Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil Oslo-Trondheim

Startet av Chrsag, onsdag 09. september 2015, klokken 14:16

« forrige - neste »

Chrsag

Helt ny på dette med El-bil og lading, men har hørt så mye forskjellig med tanke på hva som er best for batteriet osv.
I manualen til Tesla står det at bilen alltid bør være plugget i strøm når den ikke er i bruk dersom mulig.
Er dette tilfelle? Personlig så har jeg til nå ladet bilen til 80% hver eneste natt, enten jeg har kjørt 10km eller 200km dagen i forveien.
Synes det er god trygghet i å alltid starte dagen med mest mulig kapasitet på batteriet da en gjerne ikke vet hvor mye kjøring dagen bringer på forhånd.
Så er det ok og holde på å "klattlade" på denne måten?

Hvordan påvirker det strømregning at bilen står konstant plugget i garasjen?
Er det mer gunsting å tappe batteriet mer ned før en da sjeldnere kobler til bilen og lader opp? Eller blir det ett fett, med tanke på forbruk?

Er klar over at en ikke bør la det gå lenger ned en max 10%.

Takker for alle svar.

Tesladigger

Sitat fra: Chrsag på mandag 10. august 2015, klokken 19:35
Helt ny på dette med El-bil og lading, men har hørt så mye forskjellig med tanke på hva som er best for batteriet osv.
I manualen til Tesla står det at bilen alltid bør være plugget i strøm når den ikke er i bruk dersom mulig.
Er dette tilfelle? Personlig så har jeg til nå ladet bilen til 80% hver eneste natt, enten jeg har kjørt 10km eller 200km dagen i forveien.
Synes det er god trygghet i å alltid starte dagen med mest mulig kapasitet på batteriet da en gjerne ikke vet hvor mye kjøring dagen bringer på forhånd.
Så er det ok og holde på å "klattlade" på denne måten?

Hvordan påvirker det strømregning at bilen står konstant plugget i garasjen?
Er det mer gunsting å tappe batteriet mer ned før en da sjeldnere kobler til bilen og lader opp? Eller blir det ett fett, med tanke på forbruk?

Er klar over at en ikke bør la det gå lenger ned en max 10%.

Takker for alle svar.
Selv lader jeg til 80% når jeg lader til vanlig, men jeg plugger ikke inn hver dag. Setter den gjerne på lading når jeg er på 30-40% og lader til 80%. Klattlading er helt ok for batteriet, men å holde SOC på 50% i snitt skal være bedre en å holde SOC konstant høyt. Når det er sagt så er det helst veldig lav eller høy SOC som kan være mindre gunstig (les da ofte ned mot 0% eller på 100%).
Vet det er mange forskjellige meninger om dette, men jeg har vel falt til ro med at alt mellom 20 til 80 er helt uproblematisk.

Når det kommer til forbruk så har jeg aldri sjekket eksakt forbruk på strømkretsen min for å prøve dette ut.
Men det er sikkert noen andre som har testet dette.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

noto

Din metode er utmerket for batterilevetiden og helt i tråd med anbefaling fra Tesla. Det skulle ikke bety noen forskjell på strømregningen om bilen er plugget inn eller ikke. Du sparer mye på å ha range mode aktivert. Da trekker den nærmere en kWh mindre pr døgn i vedlikeholdsstrøm.

Chrsag

Så bra da! Metoden passer meg utmerket, men var i stuss på om det var like fornuftig. Mener du å kjøre med range mode på, eller kun lade den i range mode og ha den parkert slik?

Leif1

Jeg tillater meg å mene at det er "energy saving" han mener.
Range mode er en måte å spare strøm under kjøring og har ingen betydning for strømforbruket mens den er parkert. (Den kutter ned effekten til varming/kjøling, samt batterivarmeren når det er kaldt.)
Med mye småkjøring kan du spare litt med å ha denne på om vinteren. Batteriet når aldri driftstemperatur uansett på et par mils kjøring.

Konvertitt fra S til X

weld77

Jeg lader til 70% til daglig. Lader annenhver eller hver 3. dag så oppholder meg stort sett i området  50-70% med noen dager over og under. For min del betyr dette at jeg hver morgen har nok rekkevidde til å nå SC i alle relevante retninger for meg. Jeg lader nesten fullt når vi skal på sommerhytta siden den ikke har innlagt strøm og ligger før første SC, så greit å kunne kjøre frem og tilbake uten å lade. Da lader jeg til type 85% dagen før og så bruker jeg "scheduled charging" slik at bilen er på 95% eller så når vi skal kjøre. Om jeg skulle glemme det er det kun 15 min fra hytta til nærmeste SC så ingen krise.

Klattlading foregår jo hele tiden under kjøring når bilen regenererer. Mener å ha lest at klattlading er bra for Li-Ion-batterier.

krister461

Sitat fra: Tesladigger på mandag 10. august 2015, klokken 19:47
Selv lader jeg til 80% når jeg lader til vanlig, men jeg plugger ikke inn hver dag. Setter den gjerne på lading når jeg er på 30-40% og lader til 80%. Klattlading er helt ok for batteriet, men å holde SOC på 50% i snitt skal være bedre en å holde SOC konstant høyt. Når det er sagt så er det helst veldig lav eller høy SOC som kan være mindre gunstig (les da ofte ned mot 0% eller på 100%).
Vet det er mange forskjellige meninger om dette, men jeg har vel falt til ro med at alt mellom 20 til 80 er helt uproblematisk.
Forskjellen mellom å holde SOC på 50% i snitt og f.eks. 70% i snitt vil jeg tro er ytterst teoretisk. Så det skal ikke være noe problem å lade til 80% daglig istedenfor å vente til man har falt ned til 30-40%. :)

dosmont

Det er de samme batteriene som sitter i en laptop, vil si at de fleste laptopene jeg har hatt, har vært koblet til strømmen hele tiden på 100%
Ser ikke ut til at de tar så stor skade av det.
Har et inntrykk av at det å lade bilen til 100% er direkte skadelig for batteriet og at det er noe som gjøres i nødstilfelle.
Ja det stemmer helt sikkert at batteriene mister rekkevidde hvis det blir ladet til 100%, men tror at omfanget av det er kraftig overdrevet.
Jeg tror at det å gi mye watt ofte er noe som mann skal bekymre seg mere for, da det påvirker de få bevegelige delene på bilen ekstra mye. Musk har som målsetting at DU skal holde 1million km å da er jeg ganske sikker på at det ikke inkluderer batteriskifte, for de fleste greier seg med en brøkdel av kapasiteten og derfor for det meste lader opp bilen til 90% og ikke 100:%
Når kapasiteten er på 65%-70% er det ikke noe som betyr så mye for de aller fleste, da de kjører  noen få mil om dagen.
På den andre siden så kommer prisen på batteriene til å stupe i årene fremover pga Teslas gigafabrikk og andre selskapers gigafabrikker.
Samt at Tesla etterhvert kommer med tradeinn avtale på batteriene for bruk i powerwall og powerpack, så oppgraderinger av batterier kommer til å bli vanlig om kort tid, da de fleste vil ha batterier som de kan få enda mere rekkevidde, for med prisnedgang kommer også økt energitetthet på batteriene :)
Så gjør som Tesla sier lad til 90% og 100% når du skal på langtur hvis du ønsker det, for grunnen til at du en gang i fremtiden kommer til å skifte batteri, er ikke fordi det er oppbrukt, med du vil ha større batteri :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

weld77

Et laptop-batteri er  borderline ubrukelig etter et par år. Derssom bilen min har fått like redusert batterikapasitet om 4 år som Macbooken min har fått så blir i alle fall jeg veldig, veldig sur...

Det er tre ting man er rimelig sikker på sliter mye på Li-ion-batterier

1) Bli helt utladet
2) Stå fulladet over lang tid
3) Høy temperatur

Muffinman

Det sliter mindre på batteriet å lade fra f.eks. 40-50% enn fra 70-80%. Å klattlade ofte i nærheten av 40-50% er å foretrekke framfor lange ladesykler f.eks. 20-80%.

Husk også at Tesla tillater høyere cellespenning enn de fleste andre produsenter. Når våre biler er ladet til 85-90% tilsvarer det 100% på f.eks. en i3. Dermed gjør man klokt i å benytte høy SOC kun når man har behov for det, og time ladingen slik at man kan kjøre så raskt som mulig når den er ferdig.

Jeg synes det er litt spesielt å sammenligne batteri i en mobil med et bilbatteri. Mobilbatteriet får du for noen hundrelapper, mens sistnevnte koster vel noen hundretusener...så skal vel også bilbatteriet vare ti ganger så lenge. Til alt overmål er det de samme "reglene" som gjelder for å få mobilbatterier til å vare lenge også.
http://www.adressa.no/digital/article504399.snd

sturle

Sitat fra: dosmont på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:26
Det er de samme batteriene som sitter i en laptop, vil si at de fleste laptopene jeg har hatt, har vært koblet til strømmen hele tiden på 100%.  Ser ikke ut til at de tar så stor skade av det.
Dersom du har eit laptop-batteri som har stått tilkopla og vore lada til 100% i 8-10 år utan å miste vesentleg kapasitet, vil eg gjerne vite kva slags laptop det er!  Eg vil ha ein slik!

dosmont

Tok frem laptopen som et eksempel pga at batteriene får den verst tenkelige behandling.
for det meste ladet til 100% og sjelden under 40c, noe som stimulerer kraftig til parasitiske  reaksjoner i batteriene.

jeg har hatt noe laptoper opp gjennom tiden, min erfaring er at batteriene ikke har tapt seg mere en 30% på 4-5 år.
Så hvis erfaringene om at batteriet holdt i bare 2 år, så er det jo bare å få nytt iht kjøpsloven :)

så med tanke på at bilen min blir ladet til 90% og at jeg bor i Norge med en gjennomsnittlig temperatur på 10c.
Så føler jeg meg trygg på at det er ikke batteriet som ryker først.
Men for all del, vi er forskjellige med forskjellige behov og meninger, så bare lad batteriet hver dag til 70% så skal vi snakkes om 5 år så får vi se da, Jeg lever ihvertfall bekymringsfritt frem til da, med tanke på batteriet :)
Kanskje litt drøy sammenligning men ser noen likhetstrekk  med en jeg vet om, så brukte passasjerdøra og førerdøra annenhver gang, for og slite dørene likt :D 
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

weld77

Greia med Tesla-batteriene er at strengt tatt ingen (med et mulig unntak for Tesla selv) vet... Man begynner å få en del som har kjørt mange kilometer og følgelig ladet mye, men effekten av tid finnes det lite til ingen offentlige data på siden bilene kun har vært på veien et par års tid. På toppen av dette kommer at folk behandler bilene sine svært ulikt med tanke på ladesykluser og kjørestil. Så tiden vil vise hvordan dette utvikler seg. Generelt har det vel vist seg at batteriene holder svært mye bedre enn hva de største pessimistene antydet, og i tilfellet Tesla med såpass stor batteribank er det ikke verdens undergang om kapasiteten minker med noen få prosent om noen år. Med stadig bedre ladeinfrastruktur blir forskjellen på f.eks ca 400 kilometer og ca 350 kilometers kjørelengde ikke allverden i praksis.

Jeg er også rimelig sikker på at det etter hvert kommer innbytteordninger for batteriene siden de kan ha et langt og lykkelig liv etter at har mistet såpass mye kapasitet at de ikke er helt egnet til bilbruk lengre.

Om man bør lade til 60, 70 eller 80% for å maksimere levetiden vet vel ingen (eller om det i det hele har noe å si), men at man ikke bør lade til "100%" hele tiden og vente til man er nesten tom før man lader er det vel generell enighet om?

Muffinman

Tror mange har en grunnleggende antagelse om at prosentvis angitt ladenivå er sammenlignbart mellom forskjellige biler, laptoper og mobiler.

Det er de ikke. 90% på Tesla gir sannsynligvis større belastning på cellene enn 100% på en del andre elbiler. 100% på Model S tilsvarer cellespenning omtrent på 4,15v, og buffer i topp utgjør dermed bare 0,05v. Derfor bruker jeg høy SOC kun når jeg har bruk for det.

PC``er og mobiltelefoner er en annen sak, her er det nok ikke lagt inn særlige buffer da produsentene kniver om lengst batteritid. Selv knekker jeg fint 30-40% av kapasiteten på laptopbatteriene i løpet av et år. Da står PC``n i dockingen hele arbeidsdagen, og veksler gjerne mellom batteridrift og opplading om kveldene. Forrige mobiltelefon fikk halvert batteritiden på halvannet år da den stod på lading i docking hele natta. Den jeg har nå har jeg klattladet med QI-pad og svært sjelden til 100%, og den har ikke merkbart tap etter snart like lenge.

Muffinman

Sitat fra: weld77 på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:28
Om man bør lade til 60, 70 eller 80% for å maksimere levetiden vet vel ingen (eller om det i det hele har noe å si)
Jo, dette vet man en hel del om. Dette foredraget er postet, oppsummert og diskutert en rekke ganger her på forumet:


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA