Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3

Startet av ironduke, tirsdag 08. september 2015, klokken 22:06

« forrige - neste »

ironduke

Har ikke elbil pr. i dag, men går med planer om en Leaf i nærmeste fremtid. For å finne ut hvor langt Leafen vil kunne ta meg har jeg simulert i GreenRace, men lurer på hvor realistisk denne er. Se vedlagt bildefil som viser strekningen Stryn - Vestnes ferjekai. Er det rimelig å anslå at jeg står igjen med 14% og 25 km rekkevidde? Dette er Vestlandet, så vi snakker ikke pannekakeflatt akkurat  ;) Har da også lagt inn 70 km/t som snittfart og normal kjøremodus.

Jeg forventer selvsagt ikke at den skal klare dette på verste vinteren, men går det i sommerhalvåret kommer jeg til å bli godt fornøyd med bilen.

Innspill?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Silkefot

142 km med Leaf er ganske langt når du har kupert terreng. Med det mener jeg at forholdene skal være optimale for å stå igjen med noe når du kommer frem slik GreenRace anslår. Vet du om det finnes noen lademuligheter underveis i tilfelle forholdene blir litt mindre optimale?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

nr1rayner

Jeg ville ikke begitt meg ut på den turen uten å sånn ca planlegge en liten ladestopp på veien..
Mulig det er innafor, men også mulig du står 25km unna vestnes med paddeflatt batteri ;)
Har ikke egen erfaring, men flere som har fått lånt stikk på bensinstasjoner.
Halvtimes is-pause med lading så har jeg større tro  8)
Det har mye å si på kjørestil, og vær..
Virker som våt veg spiser en god del ekstra rekkevidde..

Jeg sitter ikke med slike planleggere, jeg har ei lita notisbok i bilen hvor jeg skriver faste distanser.
På en slik tur som du planlegger ville jeg kjørt litt stykkevis og delt den/de første gangene for å fått følingen.
Vi kjører f.eks en del til Storlien fra Heimdal (110km med ca 400 meter stigning). Har nå nok data til å vite om jeg klarer meg helt fram eller ikke uten lading.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ironduke

Sitat fra: Silkefot på mandag 10. august 2015, klokken 10:44
142 km med Leaf er ganske langt når du har kupert terreng. Med det mener jeg at forholdene skal være optimale for å stå igjen med noe når du kommer frem slik GreenRace anslår. Vet du om det finnes noen lademuligheter underveis i tilfelle forholdene blir litt mindre optimale?

Det finnes hurtiglader i Valldal som er ca. halvveis på strekningen. Det vil medføre en omvei på 28 km t/r, men er kanskje likevel et smart stopp å ta.

Alternativt kan man kjøre E-39, som blir noe lengre vei (30 km), men med 2 hurtigladere langs ruta. Dette er også en mindre kupert rute.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Silkefot

Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

emil

Ville tatt noen kjente turer og sammenlignet forbruket der med hva GreenRace forseslår for å gi deg et inntrykk på hva du kan forvente, men det er litt vanskelig hvis man ikke allerede har bilen. Ellers oppgir de vel 24kWh på LeafBatteriet, og det er brutto-kapsitet. Tar man netto-kapasitet og trekker fra 2-3kWh i ekstra buffer er du nede i ca 19kWh tilgjengelig til praktisk bruk på et nytt batteri. Har man 5-15% tap i kapasitet er det enda en ting å tenke på.

Skjermbildet sier en distanse på 142km og et forbruk på 143.5Wh/km. Det skulle tilsi et totalforbruk på litt over 20kWh og er kanskje litt i overkant. Men dette er jo hvis tallene til GreenRace stemmer. Ville nok ha valgt lengre ruter med hurtiglademulighet hvis jeg kunne velge.


På en stuntet dagstur til Oslo fra Arendal i går hadde jeg et forbruk på 12.9kWh fra Arendal til Telemarksporten . GreenRace påstår at distansen er 107.7km og at jeg med mest økonomisk kjøring skal ha et forbruk på 14.72kWh. Nå er dette en distanse jeg kjenner veldig godt og kan kjøre ganske økonomisk på.

Olee

Jeg tok denne turen på 148km her om dagen. Etter mine beregninger når jeg kom til Voss skulle det akkurat gå, noe det gjorde. Kom frem med 4%. Litt overrasket over at det gikk såpass bra, da det regnet mesteparten av turen. Men, er nok ikke noe jeg gjør hver gang!

Matheus

Hei Ironduke.
Kor det går med turen din? Har du kjøpt Leaf?
Eg spør fordi eg vil også kjøre nesten same tur med Leaf, men fra Sykkylven til Stryn.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

ironduke

Sitat fra: Mateusz på mandag 14. september 2015, klokken 21:27
Hei Ironduke.
Kor det går med turen din? Har du kjøpt Leaf?
Eg spør fordi eg vil også kjøre nesten same tur med Leaf, men fra Sykkylven til Stryn.

Bestemt meg for å gå for 2016-modellen så du skal få rapport senere! Regner med at med økt rekkevidde så skal hvertfall ikke denne strekningen være et problem.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

ironduke

Sitat fra: ironduke på mandag 10. august 2015, klokken 10:35
Har ikke elbil pr. i dag, men går med planer om en Leaf i nærmeste fremtid. For å finne ut hvor langt Leafen vil kunne ta meg har jeg simulert i GreenRace, men lurer på hvor realistisk denne er. Se vedlagt bildefil som viser strekningen Stryn - Vestnes ferjekai. Er det rimelig å anslå at jeg står igjen med 14% og 25 km rekkevidde? Dette er Vestlandet, så vi snakker ikke pannekakeflatt akkurat  ;) Har da også lagt inn 70 km/t som snittfart og normal kjøremodus.

Jeg forventer selvsagt ikke at den skal klare dette på verste vinteren, men går det i sommerhalvåret kommer jeg til å bli godt fornøyd med bilen.

Innspill?

Vurderer å prøve ruten i morgen. Hva tror dere? Har 30 kWh-Leafen. Været ser ut til å bli rundt 10 grader og muligens regn.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

leafnor

Sitat fra: ironduke på torsdag 19. mai 2016, klokken 22:29
Sitat fra: ironduke på mandag 10. august 2015, klokken 10:35
Har ikke elbil pr. i dag, men går med planer om en Leaf i nærmeste fremtid. For å finne ut hvor langt Leafen vil kunne ta meg har jeg simulert i GreenRace, men lurer på hvor realistisk denne er. Se vedlagt bildefil som viser strekningen Stryn - Vestnes ferjekai. Er det rimelig å anslå at jeg står igjen med 14% og 25 km rekkevidde? Dette er Vestlandet, så vi snakker ikke pannekakeflatt akkurat  ;) Har da også lagt inn 70 km/t som snittfart og normal kjøremodus.

Jeg forventer selvsagt ikke at den skal klare dette på verste vinteren, men går det i sommerhalvåret kommer jeg til å bli godt fornøyd med bilen.

Innspill?

Vurderer å prøve ruten i morgen. Hva tror dere? Har 30 kWh-Leafen. Været ser ut til å bli rundt 10 grader og muligens regn.
Hvor mye effekt i beregningen la du til med varme?
Regn, behov for varme (Dugg) og såpass kupert ville jeg ha lagt inn en ladestopp på 6 minutter så det kom inn 4 kWt. Da er du kvitt rekkeviddeangst, og kan kjøre uten tanke på varme og forbruk.
Det økte forbruket på våt veg kan gi deg et puss.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ironduke

Sitat fra: leafnor på torsdag 19. mai 2016, klokken 22:44
Sitat fra: ironduke på torsdag 19. mai 2016, klokken 22:29
Sitat fra: ironduke på mandag 10. august 2015, klokken 10:35
Har ikke elbil pr. i dag, men går med planer om en Leaf i nærmeste fremtid. For å finne ut hvor langt Leafen vil kunne ta meg har jeg simulert i GreenRace, men lurer på hvor realistisk denne er. Se vedlagt bildefil som viser strekningen Stryn - Vestnes ferjekai. Er det rimelig å anslå at jeg står igjen med 14% og 25 km rekkevidde? Dette er Vestlandet, så vi snakker ikke pannekakeflatt akkurat  ;) Har da også lagt inn 70 km/t som snittfart og normal kjøremodus.

Jeg forventer selvsagt ikke at den skal klare dette på verste vinteren, men går det i sommerhalvåret kommer jeg til å bli godt fornøyd med bilen.

Innspill?

Vurderer å prøve ruten i morgen. Hva tror dere? Har 30 kWh-Leafen. Været ser ut til å bli rundt 10 grader og muligens regn.
Hvor mye effekt i beregningen la du til med varme?
Regn, behov for varme (Dugg) og såpass kupert ville jeg ha lagt inn en ladestopp på 6 minutter så det kom inn 4 kWt. Da er du kvitt rekkeviddeangst, og kan kjøre uten tanke på varme og forbruk.
Det økte forbruket på våt veg kan gi deg et puss.

Vurderer igjen turen i dag. Helt andre forhold: 20 grader pluss og tørre veier. Men vi snakker ca. 1 600 høydemeter....
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

leafnor

Sitat fra: ironduke på fredag 03. juni 2016, klokken 09:25
Sitat fra: leafnor på torsdag 19. mai 2016, klokken 22:44
Sitat fra: ironduke på torsdag 19. mai 2016, klokken 22:29
Sitat fra: ironduke på mandag 10. august 2015, klokken 10:35
Har ikke elbil pr. i dag, men går med planer om en Leaf i nærmeste fremtid. For å finne ut hvor langt Leafen vil kunne ta meg har jeg simulert i GreenRace, men lurer på hvor realistisk denne er. Se vedlagt bildefil som viser strekningen Stryn - Vestnes ferjekai. Er det rimelig å anslå at jeg står igjen med 14% og 25 km rekkevidde? Dette er Vestlandet, så vi snakker ikke pannekakeflatt akkurat  ;) Har da også lagt inn 70 km/t som snittfart og normal kjøremodus.

Jeg forventer selvsagt ikke at den skal klare dette på verste vinteren, men går det i sommerhalvåret kommer jeg til å bli godt fornøyd med bilen.

Innspill?

Vurderer å prøve ruten i morgen. Hva tror dere? Har 30 kWh-Leafen. Været ser ut til å bli rundt 10 grader og muligens regn.
Hvor mye effekt i beregningen la du til med varme?
Regn, behov for varme (Dugg) og såpass kupert ville jeg ha lagt inn en ladestopp på 6 minutter så det kom inn 4 kWt. Da er du kvitt rekkeviddeangst, og kan kjøre uten tanke på varme og forbruk.
Det økte forbruket på våt veg kan gi deg et puss.

Vurderer igjen turen i dag. Helt andre forhold: 20 grader pluss og tørre veier. Men vi snakker ca. 1 600 høydemeter....
Med 30kWt Leaf vil det i sommerværet gå helt fint. Du kommer til å ha igjen mellom 20-30%.
Sjekk lufttrykk,lad til 100, og kjør.
God tur.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bondeknøl

Dette går knallbra med en 30kW. Kjører mye i kupert terreng, og er der stigning så er der også nedoverbakker å lade i har jeg erfart.

eliten

Tror dette går helt fint. Har selv en 30 kw tekna fått 26.01.16. Har nå nesten 14000 km på telleren. Lavest antall km jeg har hatt siden kjøp er 137. Da var bilen fullastet med folk og bagasje, og kjørte nesten bare i 110 sone motorveg. Lå stort sett over denne farten, da speedometer viser ca 8% for mye på 17" sommerdekkene. Total last med mennesker og oppfatning var nok ca 550 kg. På tur ned til Fredrikstad hadde jeg 28 km i rest, hjem 2 km. Med kjøring motorveg til og fra Oslo - Ullensaker alene hver dag, stort sett på motorveg, og i normal hastighet, ligger kapasiteten på mellom 165 og 195 km, litt avhengig av gjennomsnittshastighet på turen, temperatur og vind.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA