Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: LBW allerede på 19%

Startet av jabj, onsdag 09. september 2015, klokken 11:44

« forrige - neste »

jabj

Renault Zoe Q210 tok dobbeltseier foran Tesla P85 i 12 timers elbil race på lukket bane i Sveits. Sjekk
http://www.swiss-energy-grand-prix.ch/de/rangliste2015.php

Ser ut som det som gjorde utslaget var 26-30kW tilgjengelig ladeeffekt for Zoe, mens Tesla P85 kun fikk 22kW da det ikke var tillatt med superchargere der. Sjekk også:

Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

emil

Blir jo litt feil når Zoe ikke lengre leveres med 43kW lader, eller gjør den det i andre markeder?

Ellers var det jo ikke snakk om de store kjørelgenden. De hadde nok oppnådd mye lengre rekkevidde pr lading hvis de hadde kjørt roligere, vet ikke helt hvilke krav som stiltes til kjøringen og om de kanskje måtte ha en minumumshastighet?

bjaolsen

.....og så ledet en Tesla frem til 400m igjen, da den fikk problemer og ble forbikjørt av to stk. ZOE....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

jabj

Her virket det som målet var flest runder på 12 timer, mao. kjøre så fort som mulig samtidig som en må lade smart (basert på ladeeffekten en får tildelt). Renault skal også fortsatt selge Q210 (motor levert av Continental), noe jeg også fikk bekreftet av MotorForum i Kristiansand, sjekk også http://europe.autonews.com/article/20150624/ANE/150629995/renault-says-new-motor-will-cut-ev-losses hvor de sier det samme. For personer som bruker elbil med mye pendling virker faktisk Q210 som ett bedre valg en R240, mens vi som stort sett bruker elbil i nærområdet med dagsturer opp mot max 15-16 mil er nok R240 ett bedre kjøp.
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

THE

Sitat fra: jabj på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:25
Renault skal også fortsatt selge Q210 (motor levert av Continental), noe jeg også fikk bekreftet av MotorForum i Kristiansand, sjekk også http://europe.autonews.com/article/20150624/ANE/150629995/renault-says-new-motor-will-cut-ev-losses hvor de sier det samme. For personer som bruker elbil med mye pendling virker faktisk Q210 som ett bedre valg en R240, mens vi som stort sett bruker elbil i nærområdet med dagsturer opp mot max 15-16 mil er nok R240 ett bedre kjøp.

Håper da at det også vil bygges ut flere 43kW AC ladere fremover, ellers blir jo fordelen av Q210 minimal. Jeg ønsker meg i alle fall 43kW i stedet for 22kW etter veiene der jeg kjører.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

Sitat fra: jabj på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:25
Her virket det som målet var flest runder på 12 timer, mao. kjøre så fort som mulig samtidig som en må lade smart (basert på ladeeffekten en får tildelt).

Men når jeg kjører mye lengre på tilsvarende tid på offentlige veier der jeg ikke har optimalt plasserte ladeplasser burde det være mye å hente i å roe ned farten litt i forhold til det lille videoklippet jeg så. Men det kan jo være at banen er så liten at det ikke er mulig å holde noen jevn fart uansett.

Sitat fra: jabj på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:25
For personer som bruker elbil med mye pendling virker faktisk Q210 som ett bedre valg en R240, mens vi som stort sett bruker elbil i nærområdet med dagsturer opp mot max 15-16 mil er nok R240 ett bedre kjøp.

Skal man på langtur med et par hurtigladinger er R210 etter min mening helt klart et bedre valg hvis de ellers er likt utstyrt.

zbk

Etter å ha kjørt på langtur (718km) der ca halve turen var dekket av 22kW-punkter (Røldal og Setesdalen) og resten av 43kW-punkter (Etne og Kr.sand-Stavanger) var konklusjonen at 22kW-lading føles som en evighet om man er vant til høyere effekt.

For egen del er det ikke tvil om at maks 22kW-ladeeffekt hadde begrenset lysten til langturbruk kraftig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pberg

Hvordan var reglene for lading her da? Hva var tilgjengelig for de forskjellige bilene?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA