Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratulerer Leaf-eiere!

Startet av automat, søndag 06. september 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

automat

http://blog.makingwaves.no/design/michelles-elbil-debut-fra-et-ux-perspektiv/

Så denne via Twitter, og historien kan vel være en god påminnelse til alle elbil-nerder her inne om det fortsatt gjenstår endel før brukervennligheten er på plass.


2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ludo

Har ikke lest hele artikkelen, men skulle ønske alle biler hadde kun Type 2 plugg, slik som Tesla, også for hurtigladning. Hvis jeg har forstått det riktig.


goggo

Veldig bra artikkel, selv om den kanskje er satt litt på spissen :)

Det var noen som sa noe slikt i en annen tråd her for en stund siden:  Ladestasjonene er dessverre designet av ingeniører og hackere, og ikke av industridesignere og brukergrensesnitt spesialister.


Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Orket ikke lese hele artikkelen og hadde ikke forventet noe annet av en UX-designer etter å ha jobbet tett mot mange sånne de siste 10 årene.

Men ja, elbillading er fortsatt i oppstarten og man kan sikkert kalle et "betafase".

TorC

Enig i hennes kritikk av ladestasjoner.no, men det er jo laget av frivillige. Resten av innlegget hennes oser av selvsentrert uvitenhet. Å skjønne hva slags kontakter man har i bilen er ikke mer avansert enn å skjønne forskjellene på annen type drivstoff. Hadde jeg aldri brukt annet enn elbil ville jeg neppe skjønt verken hvordan man fyller eller hva slags drivstoff man trenger uten å google det. Vi er imidlertid så vandt med å fossilt drivstoff at vi ikke tenker over det. Men, man MÅ faktisk vite om bilen skal ha auto-diesel, blyfri med eller uten tilsetning, 92 oktan, 95 oktan, 98 oktan, truck-diesel, marin-diesel, vinter-diesel, sommer-diesel, E85. Kan bilen kjøre med innblandet etanol? Så kommer de ulike kjedenes egne navn på bensinen. Før i tiden fikk jo de fleste franske biler klistremerke med et bestemt bensinstasjonskjedenavn. Kan de kjøre på drivstoff fra andre kjeder? Hvorfor selges diesel på en bensinstasjon?

I mine øyne er det FÆRRE valg med elbil. Det er vanskeligere å gjøre feil, og gjør man feil så er den verste konsekvens at bilen trenger lengre tid på å lade.

Når elbiler blir vanligere tror jeg de ulike ladekontaktene blir like naturlig å kjenne forskjellen på samme måte som vi kjenner forskjellen på diesel og bensin.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ladov

Må si meg enig i at 'elbilen' fortsatt har et beta-preg over seg. Noe av dette er batterirelatert, siden kapasiteten er såpass lav så *må* du hele tiden tenke på hvor neste ladepunkt er. Med større batterier kan man tillate seg å slappe litt mer av. Dessuten så er det fortsatt et lett forvirrende antall lademuligheter, og jeg tror det blir verre før det blir bedre! (hint, trådløs lading).

På den positive siden, det er vanskelig å ødelegge noe, det verste som skjer er at du ikke får ladet. De fleste lader jo hjemme uansett så disse ladeproblemene er mest startvansker for nybegynnere(noe man for så vidt skal ta alvorlig).
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

cra

Sitat fra: TorC på søndag 09. august 2015, klokken 12:03
I mine øyne er det FÆRRE valg med elbil. Det er vanskeligere å gjøre feil, og gjør man feil så er den verste konsekvens at bilen trenger lengre tid på å lade.

Ja, det skal i alle fal godt gjøres å få til dyre reparasjoner som  når man f.eks. fyller bensin på en dieselbil. Og (avhengig av kjøremønster, selvsagt) er det mye mindre planlegging i forhold til fylling; den plugges i hjemme og er alltid full. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Sitat fra: cra på søndag 09. august 2015, klokken 17:18
Sitat fra: TorC på søndag 09. august 2015, klokken 12:03
I mine øyne er det FÆRRE valg med elbil. Det er vanskeligere å gjøre feil, og gjør man feil så er den verste konsekvens at bilen trenger lengre tid på å lade.

Ja, det skal i alle fal godt gjøres å få til dyre reparasjoner som  når man f.eks. fyller bensin på en dieselbil. Og (avhengig av kjøremønster, selvsagt) er det mye mindre planlegging i forhold til fylling; den plugges i hjemme og er alltid full. :)

Ikke for å underkjenne fordeler med elbil. Men de personene som bommer når de skal velge mellom den grønne bensinpistolen og den svarte dieselpistolen, kan hende sliter litt når de skal orientere seg i ladejungelen bestående av : Type-1 type-2 mode-1-2-3-4 230V IT 400V TN 6-8-10-16-32A enfas trefas schuco CEE 3,6-7,2-11-22-43kW AC DC Chademo Combo CSS  UMC Supercharger.

Man bør nok være over snittet teknologiinteressert for å klare å danne seg full oversikt.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emil

Sitat fra: automat på søndag 09. august 2015, klokken 19:55
Sitat fra: cra på søndag 09. august 2015, klokken 17:18
Sitat fra: TorC på søndag 09. august 2015, klokken 12:03
I mine øyne er det FÆRRE valg med elbil. Det er vanskeligere å gjøre feil, og gjør man feil så er den verste konsekvens at bilen trenger lengre tid på å lade.

Ja, det skal i alle fal godt gjøres å få til dyre reparasjoner som  når man f.eks. fyller bensin på en dieselbil. Og (avhengig av kjøremønster, selvsagt) er det mye mindre planlegging i forhold til fylling; den plugges i hjemme og er alltid full. :)

Ikke for å underkjenne fordeler med elbil. Men de personene som bommer når de skal velge mellom den grønne bensinpistolen og den svarte dieselpistolen, kan hende sliter litt når de skal orientere seg i ladejungelen bestående av : Type-1 type-2 mode-1-2-3-4 230V IT 400V TN 6-8-10-16-32A enfas trefas schuco CEE 3,6-7,2-11-22-43kW AC DC Chademo Combo CSS  UMC Supercharger.

Man bør nok være over snittet teknologiinteressert for å klare å danne seg full oversikt.

Jeg kjører Leaf, og passer kontaktene i hver ende lader bilen. Stor kontakt er hurtiglading, liten er saktelading. Værre er det ikke, og mye mindre komplisert enn fylling av fossilt drivstoff.

automat

Sitat fra: emil på søndag 09. august 2015, klokken 20:30


Jeg kjører Leaf, og passer kontaktene i hver ende lader bilen. Stor kontakt er hurtiglading, liten er saktelading. Værre er det ikke, og mye mindre komplisert enn fylling av fossilt drivstoff.

Det er enkelt for deg, fordi du har erfaring, og kan dette. Det er likevel nok av feller for en nybegynner.

Med regulerbar ladekabel, som du har, må man passe på at denne ikke er justert høyere enn sikringen på stedet man lader. Det blir dårlig med lading når sikringen går.

Har man 16A type-2 kabel risikerer man å ikke få ladet fra enkelte 22kW uttak, selv om den fysisk passer.

Tar man feil kabel på hurtigladeren, type 2 istedet for combo, blir det saktelading eller ikke-lading istedet for hurtiglading  (har sett en e-Golf som prøvde dette).

Kobler jeg trillingen min til et 22kW-uttak, så får jeg ladet. Men jeg blir ikke så populær blant de som kan utnytte effekten, hvis det er uttak med lavere effekt tilgjengelig.








2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Sitat fra: automat på søndag 09. august 2015, klokken 19:55
Men de personene som bommer når de skal velge mellom den grønne bensinpistolen og den svarte dieselpistolen, kan hende sliter litt når de skal orientere seg i ladejungelen

Jeg tror (håper i alle fall) at det ikke er så mange som gjør dette gjentatte ganger. Fruen gjorde det EN gang, etter å ha fylt feilfritt på Caravella i nesten 15 år. En blunder i en litt stresset situasjon, antar jeg. Jeg sier ikke at man ikke kan kludre det til, men det er mye mindre sjanse for å koble noe feil, men som noen nevnte så er som regel worst case at man ikke får ladet. (Som selvsagt kan være krise nok i seg selv, når man har ærender av ymse slag.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Sitat fra: cra på søndag 09. august 2015, klokken 22:07

Jeg tror (håper i alle fall) at det ikke er så mange som gjør dette gjentatte ganger. Fruen gjorde det EN gang, etter å ha fylt feilfritt på Caravella i nesten 15 år. En blunder i en litt stresset situasjon, antar jeg. Jeg sier ikke at man ikke kan kludre det til, men det er mye mindre sjanse for å koble noe feil, men som noen nevnte så er som regel worst case at man ikke får ladet. (Som selvsagt kan være krise nok i seg selv, når man har ærender av ymse slag.)

Jeg er ikke enig i at det er mindre sjanse for å koble noe feil enn å fylle feil. Men du har rett i at konsekvensen normalt er mye mindre. Men i ytterste konsekvens så kan man starte en brann, hvis man svir en schuko-kontakt for mye.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

evole

En litt karikert fremstilling, men flere gode poeng i innlegget.

Jeg hadde aldri kjørt elbil før jeg kjøpte en usett trilling i forrige uke. For å komme meg hjem med bilen, så antok jeg at jeg måtte lade på veien. Jeg kjenner meg derfor litt igjen.

Min løsning ble en snarvei på mobilen til ladekartet til Fortum (http://map.chargedrive.com/). Der kan ladestasjoner filtreres på type, samt skjule ladere ute av funksjon. Kartet kan også laste inn ladere fra Nobil, men så langt det lar seg gjøre er jeg innstilt på å legge igjen pengene mine hos Fortum siden de har den mest fornuftige prismodellen og totalt sett gir det beste helhetsinntrykket.

Nå kom jeg meg for øvrig akkurat hjem uten ladestopp, så foreløpig har jeg ikke hatt behov for hurtiglading.

Trond Arve

Artikkelen treffer klokkeren inntertier. Bilfabrikanter, -importører, -forretninger og -selgere burde lese denne og skjemmes. Og ikke minst alle hurtigladeleverandører med egne abonnementsløsninger og elendige brukergrensesnitt. Vi nerder som henger her på forumet får med oss en mye, men det er vi som er spesielle. En gjennomsnittlig ny elbileier har vesentlig mindre interesse for disse sære tingene som foregår nå i tidligfasen av elbiletablering. Forresten innrømmer jeg gjerne at jeg senest i dag googlet hvordan en Mode3 Type2 (eller var det omvendt?) kabel ser ut.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

...for ikke å glemme at halvparten av hurtigladerne ikke virker, og kundeservice eksisterer ikke eller skjønner nada av hva som foregår...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA