Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer det ikke snart en rimelig elbil med litt plass?

Startet av moonbuggy, søndag 06. september 2015, klokken 21:23

« forrige - neste »

Anterialis

#15
Så hva er konklusjonen sånn ca? Hvor mange prosent taper man på å bruke AC? Jeg mener, hvor mange prosent lenger rekkevidde kan man få dersom man skrur av AC?

[syting]
Og dette gjelder vel bare når det er varmt ute? AC = Kald luft/tørr luft? Så på sommeren bruker den vel mer strøm enn på vinteren..?

Lærer stadig vekk noe :P under 10 er utrolig bra i gj.snitt. Jeg ligger på 16 og føler jeg ikke kan hente inn mye mer... Jeg bruker aldri bremsen heller. Men nå bor jeg i en bakke da, kjører opp og ned hver dag. Blir nok bedre når jeg nå flytter til Hamarområdet hvor det er litt flatere...  Men selv på langkjøring (Hamar - Ringebu) klarer jeg ikke bedre enn noe over 13 kwh/100km, så hvordan dere klarer under 10 er fantastisk =) Da har jeg riktignok 80 i gj.snittshastighet da, og ingen regen (jevn fart).

[/syting]

BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Mitt totalgjennomsnitt ligger på 16 og jeg bruker typisk 13 på en lengre tur, så det er ikke noe unormalt med ditt forbruk.
Men prøv en dag uten AC og kjør 10% saktere? Men husk å ha på forvarming også om sommeren.
Normalt spiller ikke bakker noen stor rolle så lenge du slutter turen der du startet. Hadde en lang bakke på testturen i går. Men hvis du har 100% og kjører ned bakken først, så få du ikke balansert bakken tur/retur fordi bilen ikke regenererer på 100%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Imponerende med forbruk og rekkevidde til moonbuggy. Men synes snitt 1.3-1.6 virker noe høyt.
Ligger selv på snitt 1.22 for perioden april t.o.m idag. Bor på 230m moh, og kjører stort sett ned mot 10m. Som pendlerbil i Oslo, og en del motorvei, lite trafikk i sommer , så har det ikke vært noen sparekjøring, passerer mange leaf ,som ligger i høyrefeltet på når jeg er på vei hjem fra jobb.

Ser at mange av turene ,når jeg ikke har hastverk ligger forbruk på 1.0- 1.1.
Langjkjøring Oslo - Lillehammer o.l med javn kjøring, følge trafikk, ligger jeg på 1.2-1.3.

Har ikke bruk for ac normalt, bruker det kun for å kjøle ned bilen, i minuttene før kjøring hvis den har stått lenge i solen. garasjen bilen står i er ikke oppvarmet.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TM

Luftmotstanden er vel den helt avgjørende faktoren for forbruket. Når jeg ser på i3 og sammenlikner den med andre biler, så er det egentlig overraskende at den ikke bruker mer energi. Parkerer daglig ved siden av den nye Mondeoen, og sett forfra så har bilen et strørre frontareal (visuelt). Ut fra det jeg har lest så har i3 cw på 0,29 som vel brukbart, men ikke topp. Men med større frontareal enn flere andre elbiler (e-golf), så vil nok rekkevidden for i3 være en del dårligere enn e-golf i høye hastigheter. I hastigheter under 50 km/t er det nok ingen som slår i3 på grunn av lav vekt og lav rullemotstand.

02jan

En faktor som spiller inn, er våt veibane. Det kan være forskjell på grad av kjøring i våt veibane , som utgjør forskjell på totalforbuket mellom bilene.

Jeg regner minst 10% redusert rekkevidde ved konstant regn, i forhold til optimale forhold, samt at både vind og temperatur også trekker noen prosenter.

kjører stort sett i eco modus, med temp satt på 16.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

I dag regner det mye, og bare 15 grader. Brukte 12 med 60 i gjennomsnitt og 8,6 med litt varmere bil ved start og 45 i gjennomsnitt.
Så jeg tror luftmotstanden er den viktigste årsaken til disse forskjellene, i tillegg til hvor godt oppvarmet bilen er.
Begge turene var uten AC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Kjørte nittedal - Asker - nittedal i ettermiddag. 23 grader. Samme kjørprogram/kjørestil som vanlig. Dvs venstrefil og eco pro.
Testet med å kjøre med ac , auto 19 grader.
50 km hver vei, lite trafikk, snittfart 75 km/t hver vei. 1.1 til og 1.4 i forbruk tilbake, dvs 1.25 kw/t pr mil med ac.
Ser ut til at det ikke nødvendigvis går så mye ekstra energi med Ac på. Bruker heller ikke starttid eller precond.
regner med at luftmotstand har en del og si i over 85 kmt og ved sterk vind.

Har kjørt ( +10 grader) på 1.3 i snitt Oslo nord Gardermoen - Oslo nord, med 100 kmt i snitt 100 og 110 sone.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

skoct

Bruker dere precon. hele året?
Ved vinterstid, og temperaturen ligger rundt 0. Hvor mye utgjør det at man forvarmer bilen i 15 min, uten strøm koblet til? Tenker da på førvarming på arbeid. Gjerne kom med et tall i ca ant. km.

LMOR

Sitat fra: skoct på søndag 16. august 2015, klokken 13:00
Bruker dere precon. hele året?
Ved vinterstid, og temperaturen ligger rundt 0. Hvor mye utgjør det at man forvarmer bilen i 15 min, uten strøm koblet til? Tenker da på førvarming på arbeid. Gjerne kom med et tall i ca ant. km.
Jeg kjører det hele året. Men hvis du ikke er tilkoblet strøm, så er det kun for komfort. Tviler på du sparer noe på det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

skoct

Regnet med at jeg ikke sparte no på det. Men lurer på om dette trekker ned mye rekkevidde før jeg skal kjøre hjem. Liker å ha det komfortabelt... :)

LMOR

Sitat fra: skoct på søndag 16. august 2015, klokken 13:47
Regnet med at jeg ikke sparte no på det. Men lurer på om dette trekker ned mye rekkevidde før jeg skal kjøre hjem. Liker å ha det komfortabelt... :)
Hvis du setter den på 15min før, så taper du heller ikke mye. Du vil uansett måtte bruke den energien når du skal kjøre, forskjellen blir bare at du da har det komfortabelt fra starten av turen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på søndag 16. august 2015, klokken 14:31
Sitat fra: skoct på søndag 16. august 2015, klokken 13:47
Regnet med at jeg ikke sparte no på det. Men lurer på om dette trekker ned mye rekkevidde før jeg skal kjøre hjem. Liker å ha det komfortabelt... :)
Hvis du setter den på 15min før, så taper du heller ikke mye. Du vil uansett måtte bruke den energien når du skal kjøre, forskjellen blir bare at du da har det komfortabelt fra starten av turen.

Det stemmer ikke helt, siden du vil ha varmetap over lengre tid med forvarming. Hvor mye varmetap det er på 15 minutt er en annen sak...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Da stemmer det vel? Som jeg skrev, taper du, men ikke så mye.

Som du vil se fra sist vinter, så er varmetapet fra i3 svært lite. Har lagt ut info om dette tidligere. Forvarmingen vil også gjøre at bilen ellers øker noe i temperatur, som også resulterer i lavere forbruk.

Netto tap er i størrelsen noen få km, uten at jeg har klart å måle dette.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på søndag 16. august 2015, klokken 19:21
Da stemmer det vel? Som jeg skrev, taper du, men ikke så mye.

Som du vil se fra sist vinter, så er varmetapet fra i3 svært lite. Har lagt ut info om dette tidligere. Forvarmingen vil også gjøre at bilen ellers øker noe i temperatur, som også resulterer i lavere forbruk.

Netto tap er i størrelsen noen få km, uten at jeg har klart å måle dette.

Sant det, tenkte mere på dette utsagnet "...forskjellen blir bare at du da har det komfortabelt fra starten av turen". Flisespikkeri uansett :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

MortenH

Jeg hadde forvarming uten samtidig ladning i dag morges. Rekkevidden i "Comfort"-modus gikk fra 126 i går kveld (kald) til 124 km i dag morges med varmt batteri/kupe'.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA