Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ion- forventet kjørelengde

Startet av ThomasEL, onsdag 09. september 2015, klokken 11:33

« forrige - neste »

ThomasEL

Har i dag kjørt fra Vennesla til Sandnes med min nye Leaf. Lastet med undertegnede, tre barn og bagasje.

Startet med 100% og kjørte de 82km til hurtigladeren i Lyngdal. Hadde da 48% igjen på batteriet. Ladet til 93%. På den tiden rakk vi egentlig kun et toalettbesøk og en is
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

skysurfer

Gratulerer ;D. Har kjørt Tveit (Kjevik) - Stavanger i mai med Leaf.
Kjørte da nonstop til Flekkefjord og ankom med 14% igjen. Ladet der til 96%. Deretter til Ålgård med 20% gjenværende ved ankomst.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

ThomasEL

Greit å vite at man altså KAN klare seg uten Helleland og/eller Lyngdal også...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

emil

Sitat fra: ThomasEL på mandag 10. august 2015, klokken 15:48
Hadde da 48% igjen på batteriet. Ladet til 93%.

...

Nådde fram med 25% gjenværende på batteriet. Tok oss en matbit på Ben's mens laderen gjorde jobben opp til ca 90%.

Sitat fra: meiniac på mandag 10. august 2015, klokken 17:55
...ankom med 14% igjen. Ladet der til 96%.

Hvor lange var ladestoppene deres?

Jeg er av typen som heller tar flere korte stopp en få lange når hurtigladerene ligger greit plassert på reiseruta.

Kjørte Arendal-Oslo(Skøyen), 25 mil, på 4t på søndag inkludert 2x15 minutter med lading.


Har ellers selv kjørt Arendal-Stavanger-Arendal problemfritt på en dag

ThomasEL

Ladet ca 30min begge steder. Kunne nok (tydeligvis) klart oss med mindre, men siden ingen andre biler ventet og det var første gang jeg tok turen uten rester av gamle dinosauruser på tanken
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Silkefot

Et annet poeng med Emil's metode er at bilen tar i mot mest lading mellom 20 og 80 % samt at batteriet ikke blir så varmt med korte ladestopp
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

emil

Sitat fra: Silkefot på onsdag 12. august 2015, klokken 21:53
Et annet poeng med Emil's metode er at bilen tar i mot mest lading mellom 20 og 80 % samt at batteriet ikke blir så varmt med korte ladestopp

2x15 minutter gir meg gjerne 20kWh totalt sett under gode forhold. Det vil i prinsippet si 0-100% på en halvtime. I eksempelet til @ThomasEL har han i snitt ladet 55% på 35 minutter, altså halvparten av energimengen på samme tid brukt.

Som jeg har sagt i andre tråder: Har jeg nok strøm til neste hurtiglader når ladeeffekten går ned under 30kW avslutter jeg og kjører videre. Bonusen er kortere tid brukt på ladestopp, forhåpentligvis at batteriet får det bedre og at kostnaden blir lavere selv om prisen i seg selv ikke er veldig avgjørende når jeg lader hos Fortum/GrønnKontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA