Uten mer enn bildet å gå på så ser ut for at det har vært høy overgangsmotstand mellom leder og pinne i støpselet. Det blir det fort varme av, det er dermed fullt mulig å smelte en kontakt som det viser på bildet uten at sikringen tripper.

Kan være en tanke å ta turen ut etter en times lading for noen og enhver og bare legge hånda over/på overganger (ja, selvfølgelig UTENPÅ :o ) for å kjenne om det er noen varmgang....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Eip

Er det rett size på den kabelen som er instalert. Synes den ser litt tynn ut
VIN: 509XX PD

Nuvolari

Kan du lese hva som står på kabelen frem til stikket, det står f.eks 3G2,5 eller 3G4 eller lignende.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Griffel

#11
Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 11. august 2015, klokken 13:56
Uten mer enn bildet å gå på så ser ut for at det har vært høy overgangsmotstand mellom leder og pinne i støpselet. Det blir det fort varme av, det er dermed fullt mulig å smelte en kontakt som det viser på bildet uten at sikringen tripper.

Kan være en tanke å ta turen ut etter en times lading for noen og enhver og bare legge hånda over/på overganger (ja, selvfølgelig UTENPÅ :o ) for å kjenne om det er noen varmgang....
Det har neppe noe støpselet å gjøre (Stikkontakten sitter fast på veggen, og i den kan du plugge inn et støpsel). Dårlig kontakt mellom pinne i støpsel (adapter) og hylse i stikkontakt er jo mulig, men dårlig kontakt mellom ledning og stikkontakten, (for dårlig tilskrudd i stikkontak hylse) er nok mest sansynlig. Det er jo ikke vanskelig å se hvor det har blitt varmt.

Her er elektrikker den skyldige.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

akseln

#12
Sitat fra: Eip på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:23
Er det rett size på den kabelen som er instalert. Synes den ser litt tynn ut

Synes også den ser snau ut for 32A. Installerte en 32A kontakt i garasjen i fjor og da brukte elektrikeren en kabel med 10 mm tverrsnitt på lederne. Har 3 fas ut og kabelen er veldig mye tykkere enn den på bildet (og alt kan ikke forklares med en ekstra leder).

Edit: La til bilde

bjaolsen

#13
Sitat
Det har neppe noe støpselet å gjøre (Stikkontakten sitter fast på veggen, og i den kan du plugge inn et støpsel). Dårlig kontakt mellom pinne i støpsel (adapter) og hylse i stikkontakt er jo mulig, men dårlig kontakt mellom ledning og stikkontakten, (for dårlig tilskrudd i stikkontak hylse) er nok mest sansynlig. Det er jo ikke vanskelig å se hvor det har blitt varmt.

....ja og da er jo feilen mellom leder og støpsel et sted.... (padle, padle, ro, ro)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Camiri

Kabelen er som nevnt svidd og isolasjon smeltet, og ser derfor tynn ut på bildet. Spesifikasjon på kabelen (alle 16m fra sikringsskap): PR pluss 500V 2X6 ER/6 MM2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA