Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer det ikke snart en rimelig elbil med litt plass?

Startet av moonbuggy, søndag 06. september 2015, klokken 21:23

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: MortenH på mandag 17. august 2015, klokken 13:09
Jeg hadde forvarming uten samtidig ladning i dag morges. Rekkevidden i "Comfort"-modus gikk fra 126 i går kveld (kald) til 124 km i dag morges med varmt batteri/kupe'.
Hvor kaldt var det ute?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Sitat fra: skoct på søndag 16. august 2015, klokken 13:47
Regnet med at jeg ikke sparte no på det. Men lurer på om dette trekker ned mye rekkevidde før jeg skal kjøre hjem. Liker å ha det komfortabelt... :)
Har gjort litt forenklet forskning igjen, helt sikker med en god del feilmargin, men dette er nok i størrelsesorden riktig.
Varmetapet tilsvarer ca 300m per grad differansen i utetemperatur og ca+20 på 15min. (Bilen forvarmes til samme temperatur uavhengig av hva du stiller inn).
Men hvis du kommer presis, så kan du vel kun regner med ca 200m (eller 2/3 av temp diff), siden du gradvis varmer opp bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Mot alle odds og spådommer, så kjørte jeg strekningen Asker - Rødberg uten å lade. Det er 154 km, mye opp og ned og stigning på turen. Hadde 20 km igjen da jeg ankom den nye hurtigladestasjonen og ladet raskt og problemfritt. Det skal sies at jeg kjørte økonomisk og for det meste i eco pro +.

turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 21. august 2015, klokken 16:41
Mot alle odds og spådommer, så kjørte jeg strekningen Asker - Rødberg uten å lade. Det er 154 km, mye opp og ned og stigning på turen. Hadde 20 km igjen da jeg ankom den nye hurtigladestasjonen og ladet raskt og problemfritt. Det skal sies at jeg kjørte økonomisk og for det meste i eco pro +.

Hvilken snittfart hadde du? Kjørte Åsgårdstrand - Åmot i går, 86km med snitt 68km/t, og kom frem med 51% igjen. Ganske tilsvarende rekkevidde.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Jeg hadde glemt å nullstille kjørekomputeren og via appen så kan jeg bare se siste kjøretur. Så jeg vet ikke hvilken snitt-hastighet jeg hadde på turen. Antar at det var mellom 60 og 70. Det blåste mye på turen, men det var mest sidevind og delvis medvind. Skal kjøre motsatt vei i morgen, så da kan jeg sjekke forbruk og hastighet.

LMOR

I dag var en perfekt dag til en interessant test. Utetemp og innetemp + batteritemp ligger på 20 grader.
Kjører 20km med 43km/t i Eco Pro på svingete og kuperte veier. Slutter på samme høyde som jeg startet. Overskyet.
Gjennomsnitt ble 11,1
Kjører tilbake med  43km/t i Eco Pro+.
Gjennomsnitt ble 9,1
Altså krever klimaanlegget relativt mye strøm, selv om den ikke trenger varme/kjøle.
Parkerte en fornøyd bil som mener den fint skal klare 170km i morgen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på lørdag 22. august 2015, klokken 20:43
Altså krever klimaanlegget relativt mye strøm, selv om den ikke trenger varme/kjøle.
Det virker rart at det skal være så stor forskjell ? Er det ikke forskjeller i motorstyring mellom Eco Pro og Eco Pro + ?. I så fall skulle man fått identiske verdier med Eco Pro og Eco Pro + hvis AC man slår av AC.

LMOR

#37
Det er noen andre mindre forskjeller, men tror ikke de spilte så stor rolle på min tur (f.eks maks 90), men det er forskjell på å slå av AC og hele lufteanlegget.
ECO pro uten AC har jeg testet tidligere. Havner en plass i mellom, men helt sikkert nær + tallene. Kan nok skru på flere knotter for å få det likt pro+. Men da er det enklere å velge pro+.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Torodd Stangeland

Fikk testet en tur i går, en plass jeg kunne holde snitt under 50 km/t uten å plage noen
Bmw I3 2015

turfsurf

Kjørte Golsfjellet - Modum i dag, 157km, 20km igjen ved ankomst. Startet med 100%, ECO PRO+, litt over 800m i høydeforskjell. Fikk ikke mye nytte av regenerering pga det gikk nesten rett ned med fullt batteri. Litt jojo kjøring den første milen pga av kø, og deretter forbikjøring av samme kø med ca 30 biler (!). Deretter gikk det i fartsgrensen hele tiden. Endte opp med 68,7km/t i snitt.

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

#40
Det er jo utrolig bra å kunne kjøre nesten 190 km med 70 i gjennomsnittsfart!

Men så er det litt nedover. Kjørte samme strekket ca 1.mai, når det var ca 0-10 grader på turen og brukte 11,4 på Eco Pro, også med 70 i gjennomsnitt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

I3 svarer absolutt til forventningene. Nå er mitt totalsnitt for all kjøring under 12, det meste av det er fremdeles vinterkjøring med varmeapparat gående. Jeg kjører mye relativt korte turer i tettbygde strøk. Nå etter ny lading, 50km med 21% brukt av batteriet. Det skulle gi 240km totalt, men det skjer jo ikke. Nå blir det kaldere og regn, det gir større forbruk umiddelbart.

02jan

For å holde tråden varm.

90 km (tur-retur) på 100-50% batteri. Starttid, eco, ikke ac ( takluke). Landevei, flere turer, ikke elbil eller seilekjøring - normal fosilbilkjøring. Snittforbruk i bil viser 10.5.

Har fortsatt "gammel" SW , Max kap. viser 18.6.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TM

Skal ut på en tur på 154 km uten hurtigladere. Det går stort sett med 15-20 km rest på batteriet, men i morgen blir det trolig regnvær. Er det grunn til å anta at våt veibane vil øke forbruket så mye at det blir kritisk ? Kan eventuelt ta på hatt og redusere maksfarten 10 km hvis det må til :-)

Amigakongen

Imponerendes tall dere får til. Jeg tok meg en harrytur i dag. 2 voksne og 2 barn. Turen skulle være 14mil. Men var usikker på om vi skulle klare det, da det var meldt regn. Når vi ankom Charlottenberg stod det igjen 102km og vi hadde kjørt 70km. Synes jeg var bra. Kjlørte hele veien på eco+ og uten noen varme i bilen. Prøvde å kjøre så billig som mulig. Lada fra 102->129km. Dro hjem, men da blei det regn på turen. Måtte få på ac'n etterhvert. Når jeg skjønte det skulle gå greit slo jeg på comfort. Kom hjem med 32km igjen på batteriet. :)
Fornøyd med å ha overlevd min første langtur. Men det meste batteriet har vist meg etter lading er litt over 170km. I dag når vi dro stod det 138km. Er det fordi sjefen alltid kjører i comfort og ikke tenker over kjørestilen?
2015 BMW I3 - 11800km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA