Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Administrator og avgjørelser + informasjon.

Startet av Thor2014, tirsdag 08. september 2015, klokken 14:18

« forrige - neste »

Thor2014

Som topic sier er det en tikkelyd i bilen når jeg slår på rattvarmen. Lyden kommer ikke med en gang, men etter en liten stund. Hører den godt når jeg sitter og venter på noen i bilen selv om vifta går på hastighet 2.
Virker som et lite relé som pulser strømmen til varmen.
Bare min, eller har andre samme??

Hyperstress

.. og mens du venter på svar så spør jeg om rattvarmen på Tesla varmer så det duger, eller om det bare er en liten lunk? Biler med god rattvarme er skikkelig digg, mens feks en A6 jeg lånte nylig hadde så liten lunk at det nesten ikke var noen vits.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ctr46

Sitat fra: Hyperstress på søndag 09. august 2015, klokken 23:29
.. og mens du venter på svar så spør jeg om rattvarmen på Tesla varmer så det duger, eller om det bare er en liten lunk? Biler med god rattvarme er skikkelig digg, mens feks en A6 jeg lånte nylig hadde så liten lunk at det nesten ikke var noen vits.

Min erfaring er at den ble god og varm den ene kvelden jeg har prøvd den :D

Jeg kan dog ikke huske noen klikkelyd men jeg hørte heller ikke etter det og hadde på både stereo og kjørte på motorvei så ville sikkert ikke hørt det uansett :)
85D

Dennis

Ikke hørt noe klikkelyd på min.

Rattvarmen blir varmt nok i massevis ;)

Thor2014

Vel, min tikker som en glidelås som vipper frem og tilbake når den har stått på litt.
Virker som de kjører puls/bredde modulasjon regulering med et bitte lite relé

HelectriC

Med risiko for OT, men hvem trenger rattvarme nå? Er dere på ferie i Himalaya? ;)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Dennis

Kjørte til Narvik i juli og når vi kjørte over fjellet fra Dombås var det nede i 3 grader. Dama synes det var veldig deilig med rattvarme når hu kjørte. Siden jeg liker å ha vinduet på gløtt når jeg skal sove for å få kald frisk luft og helst ikke over 15 grader i bilen :P

nortrahof

Det ser ut til å ligge en egen temperaturcontroller i selve rattet på biler med rattvarme. Da det er rundt 7A som brukes til rattvarmen, kan denne controlleren gjerne være impulsregulert via et rele? Det er også en temperaturføler i rattet for å sikre jamn temperatur.
Denne controlleren får styresignal via CAN-bussen som også går til rattet, slik at det "bare" er 2 fleksible ledninger til rattet som brukes til rattvarme (strømtilførsel og jord).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Bra at Tesla har greid å få til jevn varme. På Leaf blir det først alt for varmt, for deretter å bli nesten helt kald før den kommer på igjen!
At man hører lyden fra releet som pulser er en konsekvens av at bilen er så stille ellers  ;D
Sett på radioen så høres ikke releet  ;)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Er et rele som pulser særlig holdbart?

Det høres forresten ut som en steinalderløsning. Burde vel ikke være så vanskelig å styre ut strømmen med en ikke-mekanisk løsning. Thyristor eller noe i den gata.

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:19
Er et rele som pulser særlig holdbart?

Det høres forresten ut som en steinalderløsning. Burde vel ikke være så vanskelig å styre ut strømmen med en ikke-mekanisk løsning. Thyristor eller noe i den gata.

Ved store effekter er det gunstig å bruke releer. Man må huske på at innkoblingsstrømmen er meget stor - kanskje 2-3 ganger nominell strøm da kalde varmeelement har liten motstand før de varmes opp. Slikt kan skape problemer for kraftelektronikk som ellers må dimensjoneres etter max. effekt.
Derfor er de fleste regulatorer for varmekabler i gulv utstyrt med releer. Nå er et slikt termisk system temmelig tregt, så dette releet vil ikke stå å slå hele tiden. Kanskje levetiden er 100k operasjoner, så da skulle det holde hele bilens levetid? Man kjører ikke alltid med rattvarme heller.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Tja, man trenger jo ikke koble ut og inn men bruke en reguleringssløyfe som justerer strømmen trinnløst? Da får man innkoblingsstrømmen kun ved påslag, men dette kan jo også enkelt dempes elektronisk.

Når det gjelder baderom tipper jeg at kostnad er en faktor som gjør at man velger mekanisk off/on løsning foran en elektronisk reguleringssløyfe? Det vil jo være svært en mye mer komplisert løsning å regulere 0,5-2kW vekselstrøm enn en enkel likestrømsregulering f.eks. 2-7A?

Har forresten tre eksempler i min nærmeste omgangskrets på at reguleringsmekanismen på baderom ryker etter noen år. Hva Tesla får til i så henseende skal jeg ikke spå, men regulatoren på badet hos meg slår inn/ut en gang eller to i løpe av en time. Pulsbreddemodulering med rele a la "tikking" gjør nok adskillig flere innslag på noen sekunder.

nortrahof

Som sagt, er termisk regulering veldig tregt. Jeg ville tro at før tempføleren merker noe, så må strømmen ha stått på et minutt eller noe tilsvarende - i hvert fall 10-talls sekunder. Antall koblinger er da lite totalt.
Thyristorer er dårlig egnet for likestrøms effektregulatorer da man må ha en komplisert slukkekrets. - Annet er det for vekselstrøm. Det man kunne ha brukt er IGBT-transistorer som har lite tap. Kompliserende er det også at strømmen i kretsen vil variere i innkoblingsperioden. Jeg tror derfor TM har funnet "beste løsning" på denne utfordring?

- Ellers er levetiden meget avhengig av strømmen - også for gulvregulatorer. Det er stor forskjell på fabrikat! Jeg var plaget med utfall på en regulator hvert 3. år og skiftet til et annet fabrikat. Det har holdt nå i 30 år - minst!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Thor2014

Det legger seg inn / ut en gang i sekundet eller noe. Det blir 3600 ganger i timen. Min erfaring er som Muffins, at de ikke er spesielt glad i det. Solid state virker mer fornuftig. Når pulsering starter er jo rattet temperert så det er ikke sikkert lysbuen blir all verden...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA