Innsamlingsaksjon for Baltor

Startet av elektrolux, mandag 10. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

elektrolux

Tapte i tingretten og må betale litt over 5000 kr.

Utrolig med tanke på at kjøringen fant sted før vegvesenet og bomselskapene la tekst inn om krav om bombrikke for å slippe å betale bomsats tilsvarende eksosbil.

Blir nok bedre når redusert sats innføres for Elbiler. Da slipper vi i alle fall å betale en annen og tilfeldig sats om en velger å kjøre uten bombrikke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. mars 2016, klokken 09:36
Tapte i tingretten og må betale litt over 5000 kr.

Utrolig med tanke på at kjøringen fant sted før vegvesenet og bomselskapene la tekst inn om krav om bombrikke for å slippe å betale bomsats tilsvarende eksosbil.

Blir nok bedre når redusert sats innføres for Elbiler. Da slipper vi i alle fall å betale en annen og tilfeldig sats om en velger å kjøre uten bombrikke.

Et råtips fra min side er at rabatt vil kreve bruk av brikke, og at alle uten brikke blir belastet full sats.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Med tanke på hva Vegvesenet til nå har gjort ville jeg ikke blitt overrasket, men tror at de neppe kan ilegge annen enn Elbilsats om en velger å kjøre uten brikke.

Det de kan gjøre, og gjør allerede med eksosbiler er å ikke gi timesrabatt, eller andre rabatter på eksisterende sats for biler uten bombrikke. Det betyr at det vil være lurt å ha en brikke om en kjører mye gjennom bommer i løpet av en time.

F.eks bruker jeg brikken min når jeg kjører dieseldyret gjennom flere enn en bom i samme bomselskap, men kobler vekk brikken når jeg er ute på tur og passerer kun en bom om gangen.  Siden jeg da kjører i gjennom bommer fra mange forskjellige bomselskaper som jeg uansett ikke får rabatt av, er det lite vits i å samle sammen regningene til en stor sjokkregning fra eget selskap. Da er det bedre å ta en og en faktura etterhvert som de dukker opp. Har også lagt merke til at noen ganger slipper en faktura på denne måten, og da sparer en enda mer. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Griffel

Elbilsatsen vil bli å betrakte som en personbilrabatt og kreve brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

I så fall et smart trekk, men...

Slike endringer er vesentlige, og skal etter reglene gjennom en runde i Stortinget.

Her skal altså Elbil kun regnes som elbil om den bruker brikke, ellers regnes den som eksosbil på under 3,5T.

Spørs om ikke EU også vil ha et ord med i en slik tolkning, da det lett vil gi mer enn de maks tillatte 20% rabatt.
Stavanger:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA