Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgets kval. Hva slags utstyr skal jeg velge??

Startet av Softblue, mandag 07. september 2015, klokken 12:57

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Selvfølgelig er det et problem med et vindu i taket. Dette sliter alle produsenter med. Alle ruter gir også kondens(langt mer enn vanlig tak). Støy etc.. varmetap..  uff :) kanskje om 50år

Det finnes løsninger på takstativ jo, sugekopper. Det sitter like godt.

Øyvind.h

Sitat fra: GOS på søndag 09. august 2015, klokken 11:32
Sitat fra: KristofferH på søndag 09. august 2015, klokken 11:20
Det er alle med panotak som river seg i håret. Jeg kunne fint kjørt en 70D med det samme utstyret som jeg har i min. Moro med insane. Men man bruker den bare 5 6 sekunder hver dag.

Jeg har panotak og river meg ikke i håret. Dog lar jeg vindene blåse meg i håret av og til og jeg er no langt fra den eneste. Hadde definitivt kjøpt pano igjen.
Panotak er nydelig mesteparten av året. Det er jo enormt sammenlignet med konkurrentenes (5-serie). Gir en helt annen og mer lys/luftig kupe. For ikke å glemme hvor deilig det er å slippe sommeren inn :)

Sitat fra: KristofferH på søndag 09. august 2015, klokken 11:46
Selvfølgelig er det et problem med et vindu i taket. Dette sliter alle produsenter med. Alle ruter gir også kondens(langt mer enn vanlig tak). Støy etc.. varmetap..  uff :) kanskje om 50år

Det finnes løsninger på takstativ jo, sugekopper. Det sitter like godt.
Taket er i myk alu. Tror ikke jeg ville brukt sugekopp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

E_S

Smak og behag, men for min del er panotaket med på å øke trivselsfaktoren så mye at det er verdt å være en potensiell feilkilde. Ellers liker jeg godt å skru av AC og åpne tak på en god og fin sommerdag. Aldri skjønt greia med å ha kjøleskapstemperatur inni bilen.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elbil fundamentalist

#33
Sitat fra: Touring på lørdag 08. august 2015, klokken 18:47
Har en 70D i bestilling nå. Så vinterpakka er ikke nødvendig?  Hva med oppvarmet vindusvisker og spylerdyser?  Ikke noe poeng?  Og autopilot,  det er egentlig bare en software oppdatering jeg kan ta senere? Har radarcruise på en annen bil,  bruker det sjelden. Andre biler bare smetter inn i luka. Er det 'vanlig' cruisekontroll på bilen hvis man ikke tar med autopilot?
Enig her.

Synes man får mye for pengene på vinterpakka til 7300,-
*Varme i 3 seter ekstra
*Varme i rattet
*Oppvarmede spylerveske
*Varmetråder i frontvinduet der vindusviskerne parkerer

Jeg hadde droppet gen2 seter da standardsetene er oppgradert de også.
Hadde valgt panotak da dette er blitt veldig billig og uten mulighet for takstativ blir bilen ukurrant/vanskeligsolgt bruktbil i Norge som er glad i takbokser/skiholdere og planker/lister til oppussing.
Hadde utsatt autopilot da det kan etter-aktiveres om man savner der fryktelig eller neste eier vil ha det. Kommer sikkert en kampanjetilbud på ett tidspunkt.

Tror ikke du taper på å velge bort 4wd, da det er alltids er noen som foretrekker stor frunk foran 4dw.

Behold Pirelleidekkene. Har en kollega som har kjør med disse og er storfornøyd. Dessuten har de bedre slitestyrke/barmarkegenskaper og dramatisk  bedre bremseegenskaper på våt asfalt der R2 dekkene kommer omtrent dårligst ut.

Luftfjærer hadde jeg ikke valgt uten 85D.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Hvorvidt vinterpakken gir en verdi avhenger av om man tilstrekkelig ofte jar passasjerer bak som ønsker setevarme, og om man ofte kommer til kald bil og ønsker ekstra varme i rattet.
Spylerdyse og varmetråder er så gjennomdebattert etter to vintre at jeg tror de fleste nå har fått med seg hvor lite det hjelper/sjeldent man får bruk for det. Personlig opplevde jeg negativ effekt av viskervarme på en lånebil....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Kjøp utstyr du vil ha. Uansett vil den være bedre enn en golf eller leaf.

Å kjøpe pga restverdi er dumt, Bil vil alltid være tap, best å kose seg med den så lenge du har den.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nie

Sitat fra: Softblue på søndag 09. august 2015, klokken 11:15

Grunnen jeg spurte om man kunne leve med en "billig-Tesla" er at jeg har lest mange tråder på forumet, og det virker som om det er uutholdelig å leve uten den siste modell med firehjulstrekk, største batteripakke, autopilot, luftfjæring, panoramatak, 21 tommers felger, hyper-bass-pump lydanlegg og ludicrous akslerasjon på 2.8 sekunder. Det virker som alle som bare har "insane" river seg i håret av fortvilelse.
[/

AMEN
Anbefalinger og råd tar ofte utgangspunkt i rådgivere egne preferanser og ikke de behov/forutsetninger som gjelder for den som spør/ber om råd.  Man kan nok også få inntrykk av at mange på forumet stort sett bestiller "alt" uten å gjøre en kritisk avveining av individuell kost/nytte.

Anders Heibø

Sitat fra: Softblue på lørdag 08. august 2015, klokken 16:35
Har sett på muligheten for en:
Model S 70 (bakhjulsdrift),                               Kr. 521.600
Midnight Silver Metallic lakk,                            Kr.     7.300
Karosserifarget tak,                                               Inkludert
19" hjul,                                                                 Inkludert
Sorte Neste generasjon seter,                         Kr.    18.200
Obeche-tre matt innredning,                            Kr.      5.500
Hvitt Alcantara taktrekk,                                        Inkludert
Vinterpakke Sikkerhetspakke,                         Kr.      7.300
19" Pirelli Vinterhjul sett,                                  Kr.    16.000
Dokumentavgift for destinasjon og forskrifter, Kr.      2.800
Vrakpant,                                                         Kr.      2.400
KJØRETØY PRIS,                                           Kr. 581.100

Helt garantert noe du blir fornøyd med.
Vi har Pianosvart på vår nye og det er helt greit men jeg er usikker på om jeg kommer til å foliere. Obeche-tre matt støtter jeg fullt ut.
Jeg har ofte kjørt på litt varme i baksetene når voksne har sittet på i min. Skinn blir litt kaldt når man bare har skjørt (meg fortalt...) Varme i vindusviskere er kun nødvendig når det er underkjølt regn, men da er det kjekt.
Bor i Bergen og har kjøpt Pirelli dekkene til den nye. Kjøpte R2 på den gamle og de ble solgt rimelig fort.

Har du barn i baksetet bør du sette av et par tusen til solfilm også...
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

noto

#38
For meg er den store frunken verd mer enn 4WD ville vært.

Jeg har pianolakk og er godt fornøyd. Jeg har ikke opplevd noen av problemene som er nevnt ovenfor (refleks, riper). Den gang var forøvrig obeche og pianolakk samme pris.

Jeg har kjørt mye på Pirelli og kan si at de er gode her på Vestlandet året rundt. De er støysvake, har lav rullemotstand og er slitesterke.

Jeg har pano, men ville ikke valgt det igjen. Har ikke hatt behov for takstativ og har sjelden passasjerer bak som trenger den ekstra takhøyden (som var hovedargumentet for å kjøpe). Jeg har ikke hatt tekniske problem med taket, men det gir plagsom kuldestråling om vinteren.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

To ting som gjør at vinterpakken er et av de viktigste valgene i våre TMS; varme i rattet og varme i baksetene. Hadde tilsvarende første gang i en Acura MDX i Canada, fikk det med Leaf'en tilbake i Norge og var soleklart familiens førstevalg for ekstrautstyr med TMS'en. Kan leve uten NextGen seter og pianolakk, men vinterpakke og Autopliot ville vi valgt som minimum.

E_S

Folk er forskjellige. Min bil ble kjøpt brukt og har nesten alt utstyr som er å få, men hadde byttet bort nesten hva som helst om jeg kunne fått nextgen-seter.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Cirion

Sitat fra: E_S på søndag 09. august 2015, klokken 22:56
Folk er forskjellige. Min bil ble kjøpt brukt og har nesten alt utstyr som er å få, men hadde byttet bort nesten hva som helst om jeg kunne fått nextgen-seter.. :)
Er ikke så dyrt å oppgradere til Nextgen-seter... (sammenlignet med andre merker vel og merke...)

45 000 foran og 16 500 bak.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

E_S

Baksetet brukes en gang annethvert år, så det spiller ingen rolle. Tenker jeg satser på Ebay etter hvert, det er sikkert en tulling eller fler i USA som klarer å vrake bilen etter hvert.. :) 45k er uaktuelt, men hadde det vært halvparten skulle jeg vurdert det..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Softblue

Sitat fra: Softblue på lørdag 08. august 2015, klokken 16:35
Har sett på muligheten for en:
Model S 70 (bakhjulsdrift),                               Kr. 521.600
Midnight Silver Metallic lakk,                            Kr.     7.300
Karosserifarget tak,                                               Inkludert
19" hjul,                                                                 Inkludert
Sorte Neste generasjon seter,                         Kr.    18.200
Obeche-tre matt innredning,                            Kr.      5.500
Hvitt Alcantara taktrekk,                                        Inkludert
Vinterpakke Sikkerhetspakke,                         Kr.      7.300
19" Pirelli Vinterhjul sett,                                  Kr.    16.000
Dokumentavgift for destinasjon og forskrifter, Kr.      2.800
Vrakpant,                                                         Kr.      2.400
KJØRETØY PRIS,                                           Kr. 581.100

Etter prisøkningen 10.08.2015:
Model S 70 (bakhjulsdrift),                               Kr. 548.000 (+26.400)
Midnight Silver Metallic lakk,                            Kr.     7.600 (+300)
Karosserifarget tak,                                               Inkludert
19" hjul,                                                                 Inkludert
Sorte Neste generasjon seter,                         Kr.    19.100 (+900)
Obeche-tre matt innredning,                            Kr.      5.700 (+200)
Hvitt Alcantara taktrekk,                                        Inkludert
Vinterpakke Sikkerhetspakke,                         Kr.      7.600 (+300)
19" Pirelli Vinterhjul sett,                                  Kr.    16.000 (+0)
Dokumentavgift for destinasjon og forskrifter, Kr.      2.800 (+0)
Vrakpant,                                                         Kr.      2.400 (+0)
KJØRETØY PRIS,                                           Kr. 609.200 (+28.100) 4,84% økning
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

evole

Jeg har også konfigurert en billig-Tesla (70D), som gikk opp fra 578.700 til 608.100 kroner (5,08 %). Dette inkludert ververabatt (både for pris før og etter) og uten vinterhjul.

En god del lavere prisøkning enn jeg hadde forventet, som litt paradoksalt er en medvirkende faktor til at jeg kommer til å benytte meg av angreretten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA