Kan man leve med en billig-Tesla?

Startet av Softblue, lørdag 08. august 2015, klokken 16:35

« forrige - neste »

lurium

Hvorfor angre? Du kan jo selge den med fortjeneste..

Toonster

Sitat fra: evole på tirsdag 11. august 2015, klokken 01:22
Jeg har også konfigurert en billig-Tesla (70D), som gikk opp fra 578.700 til 608.100 kroner (5,08 %). Dette inkludert ververabatt (både for pris før og etter) og uten vinterhjul.

En god del lavere prisøkning enn jeg hadde forventet, som litt paradoksalt er en medvirkende faktor til at jeg kommer til å benytte meg av angreretten.

Sett ut fra tidligere prisjusteringer (sett mot dollarkurs), var det forventet en prisøkning på 3-5%. Synes det er en behagelig rabatt å få fra en leverandør som vanligvis ikke gir rabatter (eksl. vervekampanjen). Har du bestilt bil i forhåpning om å kunne tjene litt på en prisstigning, skjønner jeg deg. Men har du vurdert bil for å bruke den selv, kan jeg ikke skjønne logikken. :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

MeTesla

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 11. august 2015, klokken 01:30
Hvorfor angre? Du kan jo selge den med fortjeneste..

Det er jeg veldig usikker på om går. Finn.no prisene tyder kanskje ikke på det?

Men skal man beholde bilen selv er det jo supert å få rabatt selv om den ble mindre enn mange trodde og dollarkursen skulle tyde på.

evole

Sitat fra: Toonster på tirsdag 11. august 2015, klokken 07:59
Sitat fra: evole på tirsdag 11. august 2015, klokken 01:22
Jeg har også konfigurert en billig-Tesla (70D), som gikk opp fra 578.700 til 608.100 kroner (5,08 %). Dette inkludert ververabatt (både for pris før og etter) og uten vinterhjul.

En god del lavere prisøkning enn jeg hadde forventet, som litt paradoksalt er en medvirkende faktor til at jeg kommer til å benytte meg av angreretten.

Sett ut fra tidligere prisjusteringer (sett mot dollarkurs), var det forventet en prisøkning på 3-5%. Synes det er en behagelig rabatt å få fra en leverandør som vanligvis ikke gir rabatter (eksl. vervekampanjen). Har du bestilt bil i forhåpning om å kunne tjene litt på en prisstigning, skjønner jeg deg. Men har du vurdert bil for å bruke den selv, kan jeg ikke skjønne logikken. :)
Om vi tar vinterpakken (1.000 USD) som eksempel, så endret den pris fra 7.300 kr til 7.600 kr. Ved forrige prisjustering kostet en dollar omtrent 7,39 NOK. I dag koster en dollar over 8,20 NOK. På bakgrunn av dette hadde jeg forventet en større prisøkning.

I tillegg hadde jeg forventet å kunne sammenlikne priser på Model S og Model X ila. de to ukene med angrerett, men jeg innser at det ikke kommer til å skje.

Planen var ikke å kjøpe for videresalg.

Toonster

Synes det er mer riktig å ta utgangspunkt i selv bilprisen og ikke pakkene - blir noe misvisende.

Men klart det hadde vært fint å se hvordan Model X legger seg i pris. Synd man ikke fikk mulighet til det.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Diravi

Da har jeg to dager igjen til Finalize på en 70D, og i dag fikk jeg endelig prøvekjørt en av de nyere bilene i Trondheim. Dessverre hadde de ikke bil inne med stålfjæring og standardseter som jeg var blitt lovet, så det ble tur med P85D med 21", luft og NextGen. Selger påstår at den skal være ganske sammenlignbar med en vanlig S med stålfjærer, i hvert fall i lavere hastighet. Jeg synes sant å si at den var i overkant hard og du kjente ujevnheter i veien omtrent like godt som i vår ganske stivt oppsatte Volvo V40.

Slik jeg forstår det dropper de fleste luftfjæring i en 70, men nå vet jeg jammen ikke...

Standardseter fikk jeg bare såvidt prøvesittet. NextGen er omtrent som bøttesetene i Volvoen, kanskje litt mindre profilert til og med, standardsetene vesentlig flatere, men de virket mye bedre enn de tidligere setene, og for meg så det ut som om sømmene også var penere. Men dette varierer kanskje fra bil til bil?

Det er nærliggende å droppe NextGen og i tillegg strekke seg noen lapper ekstra for å få luftfjæring. Jeg har en fortid (og forsåvidt nåtid) med hydraulisk Citroën... Det irriterer meg noe enormt når Volvoen spretter rundt over ujevnheter i veien, i stedet for å ligge helt stabilt. Og litt av det kjente jeg i P'en i dag også.

Men det er kanskje ikke gjensalgsfremmende å droppe NextGen og legge på luft?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

aness

Sitat fra: Diravi på torsdag 20. august 2015, klokken 23:33

Jeg har aldri forstått poenget med å spesifisere en bil for nestemann som skal kjøre den, en av de store fordelene med å kjøpe ny bil er jo å få akkurat den bilen en selv vil ha :)

Digiman

Personlig synes jeg bilen kjører bedre med stålfjærer. Bedre kontakt med underlaget og noe mere direkte i styrefølesen. Den virker noe mere stiv, men ikke ukomfortabel. Men trenger du muligheten til å justere høyde er jo luft en must.

Muffinman

Sitat fra: aness på fredag 21. august 2015, klokken 06:18

Jeg har aldri forstått poenget med å spesifisere en bil for nestemann som skal kjøre den, en av de store fordelene med å kjøpe ny bil er jo å få akkurat den bilen en selv vil ha :)
Det er helt sant. Og det finnes kjøpere til alle forskjellige konfigurasjoner der ute. Selv ville jeg ikke ha noen problemer med å vurdere en bil uten nextgen, men med luft. Jeg ville aldri vurdert en bil UTEN luft. Jeg ville heller aldri vurdert en bil med panotak. En bil med "litt" spesiell konfig kan faktisk bli ettertraktet om det er få av den, tross alt finnes det jo en del kjøpere med "litt" spesielle preferanser som meg :)

Lordove

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 07:27
Sitat fra: aness på fredag 21. august 2015, klokken 06:18

Det er helt sant. Og det finnes kjøpere til alle forskjellige konfigurasjoner der ute. Selv ville jeg ikke ha noen problemer med å vurdere en bil uten nextgen, men med luft. Jeg ville aldri vurdert en bil UTEN luft. Jeg ville heller aldri vurdert en bil med panotak. En bil med "litt" spesiell konfig kan faktisk bli ettertraktet om det er få av den, tross alt finnes det jo en del kjøpere med "litt" spesielle preferanser som meg :)

Ja, sånn er det. Selv bestilt bil nå og kunne selv aldri kjøpt Nexgen da bilen ble litt for "trang" å gå inn og ut av for meg på to meter. Satt som en konge da jeg kjørte, men vanlige seter var som at bilen var større. Panotak ville jeg kjøpt på alle andre biler enn Tesla. Lekasjer, støy og ingen mulighet for å "trekke" for virker noe rart etter mange år med andre bilmerker. Og takstativ som jeg aldri noen sinne har benyttet meg av, skal jeg nok en gang klare meg uten. Luft ville jeg selv valgt (og valgte det) da jeg har hatt bil både med og uten. Ingen tvil om at luft gir det lille ekstra.

Kjøp bil du selv ønsker. Bilen blir alltid solgt, men det er tiden du selv har den som er viktig :) Noen har plast på setene og aviser på gulvet, den eneste det er godt for er neste eier. Nyt bilen :)
Min 90D er ferdig produsert og i transitt fra fabrikk (03.09.2015)
Min 90D gikk i prod 27.08.2015
Tesla model S 90D er bestilt

Goku

Å kjøpe ekstrautstyr en selv ikke trenger blir litt som å kjøpe silikonpupper til kjæresten sin, i tilfelle hennes neste kjæreste liker det. Nei, kjøp heller det ekstrautstyret du har råd til/vil ha i steden for det som neste mann kanskje vil ha.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Diravi

Greie råd, da blir det luft. :-) Skal gå en runde til med setene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Tin

Folk er forskjellige...Jeg kunne ikke bry meg mindre om luft...men vil ikke vurdert en bil uten de nye setene.. :)

jkirkebo

Sitat fra: Tin på fredag 21. august 2015, klokken 17:24
Folk er forskjellige...Jeg kunne ikke bry meg mindre om luft...men vil ikke vurdert en bil uten de nye setene.. :)

Det er vi, jeg vil ikke vurdere en bil uten luft, hifi og pano, men vil ikke ha de nye setene. Så konklusjonen må være å kjøpe hva man selv har lyst på fremfor det man tror er attraktivt når bilen engang skal selges.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: Diravi på fredag 21. august 2015, klokken 12:56
Greie råd, da blir det luft. :-) Skal gå en runde til med setene.
Prøvesitt hos Tesla! Så merker du fort om det er verd å oppgradere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA