Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Integrert musikk (semi off-topic)

Startet av jallis, mandag 07. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

christian1986

Hvorfor det? Jeg betalte vel 683k for min S85D som jeg fikk i april. I dag koster tilnærmet lik konfig 801k + dobbeltlader. Altså en økning på rundt 140k.

Har en ordre inne på en ny S85D, lurer litt på hva jeg skal gjøre med den nå...

weld77

#31
Var tydligvis ganske mange som bestillt før den første store prisoppgangen (dvs bestillinger før slutten av desember 2014) som skulle selge når bilene kom i mars/april, det viste seg vel å ikke være fullt så enkelt som folk hadde sett for seg. Lå lenge biler ute som var priset til godt under ny nypris. Solgt den får man alltids, men det blir ikke nødvendigvis så mye penger utav det til tross for at man har en fin papirgevinst i form av valutakursjusteringen.

Uten at jeg har fulgt veldig nøye med har jeg inntrykk av at det ligger en del Teslaer på finn.no som selges for en del titusener under nyrpis. Får ubrukt S85D for laaangt under 800k i alle fall.


Diravi

Verditap er det vel på Model S som på andre biler, men prisoppgangene har bidratt til lavere verditap.

Selv en moderat priset S70D stiger jo nå med om lag 25 000, i tillegg kommer vervekampanjen. En konvensjonell bil hadde minst tapt seg 15 % første året, det blir i denne sammenheng et sted rundt 90-100 000. Trekk fra om lag 35 000 på dette og du er nede på ca 10% tap det første året, med litt flaks. Andre har meldt om ca 8 % verditap over de to siste årene, og det stemmer bra med normalt utstyrte 85 på Finn.

Men noe å tjene på det er det nok ikke. Bestilling før prisoppgangen har vel først og fremst en effekt for sluttsummen og for det månedlige regnestykket, inkludert nettopp verditap, som skal forsvare anskaffelsen (selv om sistnevnte uansett er et risikoregnestykke).
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

christian1986

Sitat fra: weld77 på mandag 10. august 2015, klokken 12:43
Var tydligvis ganske mange som bestillt før den første store prisoppgangen (dvs bestillinger før slutten av desember 2014) som skulle selge når bilene kom i mars/april, det viste seg vel å ikke være fullt så enkelt som folk hadde sett for seg. Lå lenge biler ute som var priset til godt under ny nypris. Solgt den får man alltids, men det blir ikke nødvendigvis så mye penger utav det til tross for at man har en fin papirgevinst i form av valutakursjusteringen.

Uten at jeg har fulgt veldig nøye med har jeg inntrykk av at det ligger en del Teslaer på finn.no som selges for en del titusener under nyrpis. Får ubrukt S85D for laaangt under 800k i alle fall.
Ta en titt i dag. Billigste S85d ligger ute til 668k, uten spesielt mye utstyr. Dette er da altså nesten det jeg gav for min i april(683k). Føler meg overbevist om at jeg kan selge bilen jeg har i dag uten tap.

lunitiks

Uten "spesielt mye" utstyr...? Du mener vel uten _noe_ utstyr!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Vollengen

Sitat fra: christian1986 på mandag 10. august 2015, klokken 13:21
Sitat fra: weld77 på mandag 10. august 2015, klokken 12:43
Var tydligvis ganske mange som bestillt før den første store prisoppgangen (dvs bestillinger før slutten av desember 2014) som skulle selge når bilene kom i mars/april, det viste seg vel å ikke være fullt så enkelt som folk hadde sett for seg. Lå lenge biler ute som var priset til godt under ny nypris. Solgt den får man alltids, men det blir ikke nødvendigvis så mye penger utav det til tross for at man har en fin papirgevinst i form av valutakursjusteringen.

Uten at jeg har fulgt veldig nøye med har jeg inntrykk av at det ligger en del Teslaer på finn.no som selges for en del titusener under nyrpis. Får ubrukt S85D for laaangt under 800k i alle fall.
Ta en titt i dag. Billigste S85d ligger ute til 668k, uten spesielt mye utstyr. Dette er da altså nesten det jeg gav for min i april(683k). Føler meg overbevist om at jeg kan selge bilen jeg har i dag uten tap.

Riktig det, men så har den ligget ute noen dager nå uten å få napp.. Så det lå 2stk som var vesentlig bedre spekket for noen dager siden (blant annet, hifi, pano, etc) og de gikk i løpet av 2 dager (lå rundt 690K).
Så det ser jo ikke ut som markedet er villig til å gi 668 for en helt ribbet Tesla..

Stikkkontakt

Sitat fra: roxsteady på mandag 10. august 2015, klokken 11:59
Litt av en situasjon å være i. Bestilte en 70D i forrige uke og betalte depositum, mye på grunn av varslet prisoppgang. 

Hvordan har du konfigurert en 70D for at den skal ha steget 45.000? "Min" har 100.000 i ekstrautstyr og steg 33.700 kr
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Ellingsen

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 10. august 2015, klokken 13:46

Hvordan har du konfigurert en 70D for at den skal ha steget 45.000? "Min" har 100.000 i ekstrautstyr og steg 33.700 kr

Riktig det du sier. Bestillingen ble lagt inn med henvendelsesrabatten på 10k, og det ble glemt og ikke tatt med når jeg sjekket idag.

Leaf_2014

Flere som har opplevd at Tesla endrer bestillingen uten å si fra? Låste en reservasjon på en P85D før jul (ca 790000) men når jeg ser på mine dokumenter nå så er det en S85D med andre seter i annen farge ... Har heldigvis pdf av den gamle.
Leaf 2014

leiflar

Og da steg prisen i natt.
Så da slipper Tesla Norge å få bestillinger fra hele verden pga skjevhet i valutaen.

Muffinman

Sitat fra: leiflar på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:14
Og da steg prisen i natt.
Nei, den steg i går natt. Det er det diskusjonen i de siste 20 innleggene i denne tråden dreier seg om :)

leiflar

hehe, akkurat ja.
Har sjekket prisen hver dag i påvente av denne økningen men da er det vel noe caching tenker jeg.
Sorry.

turfsurf

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 11. august 2015, klokken 07:17
Flere som har opplevd at Tesla endrer bestillingen uten å si fra? Låste en reservasjon på en P85D før jul (ca 790000) men når jeg ser på mine dokumenter nå så er det en S85D med andre seter i annen farge ... Har heldigvis pdf av den gamle.

Det må vel være en bug.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

VL

Hvor mange % steg den da? Og vil bruktprisene holde seg litt bedre som følge av dette?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Toonster

Sitat fra: VL på tirsdag 11. august 2015, klokken 16:40
Hvor mange % steg den da? Og vil bruktprisene holde seg litt bedre som følge av dette?

70D steg ca 6,4%
85D steg ca 6,2%
P85D steg ca 6%

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA