Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla offentleggjer pris for batteriskifte på Roadster.

Startet av pwb, onsdag 09. september 2015, klokken 12:37

« forrige - neste »

FU73

helt enig. virker rart om dette skulle være noe problem.

jeg har snakket med selgeren i Trondheim hvor jeg har prøvd bilen etc. og ha skulle sjekke opp dette sa han. han mente det ikke burde være problematisk. Så jeg får høre videre hva han kommer med.
2016 Model S 70D

cairnz

OBD2-porten er eneste punktet i bilen hvor du uten modifiseringer kan få konstant 12V. Den ligger framme ved venstrefoten for fører. titt ned under der og du ser den. Du kan ikke miste garantien for hele bilen, dog hvis utstyret du kobler til kan påvises være direkte årsak til en feil, kan du måtte betale for å få utrettet den feilen, altså ikke en "garantisak" - men slik er det jo for alt utstyr. Hvis du f.eks ødelegger en telefon ved å bruke en 3.parts-lader som viser seg å ha sendt 8 volt istedet for 5 og dermed svidd batteriet i telefonen, så er det jo en selvfølge at fabrikanten ikke dekker dette på garantien.

sjansen for at noe slikt skal skje er minimal, om ikke mikroskopisk, ved å koble seg til obd2-porten. jeg har kjørt blackvue 650 der nå siden jeg fikk det, og de jeg har snakket med på tesla var enig i at det var den smarteste og sikreste måten å koble til på.
Elbilist

krl

Problemet er at man mister garanti på paneler, taktrekk (pga. trekking av kabler) og alt annet elektrisk utstyr i bilen hvis man monterer ekstrautstyr. Altså ekstrautstyr som ikke er godkjent av Tesla. Og Tesla godkjenner ingen ting.

Kundebehandleren i Kristiansand påstod at elbiler, sånn som Tesla, er ekstra sensitive på utstyr som kobles til, og det er ikke tillatt å koble til noe som helst. Selv om det er snakk om milliampere som trekkes.

Jeg håper fyren tar feil, men tar ikke sjansen på å montere ekstralys og dashkamera når holdningen til servicepersonellet jeg må forholde meg til er såpass på bærtur...

Basert på EU-regelverket, så tror jeg egentlig ikke Tesla kan begrense hvilke produsenter som kan levere ekstrautstyr til bilene, men.

FU73

Det blir spennende å høre hva de sier i Trondheim om dette da. jeg finner ut mer om det over helga.
man trenger i alle fall ikke trekke kable med Autogear sin kjørebok, da denne bar plugges rett i OBD2 porten.
men, vi får se.
jeg har sett flere Model S som taxi. der skal jo eget data/taxameter-system kobles opp. håper for deres skyld at de ikke mister nå garanti   :-\
2016 Model S 70D

aness

Sitat fra: FU73 på søndag 08. november 2015, klokken 15:01
Det blir spennende å høre hva de sier i Trondheim om dette da. jeg finner ut mer om det over helga.
man trenger i alle fall ikke trekke kable med Autogear sin kjørebok, da denne bar plugges rett i OBD2 porten.
men, vi får se.

Vær obs på at det eneste du får ut av ODB2 i en Tesla er 12V, hvis denne dingsen forventer andre data der så tviler jeg på at den virker som forventet.

FU73

ok
jeg kan sjekke med leverandøren også på om det er kun strøm den ønsker. men jeg regner med at dette er likt med andre biler med en slik port også. at det er kun strøm å hente, altså.
2016 Model S 70D

aness

Sitat fra: FU73 på søndag 08. november 2015, klokken 22:42
ok
jeg kan sjekke med leverandøren også på om det er kun strøm den ønsker. men jeg regner med at dette er likt med andre biler med en slik port også. at det er kun strøm å hente, altså.

På ingen måte, andre biler har masse data om alt fra fart til hvor hardt du tråkker på gassen og hvor mye fuel du bruker.

Rico

Har montert dashcam hvor strøm er tatt i taket ved speilet. Eneste Tesla Drammen har sagt er at det er fint om jeg kobler fra kamera selv før jeg leverer inn bilen til service o.l, hvis ikke vil de gjøre det uansett (siden de ikke tillater filming inne i verkstedet). Aldri nevnt et pip om noe manglende garanti.

mvh
Rico

F_P

#23
Må le litt. Tydeligvis helt likt hos Tesla som hos f.eks Møller.

Jeg har solgt og montert masse forskjellig i kategorien «bilelektrisk» i 7 år. Spør man en ansatt på Møller kan man bli møtt med samme svar = alt ettermontert går utover garantien. Til og med om original handsfree til VW har jeg hørt det sagt. Samtidig har jeg gjennom firmaet jeg driver flere merkeforhandlere som ettermonterer originale deler kjøpt av oss, men også andre ting som har såkalt "original eller tilsvarende" funksjon/bruk.

Si nei til all ettermontering er bare en snarvei rundt at det er Tesla som må dokumentere at ekstrautstyret påvirker noe i bilen slik at feil oppstår. Dette vet de er nesten umulig, og sier derfor at man ikke må/kan/bør ettermontere noe. Det man skal passe seg litt for er å koble "kina dill-dall" til can-bus systemet i biler. Det kan lage trøbbel, men heldigvis er det ulike can-bus systemer i bilene, så om man holder seg unna "drivetrain" systemet så stopper ikke bilen å kjøre/bremse/styre/etc. om ikke annet.

PS! Godta aldri muntlig beskjed om at noe påvirker systemene i bilen. Be om dokumentasjon. Veldig mange merkeverksteder bruker ekstrautstyr som unnskyldning og grunn for feil. Av og til har de rett, men veldig ofte viser det seg at de kun har oppdaget noe de ikke vet hva er, og røsker det ut.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

FU73

jeg var hos Tesla i Trondheim i går og gikk gjennom litt forskjellig, og snakket da samtidig med dem om påkobling av kjørebok etc. og det er ingen problem med det fikk jeg faktisk høre. der var det bare å koble seg direkte på et eget 12V batteri. og det ble heller ikke tømt, da det får videre forsyning i fra det "store" batteriet  :) som de sa, så er det drosjebiler som har taxameter/datautstyr som trekker ganske mye strøm. og dette utstyret står mye på, selv om bilen ikke går også. ( men det ble nevnt at tidligere modeller av TMS ikke var laget slik at batteriet ble etterfylt av det store, men vet ikke når dette kom jeg men)
De er bare forpliktet til ikke å anbefale det, det er det hele.
Det er bare å koble seg inn under panseret, der hvor batteriet står ( i midten i bakkant av trunken på firehjulstrekkeren) eller evt bak grillen.
For min del, så ser jeg ingen grunn til bekymring for dette lengre i alle fall  :) ;D
2016 Model S 70D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA