Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av Havvo, søndag 06. september 2015, klokken 18:09

« forrige - neste »

Havvo

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60481274&searchclickthrough=true


Jeg har reservert denne til mandag. Batteriet viser 12 streker og er sikkert dermed i god stand?

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

Jeg har 400V 16A type 2 boks i garasjen. Får jeg da nytte av 6,6 KW laderen? hvor lang tid vil det anslagsvis ta å lade fra null til full?

Bilen har ikke hurtiglader. Når kom hurtiglader i Leaf?

Og heller ikke varmepumpe? Jeg tror dette er en Visia modell. Er det en stor ulempe å ikke ha varmepumpe?

emil

#1
Hvis den ikke har støte for hurtiglader ville jeg ha droppet den med en gang. Hurtiglademulighet har blitt levert fra første dag.

Varmepumpe gir deg lengre rekkevidde vinterstid sammenlignet med bil uten og tilsvarende klima inni bilen.

Ellers gir 400V/16A deg kun 3.3kW lading til bilen siden det kun er enfaselader. 0-100% på ca 7t. 12 av 12 streker garanterer egentlig bare at helsa på batteriet er over 85%


Havvo

Takk for svar.


Jeg tror ikke jeg kommer til å ha behov for hurtiglading med mitt kjøremønster...


Blir bilen skikkelig varm om vinteren uten varmepumpe? Hvor mye ekstra rekkevidde snakker vi om hvis det er varmepumpe? Virker varmepumpe inn på klimaanlegg (kulde) også eller går denne bare på varmen?

werner

Høres rart ut at hurtiglader mangler. Uten hurtiglader kommer du ikke mer enn 7 mil hjemmefra uten å måtte lade i timesvis. Å selge bilen videre uten hurtiglader blir vanskelig

svingen

Det er 6.6kw lader I den så tar da 4 timer får full ladet eller ca 3 timer til 80% vil jeg tro.
Uansett uten hurtiglading ville jeg droppet det umulig og selge og til den prisen,leaf er det jo veldig mange av på finn
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Bjølseth1

Jeg trenger heller ikke hurtiglading med mitt kjøremønster. Det tok 7 mnd føre jeg plutselig skulle noe viktig, da måtte jeg hurtiglade for å komme frem til vettu tid. I dag kjører jeg der jeg vil når jeg vil. I dag hadde jeg angret livet av meg hvis jeg ikke hadde hatt muligheten til hurtiglading.
For bruksmønsteret ditt / mitt endrer seg hele tiden.
Jeg valgte vekk 6,6 kw lader for jeg saktelader hjemme / jobb å hurtiglader på tur. Må vel innrømme at jeg har sett flere hurtigladere enn 6,6 kw punkt langs veien.....
Jo hei å det går

acenta

bestorp

Jeg hadde ikke kjøpt elbil uten hurtiglader og 160k+, for den bilen står ikke helt i stil med prisen da siden den ikke har hurtiglading.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Elmo

Sitat fra: Havvo på fredag 07. august 2015, klokken 19:17
Bilen har ikke hurtiglader. Når kom hurtiglader i Leaf?

Jeg forstår ikke hvor du fikk det fra at den ikke har hurtiglader :o

Står da ingenting om det i annonsen og såvidt jeg vet har alle Leaf alltid hatt det.
Videre viser ikke sammenstillingen til Nissan at det finnes modeller uten hurtiglader:
http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/prices-and-equipment/compare-leaf-models.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kaiat

Det er en importbil - utstyrsnivå Visia. Nedover i Europa er hurtigladeport ekstrautstyr på Visia. Men i Norge har hurtigladeporten alltid vært standard.

Trekkoppbil

#9
Ved første øyekast ligner den på en amerikansk S:
Pleier det ikke å være noe kattøye eller tåkelys midt på bakenden av europeiske modeller?
Ut fra vin-nummeret kan man sjekke opp om bilen er produsert i Tennesse eller England, men det enkleste kan være å se om bilen har sidemarkeringslys.

Ryggekamera, 6kW AC-, og hurtigladeport blei levert som ekstrautstyr til 2013 S i ei pakke som het:
Charger Pkg - F01
Når bilen ha ryggekamera som bilde viser, vil jeg tippe at den har hurtigladeport oxo, dersom det er en S.
Hurtigladeporten er lett å se ved fysisk øyesyn. Om det er 6 kW ac-inngang, vil du se det i panelet på bilen, hvor det da er oppgitt resterende ladetid med bl.a 6kW.
Det ser svært dårlig ut med rekkevidde på 106km ved fullada batteri, og eco-mode.
Bilen har ganske mørk farge, og hvis den har stått i sola i varme strøk, kan det være en uheldig kombinasjon. Det er uansett lurt å spore opp hvor bilen er brukt, om den er bruktimportert.
Bilen er gått ganske lite med 11000km på 2 år. Det som er farlig for Leafer, er oppbevaring over lengre tid, dersom det gjøres uforsvarlig.  Det finnes ideoter som lagrer biler med tomt batteri, eller som lar bilene stå i sola over sommeren. I USA ser det ut som at folk gjør alle dumme ting som man ikke skulle tru at noen ville finne på.

Bilen lader med kun en fase, og enten 110V eller 240V, så med 16A-kurs, får du ikke mer enn 3kW, for det om du har rødt uttak.

kaiat

Nei da, det er en europeisk Visia. :)

Den mangler sidemarkeringslys og har tre nakkestøtter i baksetet (USA-Leaf har bare to). I tillegg har den kjøre-/tåkelys nede i støtfangeren og amerikansk Leaf S har ikke noe lys der orginalt.

Det finnes en litt bedre utstyrt Visia i Europa med navigasjon og ryggekamera, jeg tror den kalles Visia+. Du kan også få den med 6,6kW lader som ekstrautstyr. I Norge får du ikke noe av dette på Visia.

Havvo

Takk for svar alle sammen. Jeg sjekket denne bilen fysisk at det ikke var ladeport for hurtiglader. Fant ut at det trenger jeg.

Jeg kjøpte meg en helt ny europamodell Leaf Tekna fra Ecocar. Planen var da at kona skulle få min nesten nye Audi A6. Det som skjedde, var at hun stakk av med den nye Leaf'en. La derfor ut A6'en på finn og den ble solgt dagen etter.

Turen gikk da tilbake til Ecocar og jeg fikk en god pris på en til ny Leaf Tekna. Så nå står det to nye Leaf i garasjen. En svart og en hvit. Så hurtiglader trengs. Leaf dekker 95 % av vårt kjøremønster. (Bor i Bergen). Så får det bli leiebil de gangene det trengs heller. Reknestykket vil uansett bli pent å se på...

Håkon77

Ser på Leaf om dagen jeg også. Ser Tekna utgaven koster 237.000 ett sted, 229 ett annet og Sandvika bil kjører på med 200.000 for 2015modell tekna. Nissan forhandleren er dyrest, men det er kanskje en stor forskjell på versjonene som selges av nissan og sandvika bil?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

TB

#13
Sitat fra: Håkon77 på mandag 24. august 2015, klokken 18:49
Ser på Leaf om dagen jeg også. Ser Tekna utgaven koster 237.000 ett sted, 229 ett annet og Sandvika bil kjører på med 200.000 for 2015modell tekna. Nissan forhandleren er dyrest, men det er kanskje en stor forskjell på versjonene som selges av nissan og sandvika bil?
Etter det eg kjenner til driv Sandvika bil "parallell import" av bilar. Dette er "brukte" bilar kjøpt i andre land, importert til Norge. Fordelen er låg pris. Ulempen er svakere forbrukervern.

Kjøper du bil av autorisert Nissan forhandler kan du rette garanti og reklamasjon mot valgfri Nissan forhandler. Om forhandler der du kjøpte bilen blir lagt ned, går konkurs e.l. betyr ikkje noko. Garanti er 5 år, gyldig ved alle forhandlere.

Ved kjøp frå Sandvika bil vil det normalt vere 3 år garanti for bilar importert frå Europa. Normalt rekna frå når bilen var ny, dvs. ofte ikkje meir enn 2,5 år. Forbruker har fortsatt muligheit til reklamasjon i 5 år, men må rette dette til importør, Sandvika bil - eller eit forsikringselskap, der det er kjøpt "garanti". Kan vere lang veg å vinne fram her.

Om det blir mange krav kan det hende firma blir lagt ned eller går konkurs - og forbruker vil få lite hjelp av Nissan til å rette feil.

USA modellar har ingen garanti frå produsent i Europa. Dermed må alle feil bli retta til importør.
Autonova leverer eksempelvis USA modellar: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=14492.135

Forskjellen i pris må stå i forhold til forskjellen i garanti.

I tillegg kjem forskjell på dei ulike modellar med varmepumpe, varme i ratt, 6.6 kW lader, osv.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Håkon77

Var innom bla Nissan og fikk som svar at det som mangler på parallellimport biler er batterivarme. Garanti blir, som nevnt over her, problemet om noe skulle oppstå. Jeg hadde virkelig lyst på Leaf, men da hvit med skinnsetene til 235K, pluss 7500 for 6,6kw lader og 13k for hjemmeladedings. Totalt litt for mye med 255K for en konebil på lavere arbeiderklasselønn, men det største aberet var at min 16A kurs ikke holdt slik at det måtte legges en ny 20A kurs i eksisterende rør. Hjemme så jeg at dette røret er trangt og sikkert i underlige vinkler under plen og beleggningsstein så det må sikkert graves for 50papp for å få på plass nok en kabel. Tror hele elbildrømmen brast der og da.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA